Plan pracy wychowawczo - dydaktycznej w grupie 3-4-latków
WRZESIEŃ
TYDZIEŃ I
TEMATYKA : JA I MOJA RODZINA
Cel główny:
Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania
Cel pośredni:
Integracja grupy; uświadomienie dzieciom, co to znaczy rodzina; zauważanie i akceptowanie podobieństw i różnic między sobą i innymi ludźmi; utrwalanie nazw części ciała
„Poznajemy się” – zabawa integracyjna – dziecko zna imiona dzieci z grupy; wie, że w przedszkolu czuje się bezpiecznie
„Moja rodzina” – rozmowa przy ilustracji – dziecko zna członków własnej rodziny, ich stopień pokrewieństwa
„Plastelinowe zabawy” – dziecko lepi różne formy z plasteliny, potrafi omówi wykonaną pracę
„Czym różnią się postacie?” – zabawa słowno-ruchowa – dziecko potrafi nazwa różnice pomiędzy sobą a innymi dziecmi
„Nasze podobieństwa i różnice” – cwiczenia spostrzegawczości – dzieci uczestniczą w zabawie, wyszukują podobieństw i różnic pomiędzy sobą
„Części ciała” – słuchanie wiersza – dziecko nazywa i wskazuje wymienione części ciała
„Wspólny rysunek” – rysowanie kredkami olejnymi – dzieci tworzą jeden wspólny rysunek na dużym formacie, dzielą się wrażeniami z pracy nad rysunkiem
„Pajacyk” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci integrują się, naśladują czynności pajacyka
„Głowa, ramiona…” – zabawa ruchowa do piosenki – dzieci uczą się słów piosenki, uczestniczą we wspólnej zabawie wskazując poszczególne części ciała, o których mowa w piosence
Zabawy ruchowe:
• Zestaw zabaw porannych nr 1
• „Imię do imienia” – zab. z wykorzystaniem piłki
• „Kto ma to co ja?” – zab. z elem. Orient. Porz.
• „Dzieci na spacer-dzieci do domu”- zab. z elem. Orient.porz.
• Ćwiczenia gimnastycne – zestaw 1 wg K.Wlaźnik s.136
Pomoce dydaktyczne: twarze wyrażające różne emocje, papierowe serduszka, plastelina, deseczki, sylwety dzieci, kartonowe domki do zabawy, zdjęcia rodzinne dzieci, obrazki przedstawiające dzieci z różnych krajów, kredki olejne, blok rysunkowy, nagrania, odtwarzacz CD, muzyka relaksacyjna, karty pracy
Literatura:
• K.Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”
• Program Wychowania przedszkolnego K.Nowak-Grobelska
• Kalendarz muzyczny w przedszkolu U.Smoczyńska-Nachtman
• Zbiór wierszy
TYDZIEŃ II
TEMATYKA: MOJA GRUPA
Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
Nazywanie dzieci po imieniu, poznawanie pomieszczeń przedszkolnych, zachęcanie do współdziałania w zabawie, znajomośc słowa przyjaciel, przestrzeganie ustalonych norm
„Wesoła zabawa” – słuchanie opowiadania H.Bechlerowej – dzieci potrafia uważnie słuchac opowiadania, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące treści opowiadania
„Pociąg” – zabawa ruchowa ze śpiewem – dzieci uczą się nowej piosenki, uczestniczą w zabawie, poznają i nazywają wszystkie kąciki w sali
„Będę mamie pomagała” – zabawa przy piosence – dzieci naśladują czynności wymienione w piosence, uczestniczą w rozmowie nawiązującej do treści piosenki
„Przyjaciel” – słuchanie wiersza M.Terlikowskiej – dzieci wypowiadają się na temat „Kto to jest przyjaciel?”, słuchają wiersza, poznają misia jako przyjaciela grupy, omawiają jego wygląd, układają wspólnie z nauczycielem imię misia
„Moi przyjaciele” – rysowanie kredkami ołówkowymi – dzieci w sposób jaki potrafią rysują swoich przyjaciół
„Jakie umowy powinny funkcjonowac w grupie?” – rozmowa – dzieci wspólnie z nauczycielem ustalają umowy jakie powinny obowiązywac w grupie, uczestniczą w zabawie „Jestem niegrzeczny”
„Jestem sobie przedszkolaczek” – słuchanie piosenki – dzieci uczestniczą w zabawie rytmicznej, powtarzają słowa piosenki, rytmicznie wyklaskują refren piosenki
„Moja ulubiona zabawka” - kolorowanie – dzieci kolorują rysunek ulubionej zabawki – karta pracy
• Zestaw zabaw porannych nr II – opowieśc ruchowa „Spotkanie zabawek w przedszkolu”
• „Dzieci na spacer-dzieci do domu” – zab. z elem. Orient. Porz.
• „Miś z laleczką” – zab. z elem. Orient. Porz.
• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr I
Pomoce dydaktyczne: kolorowa ilustracja ”Sala w przedszkolu”, karta pracy „Samochody”, tamburyno, grzechotka, kołatka, rysunki twarzy smutnej i wesołej, kredki, miś pluszowy, kartony z imionami, płyty CD, odtwarzacz CD
• „Dobrze razem nam” wiersz Cz. Janczarskiego
• „Wesoła zabawa” opowiadanie H.Bechlerowej
• „W naszym przedszkolu” wiersz I.Suchorzewskiej
• „Przyjaciel” wiersz M.Terlikowskiej
• „Pamiętacie, co się działo?” wiersz Cz. Janczarskiego
I i III częśc dnia
• Zabawy integracyjne „Mało nas”, „Pokaż rękę”, „Wstążka”
• Zabawy ruchowe „Kto ma to co ja?”
• Zabawy w wybranych kącikach zabaw
• Zabawy w kąciku plastycznym
• Cwiczenia logopedyczne
• Zabawy rozwijające spostrzegawczośc
• Zabawy rytmiczne
• Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne z zastosowaniem wybranych zestawów geometrycznych oraz plastikowych klocków
• Dowolne zabawy w wybranych kącikach
• Rozmowy zespołowe zainspirowane spotkaniem z zabawkami
• Słuchanie wierszy
• Budowanie z dowolnego materiału konstrukcyjnego
• Zabawy rozwijające myślenie „Zgadnij o kim opowiadam?”
• Cwiczenia oddechowe
• Słuchanie piosenek
TYDZIEŃ III
• Rozwiązywanie zagadek dotyczących środków lokomocji
• Rysowanie po śladzie, kolorowanie rysunków
• Dowolne zabawy w kącikach
• Zabawy ruchowo-naśladowcze
• Zabawy rozwijające orientację przestrzenną
• Cwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
• Cwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
TYDZIEŃ IV
I i III część dnia
• Zabawa dydaktyczna „Korale dla gościa”
• Kolorowanie rysunków
• Rozmowy przy kąciku przyrody
• Cwiczenia wspomagające artykulację na podstawie wiersza
• Cwiczenia w liczeniu
• Zabawy ruchowe
• Zabawy w kącikach
• Układanie kompozycji z tworzywa przyrodniczego
• Oglądanie albumów ze zwierzętami mieszkającymi w lesie
TEMATYKA: MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
Poznanie ogólnych zasad ruchu pieszego; znaczenia sygnalizacji świetlnej i wybranych znaków drogowych, rozpoznawanie środków lokomocji; poznanie kształtu koła.
„Pan policjant” – zabawa przy piosence – dzieci poznają zasady ruchu drogowego; uczestniczą w zabawie
„Przejście przez ulicę” – rozmowa przy ilustracji – dzieci nazywają kolory świateł, przypominają ich znaczenie, poznają zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię wyłącznie w towarzystwie osób dorosłych
„Na skrzyżowaniu” – wyjście na pobliskie skrzyżowanie – dzieci obserwują ruch drogowy oraz znaki drogowe, przejście dla pieszych, nazywają przejeżdżające pojazdy
„Będę kierowcą” – nauka piosenki – dzieci słuchają piosenki, wiedzą kim jest kierowca, zapoznają się z wyglądem kołatki i sposobem gry na niej, próbują zagrac na kołatce
„Przedmioty w kształcie koła” – zabawa – dzieci poznają kształt koła, zapoznają się z przedmiotami w tym kształcie, wyszukują w Sali innych przedmiotów w kształcie koła
„Sygnalizator świetlny” – kolorowanie ( 3latki), wyklejanie wydzieranką (4latki) – dzieci kolorują i wyklejają światła sygnalizatora wg wzoru, starają się doprowadzic swoją pracę do końca
„Bezpieczne zabawy” – opowiadanie – dzieci słuchają opowiadania nauczycielki ilustrowanego kukiełkami, odpowiadają na pytania , wiedzą, że ulica nie jest miejscem do zabawy, wyszukują ilustracji przedstawiających bezpieczne zabawy
„Jaki to dźwięk?”- zabawy przy muzyce – dzieci odróżniają dźwięki wysokie i niskie, reagują odpowiednim ruchem na określony dźwięk
• Zestaw zabaw ruchowych nr III wg K.Wlaxnik
• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
• Zabawa ruchowa „Samochody i rowery” z elem. Orient.porz., biegu
Pomoce dydaktyczne:
• Ilustracja „Przejście przez ulicę”, nożyczki, sylwety środków lokomocji, sylweta sygnalizacji świetlnej, koła w kolorach czerwonym i zielonym, klej, koła z mozaiki geometrycznej (żółte, czerwone, zielone), pocięte na części obrazki znaków przejścia dla pieszych, obrazki środków lokomocji, kołatki, rysunek kierownicy samochodu, odtwarzacz CD, płyty z nagraniami piosenek „Pan policjant”, „będę kierowcą”, karty pracy
• „Ważna wiadomośc” wiersz W.Faber
• „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaźnik
• Kalendarz muzyczny w przedszkolu
• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak-Grobelska
TEMATYKA: NADESZŁA JESIEŃ
Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Poznanie charakterystycznych oznak jesieni; utrwalanie nazw kolorów; poznanie nazw wybranych grzybów; poznanie jesiennych zwyczajów jeża i wiewiórki
„Idzie jesień” – słuchanie wiersza – dzieci poznają wielozmysłowo kasztany, uczestniczą w zabawach z wykorzystaniem darów Pani Jesieni, słuchają wiersza, rytmicznie dzielą nazwy wybranych darów
„Kolorowe liście” – zabawy w ogrodzie przedszkolnym – dzieci zbierają kolorowe liście , układają je w bukiety, dekorują nimi kącik przyrody
„Kolory jesieni” – rozmowa przy ilustracji – dzieci oglądają obrazek, chętne wypowiadają się na jego temat, wymieniają kolory, których jest najwięcej na obrazku, uczestniczą w zabawie „Jaki to kolor?”
„Na, pod, obok” – zabawy z obrazkami – dzieci nabywają umiejętnośc posługiwania się słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni, uzupełniają karty pracy
„Jakie to drzewo?” – zabawa dydaktyczna – dzieci uczą się rozpoznawac i przyporządkowywac owoce do właściwego kształtu liścia i drzewa, uczestniczą w zabawie do piosenki „Kasztanki”, układają „Kasztankowy obrazek” i nazywają go
„Kasztanki” – nauka piosenki – dzieci uważnie słuchają słów piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, odpowiadają na pytania związane z treścią piosenki, podejmują próbę wspólnego śpiewu, uczestniczą w zabawie
„Przyroda jesienią” – spacer po alejkach w okolicach przedszkola – dzieci obserwują drzewa, krzewy, trawę, ptaki, odszukują zmian w przyrodzie jakie zaszły w związku z nową porą roku
„Grzybki” – malowanie farbami – dzieci nazywają podstawowe gatunki grzybów, Uczestniczą w zabawie do piosenki „Pod grzybkiem malutkim”, farbami plakatowymi zapełniają duże kontury grzyba
„Co robią jesienią jeż i wiewiórka?” – zabawa przy piosence – dzieci rozwiązują zagadki o bohaterach zajęcia, poznają wygląd jeża i wiewiórki, słuchają piosenki „Kolczasty jeż”, uczestniczą w zabawie do piosenki
• Zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej „Spacer z rodzicami po lesie”
• Zabawy ruchowe na placu przedszkolnym
• Zabawa „Rozrzucone szyszki” z elem. Orient.porz.
Pomoce dydaktyczne: pacynka Pani Jesieni, kosz z darami jesieni, karty pracy, obrazek „Jesień w parku”-układanka, duże sylwety grzybów, obrazki grzybów, albumy ze zdjęciami leśnych zwierząt, obrazki jeża i wiewiórki, odtwarzacz CD, płyty z piosenkami „Kolczasty jeż”, „My jesteśmy krasnoludki”, :”Kasztanki”
• „Idzie jesień” wiersz T.Śliwiaka
• „Bawiły się liście” wiersz E.Szelburg-Zarembiny
• „Grzyby” wiersz I.Landau
• „Zagadki dla najmłodszych” J.Stec
• „Razem ze słonkiem – Złota jesień”- M.Kownacka
PAŹDZIERNIK
TREŚCI PROGRAMOWE
• Dostrzeganie funkcji i roli zmysłów w poznawaniu i rozumieniu świata-korzystanie z nich
• Uczestniczenie w zabawach i cwiczeniach doskonalących zmysły :wzrok, smak, węch
• Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie
• Rozumienie roli książki w życiu człowieka
• Gromadzenie różnych okazów przyrodniczych w kąciku przyrody
• Znajomośc owoców i warzyw
• Rozróżnianie i nazywanie różnych ekosystemów
• Próby zapamiętywania wierszyków
• Aktywny udział w cwiczeniach oddechowych i słuchowych
• Lepienie z mas plastycznych
• Składanie pociętych obrazków w całośc
• Znajomośc podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą
• Omawianie zwyczajów, sposobów przygotowania się do zimy
• Próby śpiewania piosenek indywidualnie
• Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
• Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla
• Rysowanie i malowanie inspirowane muzyką
• Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów, nazywanie wykonywanych czynności, narzędzi, dostrzeganie charakterystycznego ubioru
• Rozpoznawanie figur geometrycznych podczas zabawy – koło
• Słuchanie utworów literackich
• Posługiwanie się umiejętnością liczenia
• Porównywanie przedmiotów, wyszukiwanie podobieństw i różnic
TYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE
Cel główny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie
Cel pośredni: Poznanie wybranych warzyw i owoców wielozmysłowo, rozwijanie poczucia rytmu podczas zabaw przy piosence
„Poznajemy warzywa” – słuchanie wiersza J.Tuwima „Warzywa” – dzieci nazywają wskazane przez nauczyciela warzywa, określają ich kolory, uważnie słuchają wiersza i odpowiadają na pytania nauczyciela związane z utworem, uczestniczą w zabawie „Jarzynowe puzzle”
„Teatrzyk z warzyw” – nauka wiersza „Warzywa” – dzieci uczestniczą w zabawie do piosenki „Pomidorek”, rytmicznie wyklaskują refren, uważnie przyglądają się inscenizacji wiersza „Warzywa”, wspólnie z nauczycielką recytują wiersz i go inscenizują
„Jarzynowe zabawy” – nauka piosenki „Pomidorek” – dzieci dobierają właściwy ruch do słyszanego akompaniamentu, uczestniczą w zabawie „Głośno-cicho”, uczą się piosenki fragmentami metodą ze słuchu
„Owoce” – poznawanie owoców po smaku – dzieci słuchają wiersza M.Czerkawskiej „Kto powie?”, uczestniczą w zabawie z wykorzystaniem wiersza, przeliczają w zakresie 3, dz. 4letnie lepią z plasteliny dowolny owoc, dz. 3letnie wyklejają plasteliną kontur owocu
„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych
I i III częśc dnia:
• Kolorowanie rysunków warzyw
• Prace w kąciku przyrody – segregowanie przyniesionych warzyw według rodzajów do przygotowanych koszyków
• Zabawa dydaktyczna „Co to za warzywo?”
• Nauka wyliczanki
• Zabawy w kącikach tematycznych
• Rozwiązywanie zagadek – rozpoznawanie i nazywanie warzyw
• Rozpoznawanie warzyw węchem
• Zabawa z tekstem rymowanki „Kiszenie kapusty”
• Cwiczenia oddechowe „Psotny wiatr”
• Praca z obrazkiem „Jesień w sadzie”, układanie obrazka z części
• Cwiczenia słuchowe „Jaka to piosenka?”
• Praca indywidualna
• Cwiczenia poranne - Zestaw zabaw rchowych nr V – opracowanie „Przewodnik metodyczny” s.50
• Zabawy na placu przedszkolnym z użyciem piłek
• „Zające w ogrodzie” z elem. czworakowania
Warzywa, koszyki, pocięte na 3-4 części obrazki warzyw, skakanki, krążki, rysunki warzyw, opaski z sylwetami warzyw, obrane cząstki warzyw, sylwety owoców, obrazek jesiennego sadu podzielony na 4 części, owoce pokrojone na kawałki, karty pracy, domino owocowe
Technologia informacyjna:
• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska
• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik
• Podstawa programowa
• M.Niemycki „365 zagadek”
• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
• J.Tuwim „Warzywa”
• M.Czerkawska „Kto powie?”
• „Czterolatek. Bawię się i uczę” cz.1
• Płyty CD, odtwarzacz
• Program multimedialny – karty pracy dla 3latków
TYDZIEŃ II - PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMY
Cel pośredni: poznanie niektórych ptaków odlatujących do Afryki; poznanie niektórych zwierząt zapadających w sen zimowy (niedźwiedź, jeż); zapoznanie z pracą leśniczego; rozwijanie słuchu muzycznego; próby malowania nastroju słuchanej muzyki
„Pożegnanie bociana” – wypełnianie rysunku bociana kulkami plasteliny, dzieci słuchają wiersza J.Kiersta „Bocian”, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące wysłuchanego tekstu, uczestniczą w zabawie ruchowej „Wróbelki”, nazywają ptaki, które zostają u nas na zimę
„Co robi jeż zimą?” – opowiadanie H.Bechlerowej „Kolczatek” – dzieci uczestniczą w zabawie Pt. „Kto śpi ,a kto nie śpi?”, oglądają obrazki, segregują je, biorą udział w zabawie ruchowej ze śpiewem „Stary niedźwiedź”; łączą liniami obrazki zwierząt, które mieszkały w miejscach, gdzie Kolczatek szukał mieszkania, kolorują rysunek jeża
„Pan leśniczy” – rozmowa przy ilustracji – dzieci dowiadują się kim jest leśniczy, na czym polega jego praca, rozwiązują zagadki o zwierzętach połączone z zabawa ruchową „Jak się porusza taki zwierz?”
„Jesienny koncert” – nauka piosenki „jesienna poleczka” – dzieci uczestniczą w zabawie w rozpoznawanie dźwięków, słuchają piosenki, poznają kolejny instrument-grzechotkę – i sposób gry na niej, biorą udział w zabawie „Jesienny koncert” śpiewają indywidualnie poznane wcześniej piosenki
„Jesienna muzyka” – malowanie nastoju słuchanej muzyki – dzieci słuchają nagrań jesiennych odgłosów, uczestniczą w zabawie „Drzewa i liście” z wykorzystaniem muzyki A.Vivaldiego „Cztery pory roku”, malują farbami
• Zabawy przy piosence „Jeśli jesteś wesoły”
• Oglądanie albumu „Ptaki Afryki”
• Rysowanie po śladach
• Zabawy dowolne w kącikach
• Zabawa dydaktyczna „Pociąg kolorów”
• Cwiczenia graficzne
• zagadki słowne „Kto jest na obrazku?”
• zabawy ruchowe, ze śpiewem, kołowe
• lepienie z masy plastycznej
• cwiczenia słuchowe „Kukułka”
• zagadki dotykowe
• cwiczenia usprawniające język
• zabawa relaksująca „Pięc palców”
• odtwarzanie kształtów figur geometrycznych
• odtwarzanie wysłuchanych rytmów
• praca indywidualna
...
Magadan