Plan pracy 3-4 latki (cały rok).doc

(409 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo - dydaktycznej w grupie 3-4-latków

Plan pracy wychowawczo - dydaktycznej w grupie 3-4-latków

 

WRZESIEŃ

 

TYDZIEŃ I

TEMATYKA : JA I MOJA RODZINA

 

Cel główny:

Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania

 

Cel pośredni:

Integracja grupy; uświadomienie dzieciom, co to znaczy rodzina; zauważanie i akceptowanie podobieństw i różnic między sobą i innymi ludźmi; utrwalanie nazw części ciała

 

„Poznajemy się” – zabawa integracyjna – dziecko zna imiona dzieci z grupy; wie, że w przedszkolu czuje się bezpiecznie

 

„Moja rodzina” – rozmowa przy ilustracji – dziecko zna członków własnej rodziny, ich stopień pokrewieństwa

 

„Plastelinowe zabawy” – dziecko lepi różne formy z plasteliny, potrafi omówi wykonaną pracę

 

„Czym różnią się postacie?” – zabawa słowno-ruchowa – dziecko potrafi nazwa różnice pomiędzy sobą a innymi dziecmi

 

„Nasze podobieństwa i różnice” – cwiczenia spostrzegawczości – dzieci uczestniczą w zabawie, wyszukują podobieństw i różnic pomiędzy sobą

 

„Części ciała” – słuchanie wiersza – dziecko nazywa i wskazuje wymienione części ciała

 

„Wspólny rysunek” – rysowanie kredkami olejnymi – dzieci tworzą jeden wspólny rysunek na dużym formacie, dzielą się wrażeniami z pracy nad rysunkiem

 

„Pajacyk” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci integrują się, naśladują czynności pajacyka

 

„Głowa, ramiona…” – zabawa ruchowa do piosenki – dzieci uczą się słów piosenki, uczestniczą we wspólnej zabawie wskazując poszczególne części ciała, o których mowa w piosence

 

Zabawy ruchowe:

• Zestaw zabaw porannych nr 1

• „Imię do imienia” – zab. z wykorzystaniem piłki

• „Kto ma to co ja?” – zab. z elem. Orient. Porz.

• „Dzieci na spacer-dzieci do domu”- zab. z elem. Orient.porz.

• Ćwiczenia gimnastycne – zestaw 1 wg K.Wlaźnik s.136

 

Pomoce dydaktyczne: twarze wyrażające różne emocje, papierowe serduszka, plastelina, deseczki, sylwety dzieci, kartonowe domki do zabawy, zdjęcia rodzinne dzieci, obrazki przedstawiające dzieci z różnych krajów, kredki olejne, blok rysunkowy, nagrania, odtwarzacz CD, muzyka relaksacyjna, karty pracy

 

Literatura:

• K.Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”

• Program Wychowania przedszkolnego K.Nowak-Grobelska

• Kalendarz muzyczny w przedszkolu U.Smoczyńska-Nachtman

• Zbiór wierszy

 

TYDZIEŃ II

TEMATYKA: MOJA GRUPA

 

Cel główny:

Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

 

Cel pośredni:

Nazywanie dzieci po imieniu, poznawanie pomieszczeń przedszkolnych, zachęcanie do współdziałania w zabawie, znajomośc słowa przyjaciel, przestrzeganie ustalonych norm

 

„Wesoła zabawa” – słuchanie opowiadania H.Bechlerowej – dzieci potrafia uważnie słuchac opowiadania, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące treści opowiadania

 

„Pociąg” – zabawa ruchowa ze śpiewem – dzieci uczą się nowej piosenki, uczestniczą w zabawie, poznają i nazywają wszystkie kąciki w sali

 

„Będę mamie pomagała” – zabawa przy piosence – dzieci naśladują czynności wymienione w piosence, uczestniczą w rozmowie nawiązującej do treści piosenki

 

„Przyjaciel” – słuchanie wiersza M.Terlikowskiej – dzieci wypowiadają się na temat „Kto to jest przyjaciel?”, słuchają wiersza, poznają misia jako przyjaciela grupy, omawiają jego wygląd, układają wspólnie z nauczycielem imię misia

 

„Moi przyjaciele” – rysowanie kredkami ołówkowymi – dzieci w sposób jaki potrafią rysują swoich przyjaciół

 

„Jakie umowy powinny funkcjonowac w grupie?” – rozmowa – dzieci wspólnie z nauczycielem ustalają umowy jakie powinny obowiązywac w grupie, uczestniczą w zabawie „Jestem niegrzeczny”

 

„Jestem sobie przedszkolaczek” – słuchanie piosenki – dzieci uczestniczą w zabawie rytmicznej, powtarzają słowa piosenki, rytmicznie wyklaskują refren piosenki

 

„Moja ulubiona zabawka” - kolorowanie – dzieci kolorują rysunek ulubionej zabawki – karta pracy

 

Zabawy ruchowe:

• Zestaw zabaw porannych nr II – opowieśc ruchowa „Spotkanie zabawek w przedszkolu”

• „Dzieci na spacer-dzieci do domu” – zab. z elem. Orient. Porz.

• „Miś z laleczką” – zab. z elem. Orient. Porz.

• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr I

 

Pomoce dydaktyczne: kolorowa ilustracja ”Sala w przedszkolu”, karta pracy „Samochody”, tamburyno, grzechotka, kołatka, rysunki twarzy smutnej i wesołej, kredki, miś pluszowy, kartony z imionami, płyty CD, odtwarzacz CD

 

Literatura:

• „Dobrze razem nam” wiersz Cz. Janczarskiego

• „Wesoła zabawa” opowiadanie H.Bechlerowej

• „W naszym przedszkolu” wiersz I.Suchorzewskiej

• „Przyjaciel” wiersz M.Terlikowskiej

• „Pamiętacie, co się działo?” wiersz Cz. Janczarskiego

 

TYDZIEŃ I

I i III częśc dnia

• Zabawy integracyjne „Mało nas”, „Pokaż rękę”, „Wstążka”

• Zabawy ruchowe „Kto ma to co ja?”

• Zabawy w wybranych kącikach zabaw

• Zabawy w kąciku plastycznym

• Cwiczenia logopedyczne

• Zabawy rozwijające spostrzegawczośc

• Zabawy rytmiczne

 

TYDZIEŃ II

I i III częśc dnia

• Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne z zastosowaniem wybranych zestawów geometrycznych oraz plastikowych klocków

• Dowolne zabawy w wybranych kącikach

• Rozmowy zespołowe zainspirowane spotkaniem z zabawkami

• Słuchanie wierszy

• Budowanie z dowolnego materiału konstrukcyjnego

• Zabawy rozwijające myślenie „Zgadnij o kim opowiadam?”

• Cwiczenia logopedyczne

• Cwiczenia oddechowe

• Słuchanie piosenek

 

TYDZIEŃ III

I i III częśc dnia

• Rozwiązywanie zagadek dotyczących środków lokomocji

• Rysowanie po śladzie, kolorowanie rysunków

• Dowolne zabawy w kącikach

• Zabawy ruchowo-naśladowcze

• Zabawy rozwijające orientację przestrzenną

• Cwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

• Cwiczenia oddechowe

• Cwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

• Cwiczenia logopedyczne

 

TYDZIEŃ IV

I i III część dnia

• Zabawa dydaktyczna „Korale dla gościa”

• Cwiczenia logopedyczne

• Kolorowanie rysunków

• Rozmowy przy kąciku przyrody

• Cwiczenia wspomagające artykulację na podstawie wiersza

• Cwiczenia w liczeniu

• Zabawy ruchowe

• Cwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

• Zabawy w kącikach

• Układanie kompozycji z tworzywa przyrodniczego

• Oglądanie albumów ze zwierzętami mieszkającymi w lesie

 

TYDZIEŃ III

 

TEMATYKA: MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

 

Cel główny:

Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.

 

Cel pośredni:

Poznanie ogólnych zasad ruchu pieszego; znaczenia sygnalizacji świetlnej i wybranych znaków drogowych, rozpoznawanie środków lokomocji; poznanie kształtu koła.

 

„Pan policjant” – zabawa przy piosence – dzieci poznają zasady ruchu drogowego; uczestniczą w zabawie

 

„Przejście przez ulicę” – rozmowa przy ilustracji – dzieci nazywają kolory świateł, przypominają ich znaczenie, poznają zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię wyłącznie w towarzystwie osób dorosłych

 

„Na skrzyżowaniu” – wyjście na pobliskie skrzyżowanie – dzieci obserwują ruch drogowy oraz znaki drogowe, przejście dla pieszych, nazywają przejeżdżające pojazdy

 

„Będę kierowcą” – nauka piosenki – dzieci słuchają piosenki, wiedzą kim jest kierowca, zapoznają się z wyglądem kołatki i sposobem gry na niej, próbują zagrac na kołatce

 

„Przedmioty w kształcie koła” – zabawa – dzieci poznają kształt koła, zapoznają się z przedmiotami w tym kształcie, wyszukują w Sali innych przedmiotów w kształcie koła

 

„Sygnalizator świetlny” – kolorowanie ( 3latki), wyklejanie wydzieranką (4latki) – dzieci kolorują i wyklejają światła sygnalizatora wg wzoru, starają się doprowadzic swoją pracę do końca

 

„Bezpieczne zabawy” – opowiadanie – dzieci słuchają opowiadania nauczycielki ilustrowanego kukiełkami, odpowiadają na pytania , wiedzą, że ulica nie jest miejscem do zabawy, wyszukują ilustracji przedstawiających bezpieczne zabawy

 

„Jaki to dźwięk?”- zabawy przy muzyce – dzieci odróżniają dźwięki wysokie i niskie, reagują odpowiednim ruchem na określony dźwięk

 

Zabawy ruchowe:

• Zestaw zabaw ruchowych nr III wg K.Wlaxnik

• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym

• Zabawa ruchowa „Samochody i rowery” z elem. Orient.porz., biegu

• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr I

 

Pomoce dydaktyczne:

• Ilustracja „Przejście przez ulicę”, nożyczki, sylwety środków lokomocji, sylweta sygnalizacji świetlnej, koła w kolorach czerwonym i zielonym, klej, koła z mozaiki geometrycznej (żółte, czerwone, zielone), pocięte na części obrazki znaków przejścia dla pieszych, obrazki środków lokomocji, kołatki, rysunek kierownicy samochodu, odtwarzacz CD, płyty z nagraniami piosenek „Pan policjant”, „będę kierowcą”, karty pracy

 

Literatura:

• „Ważna wiadomośc” wiersz W.Faber

• „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaźnik

• Kalendarz muzyczny w przedszkolu

• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak-Grobelska

 

TYDZIEŃ IV

TEMATYKA: NADESZŁA JESIEŃ

 

Cel główny:

Poznawanie i rozumienie siebie i świata

Cel pośredni:

Poznanie charakterystycznych oznak jesieni; utrwalanie nazw kolorów; poznanie nazw wybranych grzybów; poznanie jesiennych zwyczajów jeża i wiewiórki

 

„Idzie jesień” – słuchanie wiersza – dzieci poznają wielozmysłowo kasztany, uczestniczą w zabawach z wykorzystaniem darów Pani Jesieni, słuchają wiersza, rytmicznie dzielą nazwy wybranych darów

 

„Kolorowe liście” – zabawy w ogrodzie przedszkolnym – dzieci zbierają kolorowe liście , układają je w bukiety, dekorują nimi kącik przyrody

„Kolory jesieni” – rozmowa przy ilustracji – dzieci oglądają obrazek, chętne wypowiadają się na jego temat, wymieniają kolory, których jest najwięcej na obrazku, uczestniczą w zabawie „Jaki to kolor?”

 

„Na, pod, obok” – zabawy z obrazkami – dzieci nabywają umiejętnośc posługiwania się słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni, uzupełniają karty pracy

 

„Jakie to drzewo?” – zabawa dydaktyczna – dzieci uczą się rozpoznawac i przyporządkowywac owoce do właściwego kształtu liścia i drzewa, uczestniczą w zabawie do piosenki „Kasztanki”, układają „Kasztankowy obrazek” i nazywają go

 

„Kasztanki” – nauka piosenki – dzieci uważnie słuchają słów piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, odpowiadają na pytania związane z treścią piosenki, podejmują próbę wspólnego śpiewu, uczestniczą w zabawie

 

„Przyroda jesienią” – spacer po alejkach w okolicach przedszkola – dzieci obserwują drzewa, krzewy, trawę, ptaki, odszukują zmian w przyrodzie jakie zaszły w związku z nową porą roku

 

„Grzybki” – malowanie farbami – dzieci nazywają podstawowe gatunki grzybów, Uczestniczą w zabawie do piosenki „Pod grzybkiem malutkim”, farbami plakatowymi zapełniają duże kontury grzyba

 

„Co robią jesienią jeż i wiewiórka?” – zabawa przy piosence – dzieci rozwiązują zagadki o bohaterach zajęcia, poznają wygląd jeża i wiewiórki, słuchają piosenki „Kolczasty jeż”, uczestniczą w zabawie do piosenki

 

Zabawy ruchowe:

• Zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej „Spacer z rodzicami po lesie”

• Zabawy ruchowe na placu przedszkolnym

• Zabawa „Rozrzucone szyszki” z elem. Orient.porz.

• Cwiczenia gimnastyczne – zestaw nr I

 

Pomoce dydaktyczne: pacynka Pani Jesieni, kosz z darami jesieni, karty pracy, obrazek „Jesień w parku”-układanka, duże sylwety grzybów, obrazki grzybów, albumy ze zdjęciami leśnych zwierząt, obrazki jeża i wiewiórki, odtwarzacz CD, płyty z piosenkami „Kolczasty jeż”, „My jesteśmy krasnoludki”, :”Kasztanki”

 

Literatura:

• „Idzie jesień” wiersz T.Śliwiaka

• „Bawiły się liście” wiersz E.Szelburg-Zarembiny

• „Grzyby” wiersz I.Landau

• „Zagadki dla najmłodszych” J.Stec

• „Razem ze słonkiem – Złota jesień”- M.Kownacka

 

PAŹDZIERNIK

 

TREŚCI PROGRAMOWE

 

• Dostrzeganie funkcji i roli zmysłów w poznawaniu i rozumieniu świata-korzystanie z nich

• Uczestniczenie w zabawach i cwiczeniach doskonalących zmysły :wzrok, smak, węch

• Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie

• Rozumienie roli książki w życiu człowieka

• Gromadzenie różnych okazów przyrodniczych w kąciku przyrody

• Znajomośc owoców i warzyw

• Rozróżnianie i nazywanie różnych ekosystemów

• Próby zapamiętywania wierszyków

• Aktywny udział w cwiczeniach oddechowych i słuchowych

• Lepienie z mas plastycznych

• Składanie pociętych obrazków w całośc

• Znajomośc podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą

• Omawianie zwyczajów, sposobów przygotowania się do zimy

• Próby śpiewania piosenek indywidualnie

• Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych

• Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla

• Rysowanie i malowanie inspirowane muzyką

• Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów, nazywanie wykonywanych czynności, narzędzi, dostrzeganie charakterystycznego ubioru

• Rozpoznawanie figur geometrycznych podczas zabawy – koło

• Słuchanie utworów literackich

• Posługiwanie się umiejętnością liczenia

• Porównywanie przedmiotów, wyszukiwanie podobieństw i różnic

 

TYDZIEŃ I – JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE

 

Cel główny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie

 

Cel pośredni: Poznanie wybranych warzyw i owoców wielozmysłowo, rozwijanie poczucia rytmu podczas zabaw przy piosence

 

„Poznajemy warzywa” – słuchanie wiersza J.Tuwima „Warzywa” – dzieci nazywają wskazane przez nauczyciela warzywa, określają ich kolory, uważnie słuchają wiersza i odpowiadają na pytania nauczyciela związane z utworem, uczestniczą w zabawie „Jarzynowe puzzle”

 

„Teatrzyk z warzyw” – nauka wiersza „Warzywa” – dzieci uczestniczą w zabawie do piosenki „Pomidorek”, rytmicznie wyklaskują refren, uważnie przyglądają się inscenizacji wiersza „Warzywa”, wspólnie z nauczycielką recytują wiersz i go inscenizują

 

„Jarzynowe zabawy” – nauka piosenki „Pomidorek” – dzieci dobierają właściwy ruch do słyszanego akompaniamentu, uczestniczą w zabawie „Głośno-cicho”, uczą się piosenki fragmentami metodą ze słuchu

 

„Owoce” – poznawanie owoców po smaku – dzieci słuchają wiersza M.Czerkawskiej „Kto powie?”, uczestniczą w zabawie z wykorzystaniem wiersza, przeliczają w zakresie 3, dz. 4letnie lepią z plasteliny dowolny owoc, dz. 3letnie wyklejają plasteliną kontur owocu

 

„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych

 

I i III częśc dnia:

• Cwiczenia logopedyczne

• Kolorowanie rysunków warzyw

• Prace w kąciku przyrody – segregowanie przyniesionych warzyw według rodzajów do przygotowanych koszyków

• Zabawa dydaktyczna „Co to za warzywo?”

• Nauka wyliczanki

• Zabawy w kącikach tematycznych

• Rozwiązywanie zagadek – rozpoznawanie i nazywanie warzyw

• Rozpoznawanie warzyw węchem

• Zabawa z tekstem rymowanki „Kiszenie kapusty”

• Cwiczenia oddechowe „Psotny wiatr”

• Praca z obrazkiem „Jesień w sadzie”, układanie obrazka z części

• Cwiczenia słuchowe „Jaka to piosenka?”

• Praca indywidualna

 

Zabawy ruchowe:

• Cwiczenia poranne - Zestaw zabaw rchowych nr V – opracowanie „Przewodnik metodyczny” s.50

• Zabawy na placu przedszkolnym z użyciem piłek

• „Zające w ogrodzie” z elem. czworakowania

 

Pomoce dydaktyczne:

Warzywa, koszyki, pocięte na 3-4 części obrazki warzyw, skakanki, krążki, rysunki warzyw, opaski z sylwetami warzyw, obrane cząstki warzyw, sylwety owoców, obrazek jesiennego sadu podzielony na 4 części, owoce pokrojone na kawałki, karty pracy, domino owocowe

 

Technologia informacyjna:

• Program wychowania przedszkolnego K.Nowak –Grobelska

• Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K.Wlaxnik

• Podstawa programowa

• Przewodnik metodyczny „Czterolatek”

• M.Niemycki „365 zagadek”

• U.Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

• J.Tuwim „Warzywa”

• M.Czerkawska „Kto powie?”

• „Czterolatek. Bawię się i uczę” cz.1

• Płyty CD, odtwarzacz

• Program multimedialny – karty pracy dla 3latków

 

TYDZIEŃ II - PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMY

 

Cel główny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie

 

Cel pośredni: poznanie niektórych ptaków odlatujących do Afryki; poznanie niektórych zwierząt zapadających w sen zimowy (niedźwiedź, jeż); zapoznanie z pracą leśniczego; rozwijanie słuchu muzycznego; próby malowania nastroju słuchanej muzyki

 

„Pożegnanie bociana” – wypełnianie rysunku bociana kulkami plasteliny, dzieci słuchają wiersza J.Kiersta „Bocian”, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące wysłuchanego tekstu, uczestniczą w zabawie ruchowej „Wróbelki”, nazywają ptaki, które zostają u nas na zimę

 

„Co robi jeż zimą?” – opowiadanie H.Bechlerowej „Kolczatek” – dzieci uczestniczą w zabawie Pt. „Kto śpi ,a kto nie śpi?”, oglądają obrazki, segregują je, biorą udział w zabawie ruchowej ze śpiewem „Stary niedźwiedź”; łączą liniami obrazki zwierząt, które mieszkały w miejscach, gdzie Kolczatek szukał mieszkania, kolorują rysunek jeża

 

„Pan leśniczy” – rozmowa przy ilustracji – dzieci dowiadują się kim jest leśniczy, na czym polega jego praca, rozwiązują zagadki o zwierzętach połączone z zabawa ruchową „Jak się porusza taki zwierz?”

 

„Jesienny koncert” – nauka piosenki „jesienna poleczka” – dzieci uczestniczą w zabawie w rozpoznawanie dźwięków, słuchają piosenki, poznają kolejny instrument-grzechotkę – i sposób gry na niej, biorą udział w zabawie „Jesienny koncert” śpiewają indywidualnie poznane wcześniej piosenki

 

„Jesienna muzyka” – malowanie nastoju słuchanej muzyki – dzieci słuchają nagrań jesiennych odgłosów, uczestniczą w zabawie „Drzewa i liście” z wykorzystaniem muzyki A.Vivaldiego „Cztery pory roku”, malują farbami

 

„Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr II” – „Wycieczka do lasu” – dzieci reagują na sygnały wzrokowe, słuchowe, wykonują cwiczenia dużych grup mięśniowych

 

I i III częśc dnia:

• Zabawy przy piosence „Jeśli jesteś wesoły”

• Oglądanie albumu „Ptaki Afryki”

• Rysowanie po śladach

• Zabawy dowolne w kącikach

• Zabawa dydaktyczna „Pociąg kolorów”

• Cwiczenia graficzne

• zagadki słowne „Kto jest na obrazku?”

• zabawy ruchowe, ze śpiewem, kołowe

• lepienie z masy plastycznej

• cwiczenia słuchowe „Kukułka”

• zagadki dotykowe

• cwiczenia usprawniające język

• zabawa relaksująca „Pięc palców”

• odtwarzanie kształtów figur geometrycznych

• odtwarzanie wysłuchanych rytmów

• praca indywidualna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin