PLANY DLA 4-LATKÓW NA maj 2009 SMERFY.doc

(562 KB) Pobierz
PAŻDZIERNIK 2007

maj 2008              I  TYDZIEŃ „MAJOWA ŁĄKA

PODSTAWA PROGRAMOWA:

(I,4) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

( I.13/ 1) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości  przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

(II. 5) Umożliwienia dziecku (…) liczenia. 

(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.

( II. 10) Wspieranie działań w  różnych dziedzinach aktywności. 

 

 

CELE POŚREDNIE:

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Majowa łąka;

- poznawanie wyglądu i nazw mieszkańców łąki : zwierząt i roślin;

- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne, słuchowe i oddechowe ;

- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie  5 z zastosowaniem nazw liczebników  głównych i porządkowych;

- prowadzenie obserwacji zwierząt z zastosowaniem lupy;

-  wyrabianie właściwego stosunku świata przyrody;

- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z  literaturą dziecięcą , poznawanie ksiązki miesiąca „ Miś Uszatek  i  przyjaciele” Cz. Janczarskiego

- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk  i dłoni. poprzez  techniki plastyczne:  – odbijanki  symetryczne, malowanie farbami plakatowymi, naklejanie

lepienie z plasteliny i plastopianki,  wydzieranki,  , rysowanie .,  zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;

- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.

- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART

- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc maj z obszaru:

BĄDŹ KOLEZEŃSKI I KULTURALNY

Rozmowa na temat „ Piękne słowa „ na podst.  opowiadania  B. Lewandowskiej „ O nieznośnej piłce”- wdrażanie dzieci do stosowania przyjętych zasad i norm zachowania, używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję przepraszam, wypowiada się na temat zachowań innych oraz własnych , uczenie unikania konfliktów.

 

 

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1. Wycieczka na łakę

 

- obserwowanie wyglądu i zachowania ślimaka, (…) biedronki, mrówek. Omawianie ich roli w przyrodzie. s. 19

- Rozróżnianie  i nazywanie różnych ekosystemów (łąka,…)

-rozwijanie umiejętności spostrzegania i obserwowania;

- kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt i roślin

-zna charakterystyczne cechy łąki,

-rozpoznaje i nazywa rośliny i zwierzęta łąkowe,

- wie jaką role w przyrodzie pełnią owady : biedronki, mrówki, ślimaki;

- obserwuje wybrane zwierzęta przez lupę

 

Prawo do poznawania i rozumienia  siebie i świata

 

 

2. Łaka– malowanie , naklejanie

 

- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla. s. 35

- ćwiczenia oddechowe podczas suszenia farby na kartce- dmuchanie na kartkę;

- rozwijanie sprawności manualnej palców rak oraz płynności ruchów reki;

- potrafi rozwiązać zagadki o mieszkańcach łąki

- potrafi zamalować całą kartkę na zielono i niebiesko;

- nakleja na łące rośliny – kwiaty i  zwierzęta;

- odczuwa zadowolenie z udanej pracy.

 

Prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie

3. Słuchanie piosenki :

” Gramy w berka z wiosną „

 

- Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe i uwrażliwiających na różne elementy muzyki. 34

-   Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

 

- doskonalenie pamięci odtwórczej

- rozwijanie wrażliwości słuchowej;

- rozwijanie koordynacji ruchu z muzyką

- zna słowa i melodie piosenki

- rozpoznaje odgłosy mieszkańców łąki;

- podejmuje próby śpiewania

 

Płyta piosenki przedszkolaków - wiosna

 

 

Prawo do nauki

 

4. „ Motyl” – odbijanki symetryczne

- Znajomość wyglądu i życia zwierząt (…) żyjących w naturalnym środowisku. s. 19

- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla. s. 35

 

- rozwijanie aktywności twórczej

- zna kolejne fazy rozwoju motyla;

- zna nowa technikę plastyczną;

- potrafi pomalować połowę motyla farbą plakatowa wg własnego pomysłu;

- tworzy poprzez złożenie kartki całego motyla;

 

Nowa tech. plastyczna

 

Prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie

5. Zabawy z motylami- zabawy matematyczne

- Słuchanie literatury dziecięcej . Ilustrowanie jej (…) sylwetami , (…). s. 26

- (..) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi (…) podczas przeliczania (…). s. 31

- Uważne słuchanie i rozumienie słownych poleceń nauczycielki (…). s. 26

 

 

 

- rozwijanie procesów myślowych

- słucha z uwaga opowiadania „ Cztery motylki”

- przelicza w zakresie pięć ,

Prawidłowo stosuje nazwy liczebników głównych i porządkowych

- kojarzy liczbę z jej obrazem graficznym

- rozumie i wykonuje polecenia

- samodzielnie wykonuje kartę pracy

Prawo do nauki w atmosferze akceptacji

 

 

Prawo do wyrażania swojego zdania

6. Zabawa rytmiczno – artykulacyjna z wykorzystaniem wiesza T. Fiatowskiej „ Żabie łapki”

 

-- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...) ilustracyjnych, (...). s. 34

 

- rozwijanie aktywności ruchowej,

- rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.

 

-potrafi ruchowo i graficznie naśladować ruchy żab;

-ilustruje ruchem piosenkę „ Żabie życie”

 

 

Cz. cz 4, s. 27

 

Prawo do rozwoju

 

 

 

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

Realizacja planu  wychowawczego na miesiąc maj z obszaru::

BĄDŹ KOLEZEŃSKI I KULTURALNY

Rozmowa na temat „ Piekne słowa „ na podst. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin