Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Listopad 2010
Zadania:
1. Zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi w okresie jesiennym oraz ich obserwacja.
2. Dbamy o nasze zdrowie – ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku; przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach i zabawach ruchowych.
3. Rozwijanie muzykalności dzieci poprzez zabawy i ćwiczenia słowno-muzyczne.
Tematyka: Ubieramy się cieplej. ( 8-12.11.2010)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
II - 4
III – 1, 3
VI – 2
V- 1, 4
XII - 2
- Zwrócenie uwagi na uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody i aktualnej pory roku.
- Obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych.
- Rozmowa na temat pogody listopadowej, częstych opadów deszczu, zimna, braku słońca; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Ćwiczenia ortofoniczne „Klap, klap”- naśladowanie jesiennych odgłosów.
- Zabawa dydaktyczna „Co jest potrzebne na spacer w deszczu?”- oglądanie zgromadzonych przedmiotów w skrzyni skarbów, dzieci dokonują selekcji rzeczy do obecnej pory roku i deszczowej pogody; uzasadniają swój wybór.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Omiń kałużę”.
- Spacer do pobliskiego parku; przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas spaceru i zabaw w parku.
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w okresie późnej jesieni, obserwacja drzew, słuchanie szumu wiatru, przeliczanie kałuż.
- Wypowiada się na określony temat.
- Naśladuje jesienne odgłosy.
- Rozpoznaje i nazywa przedmioty.
- Segreguje ubrania do odpowiedniej pory roku.
- Wie, jak należy ubrać się podczas padającego deszczu.
- Dostrzega zmiany w jesiennej pogodzie.
2.
I - 1
V – 1, 4
VIII – 2, 4
XI – 1
XIII – 1
XIV - 2
- Rozwijanie mowy i myślenia.
- Łączenie tekstu piosenki z wynikami obserwacji pogody.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych.
- Obserwacja pogody panującej za oknem; dzieci wypowiadają się na ten temat; zwrócenie uwagi na wygląd nieba, drzew, krzewów oraz ubiór przechodniów.
- Słuchanie piosenki „Zła pogoda”; omówienie treści utworu; wypowiedzi dzieci na temat piosenki, dzieci porównują treść piosenki z aktualnie panującą pogodą.
- Zabawa ruchowa „Dzieci i parasole”- wyrabianie umiejętności prawidłowej reakcji na umówiony sygnał;
- Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej ”Wiatr, wicher, wichura”- poruszanie chustą animacyjną z różnym natężeniem tak, by odzwierciedlić siłę wiatru oraz wirujących liści.
- Ćwiczenia matematyczne i klasyfikacyjne „Kolorowe parasole”- liczenie kolorowych parasoli; segregowanie ich według określonej cechy, porównywanie ich wielkości, kształtu i kolorystyki.
- Obserwuje pogodę za oknem, wypowiada się na jej temat.
- Porównuje treść piosenki do pogody za oknem.
- Wymienia przedmioty, które chronią nas przed deszczem.
- Porusza chustą z różnym natężeniem.
- Przelicza elementy w zakresie czterech.
- Segreguje parasole według koloru.
3.
III – 2, 3
VIII - 3
IX - 2
- Rozwijanie mowy.
- Kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Ćwiczenia ortofoniczne „Jesienna aura”- naśladowanie jesiennych odgłosów (padającego deszczu, szumu drzew, szeleszczących liści).
- Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej „Idzie Tola do przedszkola”- rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Interpretacja ruchowa do poznanego wiersza.
- Zabawy plastyczne „Parasole”- malowanie farbami plakatowymi, palcami sylwety parasola oraz przyklejanie kropel deszczu; prezentacja powstałych prac, zorganizowanie wystawy w kąciku plastycznym dla rodziców.
- Uważnie słucha wiersza.
- Wypowiada się na temat jesiennej pogody.
- Interpretuje ruchem poznany wiersz.
- Maluje palcami sylwetę parasola.
- Wykonuje pracę plastyczną.
5.
III – 1, 2
V – 3, 4
VIII – 3, 4
- Podkreślenie roli ruchu i powietrza jako stymulatorów prawidłowego rozwoju.
- Organizowanie zabaw i ćwiczeń ruchowych na świeżym powietrzu.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Wielkoludy i krasnale”- reagowanie na wybrany znak; określanie wielkości poprzez naśladowanie postaci występujących na obrazkach (mały, duży); wyszukiwanie w sali małych i dużych zabawek.
- Zabawa przy piosence „Rączki do góry”; ilustracja ruchem jej treści.
- Rozmowa na temat ruchu na świeżym powietrzu i jego wpływ na zdrowie; Czy lubicie bawić się na powietrzu?, Co najczęściej robicie?, Jak czujecie się po takich zabawach?.
- Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym:
- zabawy orientacyjno-porządkowe: „Deszczyk pada”, „Wiatr i liście”, „Idą dzieci”;
- zabawa bieżna „Wiewiórki do dziupli”
- zabawa ruchowa „Szukaj pary”, „Głowa, nogi, ręce”.
- Reaguje na wybrany znak.
- Potrafi określić wielkość przedmiotów.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Ilustruje ruchem treść piosenki.
- Wypowiada się na wybrany temat.
- Wie, o potrzebie przebywania i ruchu na świeżym powietrzu.
- Bawi się na świeżym powietrzu.
1. Zaznajomienie z zasadami ruchu drogowego i pieszego (obserwowanie ruchu drogowego; wyjaśnienie przeznaczenia sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych).
2. Rozwijanie umiejętności i nawyków poruszania się w pobliżu jezdni.
3. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji (lądowej, powietrznej i wodnej).
4. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.
Tematyka: Bezpieczna droga do przedszkola. ( 22-26.11.2010)
Magadan