Wierzenia skandynawskie.pdf

(235 KB) Pobierz
Wierzenia skandynawskie
Wierzenia skandynawskie
Autor tekstu: Przemysław Piela
I. Wstęp
Religia skandynawska zaliczana jest do grupy wierzeń germańskich, religie germańskie
są do siebie bardzo zbliżone, a bogowie i opisy stworzenia świata oraz jego końca różnią się
niemal tylko nazewnictwem. Kult germański powstał wcześnie, wyznawany był już przez
plemiona germanów w czasach starożytnych, jednak najwięcej wiemy o odłamie
skandynawskim popularnym wśród Wikingów.
Epoka Wikingów rozpoczyna się mniej więcej pod koniec VIII wieku, a kończy ze śmiercią
Hardeknuda, ostatniego skandynawskiego króla Anglii, w połowie XI wieku, nie jest to jednak
definitywny koniec, gdyż w wielu miejscach Normanowie dominują jeszcze w XII wieku. Można
również przyjąć, że kres nastąpił w momencie chrystianizacji krajów skandynawskich, czyli
Danii około roku 965, Norwegii na początku XI wieku oraz stopniowo Szwecji w tym samym
stuleciu. Samo przyjęcie chrztu miało jednak podobnie jak w Polsce znaczenie wyłącznie
polityczne, miało na celu zwiększyć władzę królewską w kraju, gdyż dla zwykłego zjadacza
chleba nie miało to początkowo znaczenia, wciąż kultywowano stare wierzenia, dopiero z
czasem zaczęto siłą nakłaniać do przyjęcia chrztu i praktyk chrześcijańskich.
Obecnie najważniejszym źródłem są poematy o bogach ze Starszej Eddy spisane w XII
wieku oraz dzieło Snorriego Sturlusona o sztuce poetyckiej z około 1220 roku. Korzystamy
również, ze źródeł arabskich podróżników oraz relacji chrześcijan. Dzięki archeologii wiemy
najwięcej o obrzędach pogrzebowych, pomnikach, ofiarach i piśmie runicznym. Źródłami, z
których czerpiemy swoją wiedzę na temat początku świata są trzynastowieczne poematy:
Völspa (Wieszczba Wölwy), Grimnísmál (Pieśń Grimnira) oraz Vafthrúdnismál (Pieśń o
Wafthrundnirze), wszystkie rozwinięte i przełożone w " Eddzie młodszej " Snorriego Sturlusona.
II. Powstanie świata
Na początku była wielka pustka, zwana Ginungagap , czyli niezgłębiona przepaść. Na
północ od niej znajdowała się zimna i ponura kraina zwana Niflheim, w której było źródło
Hwergelmir, dające życie jedenastu rzekom o jednakowej nazwie: Eliwagar, woda tych rzek im
dalej odpłynęła od źródła gromadziła trujące osady, twardniejące i zmieniające się w lód, który
z czasem pokrył całą pustkę Ginungagap .
W zaczątkach świata za czasów Ymira
Ni piasku, ni morza, ni chłodnych bałwanów,
Nie było ziemi i nie było niebios
Ni traw nie było — lecz czeluść otchłani.
Cytat z Wieszczby Wölwy
Na południu zaś leżał Muspellheim, kraina diametralnie różna, gdzie panowały płomienie i
żar oraz niezmiernie wysokie temperatury.
Teraz zimno zakryło najbardziej na północ wysunięty kraniec Ginungagap , gdyż południe
wciąż było ogrzewane żarem południa. Lód w zetknięciu z ciepłem począł się topić dając życie.
Krople stopionego lodu utworzyły ciało olbrzyma Ymira (Imira), praojca olbrzymów lodu,
pierwsza para wyrosła spod pach Ymira, kiedy ten spocił się we śnie. Dwie nogi olbrzyma
spłodziły zaś syna.
Inne krople utworzyły Audumlę, krowę, z której wymion płynęły cztery mleczne rzeki,
odtąd żywiące Ymira. Sama krowa żywiła się szronem zlizanym z kamieni. Pierwszego dnia,
gdy lizała taki kamień wyłoniły się włosy, drugiego dnia wyłoniła się głowa, a pod koniec
trzeciego dnia powstał człowiek. Człowiek ów był wielkiej postury, silny i przystojny, a zwał się
Buri. Miał syna, którego nazwał Borr, a ten z kolei poślubił Bestlę, córkę olbrzyma lodu
Bolthorna. Z małżeństwa tego było trzech synów: Odyn, Wili i We, którzy to z biegiem czasu
uknuli podstępny plan zabicia Ymira. Gdy ten padł, z jego ran wyciekła krew topiąc wszystkie
olbrzymy, za wyjątkiem Bergelmira, który po swojej ucieczce dał początek nowej rasie
gigantów.
Odyn wraz z braćmi stworzyli świat z Ymira. Zanosząc go na środek Ginungagap , z jego
ciała stworzyli ziemię, z jego kości powstały skały, a z zębów i innych potrzaskanych kości żwir
Racjonalista.pl
Strona 1 z 7
 
i kamienie, z krwi zaś jego powstały rzeki, jeziora i morza. Czaszka olbrzyma stała się
sklepieniem niebieskim, które trzymane było przez cztery karły o imionach Nodri, Sudri, Austri,
Westri, postacie te symbolizowały kierunki świata, odpowiednio północ, południe, wschód,
zachód. Z włosów Ymira powstała flora, zaś z jego mózgu bogowie utworzyli chmury.
Bracia rozrzucili iskry zabrane z Muspellheimu po całym niebie otaczającym ziemie z góry
i z dołu, gdyż ta była okrągła, tworząc tym samym stojące w miejscu lub poruszające się
gwiazdy. W głębi lądu znajdował się Midgard, świat ludzi, został on odgrodzony od reszty
płotem z rzęs Ymira. Bogowie obmyślili też cały kalendarz, ustalając cykl dnia i nocy, upływ
dni, tygodni, miesięcy i pór roku. Pomogła im w tym pewna olbrzymka, której imię znaczyło
noc, jeden z jej trzech mężów — Delling spłodził z nią syna zwanego Dniem, który wdał się
swoim wyglądem w ojca, będąc świetlistym, jasnowłosym chłopcem. Dzień i Noc zostali
umieszczeni przez Odyna w rydwanach sunących po niebie. Nocny rydwan ciągnął koń
Hrimfaksi (Szronogrzywy), z którego pyska leciała piana opadająca w postaci rosy, wóz dnia
natomiast ciągnął koń Skinfaksi (Lśniącogrzywy), którego grzywa rozświetlała niebo i ziemię.
Przyszła również kolej na stworzenie ludzi. Pewnego dnia Odyn wraz z braćmi
przechadzając się po wybrzeżu natknął się na dwa pnie drzew, z których wystrugali mężczyznę
imieniem Ask („Jesion") oraz kobietę o imieniu Embla (prawdopodobnie „Winorośl"). Odyn
tchnął w nich życie, Wili dał świadomość i ruch, a We twarz, słuch, mowę i wzrok. Dwoje ludzi
stało się prarodzicami wszystkich ludzi zamieszkujących Midgard.
Mundilfari, bardzo zarozumiały człowiek dał swoim dzieciom imiona Sol i Mani (Słońce i
Księżyc) rozwścieczając tym samym bogów, którzy uczynili z dzieci jeźdźców prowadzących
niebiańskie rydwany. Słońce i księżyc musiały prowadzić bardzo szybko, gdyż Sol ścigana była
przez Skölla, Mani zaś przez Hatiego Hrodowitnissona — wilki, które według przepowiedni
miały połknąć swoje ofiary w dniu Ragnarök.
Najprawdopodobniej ówczesne wyobrażenie powstania świata powstało w wyniku
obcowania Normanów z przyrodą Islandii, wyspy zimnej, a zarazem gorącej, bo pełnej
tryskających gejzerów i potoków lawy dobywających się z licznych wulkanów.
III. Yggdrasil — axis mundi
Yggdrasil, - czyli dosłownie „koń Yggra", który należał do Odyna, a jednym z jego imion
było „Yggr", czyli „Straszliwy". — pod tą nazwą kryje się drzewo, a konkretnie jesion będący
osią świata w mitologii germańskiej. Znajdowało się na nim dziewięć różnych światów
połączonych ze sobą przez konary.
Wikingowie wierzyli, że wszystkie światy
umiejscowione są na 3 głównych poziomach. Na niebie
znajdował się Asgard, Wanaheim oraz Alfheim —
krainy bogów oraz dobrych jasnowłosych Alfów. W
środku znajdowały się Midgard — świat ludzi, oraz trzy
krainy olbrzymów: Jötunnheim, Muspellheim,
Hrimthursheim. Pod ziemią zaś był Svartalfheim —
świat krasnoludów. Na najniższym poziomie znajdował
się Niflheim, królestwo umarłych władane przez córkę
Lokiego, Hel.
IV. Panteon bogów skandynawskich
W mitologii skandynawskiej pojawiają się dwa
boskie rody, liczniejszy ród Asów, żyjący w Asgardzie
oraz ród Wanów, zamieszkujący Wanaheim. Asowie
byli bardzo podobni do ludzi, miłowali się w ucztowaniu
i pijatykach, byli bogami wojny. Ich świat był również
podobny do Midgardu, miejsca gdzie żyli ludzie. Asom przewodził Odyn oraz Thor. Wanowie to
ród spokojniejszy, w jego skład wchodzą bogowie płodności i urodzaju.
 
54323051.004.png
Asowie i pokrewni:
z kamienia runicznego z Gotlandii, Szwecja" border=0 align=right>
Odyn - władca bogów i ludzi, zwany również ojcem wszechrzeczy (Alfödr, Alfadhir) oraz
opiekunem poległych (Walfödr), bogiem wisielców (Hangagod), więźniów (Haptagod) i
przewoźników (Farmagod), sam często określał się jako Harr (wysoki), Swipall (kapryśny),
Hnikarr (ognisty), Grimr (w masce), Glapswidir (zręczny sztukmistrz), Sigfodr (ojciec
zwycięstwa), Blindi (ślepy), Baleygr (fałszywo patrzący), Gondlir (ten z magiczną laską),
Widurr (niszczyciel), Yggr (przerażający). Snorri Sturlusson wymienił łącznie 49 imion Odyna.
Bóg ten to skandynawski odpowiednik zachodniogermańskiego Wodana (zwanego też Wotan,
Wuotan) i anglosaskiego Wodena.
Główny bóg Asów, ich władca, patron wojny,
zwycięstwa, poległych w boju bohaterów, poezji,
rolnictwa, zasiewów, mądrości, mag oraz mistrz
czarów. Za cenę utraty oka wypił wodę ze źródła
Mimira, co uczyniło go najmądrzejszym z bogów.
Wyobrażany jako jednooki, potężny starzec
przywdziany w błękitny płaszcz, kapelusz z
szerokim rondem, który kładzie cień na część
twarzy i oko, z kijem w ręku. Uważany jest za
wynalazcę znaków runicznych i magii runicznej, co
czyni go patronem poetów. Poezja nosiła miano
daru, wynalazku, zdobyczy, napoju Odyna (miód
poezji — czyli po prostu miód pitny, wierzono, że po
jego wypiciu słowa same wchodziły w usta poety).
Bóg ten zamieszkiwał Gladsheim, jego pałacem w
Asgardzie była Walhalla. Odyn był synem Borra,
bratem We i Wiliego, jego żoną była Frigg, a także
Freja i Jord. Należały do niego dwa kruki — Huginn
(Pamięć) Muninn (Myśl), które przynosiły mu wieści
z ziemi, ośmionogi rumak Sleipnir (spłodzony przez
Lokiego), wilki Geri i Freki. Własność Odyna
stanowiły okręty Skidbladnir i Naglfar, niechybiająca
włócznia Gungnir, pierścień Draupnir, tron Hlidskjalf
(z którego to można było obserwować cały świat).
W dniu ostatecznej walki bogów Odyn miał zostać
pożarty przez Fenrira. Środa jest dniem Odyna w języku angielskim (Wednesday), a także w
duńskim, norweskim i szwedzkim (onsdag).
Racjonalista.pl
Strona 3 z 7
 
54323051.001.png 54323051.002.png
Thor walczący z gigantami." border=0 align=right>
Thor - pierworodny syn Odyna, władca piorunów; zwany też Thórr. Jeden z ważniejszych
bogów skandynawskich, jak również najbardziej poważany i lubiany przez ludzi - wnioskujemy
to po występowaniu jego imienia jako członu w nazwach geograficznych np. Thorsnes,
Thorshofn na Islandii, czy Thorsberg, Thorsey w Norwegii oraz imionach skandynawskich
zarówno męskich jak i żeńskich: Thorkel, Thorir, Thorgrim, Thorbjorn — ty tylko jedne z wielu.
Jego atrybuty to Młot Mjölnir, Pas i Żelazne Rękawice. Władał piorunami, patronował domowi,
rodzinie, urodzajom, trzodzie. Jego żoną była wieśniaczka Sif, symbolizująca Ziemię. Przez
plamiona germańskie czczony był jako Donar, a przez Sasów pod imieniem Thunera. Germanie
nadali czwartkowi imię Thora - „donnerstag", podobnie uczynili Anglicy — „thursday" i
Duńczycy, Norwegowie oraz Szwedzi — „torsdag". Młot Thora zasługuje na szczególną uwagę
ze względu na jego znaczenie i magiczne atrybuty, był bronią, która siała postrach wśród
wszystkich istot żywych, a zwłaszcza olbrzymów, których Thor jak i wszyscy bogowie
nienawidzili i pragnęli za wszelką cenę zabić. Mjölnir noszony był przez Wikingów w postaci
amuletu mającego charakter ochronny.
Modi i Magni — dwaj synowie Thora i olbrzymki Jarnsaksy.
Jord - bogini ziemi, matka Thora.
Tyr - syn Odyna,; inaczej Tiu, Thingsus. Bóg wojny, prawa, ćwiczeń atletycznych,
sprawiedliwości. Pozbawiony jednej ręki (odgryzł mu ją Fenrir — Tyr był jedynym z bogów,
który nie bał się podejść do Fenrira). Przypuszcza się, iż składano mu ofiary z ludzi.
Germanowie nadali wtorkowi imię Tyra: niemiecki „dienstag", angielski „tuesday", duński
„tirsdag". Wierzono, że Tyr przynosi pomyślność w bitwie, to właśnie on decydował o rezultacie
walki. Według Snorriego, często mówiono o mądrych „mądry jak Tyr". Wielu wojowników swój
nowo-wykuty oręż zdobiło runami i dwukrotnie wzywało Tyra by poświęcić broń.
Baldur - syn Odyna i Frigg; występuje również jako Baldr lub Balder. Potomek Odyna,
patron słońca letniego i światła. Był skandynawskim odpowiednikiem Apolla, ulubieńcem
zarówno bogów jak i ludzi — według Snorriego słońce świeciło dla niego. Jego życiu zagrażała
śmierć, by go przed nią uchronić jego matka kazała przysiąc wszystkim rzeczom, iż nie uczynią
mu krzywdy. W roztargnieniu zapomniała jednak o jemiole. Według jednej z legend Loki
nakłonił ślepego Hödura, by ten cisnął w Baldura gałęzią tej rośliny, co spowodowało śmierć
boga światła. Inna wersja mitu głosi, iż między Hödurem a Baldurem nawiązała się rywalizacja
o przepiękną Nannę. Ślepy bóg zdobywa miecz Miming lub Misteleinn (co oznacza „jemioła"),
któremu nikt nie mógł się oprzeć i zabija Baldura. Wydarzenie to wstrząsnęło bogami i zostało
odczytane jako zapowiedź ich zmierzchu, czyli dnia Ragnarök.
 
54323051.003.png
Nanna - małżonka Baldura; z rozpaczy po śmierci męża rzuciła się na stos pogrzebowy i
spłonęła wraz z jego ciałem.
Forseti - syn Nanny i Baldura, bóg sprawiedliwości.
Bragi - bóg pieśni, poezji, wymowy. Potomek Odyna i Frigg, jego żoną była Iduna.
Przedstawiany był jako starzec z długą i siwą brodą. Wspólnie z Hermoderem witali i
przyjmowali w Walhalli poległych w boju wojowników. Z postacią Bragiego wiążą się dwa
określenia: „Opowieść Bragiego" — długa, interesująca historia; oraz „Puchar Bragiego" —
puchar, który musiał wypić każdy król, który obejmował tron po przodkach.
Iduna - zwana także Idunn, Ithunn. Żona Bragiego, córka karła Svalda, uosabiała porę
roku pomiędzy marcem a wrześniem. Posiadała magiczne, złote jabłka, które przechowywała w
Asgardzie. Bogowie spożywali je, by zachować nieśmiertelność i wieczną młodość.
Widar (Vidar) - patron milczenia, rzekomo dorównujący siłą samemu Thorowi;
Hermod - syn Odyna, jego poseł;
Loki - nie wiadomo czy należał do rodu Asów, był jednak początkowo ulubieńcem bogów,
a wszystkie jego występki uchodziły mu na sucho, do czasu gdy nie doprowadził do śmierci
Baldura. Stał się patronem kłótni i niezgody. Wraz z olbrzymką Angrbodą wydał na świat trzy
potworne istoty: wilka Fenrira, węża Midgardu (Jörmunganda) oraz Hel. Nakłonił Hödura, by
ten zabił Baldura. Jedna z wielu wiążących się z nim legend głosi, iż dał życie demonom,
którym przewodził podczas walki bogów ze złem, czyli zmierzchu bogów. Loki był uosobieniem
żywiołu ognia, sam zrodził się z iskry zapalającej poszycie leśne wyspy Laufey. Jego ojcem
(wytwarzającym iskrę) był Farbauti.
Siguna - małżonka Lokiego, znana również jako Sigyn — urodziła synów Narfiego i
Waliego (nie mylić z Walim, synem Odyna);
Wali (Vali) - syn Odyna, strażnik sprawiedliwości; najmłodszy potomek Odyna i
olbrzymki Rind. Miał przeżyć zmierzch bogów. Podobnie jak o Widarze, nie wiemy o nim wiele.
Frigg - żona Odyna, matka bogów. Bogini małżeństwa oraz rodziny.
Heimdal - bóg światła, strażnik niebios na moście Bifrost (tęczy) — legenda głosi, że
stworzył on klasy w społeczeństwie skandynawskim, Jarla — wojownika, Karla — wolnego
chłopa i Thralla — niewolnika.
Hermod - czasem jego imię występuje jako Hermodr. Syn Odyna, boski poseł. Wspólnie
z Bragim witał i podejmował w Walhalli zmarłych na polu bitwy. Odbył bezskuteczną podróż do
krainy umarłych — Niflheim — by wydobyć stamtąd Baldura. Został zabity przez swojego brata
— ślepego Hödura.
Hödur - zwany też Hedr, Hödr, Hodur, Hoder, Höthur. Władca ciemności, przedstawiany
jako ślepy starzec. Przeciwieństwo Baldura, którego za namową Lokiego uśmiercił przy pomocy
strzały z jemioły albo miecza. Za ten czyn został zgładzony przez strażnika sprawiedliwości —
Waliego.
Ull - bóg narciarstwa, myślistwa i łucznictwa. Obdarzony wielką urodą. Jest kolejną
postacią w mitologii, o której prawie nic nie wiemy.
Walkirie - były to dziewice, które uzbrojone jeździły po polach bitew na koniach lub
wilkach, ewentualnie unosiły się nad nimi jako drapieżne ptaki. Ich obecność była zwiastunem
śmierci wojowników. Walkirie wynajdowały wśród poległych bohaterów i przyprowadzały ich na
uczty Odyna w Walhalli, gdzie podawały do stołów. Imiona najbardziej znanych Walkirii to:
Brunhilda, Hildr, Gudr, Herfjöturr, Hlökk. Oznaczały one „walkę" i „okowy wojny". Słowo to
oznacza „wybierająca poległych".
Wannowie:
Aegir - bóg oceanów i morskich głębi. Czczony przez żeglarzy. Wraz ze swoją żoną Ran
trzymali się z dala od pozostałych bogów. Jego żona przyjmowała do swego domu tych, którzy
utonęli w morzu.
Njord (Njörd) — syn Aegira, władca wód przybrzeżnych oraz wiatrów i fal, bóg płodności.
Prawdopodobnie jeden z najważniejszych bogów. Ojciec Freya i Freyi. Pod koniec okresu
wikingów jego znaczenie zmalało na korzyść Freya. Mąż olbrzymki Skadi. Modlono się do niego
prosząc o urodzaj i bogactwo, a także o dobry połów.
Skadi - bogini gór, miała pomścić swego ojca Thjaziego, który to ukradł Asom złote
jabłka. Asowie by zawrzeć pokój pozwolili jej wybrać męża spośród wszystkich bogów
Racjonalista.pl
Strona 5 z 7
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin