Lekcja języka polskiego – klasa I
Temat : Czy to dobrze, że myszy mają długie ogony?
Cele ( uczeń po lekcji):
· Buduje wypowiedź opartą na argumentach;
· Rozróżnia tezę i hipotezę;
· Stosuje środki stylistyczne poprawiające spójność wypowiedzi dyskursywnej
· Gromadzi argumenty do przedstawionych tematów
Metody:
Ćwiczenia leksykalno – gramatyczne, ćwiczenia kompozycyjne, zapis w zeszycie, heureza
Pomoce:
Ćwiczenie językowe ucznia
Przebieg lekcji:
1. Powitanie ; czynności organizacyjne lekcji;
2. Wprowadzenie: myszy to małe stworzenia, które charakteryzują się między innymi długimi ogonkami. Z racji ich posiadania , dla samych myszy wynikają przeróżne rzeczy. Spróbujmy wynotować plusy i minusy posiadania długich ogonów przez myszy. – zapisanie na tablicy pomysłów uczniowskich.
3. Zapisanie tematu lekcji
4. Tezy i hipotezy – jaka w nich różnica?
a.) teza – twierdzenie wymagające dowodu zbudowanego na popierających go argumentach;
b.) hipoteza – założenie oparte na przypuszczeniu; wymaga sformułowania tezy i poparcia jej argumentami
5. Wpisywanie ustaleń z początku lekcji ( argumenty i kontrargumenty) do szablonu wypowiedzi dyskursywnej ( strona 21.) ; zwrócenie uwagi na środki stylistyczne porządkujące wypowiedź - wyliczenia, wyrazy i zwroty spajające wypowiedź i odnoszące się do poprzedniego argumentu: wobec tego, ale także, bo , stąd wniosek , że, itp.
6. Formułowanie wniosków do postawionej w temacie hipotezy
7. Jak powinna być zbudowana poprawna wypowiedź ( rozprawka)?
a.) podział na trzy części ; wstęp, argumentacja, podsumowanie
b.) uporządkowanie argumentów od najważniejszego
c.) podanie co najmniej trzech dowodów
d.) zebranie wszystkich ustaleń w podsumowaniu
8. Tworzymy argumentację do podanych tez i hipotez
a.) rozróżnianie tez i hipotez;
b.) tworzenie argumentów do wybranych tematów ( praca w sześciu grupach, tematy – strona 22.)
c.) prezentacja prac grup
9. Praca domowa – dokończenie argumentacji oraz dokonanie podsumowania do zaproponowanej w podręczniku wypowiedzi: „ Czy w przyszłości wszyscy ludzie będą mówić jednym językiem?”
maksiulo