Bursztyny.doc

(808 KB) Pobierz
Zofia Kossak, Bursztyny

Zofia Kossak, Bursztyny[1]

Propozycja cyklu lekcji z lekturą

 

Temat: Wielki konkurs. Czy znam lekturę Z. Kossak Bursztyny?

 

Czas: 2 godziny lekcyjne

Cele lekcji:

·        sprawdzenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

·        łączenie wiedzy z różnych dziedzin – literatury i historii

·        wyszukiwanie informacji w tekście

·        analiza i interpretacja tekstu

·        uzasadnianie własnego zdania, stosowanie słownictwa typowego dla argumentacji

 

Metody, techniki:

·        praca z tekstem

·        tworzenie własnego tekstu

·        wchodzenie w rolę, żywy obraz

·        uzupełnianie tabel

 

Formy pracy:

·        zespołowa

·        indywidualna

·        zbiorowa

 

Materiał:

·        Załącznik nr 1

·        Załącznik nr 2

·        Wydruk zadań dla uczniów/zespołów (II wersja konkursu)

 

Informacje o pracy domowej:

Każdy uczeń przynosi na lekcję 3–5 pytań związanych z treścią lektury. Każde pytanie jest zapisane na osobnej kartce. Do każdej kartki z pytaniem musi być dołączona druga, na której jest zapisana odpowiedź na dane pytanie (wraz ze wskazaniem miejsca w tekście, gdzie znajduje się potwierdzenie informacji: tytuł opowiadania, numer strony). Na dole każdej kartki z pytaniem powinien się znaleźć podpis ucznia, który je opracował.

 

Przebieg lekcji:

 

  1. Krótka wymiana zdań na temat lektury zakończona samodzielnym zapisem w zeszycie  kilkuzdaniowej wypowiedzi rozpoczynającej się od słów: Ta książka jest jak…
  2. Zebranie kartek z pytaniami do lektury przygotowanych przez uczniów w ramach pracy domowej.
  3. Konkurs znajomości treści lektury pt. Wielka gra.

Nauczyciel wybiera wersję oraz dostosowuje czas przeznaczony na wykonanie zadań do poziomu umiejętności uczniów w danej grupie.

 

Wersja I (łatwiejsza):

Podział klasy na dowolną liczbę rywalizujących zespołów. Nauczyciel czyta zadania i przydziela punkty.

 

Wersja II (trudniejsza):

Wybór dwu zespołów uczestniczących w rywalizacji oraz przydzielenie pozostałym osobom ról: widowni, dziennikarzy, ekspertów, sędziów, sekretarza, osoby prowadzącej konkurs.

 

Zespoły i zadania:

Zespoły zawodników – udział w konkursie, udzielanie odpowiedzi na pytania.

Widownia – podział na kibiców wybranej drużyny; obserwacja przebiegu konkursu, pomoc zawodnikom jednej z drużyn przewidziana regulaminem.

Dziennikarze – obserwacja przebiegu konkursu, przygotowanie wywiadu z uczestnikiem zdarzenia (osobą z widowni, ekspertem, sędzią, sekretarzem, prowadzącym konkurs) lub relacji z konkursu.

Eksperci – porządkowanie zebranych wcześniej pytań z treści lektury i wybranie 10 najciekawszych pytań lub ustalenie zasad losowania, potwierdzanie poprawności udzielanych odpowiedzi lub wskazywanie błędów.

Sędziowie – konsultacja z ekspertami, przydzielanie punktów zawodnikom.

Sekretarz – protokołowanie zdobytych przez drużyny punktów i ich podsumowanie.

Prowadzący konkurs – rozpoczyna i kończy konkurs, czyta pytania, przedstawia zadania dla zespołów, czuwa nad przebiegiem konkursu, pilnuje czasu przeznaczonego na udzielenie odpowiedzi, ogłasza wynik rywalizacji.

 

Zadania dla uczniów:

I. Zawodnicy

·    Wybierzcie lidera odpowiedzialnego za pracę zespołu.

·    Udzielcie odpowiedzi na pytania (1. i 2. etap) oraz wykonajcie zadania (3. etap).

 

II. Widownia

·    Podzielcie się na kibiców rywalizujących zespołów.

·    Obserwujcie przebieg konkursów, w razie konieczności udzielcie poprawnej odpowiedzi w imieniu swojego zespołu (1. i 2. etap).

 

III. Dziennikarze

·    Uważnie obserwujcie przebieg konkursu i sporządzajcie notatki.

·    Po zakończeniu rywalizacji zespołów napiszcie wywiad z uczestnikiem zdarzenia (osobą z widowni, ekspertem, sędzią, sekretarzem lub osobą prowadzącą konkurs) albo zredagujcie relację z przebiegu konkursu.

 

IV. Eksperci

·    Spośród zebranych na początku lekcji pytań uczniów wybierzcie 10 takich, które ze względu na poprawność językową i właściwy poziom trudności mogą być wykorzystane w 1. etapie konkursu. Podzielcie je tak, aby w puli pytań dla danego zespołu nie znalazły się te, których autorami są zawodnicy reprezentujący ów zespół.

·    Czuwajcie nad poprawnością odpowiedzi zawodników.

·    Koncentrujcie zgłaszane przez sędziów wątpliwości w ocenie odpowiedzi i zadań zespołów.

 

V. Sędziowie

·    Odwołując się do klucza odpowiedzi, przyznajcie punkty za udzielone przez zespoły odpowiedzi i wykonane przez nie zadania.

·    W razie braku jednomyślności konsultujcie decyzje z ekspertami.

 

VI. Sekretarz

·    Protokołuj zdobyte przez drużyny punkty.

·    Zsumuj punkty uczestników konkursu po zakończeniu rywalizacji.

 

VII. Prowadzący konkurs

·    Czuwaj nad przebiegiem konkursu.

·    Przywitaj uczestników.

·    Poinformuj o zasadach konkursu i jego etapach.

·    Odczytaj pytania i polecenia do zadań dla zespołów.

·    Pilnuj czasu przeznaczonego na udzielenie odpowiedzi i dbaj o porządek pracy zawodników.

·    Ogłoś wyniki konkursu.

 

Nauczyciel pomaga, organizuje pracę i ocenia zespoły.

 

Regulamin konkursu:

·        Konkurs ma na celu sprawdzenie czytania ze zrozumieniem lektury oraz doskonalenie umiejętności pracy w grupie.

·        W rywalizacji biorą udział dwa trzy- lub czteroosobowe zespoły, które wybierają swojego lidera.

·        Lider mobilizuje zespół do pracy, udziela odpowiedzi po uprzedniej konsultacji z grupą lub wyznacza osobę odpowiadającą na pytania.

·        Konkurs składa się z trzech części. Są to: pytania ekspertów (1. etap), rozpoznawanie fragmentów (2. etap), zadania dla grup (3. etap).

·        Zespoły odpowiadają na pytania oraz prezentują efekty swojej pracy naprzemiennie, nad czym czuwa prowadzący konkurs i nauczyciel.

·        W 1. i 2. etapie możliwe jest udzielenie odpowiedzi przez osobę z widowni, która zdobywa punkt dla zespołu zgłaszającego potrzebę takiej pomocy, ale nie może się to powtórzyć więcej niż 3 razy w ciągu całego konkursu. Jeżeli zespół wykorzysta możliwość regulaminowej pomocy, a nie potrafi udzielić poprawnej odpowiedzi, nie zdobywa punktu.

 

 

Przebieg konkursu

 

Etap 1. Pytania ekspertów.

Każdy zespół odpowiada kolejno na 5 pytań zadawanych przez ekspertów. (Lista pytań powstaje wcześniej na drodze eliminacji pytań zebranych w klasie na początku lekcji przed rozpoczęciem konkursu. Eksperci nie mogą zadać tych pytań, które przygotowali zawodnicy danego zespołu). Za każdą poprawną odpowiedź zespół otrzymuje 1 punkt.

 

Etap 2. Rozpoznawanie fragmentów (załącznik nr 1).

Zespoły otrzymują zestawy fragmentów do rozpoznania. Każdy zestaw zawiera trzy fragmenty, po jednym w każdej kategorii: fragment A – zawodnicy rozpoznają bohatera, o którym mowa w tekście, fragment B – zespoły ustalają, kto się wypowiada w tekście; fragment C – uczestnicy konkursu rozpoznają przedstawioną sytuację (odpowiadają na pytania: co to za wydarzenie?, kiedy i gdzie miało miejsce?, kto w nim uczestniczy – należy podać 2 najważniejsze postacie uczestniczące w wydarzeniu). Po upływie przydzielonego czasu (około 1 minuty) przedstawiciele zespołów udzielają odpowiedzi.

 

Etap 3. Zadania dla zespołów (załącznik nr 2).

 

Zadania:

A) łączenie postaci z wydarzeniem, w którym ta postać brała udział

B) uzupełnianie informacji w tabeli (data, wydarzenie, tytuł opowiadania)

C) przygotowanie żywego obrazu ilustrującego jakąś sytuację opisaną w lekturze jako zagadka dla przeciwnego zespołu

 

 

Punktacja

 

etap

typ zadania

punktacja

I

pytania ekspertów

za każdą poprawną odpowiedź 1 pkt

II

rozpoznawanie fragmentów:

fragment A – o kim mowa?

fragment B – kto mówi?

 

 

 

fragment C – jaka to sytuacja?

1 pkt za rozpoznanie bohatera

1 punkt za rozpoznanie osoby mówiącej w tekście

 

 

2 pkt za pełną odpowiedź (jakie to jest wydarzenie/sytuacja – nazwij to wydarzenie?, gdzie i kiedy miało miejsce? kto w nim uczestniczy – wymień 2 najważniejsze postaci?

Za 2-3 informacje przyznajemy 1 punkt, za 4 informacje – 2 punkty.

III

zadania dla zespołów

A. połączenie postaci z wydarzeniem

 

 

B. tabela

 

 

 

 

C. żywy obraz

 

 

za 5–6 poprawnych odpowiedzi – 3 pkt

 

za 5–6 informacji (data, wydarzenie, tytuł opowiadania) – 3 pkt, za 4 – 3 informacje – 2 pkt, 2 informacje – 1 pkt

 

1 pkt za rozpoznanie sytuacji + 1 pkt za rozpoznanie 2 uczestników zdarzenia + 1 pkt za podanie czasu zdarzenia (uczeń podaje dokładną datę lub wiek, lub wskazuje władcę, który panował, kiedy wydarzenie miało miejsce)

 

maksymalna liczba punktów w poszczególnych etapach

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin