Czy_metody_radzenia_sobie_z_presj_w_sporcie_znajduj_zastosowanie_w_biznesie.pdf

(826 KB) Pobierz
258637171 UNPDF
KOMPETENCJE EFEKTYWNEGO MENEDŻERA
CZY METODY RADZENIA SOBIE
Z PRESJĄ W SPORCIE ZNAJDUJĄ
ZASTOSOWANIE W BIZNESIE?
Paweł Habrat
Praca w biznesie związana jest z presją na uzyskanie
mierzalnych efektów w określonym czasie i na wysokim
poziomie. Są to te same czynniki, z którymi musi się
zmierzyć zawodnik uprawiający sport wyczynowo.
Strategie stosowane w optymalizacji działania sportowca
mogą okazać się przydatne w zmniejszaniu presji osób
pracujących w biznesie.
zane z presją. O ile w codziennym
życiu presja występuje na ogół
w umiarkowanym natężeniu, o tyle oso-
by, które decydują się na zawodowe upra-
wianie sportu i pracę w biznesie znajdu-
ją się pod ciągłą, często ekstremalną pre-
sją. Występują też okresy ogromnej presji
jak w trakcie kulminacyjnych zawodów,
czy jak ma to miejsce w przypadku me-
nadżerów, podczas realizowania przez
nich projektu i jego oceny.
Presja jest wpisana w rywalizację, która
pojawia się zarówno w sporcie jak i bizne-
sie. Najczęściej możemy mówić o dwóch
rodzajach presji. Pierwszy związany jest
z naciskiem wywołanym oczekiwaniami
osób związanych z karierą zawodnika,
takich jak klub, trener rodzice i sponso-
rzy. U pracowników i menadżera jest to
presja związana z oceną przełożonych,
potencjalnie zagrażającym zwolnieniem
lub brakiem awansu, a także utratą gra-
tyi kacji i nansowej.
Drugi rodzaj to presja wewnętrzna,
związana z potrzebą osiągnięć, samo-
realizacją, potwierdzeniem przekonań
o samym sobie np. „jestem lepszy niż in-
ni”, „stale idę do przodu”.
W sporcie i w biznesie presji nie moż-
na wyeliminować - można ją natomiast
zmniejszać, a przede wszystkim, wypra-
cować strategie, które pozwolą na radze-
nie sobie z generowanym przez organizm
napięciem.
Psycholog sportu podejmuje w tym
celu dwa rodzaje interwencji: rozwią-
zania systemowe oraz kroki mające na
celu ujednolicenie oczekiwań.
W sporcie napięcie najczęściej po-
wstaje na skutek trudności w pogodze-
niu oczekiwań lub wymagań stawianych
przed sportowcem a jego brakiem moż-
liwości wpłynięcia na sytuację (np. na wa-
runki pogodowe, formę przeciwnika) oraz
potrzebnym w danej sytuacji wsparciem
psychicznym np. konl ikt w drużynie, nie-
przychylne opinie mediów (ryc.1 model
DSC wg. Karasek i Theorell)
Zachwianie proporcji czynników tego
ilorazu nie tylko może prowadzić do wy-
stąpienia napięcia lub stresu, ale również
być przyczyną pojawienia się zjawiska
wypalenia zawodowego.
Stres i związane z nim napięcie, zmniej-
sza efektywność wykonywanych działań,
między innymi poprzez upośledzenie
procesów poznawczych i może utrwa-
lać reakcję unikania sytuacji, w których
się pojawił.
Głównym źródłem presji wywieranej
na zawodnika są osoby mające wpływ
na karierę zawodniczą sportowca oraz
stawiane przed nim cele. Aby zmniej-
szyć koszty psychologiczne presji i stresu
towarzyszących danej sytuacji należy
30
BUSINESS COACHING 1/2009
S port i biznes są bezsprzecznie zwią-
258637171.085.png 258637171.096.png 258637171.107.png 258637171.118.png 258637171.001.png 258637171.012.png 258637171.023.png 258637171.034.png 258637171.039.png 258637171.040.png 258637171.041.png 258637171.042.png 258637171.043.png 258637171.044.png 258637171.045.png 258637171.046.png 258637171.047.png 258637171.048.png 258637171.049.png 258637171.050.png 258637171.051.png 258637171.052.png 258637171.053.png
>>>
PRESJA W SPORCIE I BIZNESIE
wypracować model strategiczny postę-
powania w niej. Jednym z najpopularniej-
szych w psychologii sportu jest zapropo-
nowany przez Tony’ego Morrisa model,
w którym możemy wyróżnić pięć etapów
treningu umiejętności psychologicznych.
Pierwszy etap stanowi faza oceny .
Charakteryzuje się zebraniem informa-
cji o zawodniku za pomocą obserwacji
w sytuacji treningowej, przedstartowej,
startowej oraz postartowej, wywiadów,
testów psychologicznych, dzienniczka re-
jestracji stanów psychicznych. Głównym
celem tego etapu jest ustalenie spójno-
ści danych uzyskanych z różnych źródeł.
Istotną znaczenie ma w tym przypadku
zwrócenie uwagi na oczekiwania osób
z otoczenia sportowca dotyczące pozio-
mu jego osiągnięć.
Drugim etapem jest trening podsta-
wowych umiejętności , w którym wy-
korzystywane są techniki mające rozwi-
jać umiejętności psychologiczne, istotne
z punktu widzenia aktywności sporto-
wej. W zakres treningu wchodzą techniki
relaksacyjne, umiejętności radzenia sobie
ze stresem, wykorzystywanie wyobra-
żeń, kontrola uwagi i praca z dialogiem
wewnętrznym. Zaprezentowany zostaje
również proi l cech zawodnika, ustalony
w fazie oceny oraz indywidualny program
działania. Wyjaśniona zostaje również
zależność między proponowanymi umie-
jętnościami treningowymi a poprawą
osiągnięć. W tej fazie istotną rolę odgry-
wa informacja zwrotna przekazana przez
zawodnika, której wykorzystanie umoż-
liwia włączenie zawodnika w program
własnego rozwoju oraz zwiększenie mo-
tywacji i zaangażowania.
Trzeci i czwarty etap stanowią rozwój
czynności rutynowych oraz rutynowe
wdrażanie umiejętności . Rozwijanie
czynności rutynowych polega na tworze-
niu zachowań przedstartowych i starto-
wych zawodnika, opartych na zintegrowa-
niu umiejętności psychologicznych z wy-
mogami technicznymi i fizycznymi, do
chwili, kiedy staną się one nawykowe.
W celu ułatwienia procesu integracji na-
wyków stosuje się tzw. segmentację, czyli
podział na fragmenty sytuacji przedstar-
towej i startowej, w których wprowadza
się zachowania rutynowe. Umożliwia to
zmniejszenie napięcia w momentach
nadmiernego pobudzenia oraz dostarcza
zawodnikowi poczucie pewności sie-
bie. Wdrażanie czynności rutynowych
ma charakter stopniowy, począwszy od
sytuacji treningowej, poprzez symulację
zawodów i rywalizacji, aż do rzeczywistej
sytuacji startowej.
Piąta faza – faza ewaluacji , skoncen-
trowana jest na monitorowaniu wykony-
wania czynności rutynowych i ewentual-
nej ich modyi kacji lub zmianie w przypad-
ku stwierdzenia małej skuteczności wdro-
żonych zachowań lub ich dysfunkcjonalne-
go działania. Poza przejściem przez nastę-
pujące fazy psycholog sportu może za-
proponować zawodnikowi pracę z celem,
która znajduje zastosowanie także w za-
rządzaniu biznesem. Podstawowym zało-
żeniem pracy z celem jest skierowanie uwa-
gi sportowca na istotę zmiany celów wyni-
kowych na zadaniowe, skupieniu się na
elementach, które kontroluje i odrzuceniu
tych, na które nie ma wpływu.
Wyznaczanie celu to proces angażują-
cy ocenę poznawczą, czyli procesy analizy
i myślenia, oraz sferę motywacyjną, któ-
re to razem doprowadzają do uruchomie-
nia działania ukierunkowanego na realiza-
cję celu. Sukces lub porażka w drodze do
osiągnięcia danego celu może być przy-
pisana różnym przyczynom:
• własnym zdolnościom,
• włożonemu w osiągniecie celu wysił-
kowi,
5 GŁÓWNYCH MYŚLI
1 . Zmniejszenie presji odbywa sie poprzez zastosowanie rozwiązań systemowych,
wyznaczenie celu działania i modyfikację przekonań o sytuacji zadaniowej
2 . W sytuacji zadaniowej zwiększenie wpływu i uzyskanie wsparcia może
istotnie zmniejszać natężenie presji.
3 . Subiektywne przekonania na temat sytuacji zadaniowej i stawianych wymagań mogą
nasilić presje
4 . Nie zmniejszając presji nie wykorzystujemy w pełni naszego potencjału.
5 . Wypracowanie modelu postępowania może istotnie zmniejszyć presję i zwiększyć
skuteczność działania.
BUSINESS COACHING 1/2009
31
258637171.054.png 258637171.055.png 258637171.056.png 258637171.057.png 258637171.058.png 258637171.059.png 258637171.060.png 258637171.061.png 258637171.062.png 258637171.063.png 258637171.064.png 258637171.065.png 258637171.066.png 258637171.067.png 258637171.068.png 258637171.069.png 258637171.070.png 258637171.071.png 258637171.072.png 258637171.073.png 258637171.074.png 258637171.075.png 258637171.076.png 258637171.077.png 258637171.078.png 258637171.079.png 258637171.080.png 258637171.081.png 258637171.082.png 258637171.083.png 258637171.084.png 258637171.086.png 258637171.087.png 258637171.088.png 258637171.089.png 258637171.090.png 258637171.091.png 258637171.092.png 258637171.093.png 258637171.094.png 258637171.095.png 258637171.097.png 258637171.098.png 258637171.099.png 258637171.100.png 258637171.101.png 258637171.102.png 258637171.103.png 258637171.104.png 258637171.105.png
KOMPETENCJE EFEKTYWNEGO MENEDŻERA
• szczęściu,
• trudności zadania
• i właściwemu wyznaczaniu celów.
elementy są najważniejsze, aby opty-
malnie wykonać daną czynność (może
to być np. ta czynność, nad którą pra-
cujemy aktualnie w celu wykonaw-
czym).
nie odzwierciedlają faktycznych umie-
jętności zawodnika. Po sesji przegranych
turniejów zawodnik rozważał decyzje
zakończenia kariery. Zawodnik wspólnie
z rodzicami zgłosił się do psychologa
sportu z tym problemem.
Jako potencjalną przyczynę pogorsze-
nia efektywności gry zawodnik upatrywał
stres, który był związany z wywieraną na
niego presją rodziców i mediów.
Podjęta interwencja psychologa sku-
piła się wokół zbadania przyczyn pow-
stania presji oraz wypracowaniu sposo-
bów samodzielnego poradzenia sobie
z nią.
Kolejnymi krokami było sprawdzenie:
• Jakie rodzaje zachowań rodziców i me-
diów są uznawane przez zawodnika za
presje.
Cel: sprawdzenie rodzajów zachowań
przypisywanych presji.
• Sprawdzenie na ile zawodnik jest pew-
ny, ze intencją rodziców i mediów jest
wywarcie presji.
Cel: sprawdzenie sposobu interpreta-
cji intencji.
• Zebranie informacji, na ile zawodnik
spróbował rozwiązać sytuacje samo-
dzielnie i jakie sposoby zmiany zosta-
ły zastosowane przed zgłoszeniem się
do psychologa.
Cel: sprawdzenie dotychczasowych spo-
sobów radzenia sobie z sytuacją presji.
• Zachęcenie zawodnika do wygenero-
wania pomysłów i sposobów rozwią-
zania dotychczasowej sytuacji.
• Wypracowanie wspólnego stanowiska
z rodzicami na temat zachowań wystę-
pujących podczas zawodów.
• Wytłumaczenie związku przyczyno-
wo skutkowego między zachowaniem
rodziców a pojawieniem się napięcia
u zawodnika.
• Przyjęcie przez rodziców nowych za-
sad postępowania.
Aby efektywnie wyznaczyć cele szcze-
gólnie istotne jest zaangażowanie do ich
określania samego zawodnika.
Przygotowanie zawodnika do samodziel-
nej zmiany celów wynikowych na zada-
niowe i mistrzowskie w znacznym stop-
niu pozwala na zwiększenie poczucia
kontroli (wpływu), samoskuteczności
oraz pewności siebie, co z kolei wpływa
na zmniejszenie nasilenia poziomu lęku
i stresu w warunkach presji startowej.
Istotną rolę odgrywają również spo-
sób myślenia zawodnika na temat sie-
bie i otaczającej go rzeczywistości. Każ-
dy człowiek ma zespół przekonań do-
tyczących siebie, innych ludzi i świata.
Są one funkcjonalne – o ile zmniejsza-
ją presję, nie powodują stresu i dysfunk-
cjonalne – kiedy powodują wzrost na-
pięcia, negatywne emocje, wzmacnia-
ją unikanie.
Cele wynikowe , np. wygrana meczu.
Wynik jest oczywiście ważny, bez nie-
go nie ma dobrej pozycji w rankingu
i innych gratyi kacji. Jednak koncen-
tracja na wyniku, czyli cel wynikowy,
często wzmaga lub wręcz powoduje
presję startową. Ponadto taki cel nie-
wiele mówi o tym, co należy zrobić,
żeby wygrać.
Cele mistrzowskie (wykonawcze)
– określają rezultat końcowy danej
aktywności, czyli zorientowane są na
poprawę danego elementu ważnego
w meczu lub w długofalowym rozwo-
ju. Dobrze postawione cele mistrzow-
skie zmniejszają napięcie i pozwala-
ją budować pewność siebie niezależ-
nie od czynników, na które zawodnik
nie ma pełnego wpływu (takim czyn-
nikiem jest np. wygrana, która zależy
przecież też od naszego przeciwnika).
Cele zadaniowe – zorientowane są na
konkretne czynności związane z opty-
malnym wykonaniem. Mają one cha-
rakter instrukcji mówiącej o tym, jakie
S������ ���������
Dobrym przykładem obrazującym tą sy-
tuacje jest przypadek znanego16 letnie-
go zawodnika tenisa, który uskarżał się
na występowanie napięcia podczas za-
wodów, które przypisywał pojawiającej
się presji. Trenerzy twierdzili, że wyni-
ki osiągane podczas ważnych zawodów
Rysunek 1. „Wypalenie” – model DSC wg Karasek i Theorell
O ile praca z osobami na które potencja-
le ma się wpływ przyniosła zamierzone
32
BUSINESS COACHING 1/2009
258637171.106.png 258637171.108.png 258637171.109.png 258637171.110.png 258637171.111.png 258637171.112.png 258637171.113.png 258637171.114.png 258637171.115.png 258637171.116.png 258637171.117.png 258637171.119.png 258637171.120.png 258637171.121.png 258637171.122.png
>>>
PRESJA W SPORCIE I BIZNESIE
rezultaty, o tyle sprawa poradzenia sobie
z presją związaną z mediami wymagała
innego rodzaju interwencji. Praca psy-
chologa sportu polegała na wypracowa-
niu sposobów poradzenia sobie przez
sportowca z presją ze strony mediów.
Praca polegała na:
Presja może wzbudzić również mobiliza-
cję, którą można wykorzystać do współ-
zawodnictwa. Mobilizacja aktywuje do
działania i w odróżnieniu od presji mo-
że zwiększyć jego efektywność. Czasem
mobilizacja jest wzbudzana przez rywali-
zację, współzawodnictwo. W sporcie czę-
sto wykorzystuje się zjawisko facylitacji
społecznej, a więc napięcia wynikające-
go z obecności innych osób i możliwości
oceny przez nich naszego działania. Skut-
kiem tego napięcia jest lepsze wykona-
nie zadań dobrze opanowanych i łat-
wych, lecz gorsze wykonanie zadań trud-
nych lub tych, których dopiero się uczy-
my. Dlatego utrwalanie czynności ruty-
nowych czasem pomaga zmniejszyć pre-
sję spowodowaną nadmierną rywalizacją
między pracownikami.
Presja jest na stałe wpisana w rywaliza-
cję i może powodować spadek efektyw-
ności działań, ale właściwie wykorzystana
może być jednym z elementów motywu-
jących do lepszych wyników.
To jak presja zostanie wykorzystana za-
leży w znacznym stopniu od tego jak ją
przetworzymy.
• Zapytaniu zawodnika jaki ma rzeczywi-
sty wpływ na pojawiające się komen-
tarze o nim w mediach.
Cel: sprawdzenie wpływu na zmianę
dotychczasowej sytuacji.
• Sprawdzeniu na ile zawodnik jest prze-
konany, że to co piszą media uważa
o radę o sobie.
Cel: sprawdzenie jak silnie zawodnik
identyi kuje się z opiją otoczenia.
• Przedyskutowanie z zawodnikiem prze-
konań potwierdzających opije o sobie
samym i tym co pojawia się w mediach.
Cel: uniezależnienie opinii o sobie za-
wodnika od zmiennej opinii massme-
diów.
• Przeformułowanie przekonań na temat
siebie jako zawodnika niezależnych od
opinii mediów.
Cel: urealnienie oceny siebie jako zawod-
nika niezależnie od opinii mediów.
O AUTORZE
Paweł Habrat Absolwent Wydziału Psychologii Szkoły
Wyższej Psychologii Społecznej, psycholog sportu z upraw-
nieniami do prowadzenia kadry olimpijskiej. Praktyk w ocenie
kompetencji, realizacji programów rozwojowych dla sportow-
ców. Specjalizuje się w optymalizacji zachowania startowego
i treningu mentalnym. Pracował miedzy innymi z zawodnika-
mi takich dyscyplin jak: narciarstwo, strzelectwo, rajdy samo-
chodowe. Obecnie współpracuje z kadrą tenisa ziemnego PZT
PROKOM. Członek Sekcji Psychologii Sportu PTP oraz Podko-
misji Psychologicznej w Komisji Medycznej Polskiego Komite-
tu Olimpijskiego.
Kontakt
psychologiaipraca.pl
PLAN DZIAŁANIA
1. Skorzystaj z model strategii postępowania w sytuacji zadaniowej.
2. Sprawdź czy cel który ma być realizowany jest jasny i spójny dla pracownika.
3. Sprawdź czy pracownicy mają wpływ i uzyskali wsparcie potrzebne do realizacji
wyznaczonego celu.
4. Nie wzmacniaj przekonań dysfunkcjonalnych.
5. Wzmocnij przekonania ułatwiające realizacje celu.
BUSINESS COACHING 1/2009
33
258637171.123.png 258637171.124.png 258637171.125.png 258637171.126.png 258637171.127.png 258637171.128.png 258637171.002.png 258637171.003.png 258637171.004.png 258637171.005.png 258637171.006.png 258637171.007.png 258637171.008.png 258637171.009.png 258637171.010.png 258637171.011.png 258637171.013.png 258637171.014.png 258637171.015.png 258637171.016.png 258637171.017.png 258637171.018.png
OKIEM PRAKTYTKA – PRESJA W SPORCIE I BIZNESIE
OKIEM PRAKTYKA
PRESJA W SPORCIE I BIZNESIE
– MIKOŁAJ KOTERSKI
S pecyi cznym rodzajem presji, któ-
którym podlega, może też samodziel-
nie się od nich uwolnić. Istotną kwestią
jest więc zmiana sposobu myślenia o so-
bie i zadaniach. Oczywiście znacznie
łatwiej wypowiadać się na ten temat,
rzeczywistości i nie da sie go zmienić
natychmiast. Do uzyskania wyraźnej
i trwałej zmiany konieczny jest czas i sys-
tematyczna praca, która obejmuje
również wnikliwą analizę relacji i syste-
mu społecznego, w którym pracuje me-
nedżer. Wzorce zachowań, treści uzgod-
nień, pełnione role to czynniki, które
mogą mieć znaczenie przy optymalizo-
waniu działań i podnoszeniu skutecz-
ności, dlatego powinny być dokładnie
omawiane. Metody i techniki propono-
wane przez współczesną psychologię,
przy odpowiednim nastawieniu i za-
angażowaniu, z pewnością przynoszą
wymierne efekty w stosunkowo krót-
kim czasie.
Ważne jest przy tym rozwijanie umiejętności
emocjonalnego dystansowania się wobec
problemów i koncentrowanie się za zadaniu
Menedżer na co dzień spotyka się nie
tylko z oczekiwaniami ze strony prze-
łożonych, podwładnych, współpracow-
ników czy klientów, ale co nie mniej waż-
ne, również z tymi zamierzeniami, które
sam sobie określa.
Osoby na kierowniczych stanowis-
kach zazwyczaj starają się zwiększyć sku-
teczność swoich działań poprzez po-
szukiwanie narzędzi i stosowanie metod
ułatwiających radzenie sobie z presją.
Ważne jest przy tym rozwijanie umie-
jętności emocjonalnego dystansowa-
nia się wobec problemów i koncentro-
wania na zadaniu. Punktem wyjścia jest
więc przeanalizowanie sposobu my-
ślenia i zachowania. Warto na przykład
zwrócić uwagę na przekonania typu:
muszę …, powinienem …, nie mogę
…, które sprzyjają powstawaniu po-
czucia presji lub zwiększają stopień jej
nasilenia. Często okazuje się, że mene-
dżer podlega presji wobec zadań, które
sam sobie narzuca i z wykonania, któ-
rych rozlicza się samodzielnie. To opty-
mistyczny wniosek, bowiem skoro me-
nedżer sam określa rodzaj zobowiązań,
niż przeprowadzić tę zmianę w prakty-
ce. Na sposób postrzegania rzeczywis-
tości wpływają bowiem doświadcze-
nia gromadzone w ciągu całego życia.
Przez lata kształtujemy i utrwalamy włas-
ny styl interpretowania otaczającej Nas
Często okazuje się, że menedżer podlega
presji wobec zadań, które sam sobie narzuca
i z wykonania, których sam siebie rozlicza
O AUTORZE
Mikołaj Koterski – psycholog społeczny. Posiada doświad-
czenie menedżerskie w obszarze zarządzania zasobami ludzki-
mi, doświadczenie w dei niowaniu wymagań kompetencyjnych,
ocenie kompetencji i realizacji programów rozwojowych. Pro-
wadzi indywidualne sesje i warsztaty dla małych grup. Główne
obszary pracy: doradztwo personalne, rozwój kompetencji, po-
prawa skuteczności, radzenie sobie ze zmianą, kontrolowanie
emocji.
Kontakt:
Tel.: 508 539 237
Mail: koterski@psychologiaipraca.pl
www.psychologiaipraca.pl
34
BUSINESS COACHING 1/2009
rej podlega menedżer, są oczeki-
wania, które poprzez swoje dzia-
łania chce lub musi spełnić oraz perspek-
tywa oceny wyników i jakości jego pracy.
258637171.019.png 258637171.020.png 258637171.021.png 258637171.022.png 258637171.024.png 258637171.025.png 258637171.026.png 258637171.027.png 258637171.028.png 258637171.029.png 258637171.030.png 258637171.031.png 258637171.032.png 258637171.033.png 258637171.035.png 258637171.036.png 258637171.037.png 258637171.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin