Naprawa skrzynia biegów..doc

(1054 KB) Pobierz
Zespół Szkół Nr

Zespół Szkół Nr.4 w Ostrowcu Św.

 

Zajęcia praktyczne specjalizujące.

 

Mazur Arkadiusz

 

Temat:

Naprawa skrzyni biegów.

Klasa: IIIt3a2

Grupa II

Data:

9.03.2004

Nr Ćw.

 

Ocena

 

 

 

 

1.     Cel ćwiczenia.

2.     Wyposażenie stanowiska.

3.     Przebieg ćwiczenia.

4.     Wynik badania.

5.     Analiza i wnioski.

 

 

Ad. 1

 

Celem ćwiczenia jest przeprowadzenie demontażu skrzyni biegów samochodu Fiat 126p, zapoznanie się z jej budową i elementami wchodzącymi w skład skrzyni.

 

Ad. 2

 

Wyposażenie stanowiska:

·         Zestaw kluczy.

·         Naczynie na zużyty olej przekładniowy,

 

Ad. 3

 

Wykonanie ćwiczenie polegało na demontażu i montażu skrzyni biegów, uprzednio wymontowanej z samochodu – Fiat 126p.

Wykonując swe zadanie, polegające na przekazywaniu mocy układ napędowy powinien w każdych warunkach zapewniać najwłaściwsze jej wykorzystanie. Zakresy zmian prędkości obrotowej silnika oraz jego momentu obrotowego są zbyt małe, aby mogły zaspokoić wymagania stawiane samochodom. Aby uzyskać możliwość zmiany prędkości jazdy w szerokich granicach oraz rozszerzyć zakres zmian momentu obrotowego tak, żeby samochód mógł pokonywa napotkane opory ruchu, konieczne jest stosowanie urządzenia umożliwiającego zmianę przełożenia układu napędowego. Mechanizmem spełniającym to zadanie jest skrzynia biegów, umieszczona między sprzęgłem a pozostałymi zespołami napędowymi. Oprócz dostosowania parametrów pracy silnika do zmiennych potrzeb, skrzynka biegów umożliwia odłączanie silnika od układu napędowego, mimo włączonego sprzęgła, oraz jazdę samochodu do tyłu.

Podstawowe zadanie skrzynki biegów - zmiana przełożenia – może być realizowane w sposób stopniowy – przez włączanie coraz to innej przekładni o stałym przełożeniu, lub w sposób bezstopniowy – przez zastosowanie specjalnej przekładni, w której zmiana przełożenia odbywa się w sposób ciągły.

Zależnie od rodzaju stosowanych przekładni skrzynki biegów dzielimy na:

              Stopniowe skrzynki biegów mające przekładnie zębate,

              Bezstopniowe skrzynki biegów mające bezstopniową przekładnie

mechaniczną, elektryczną lub hydrauliczną.

 

Biorąc pod uwagę sposób sterowania, skrzynki biegów dzieli się na:

 

              Zwykłe skrzynki biegów sterowane ręcznie przez kierowcę,

              Półautomatyczne skrzynki biegów, gdzie określony bieg wybiera kierowca, np. za pomocą dźwigienki sterującej, natomiast przełożenie przekładni dokonuje się automatycznie – za pomocą urządzenia sterującego.

              Automatyczne skrzynki biegów, których nie steruje kierowca, lecz tylko ustawia zakres pracy przekładni.

 

Ad. 4

 

Czynności podczas wymontowania i zamontowania skrzyni biegów:

 

·         Zdjąć ujemny przewód masy z zacisku akumulatora, aby uniknąć zwarcia,

·         Odłączyć przewody elektryczne oraz cięgno sterowania od rozrusznika,

·         Odłączyć przewody elektryczne od wyłącznika światła cofania,

·         Odłączyć z widełek cięgno sterowania sprzęgłem,

·         Zdjąć wspornik podłużnego mocowania skrzynki biegów,

·         Zdjąć pokrywę osłony sprzęgła,

·         Odłączyć wałek giętki napędu prędkościomierza,

·         Odłączyć wybierak sterowania skrzynką od dźwigni zmiany biegów,

·         Rozłączyć półoś napędową od przegubu elastycznego i wyjąć sprężynę wewnętrzną,

·         Odłączyć zespół skrzynki biegów od silnika,

·         Odłączyć od podłogi wspornik poprzecznego mocowania skrzynki.

 

Wkładanie skrzynki biegów do samochodu wykonuje się wykonując podane ww. czynności w kolejności odwrotnej.

 

 

Przed przystąpieniem do demontażu skrzyni biegów należy odłączyć obudowę skrzynki biegów od obudowy przekładni głównej i mechanizmu różnicowego.

 

 

Skrzynka biegów bez górnej i przedniej                  Wykręcenie śrub mocujących widełki do wałków

pokrywy.                                                                   zmiany biegów.

1- wodzik biegu wstecznego, 2- widełki biegu wstecznego, 3- gniazda sprężyn zatrzasków kulkowych drążków włączania biegów.

 

 

 

 

 

                     

             

 

Rys.1              

 

Wyjmowanie wałka głównego skrzyni biegów               Wyjęcie wałków włączających biegi

po wyjęciu łożysk.                                               i odpowiednich kołków zabezpieczających.

4- nakrętka koronowa mocująca wałek,

5- gniazdo kołków zabezpieczających

    wałków włączania biegów,

6- wodzik włączania 3 i 4 biegu.

 

 

 

 

 

                        

 

Rys.2                                                                                           Rys.3

 

Wyjmowanie wałka napędowego przekładni                    Wyjmowanie koła zębatego przesuwanego biegu

głównej ze skrzyni biegów.                                               wstecznego po wcześniejszym wykręceniu śruby

                                                                                        mocującej wałek biegu wstecznego do obudowy.

 

 

 

 

Opis do rysunków 1,2,3:

 

1-     Wałek główny z kołami zębatymi I, II, IV,

2-     Gniazda łożysk kulkowych wałka głównego,

3-     Wałek napędowy przekładni głównej,

4-     Śruba mocowania wałka biegu wstecznego,

5-     Gniazdo śruby,

6-     Koło zębate przesuwne biegu wstecznego,

7-     Wałek biegu wstecznego,

8-     Łożysko tylne rolkowe wałka napędowego przekładni głównej,

9-     Tuleja przesuwna włączania III i IV biegu,

10- Koło zębate przesuwne III biegu.

 

 

 

 

Wałek napędowy przekładni głównej komplety, z kołami zębatymi, łożyskami, synchronizatorami i tulejami.

1- Wałek napędowy przekładni głównej (atakujący),

2- Pierścień synchronizatora IV biegu,

3- Pierścień synchronizatora III biegu,

4- Pierścień synchronizatora II biegu,

5- Koło napędu prędkościomierza,

6- Tuleja przesuwna włączania II biegu,

7- Koło zębate II biegu,

8- Koło zębate III biegu,

9- Koło zębate przesuwne I biegu i biegu wstecznego,

10- Koło zębate IV biegu,

 

Ad. 5

 

W ćwiczeniu należało dokonać demontażu skrzynki biegów samochodu Fiat 126p. W czasie odłączania skrzynki biegów od silnika wałek sprzęgłowy skrzynki biegów nie może opierać się na płytkach sprężyny tarczowej ze względu na możliwość ich uszkodzenia. Podczas demontażu wymontowanej skrzynki biegów należy pamiętać o dokładności wykonywania czynności i przestrzegać kolejności wymontowywania podzespołów skrzyni biegów.

Demontowana przeze mnie skrzynia biegów była częściowo niekompletna, brakowało śrub mocujących widełki do wodzika, zatyczki gniazda sprężyn. Łożyska tej skrzyni są zużyte jak również koło zębate biegu wstecznego. Po zmontowaniu skrzyni biegów należy napełnić ją olejem Hipol MF 80 W/90.

- 1 -

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin