2.11.2009
Podstawy dobrego czytania
1. Znajomość znaczenia czytanych słów (bogaty słownik)
2. Znaczenie erudycji dla rozumienia sensu tekstu czytanego
3. Rozwijanie techniki czytania
4. Szybkie czytanie
5. Poprawa zrozumienia czytanego tekstu
6. Elastyczność czytania
Powiększanie słownika :1. Czytanie ambitnej literatury, biografii, poradników2. Wyjaśnianie nieznanych faktów3. Używanie nowopoznanych słów4. Próba sformułowanie własnej definicji
Rozwijanie techniki czytania
1. Usunięcie resztek artykulacyjnych
2. Usunięcie nawyku regresji
3. Koncentracja – świeżość umysłu
Niektóre elementy technik szybkiego czytania:
1. Poszerzenia pola widzenia
2. Czytanie fraz
3. Czytanie selektywne
Notowanie jest pisemną protezą naszej zawodnej pamięci.
Notowanie, jest czynnością podstawową (na równie z czytaniem) w procesie zdobywania i utrwalania wiedzy.
Korzyści jakie odnosimy notując (także na wykładzie)
1. Organizujemy potok informacji
2. Zapamiętujemy główne tezy
3. Wymuszamy koncentrację i uruchamiany pamięć
4. Otrzymujemy skondensowany materiał gotowy do dalszej obróbki
5. Uruchamiamy własną kreatywność.
Typy notatek:
1. Z wykładu lub uzupełniających podręczniki
2. Na podstawie podręczników, skryptów lub notatek z wykładów (do powtórzenia przed egzaminem)
Rodzaje sporządzanych notatek:
1. Streszczeniowe
2. Konspektowe
3. Konspektowo – streszczeniowe
4. Graficzne
5. Złożone
TECHNIKI ZROZUMIENIA, ZAPAMIĘTYWANIA I POWTARZANIA
Systemy pamięci
1. Sensoryczna (ikonograficzna, natychmiastowa) – przechowywanie ok.1 min
2. Pamięć krótkotrwała (robocza) – przechowywanie do kilkudziesięciu minut
3. Pamięć długoterminowa – konsolidacja, przechowywanie nawet kilkadziesiąt lat,- pamiętanie znaczenia
Pamiętanie:
Wprowadzanie do pamięci trwałej poprzez hipokamp (przyswajanie)
Prawdopodobnie skleroza polega na stopniowym zmniejszaniu aktywności hipokampu.
Dotarcie informacji do pamięci długotrwałej.
(zapamiętanie) zależy od:
1. Stopnia aktywności powtarzania
2. Znaczenia dla danej osoby
3. Ilości informacji przekazywanej jednorazowo
9.12.2009
Czas przeznaczony na zrozumienie zależy od:
1. Własnych aspiracji
2. Trudności materiału
3. Stanu Widzy
4. Objętość materiału
Metoda Buzana:
1. 55% wiadomości zapominamy w ciągu pierwszej godziny
2. Dalsze 15% w ciagu kilku h
3. Dalsze 10% po tyg
4. Dalsze 10% po miech.
s
Jarrett_