Diagnoza psychopedagogiczna
Utrudnione kontakty z rówieśnikami (bierność, wycofywanie się i izolowanie). Zakłócenia w sferze poznawczej – zaburzona percepcja, utrudniona koncentracja i myślenie, uniemożliwiające wykorzystanie możliwości intelektualnych. W sferze emocji i uczuć objawy lękliwości (głównie lęku przed negatywną oceną ze strony innych ludzi) i poczucie zagrożenia. Wykazuje obniżoną samoocenę i niski poziom samoakceptacji. Często występują u ucznia objawy fizjologiczne: napięcie mięśniowe (trudności mowy i oddychania, niezręczność ruchów, zmęczenie), zakłócenia naczyniowe (bladnięcie, czerwienienie się) i wydzielnicze (pocenie się).
Cele: Tworzenie klimatu zaufania i poczucia bezpieczeństwa, obniżających poziom lęku i niepokoju;
o kształtowanie właściwego stosunku do pracy własnej, budzenie szacunku do wysiłku i pracy innych, wyrabianie umiejętności współdziałania i współżycia w zespole.
Cele szczegółowe
(Zadania, treści wychowawcze)
Procedury osiągania celów.
Przewidywane
osiągnięcia
Uwagi.
włączanie w życie klasy i szkoły
Częste stosowanie zachęty i pochwał (nawet za drobne osiągnięcia) skłaniających do aktywności i korzystnie wpływających na samoocenę ucznia.
Aranżowanie sytuacji społecznych pozwalających dziecku na gromadzenie dobrych doświadczeń i realne przeżycie sukcesu.
Wzrost poczucia własnej wartości ucznia.
Stopniowe sprostania wymaganiom.
Kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne.
nieśmiałość
Zachęcanie dziecka (a nawet ćwiczenie z nim) do podejmowania dialogu i kontaktów twarzą w twarz. Zwracanie przy tym uwagi na znaczenie uśmiechu i podtrzymywania kontaktu wzrokowego z rozmówcą.
Stwarzanie dziecku okazji do częstego występowania wobec innych ludzi pozwala na stopniowe przyzwyczajanie ich do takich sytuacji. Skłanianie ucznia, aby w relacjach społecznych koncentrował uwagę na innych ludziach. Wyjaśnianie, że wchodzenie w kontakty z innymi ludźmi, w sposób naturalny, niesie za sobą ryzyko odrzucenia. Takie sytuacje zdarzają się wszystkim.
Uczenie dawania i przyjmowania komplementów.
Pozytywne stosunki interpersonalne jako cel w realizacji potrzeby bezpieczeństwa i stabilizacji.
Pomaganie w przezwyciężaniu objawów niepokoju, poprzez proste ćwiczenia oddechowe (głębokie wdechy i wydechy).
Zmniejszenie fizjologicznych objawów lęku.
maksiulo