Strinati - KULTURA MASOWA I KULTURA POPULARNA - opracowanie.doc

(30 KB) Pobierz
ask for

„KULTURA MASOWA I KULTURA POPULARNA”

(rozdz. 1 z: „Wprowadzenie do kultury popularnej” Dominic Strinati)

 

Cechy społeczeństwa masowego:

Wykorzenienie rolniczego przywiązania do ziemi, destrukcja społeczności wiejskich, upadek religii, sekularyzacja związana z przyrostem wiedzy naukowej, alienacja, monotonna praca fabryczna, anonimowy tłum, mała ingerencja moralna.

Społ. masowe to ludzie zatomizowani, w przypadkowych kontaktach.

 

KULTURA MASOWA- kultura popularna stworzona przez masową technikę przemysłową i sprzedawana dla zysku masowej społeczności konsumentów. Kultura komercyjna, produkowana masowo dla masowego rynku. Jej rozwój powoduje, że jest mniej miejsca dla innych rodzajów kultury, np. sztuki i kultury ludowej.

Produkty tej kultury standardowe, tworzone wg jednakowych recept.

Publiczność tej kultury jest postrzegana jako masa biernych konsumentów poddających się manipulacji mass mediów, bezmyślna, bezkrytyczna, „konsumująca” tą kulturę. Sztuka leży poza zasięgiem jej aspiracji, straciła też kulturę ludową.

Kulturze masowej brak intelektualnego wyzwania i stymulacji, preferuje wygodę eskapizmu i fantazji.

Zaczyna spłycać rzeczywistość społeczną, upraszcza świat i fałszywie tłumaczy jego problemy. Daje łatwe i fałszywe rozwiązania.

Zagrożenie: utrata możliwości i umiejętności docenienia i rozumienia kultury wysokiej.

 

*MacDonald- k.m. stwarza zagrożenie z powodu swej homogeniczności. Włącza w swój zakres to, co oferuje kultura wysoka, asymilując i deprecjonując ją.

Awangarda artystyczna- jest zdolna zachować artystyczne standardy.

*P.D. Leavis- zatrzymanie kulturalnego rozkładu możliwe dzięki wysiłkom elity intelektualnej.

 

AMERYKANIZACJA

Młodzi Brytyjczycy świadomie konstruują swój „amerykański” wizerunek- czyli nie są biernymi odbiorcami.

*Arnold- amerykanizacja= masowa demokracja

*Hebdige- „równane w dół”. Nacisk na równość ekonomiczną i kulturalną.

*Orwell- skupienie na konsekwencjach k.m dla sztuki i kultury narodowej

 

KRYTYKA TEORII KULTURY MASOWEJ

- ograniczenia elitaryzmu

- dlaczego punkt widzenia innych grup miałby być mniej znaczący niż punkt widzenia elit?

- złożoność kultury popularnej- wcale  nie jest homogeniczna

- granice między kulturą popularną i sztuką nie są dane raz na zawsze, nie istnieją obiektywnie.

 

Oszacowanie podziałów między kulturami- wysoką i niską, elitarną i masową jest niemożliwe bez wzięcia pod uwagę zmieniającego się historycznie charakteru relacji pomiędzy grupami społecznymi i kategoriami gustu, które leżą u podstaw takich podziałów.

 

Strinati stawia pytanie o istnienie masowej publiczności. Czy wszyscy są jednolici? Raczej NIE.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin