program_zajec_autyzm_zespol_Aspergera.doc

(71 KB) Pobierz

Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju

dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera

 

Pedagogika: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, II rok II stopnia

mgr Justyna Pilecka – Zouaidia

justyna.pilecka@amu.edu.pl

Dyżur: poniedziałek 14:45-15:30, Jowita

Semestr: zimowy

Liczba godzin: 20

ü      dopuszczalna liczba nieobecności 2 (każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na dyżurze nawet, jeżeli jest ona potwierdzona zwolnieniem lekarskim)

ü      warunkiem dopuszczenia do kolokwium końcowego jest zaliczenie nieobecności oraz aktywność na zajęciach

Program zajęć:

Temat 1: Diagnoza dzieci z autyzmem

Ø      przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu

Ø      aktualne kryteria diagnostyczne

Ø      wybrane narzędzia i metody diagnostyczne

-        Kwestionariusz Autyzmu w Okresie Poniemowlęcym (CHAT)

S. Barona-Cohena, J. Allen, C. Gillberga

-        CARS – Childhood Autism Rating Scale (Skala Oceny Autyzmu Dziecięcego) E. Schoplera, R. Reichlera, B. Renner

-        PEP-R – Psychoeducational Profile Revised (Profil Psychoedukacyjny) E. Schoplera, R. Reichlera, A. Bashford

Ø      przekazywanie diagnozy rodzicom

Literatura:

Bobkowicz – Lewartowska L. (2005). Autyzm dziecięcy: zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”, s. 125-145.

Pisula E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP, rozdział 3-4, s. 61-100.

Radochoński M. (2001). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 161-165.

Winczura B. (2008). Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych w świetle koncepcji teorii umysłu. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: „Impuls”, s. 389-398.

 

Temat 2: Diagnoza dzieci z zespołem Aspergera (08.11.2010)

Ø      przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera

Ø      aktualne kryteria diagnostyczne

Ø      wybrane narzędzia i metody diagnostyczne

Literatura:

Attwood T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wyd. Zysk i S – ka, rozdział 1,

s. 14-25; załącznik III, s. 169-173.

Jackson L. (2005). Świry, dziwadła i zespół Aspergera. Warszawa: Wyd. Fraszka Edukacyjna, s. 13-29.

Kruk – Lasocka J. (2001). Autyzm czy zespół Aspergera? Wpływ rozbieżności diagnostycznych na oddziaływania terapeutyczne. W: T. Gałkowski, J. Kossewska (red.) Autyzm wyzwaniem naszych czasów. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 22-30.

Maciarz A., Biadasiewicz M. (2005). Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera. Kraków: „Impuls”, s. 14-63, s. 67-70.

Radochoński M. (2001). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 165-166.

Urbaniuk J. (2008). „Mali profesorowie” czy inteligentni autyści? Wczesna diagnoza dziecka z zespołem Aspergera. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: „Impuls”, s. 399-428.

 

Temat 3: Wczesna interwencja wobec dzieci z autyzmem

i zespołem Aspergera (08.11.2010)

Ø      skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji

Ø      rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Literatura:

Attwood T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wyd. Zysk i S – ka, rozdział 8,

s. 123-161.

 

Kruk – Lasocka J. (2001). Autyzm czy zespół Aspergera? Wpływ rozbieżności diagnostycznych na oddziaływania terapeutyczne. W: T. Gałkowski, J. Kossewska (red.) Autyzm wyzwaniem naszych czasów. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 22-30.

Pisula E. (2005). Efektywność działań terapeutycznych podejmowanych wobec dzieci z autyzmem. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.) Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: „Impuls”, s. 13-23.

Pisula E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP, rozdział 6 i 7,

s. 113-138.

 

Temat 4: Zabawa u dzieci z autyzmem (15.11.2010)

Ø      rozwijanie umiejętności zabawy: przyciąganie uwagi i dzielenie przestrzeni

Ø      zabawa uporządkowana

Ø      wybór zabawek do zabawy

Ø      gry i zabawy ruchowe (problemy z integracją sensoryczną)

Ø      „czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem

Literatura:

Danielewicz D. (2005). „Czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.) Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: „Impuls”, s. 133-150.

Moor J. (2006). Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Warszawa: wydawnictwo mała litera, Wyd. Cyklady, s. 21-56, s. 103-116.

Pisula E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP, rozdział 5, s. 101-112.

 

Temat 5: Metoda Marii Montessori (22.11.2010)

Ø      cele metody M. Montessori

Ø      kategorie materiału dydaktycznego (rozwojowego)

Ø      propozycje wykorzystania metody w pracy z dzieckiem z autyzmem

Literatura:

Sekułowicz M. (2001). Wykorzystanie metody Marii Montessori w pracy z dziećmi autystycznymi. W: T. Gałkowski, J. Kossewska (red.) Autyzm wyzwaniem naszych czasów. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 105-111.

Sekułowicz M. (2003). Wybrane metody usprawniania dzieci z autyzmem. W: D. Danielewicz, E. Pisula (red.) Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 78-83.

 

Temat 6: Metoda Ruchu Rozwijającego (MRR) W. Sherborne (22.11.2010)

Ø      cele MRR

Ø      zastosowanie MRR

Ø      kategorie ćwiczeń

Ø      struktura zajęć

Ø      propozycje wykorzystania metody w pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera

Literatura:

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP, s. 35-91.

Błeszyński J. (2004). Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi – autystycznego. W: J. Błeszyński (red.) Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem. Kraków: „Impuls”, s. 109-131.

Bobkowicz – Lewartowska L. (2005). Autyzm dziecięcy: zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”, s. 108-109.

Sekułowicz M. (2003). Wybrane metody usprawniania dzieci z autyzmem. W: D. Danielewicz, E. Pisula (red.) Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s.91-92.

 

Temat 7: Niedyrektywne formy terapii (29.11.2010)

Ø      cele terapii niedyrektywnej

Ø      zasady pracy z dzieckiem z autyzmem

Ø      przykłady zastosowania terapii niedyrektywnej w pracy z dzieckiem z autyzmem

Literatura:

Biernacka E. (2000). Autyzm – nienasycony głód. W: H. Olechnowicz (red.) Drugie opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 15-21.

Bobkowicz – Lewartowska L. (2005). Autyzm dziecięcy: zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”, s. 93-95.

 

Ciupa A. (2000). Terapia dziecka autystycznego – podróż w głąb czasu.

W: H. Olechnowicz (red.) Drugie opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 7-14.

Grodzka M. (2000). Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty. Warszawa: PWN,

s. 87-102 (zachęcam do przeczytania całej książki).

Olechnowicz H. (2006). Dziecko własnym terapeutą. Warszawa: PWN.

Olechnowicz H. (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 9-21, s. 70-83.

Stanieczek A., Bala J. (2000). Andrzej – autystyczny mistrz liter i cyfr.

W: H. Olechnowicz (red.) Drugie opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 32-53.

 

Temat 8: Metoda Integracji Sensorycznej (06.12.2010)

Ø      zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera

Ø      cele metody Integracji Sensorycznej

Ø      propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej

Literatura:

Attwood T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wyd. Zysk i S – ka, rozdział 7,

s. 113-122.

Jackson L. (2005). Świry, dziwadła i zespół Aspergera. Warszawa: Wyd. Fraszka Edukacyjna, s. 43-55.

Maas V. F. (1998). Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP.

Sekułowicz M. (2003). Wybrane metody usprawniania dzieci z autyzmem. W: D. Danielewicz, E. Pisula (red.) Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 76-78.

Sekułowicz M. (2004). Metoda Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z autyzmem. W: J. Błeszyński (red.) Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem. Kraków: „Impuls”, s. 31-38.

 

Temat 9: Terapia behawioralna (13.12.2010)

Ø      cele terapii behawioralnej

Ø      techniki terapii behawioralnej

Ø      terapia behawioralna we wczesnej interwencji wobec dzieci z autyzmem

Ø      propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej

Literatura:

Budzińska A., Kubach I. (2001). Zastosowanie terapii behawioralnej we wczesnej interwencji wobec dzieci autystycznych. W: T. Gałkowski, J. Kossewska (red.) Autyzm wyzwaniem naszych czasów. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 74-81.

Kawa R. (2005). Rozwijanie umiejętności niezbędnych w nabywaniu mowy. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.) Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: „Impuls”, s. 79-94.

Kozłowski J. (2003). Zastosowanie teorii uczenia się w terapii małych dzieci z autyzmem na przykładzie projektu wczesnej interwencji O. I. Lovaasa. W: D. Danielewicz, E. Pisula (red.) Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 49-74.

 

Temat 10: Model TEACCH – program Terapii i Edukacji Dzieci Autystycznych oraz Dzieci z Zaburzeniami w Komunikacji (13.12.2010)

Ø      cele modelu TEACCH

Ø      propozycje technik nauczania dzieci z autyzmem

Ø      przykłady ćwiczeń edukacyjnych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin