Pisz, 26.09.2008 r.
ROCZNY PLAN PRACY BIBLIOTEKI
SZKOŁY PODSTWAWOWEJ NR 1 W PISZU
NA ROK SZKOLNY 2008/2009
Zadania
Formy realizacji
Termin
Osoby
Odpowiedzialne
Prowadzenie działań w zakresie edukacji czytelni-czej i medialnej.
- przygotowanie harmonogramu zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej prowadzonej przez bibliotekarza (realizacja własnego programu edukacji czytelniczej i medialnej);
- prowadzenie zajęć w poszczególnych klasach;
- przeprowadzanie pogadanek w klasach;
- udzielanie uczniom indywidualnych porad;
- praca z uczniami zdolnymi i mającym problemy w nauce;
- zachęcanie uczniów do korzystania ze zbiorów biblioteki;
IX
cały rok
bibliotekarze
Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zaintere-sowań uczniów oraz wyra-bianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
- organizowanie konkursów czytelniczych i bibliotecznych;
- spotkania z ciekawą książką;
- organizowanie konkursów plastycznych;
- organizowanie zajęć doskonalących techniki czytania i rozumienia tekstu;
- prezentowanie pięknego czytania;
- wizyty w grupach przedszkolnych – „Spotkania z książką”
- zajęcia z grupą świetlicową
IX-VI
bibliotekarze bibliotekarze
Diagnozowanie zaintere-sowań czytelniczych uczniów.
- prowadzenie badań ankietowych;
- rozmowy indywidualne z czytelnikami;
- analiza statystyki wypożyczeń;
- obserwacja zachowań czytelników w czasie wizyt w bibliotece;
- analiza informacji zwrotnych po zajęciach z edukacji czytelniczej i medialnej;
- wywiad z wychowawcami klas;
Cały rok według potrzeb
bibliotekarze we współpracy z wychowawcami
Praca z Kołem Biblio-tecznym.
- nabór nowych członków i ustalenie harmonogramu zajęć;
- zorganizowanie sekcji łączników; - zajęcia dwa raz w tygodniu, realizowanie programu;
Animacja życia kultural-nego na terenie szkoły.
- gromadzenie i upowszechnianie informacji o życiu kulturalnym szkoły;
- współpraca z nauczycielami w organizowaniu imprez szkolnych;
- organizacja wystaw i gazetek ściennych propagujących książkę;
- współpraca z innym bibliotekami i szkołami;
cały rok wg potrzeb
bibliotekarze we współpracy z nauczycielami
Działalność informacyjna i poradnictwo w wyborach czytelniczych.
- udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, tekstowych i rzeczowych;
- szkolenie użytkowników w wyszukiwaniu informacji w katalogach i
kartotekach zagadnieniowych;- udzielanie porad w wyborach czytelniczych;- propaganda biblioteki, książek i innych dokumentów;- plansze na korytarzu i w bibliotece, informujące o imprezach, konkursach,
i wystawach bibliotecznych;- wykazy nowości na korytarzu i w pokoju nauczycielskim;- propagowanie czytelnictwa poprzez organizowanie wystawek;
okolicznościowych, wycieczek, konkursów, imprez bibliotecznych;- zachęcanie do korzystania ze zbiorów poprzez propagandę wizualną;- wyeksponowanie czasopism;
Planowanie i sprawozda-wczość.
- opracowanie rocznego planu pracy biblioteki z załącznikami:
harmonogram edukacji czytelniczej i medialnej (program własny) harmonogram wystaw, konkursów i imprez bibliotecznych program własny Koła Bibliotecznego- prowadzenie statystyki dziennej i miesięcznej- dokumentacja pracy- założenie dziennika pracy biblioteki- opracowanie sprawozdań: półrocznych i rocznych- miesięczne sprawozdania z czytelnictwa dla wychowawców klas
Gromadzenie, opraco-wanie i selekcja zbiorów.
- zakup nowości książkowych ze wszystkich działów (w miarę możliwości);- pozyskiwanie nabytków od sponsorów; - uzupełnianie działu lektur do wystarczającego stanu;- prenumerata czasopism; - ewidencja, opracowanie formalne, rzeczowe i techniczne nowych naby-
tków, oprawa w folię i papier;- ubytkowanie książek zaczytanych, zagubionych bądź nieaktualnych;- prowadzenie dokumentacji ksiąg inwentarzowych, rejestru ubytków;- systematyczne naprawianie zniszczonych książek;
Udostępnianie zbiorów.
- wypożyczanie do domu;
- udostępnianie w czytelni;
- wypożyczanie zbiorów na lekcje;
...
aster10