Temat zajęcia: "Podróżnicy i badacze" - zabawy badawcze. Cele główne : - poznawanie świata przez świadome wykorzystywanie zmysłów: wzroku, smaku, słuchu, węchu, dotyku. - rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej. - uwrażliwianie na konieczność dbania o zmysły (słuchu, wzroku ). Cele operacyjne : - potrafi w toku działań badawczych wykorzystać zmysły do poznawania otaczającego świata. - potrafi rozpoznać smak, zapach, ślady zwierząt, fakturę papieru, określone dźwięki. - zna i potrafi określić rolę narządów zmysłów. - wie jak dbać o higienę narządu słuchu, wzroku i układu nerwowego. - zna zwyczaje charakterystyczne dla innych kultur. Metody :czynne - samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania słowne - rozmowa oglądowe - pokaz, obserwacje badawcze twórcze - W. Sherbome, pedagogiki zabawy.Formy :- z całą grupą, - indywidualna, Środki dydaktyczne : wiersz "Polecimy w świat" D. Gellner, nagranie odgłosu samolotu, ilustracje przedstawiające krainy: Grenlandii, Japonii, Afryki, Arabii, Indian, emblematy dla dzieci przedstawiające: oko, ucho, nos, dłoń ,język, materiał badawczy do zabaw: smakowych, węchowych, dotykowych, wzrokowych, słuchowych, wierszyk "Głowa", obrazki przedstawiające pozytywny i szkodliwy wpływ na wzrok i słuch, wiersz do zabawy relaksacyjnej wg. W. Sherbome, sylwety głowy dla każdego dziecka z brakującymi elementami.Przebieg:1. Nauczycielka zapowiada zabawę w "badaczy" i zaprasza w podróż po świecie samolotem. "Mój samolot huczy głośno, drgają skrzydła złote, chodźcie dzieci polecimy w podróż samolotem". (Przy odgłosie samolotu dzieci naśladują lot samolotem) 2. Lądowanie w "Krainie Grenlandii" "Tu Eskimos nas powita nad zmarzniętą rzeką. Biegnie do nas z saneczkami, otulony w futro. - Wejdźcie do mojego domku odlecicie jutro". a) Rozmowa na temat ilustracji. b) Zabawa dotykowa "Rozpoznaj i odszukaj" (dzieci z emblematem „dłoni") rozpoznawanie za pomocą dotyku: folii aluminiowej, chusteczki higienicznej, kartki papieru, tapety, tektury i odszukanie tego samego przedmiotu na tacy.c) Zabawa "Ludzie lodu" - rozmrażanie poszczególnych części ciała wymienianych przez n-lkę. "Znów samolot wzbił się w górę, leci w świat nieznany, pod nim ziemia, pod nim oceany". (Przy odgłosie samolotu dzieci naśladują lot samolotem)3. Lądowanie w "Krainie Japonii". "Patrzcie dzieci piękna wyspa słońcem wyzłocona i japonki jak motyle w kwiecistych kimonach". a) Rozmowa na temat ilustracji. b) „Zabawa węchowa "Co tak pachnie?" (dzieci z emblematem „nosa") rozpoznawanie za pomocą węchu zapachu: perfum, kawy, pomarańczy, pieprzu, cebuli w słoiczkach oraz sprawdzenie poprawności odpowiedzi na obrazku.Pożegnanie Japonek - japońskim ukłonem.( Przy odgłosie samolotu dzieci naśladują lot samolotem)4. Lądowanie w "Krainie Afryki". "Tu Afryka, a ten chłopczyk to mały (murzynek)" a) Rozmowa na temat ilustracji. b) Zabawa słuchowa" Co słyszysz?" (dzieci z emblematami „ucha"). - rozpoznawanie odgłosów: lwa, słonia, ptaka, muchy z nagrania oraz odszukanie tego zwierzęcia na obrazku i przypięcie ich na tablicy w celu sprawdzenia przez inne dzieci. c) Zabawa ze śpiewem " Murzynek"( Przy odgłosie samolotu dzieci naśladują lot samolotem)5. Lądowanie w "Krainie Arabii". "Arab jedzie na wielbłądzie, zajada daktyle - wylądujemy na pustyni, choć na małą chwilę". a) Rozmowa na temat ilustracji. b) Zabawa smakowa" Jaki smak?" (dzieci z emblematami „języka").-rozpoznawanie smaku : kwaśny - napój z cytryną, słodki- woda z cukrem, słony - woda z solą, gorzki - gorzka herbata i odszukanie właściwego produktu w foliowym woreczku. c) Pożegnanie z Arabem :"Tam-ram, tam - ram, o gili, gili, gili, O jej! O jej! ( Przy odgłosie samolotu dzieci naśladują lot samolotem)6. Lądujemy w "Krainie Indian". "Teraz Indian odwiedzimy, dla nas wszędzie blisko. A już wkrótce powrócimy na nasze lotnisko". a) Rozmowa na temat ilustracji. b) Zabawa wzrokowa "Czyj to ślad?". (dzieci z emblematami „oka"). - rozpoznawanie śladu: ptaka, węża, konia, człowieka i sprawdzenia poprawności odpowiedzi z obrazkiem. c) Zabawa naśladowcza "Indianie, Indianie" "Na podróż powrotną nadeszła pora, czas wracać samolotem do przedszkola".(Przy odgłosie samolotu dzieci naśladują lot samolotem)7. " Gdzie byliśmy i co robiliśmy?" - dzieci odpowiadają na pytania n-Iki typu: - W jakiej krainie wykorzystywaliśmy zmysłu dotyku? ( Grenlandii, krainie Eskimosów) - Jakiej części ciała używaliśmy? (dłoni, rąk) Podobnie nauczycielka pyta o pozostałe krainy i części ciała.8. Recytacja wiersza pt. "Głowa" "Głowa-głowa, oczka-dwa. Nosek - nosek, dziurki ma. Język - język, a w nim smak. Uszka - uszka. Słyszysz? Tak!
Dokończcie zdania: Dzięki oczom możemy ( widzieć). Dzięki nosom możemy .............( wąchać, czuć). Dzięki uszom możemy ( słyszeć). Dzięki dłoniom możemy ( dotykać, czuć). Dzięki językom możemy ( czuć smak). - Czy wszyscy ludzie widzą, słyszą tak samo dobrze? - Czy są takie osoby, które wcale nie widzą lub nie słyszą? - Czy tym osobom łatwo jest żyć? Dlaczego?9. "Co pomaga , a co szkodzi?" - nauczycielka odsłania tablicę z okiem i uchem oraz obrazkami przedstawiającymi sytuacje , które szkodzą lub nie zmysłom wzroku i słuchu. Dzieci wybierają obrazki szkodzące zmysłom i odsuwają je z dala od "oka" i "ucha".10. "Dorysuj czego brakuje?" - dzieci na sylwetach głowy muszą dorysować brakujące części ciała: ucho, nos, oko, usta. 11. Zabawa relaksacyjna w parach z wykorzystaniem wiersza:" Słonko mocno grzeje, Kroczą silne słonie, Biegną konie po betonie,Chodzą panie na szpileczkach,Płynie, kręta rzeczka, Pada drobny deszczyk,Czujesz dreszczyk?
ZMYSŁ DOTYKU
Magiczne pudełko z dziurą- co czujesz? Co to może być?
ZMYSŁ WZROKU
Zajęcia plastyczne- „Binookulary”
Supplies2 Toilet Paper Cardboard Rolls Crayons, markers or paintScissors1 Pipe CleanerString or Ribbon
Kalejdoskop- rolka po papierze toaletowym; confetti, folia śniadaniowa/ torebka plastikowa;
agawa18