PODSTAWY PR
Puiblic relations to pozytywna autoprezentacja swojego wizerunku (podkreślanie naszych sukcesów, ościagnięć). Lata 60. i 70. XIX w. początek.
Zbigniew Zemler i Tomasz Gabon –Klas jako pierwsi w PL zajęli się PR.
Gruning i Hunt – proces zarzadzania komunikacja między dana organizacją a jej publicznościa.
PR to funkcja zarządzania, która ma na celu zmianę nastawienia społecznego do danej formy działania i znalezienia najbardziej odpowiedniego sposobu postępowania, które funkcjonowałoby zgodnie z organizacją (Nickles)
PR jest działalnością planowana. Sztab ludzi pracuje nad nim, nie jest zatem działaniem spontanicznym. Dziania są odniesione do długiego horyzontu czasowego. Ni ejest nawstawione na jednostki, ale na całe grupy społeczne. Celem PR jest wpływanie na opinie publiczną . PR ma na celu wywołanie odpowiedniego zachowania. PR jest narzędziem komunikowania masowego.
$ procesy PR:
- od wrogości do sympatii
- od uprzedzenia do akceptacji
- od apatii do zainteresowania
- od ignorancji do wiedzy
Wszystkie z wielkich instytucji posiadają departamenty PR
PR jest narzędziem często niewidocznym. Jesteśmy Jesteśmy epoce przygasnięcia reklamy, która jest nachalna, w przeciwieństwie do PR.
Lata 90. przyniosły procesy połączeń korporacji i fuzji form. Kiedy spotkały się firmy o sprzecznych doświadczeniach,że istnieje potrzeba zastosowania wewnętrznego PR. PR jest bowiem również modyfikowania postaw pracowników, czyli motywowania ich.
Szkoła systemowa – Ludwig von Bertalanfy
Ta teoria systemu zakłada, że każdy podmiot który chce społecznie zaistnieć misi być otwarty na otoczenie. Domunuje tu szkoła PR-owska.
System otwarty PR opiera się na zasadzie 5CH:
- chance
- choice
- change
- challenge
- chaos
Do II poł. XX w. strefa zmiennych niekontrolowanych nie podlega wpływowi. Natomiast przez rozwój PR zmienne niekontrolowane zostały zastąpione przez próby tworzenia wpływu na niekontrolowaną strefę.
Podejścia do systemu:
- racjonalne
- emocjonalne
- całościowo-kulturalne
Dlaczego uczestnicy systemu zachowują się tak jak się zachowują? Wynika to ze stopnia świadomości społeczeństwa. Najkorzystniejsze i najtrudniejsze do wykształcenia jest podejście całościowo-kulturowe.
Reakcja nadawcy na odbiorcę:
- systemy reagujące
- s. poszukiwania celu
- s. tworzenia celu
PR jest działaniem planowanym. Nie ma w nim miejsca na działanie spontaniczne.
Interes publiczny wynika z modelu gdzie odbiorca musi odnajdować jakieś korzyści dla siebie.
Race:
- badanie
- akcja
- ocena
- ewaluacja
Agil:
- adaptacja (pod tym słowem mieści się głównie system ekonomiczny, bo 80% PR kręci się przy wielkich biznesach, bo one maja kasę na PR)
- generalizacja (uogólnienie, czyli dostosowanie się ogólnoświatowych trendów)
- integracja (próba spojenia powyższych elementów)
- szerokość geograficzna (ile instytucje, firmy mają wolności)
Kolejny model PR to model H. Minzberga tzw. 6P:
- plan (całościowy plan po co i czego chcemy osiągnąć)
- ploy (wybieg, zagrywka)
- pattern (wzorzec; sposób dojścia do celu)
- publics (odbiorcy)
- pozition (pozycja; uswiadomienie sobie swojego miejsca wśród odbiorców)
- perspecitv (perspektywa czasowa, czyli w jakim czasie planujemy naszą akcję)
Model 8C:
- ?
- content (zawartośc)
- context (sytuacja, uwarunkowanie otoczenia w którym to istnieje)
- clarity (jasnośc, czytelność – przekaz musi być jasny i trafiac do odbiorcy)
- continaity (ciągłość – PR to nie jest działanie jednorazowe, ale nastawione na długi okres czasu)
- chanels (PR stara się korzystać z wszelkich dostępnych środków komunikowania)
- consistency (skupienie – komunikacja ma być zwarta, aby się wzajemnie umacniała)
- capalibity (pojemność)
Def. informacji wg Weinera: Informacja to relacja niematerialna zachodząca jednoczesnie pomiędzy 3 czynnikami: odtwarzany obiekt rzeczywistości społ. (A), tezaurus społ. dotyczący pkt. A (B) i świadomość społeczna dot. pkt. A i B (C).
Model przejścia przekazu do akceptacji przez odbiorcę:
Droga do tego, aby przekaz przyniósł jakiś skutek jest długa. Dlatego PR zakłada długotrwałe okres czasu i dlatego stara się zawierać elementy edukacyjne.
Poziomy pamięci ograniczające przekaz PR:
u Pamięć zmysłów (związana z tożsamością formy – np. czerwona puszka coca-coli)
v Pamięć krótkoterminowa (w układach nieintencjonalnych i bez wspomagania przeciętny człowiek jest w stanie zapamiętać między 5-9 jakościowo nowych informacji)
w Pamięć długoterminowa (pamięciowych więzów pamięciowych)
W układach nieintencjonalnych i bez zapamiętywania człowiek zapomina informacje w tempie (model Ebringhousa)
Pencils:
- publications (publikacje)
- events (wydarzenia)
- novelty (nowości)
- community (społeczność)
- identity (tożsamość)
- lobbing
- inwestowanie w społeczeństwo
Organizacje typu
- „więzienie psychiczne” (te które nie załapały się na przemiany 89 r.)
- „symboli kulturowych” (np. Urzędy Stanu Cywilnego, Zakłady pogrzebowe)
- „maszyna” (solidna, przewidywalna np. Urząd Statystyczny, Administracja. Ciężko jest takiej organizacji wykształcić przyjazny wizerunek)
- „systemy dominacji” (policja, wojsko, hierarchia kościelna – bezwzględna podległość)
Pewnym organizacjom łatwiej jest zafunkcjonować wizerunkowi a innym trudniej.
Wizerunek:
- silny lub słaby
- pozytywny lub negatywny
- własny lub obcy
- wypośrodkowany (ze skrajnych opinii tworzy się jeden wizerunek)
Schemat dyfuzji wg Rogersa
I – Abstrakcyjnie adoptujący
II – wcześnie adoptujący
III – wczesna większość
IV – Późna większość
V – Spóźnieni
Wizerunek poprzez pryzmat organizacji:
- w zależności od branży (wizerunek branży)
- w zależności od grupy produktu (wizerunek grupy produktu)
- w zależności do organizacji (wizerunek organizacji)
Funkcje wizerunku:
- interpretacyjna
- krystalizacyjna (wizerunek utwierdza nas w jakimś przekonaniu)
- przemianowania (nadanie nowej interpretacji)
- sakralizacji / desakralizacji
- utylizacyjna (kontakt z danym podmiotem jest korzystny dla mnie)
- wzmocnienia własnego ja (kontakt z tym podmiotem prowadzi do samorealizacji)
- przyrostu wiedzy (od danej organizacji mogę się czego nauczyć)
Funkcje wizerunku wg Czujnikowa:
- wizja i misja firmy (fundament domu)
- historia firmy
- jak dana firma widzi media (ściany domu)
- typ klienta (goście domu)
- stosunki ze społ., czyli społeczne odpowiedzialność formy (tzw. CSR) (niebo nad domem)
Tożsamość
Jest to kategoria nadawcy (wizerunek jest kategoria odbiorcy)
T
W
A (wyrazista)
1 (mocny)
B (nijaka)
2 (obojętny)
C (wadliwa)
3 (słaby)
A1 – sytuacja kiedy dany podmiot wchodzi na rynek i dobrze funkcjonuje.
A2 – firma dobrze prosperuje, ale ma kłopoty z konkurencją
A3 – niemożliwe, albo chwilowy wybuch.
B1 – funkcjonuje, ale ma trudności w rozwoju
B2 – firma coraz mniej liczy się na rynku i jest zagrożona bankructwem.
B3 – moment w którym firma schodzi z rynku.
C1 – krótkotrwała obecność na rynku firmy.
C2 – niemożliwe
C3 – niemożliwe
Społeczna odpowiedzialność firmy
Commercial Society Responsibility (CSR)
Def.
1 – Dobrowolne działania firmy uwzględniające szeroko pojęty interes społeczny.
2 – Dobrowolne przyczynianie się do poprawy jakości życia społecznego.
Zjawisko CSR pojawiło się w latach 70. XX w. U podstawy CSR leżą ruchy obywatelskie.
Europejska CSR jest realizowana poprzez strategię lizbońską.
Schemat strategii lizbońskiej
I – odpowiedzialność ekonomiczna biznesu
II – korporacyjna odpowiedzialność prawna
III – odpowiedzialność etyczna
IV – typowa CSR
Instrumenty CSR:
- znakowanie społeczne (np. „nie testowane na zwierzętach”, „nie zawiera freonu”, znaki jakości)
- kampanie społeczne nastawione na większe grupy odbiorców
Korzyści z CSR:
- aktywizacja społeczności do której te działania są skierowane
- uwolnienie wolnych zamrożonych zasobów
- edukacja społeczna (popularyzacja wiedzy wśród odbiorców)
- uwiarygodnienie misji firmy
- zwiększenie zainteresowania wśród inwestorów
Porównanie PR i CSR
Podobieństwa
Różnice
komunikowanie dwustronne symetryczne
PR jest dla firmy przymusowy, a CSR dobrowolne
osiągane korzyści wizerunkowe
nieco inny adresat (PR swoje przesłania kieruje do osób mających wpływ na firmę, a CSR jest kierowany do osób potrzebujących)
umacnianie ...
kwiatek607