Public_Relations___wyklady_1.pdf

(297 KB) Pobierz
429776957 UNPDF
1
PUBLIC RELATIONS
Public relation – (lata 70-te) to funkcja zarządzania, która
nawiązuje i podtrzymuje wzajemnie korzystne stosunki
między organizacją a grupami, od których zależy jej
sukces lub klęska.
Współczesne P.R powstało z :
• techniki – nie technika rządzi światem, ale technika jest przyczyną sukcesu,
• kapitału – pieniądze nie są kluczem do sukcesu, ale są ważnym narzędziem sukcesu,
• wiedza – nie wiedza rządzi światem,
ludzie ( human recorses ) – są oni kluczem sukcesu a nie informacja czy
kompetencje, ale ludzie korzystają z informacji i gdy potrafią z nich dobrze
skorzystać to odnoszą sukcesy.
Przyczyny powstania P.R:
1. ekonomiczne - trudny rynek ( w Polsce rynek jest b. łatwy i wygłodzony, ale powoli
się nasyca) :
a) ogromna konkurencja np.: produkty konsumpcyjne,
b) spadek skuteczności reklamy ( jest ona subiektywna, nadmiar jej ),
c) rozwój i wzrost efektywności technik sprzedaży,
2. wzrost świadomości społeczeństwa :
a) świadomość posiadania praw i umiejętność ich korzystania z nich,
b) wzrost zamożności jako motyw wyboru,
c) poczucie stabilności i akceptacji położenia społecznego (podział społeczeństwa),
b) i c) = stabilizacja struktury społecznej, kryteria przynależności do pewnej grupy
społecznej. Istnieją społeczeństwa drożne (łatwo przedostać się do innej klasy) i
społeczeństwa niedrożne (konserwatywne) np.: bariery urodzenia, przynależności do
społeczeństwa. Inny jest kod wartościowy i pojęciowy dla różnych grup społ.
Najważniejsze obszary P.R.:
 
• wszystko na zewnątrz - czyli np.: partnerzy, konkurencja, decydenci , miejscowa
społeczność, banki, klienci, sojusznicy.
• wszystko wewnątrz – czyli np.: rada nadzorcza, zarząd, związki zawodowe itd.,
• sytuacje trudne – czyli np.: sytuacja kryzysowa ma trzy cechy: jest gwałtowna
(nagła), bolesna (dolegliwa), zasięg (skala)
MODEL
+5.......................................... Jest tak dobrze, że może być tylko gorzej (raz
jest źle, raz jest dobrze) ..................
+ +
-
- 5 ............................... Jest tak źle, że może być tylko lepiej .............................
W organizacji trzeba przygotowywać się na sytuacje trudne. Trzeba mieć plan kryzysowy. W
pierwszych 25 % popełniamy najwięcej błędów.
Stałe elementy budowania dobrych stosunków z otoczeniem:
• merytoryczne – czyli np.: jakość, kompetencja, użyteczność, efektywność i
skuteczność,
• etyczne – czyli np.,: zaufanie, wiarygodność, uczciwość, prostolinijność,
bezinteresowność,
• techniczne – czyli np.: popularność, rozgłos, sprawne informowanie, dostępność,
komunikatywność osób,
(w każdej kulturze oznaczają one co innego)
Podstawowe warunki skuteczności PR:
429776957.004.png 429776957.005.png 429776957.006.png 429776957.001.png 429776957.002.png 429776957.003.png
• rzeczowa informacja : działania organizacji muszą być zrozumiałe dla otoczenia,
należy mówić o celach , informacja musi być rzeczowa wtedy będziemy bardziej
zrozumiali dla innych,
• nieskazitelna czystość – nie tylko ważne, że w ogóle o nas mówią, ale także mają
mówić o nas dobrze ,
• stałość i konsekwencja – reputacje buduje się długo i starannie.
Podstawowe narzędzia PR:
• wiedza o organizacji – musimy znać ich słabe i mocne strony , analiza SWOT w
skali mikro i makro,
• znajomość otoczenia i umiejętność jego analizy – człowiek jest elementem całości,
czemu musimy sprostać, od kogo zależy nas sukces a od kogo porażka ? , należy
zrobić analizę otoczenia,
• umiejętność bezpośredniego komunikowania się – społeczeństwa ustabilizowane
mają własny system komunikacji ( mieszkańcy 1 bloku mają własny system
komunikowania się) , ludzie mają kłopoty w komunikowaniu się między sobą, w
organizacji i w społeczeństwie,
• umiejętność budowania kontaktów ze środkami masowego przekazu i wykorzystania
ich – 60% pracy menedżera to umiejętność komunikowania się ,
Praktyczne obszary działań PR:
• wizerunek, czyli jak nas odbiera ogół ? : - my kreujemy wizerunek, ale inni go
identyfikują,
• image czyli jak o nas myślą , jak nas odczuwają?,
• reputacja czy mamy dobrą opinię , czy złą? – (wiarygodność, zaufanie,
niezawodność, uczciwość, wierność zasadom, takt, maniery),
• tożsamość czyli osobowość organizacji na którą składa się : filozofia firmy, historia,
kultura organizacji, styl zarządzania, reputacja poszczególnych pracowników.
PRZEDMIOTY KAMPANII TWORZĄCE WIZERUNEK ORGANIZACJI :
Tożsamość organizacji tworzy ją :
filozofia – sposób funkcjonowania na rynku, coś co nas odróżnia ( what makes are
diffirent) np.: zespół wartości uznawanych w organizacji i cechujących jej działania
np.: Ikea – my dajemy Ci idea, a ty ją sam wykonaj,
misja – generalne cele, które organizacja chce osiągać np.: Mc Donald – szybko,
tanio, czysto,
strategia – sposób realizacji misji przy uwzględnieniu uznawanych wartości
(filozofii),
• historia – czyli tradycja, dorobek, drogi i sposoby rozwoju,
styl zarządzania – zwyczaje i zachowania przyjmowane w realizacji zadań
efektywnościowych: hard – surowe zasady, soft – „szef- dobry wujek”, bariery
komunikacyjne pracowników firmy,
kultura organizacji – zespół norm obyczajowych wyrażonych w zachowaniach
dominujących w organizacji,
wiarygodność – zgodność deklaracji z rzeczywistymi rezultatami i zachowaniami
organizacji (np.: PKP), należy realizować to co się deklaruje,
reputacja – opinia ( łączy wynik zespołu ocen),
 
bezinteresowność – „dobra działalność” gotowość do czynienia gestów mających
przynieść konkretny zysk (zróbmy więcej niż oczekuje się od nas),
doskonałość – najlepiej i bez zarzutu pod każdym względem (biura organizacji
urządzone w każdym calu perfekcyjnie i nie tylko one, szef- jak na biurku papiery -
bezdecyzyjny),
zachowania pracowników i przedstawicieli – czyli „żywe wizytówki firmy”,
dowody na to, że deklaracje są prawdziwe,
wizerunek graficzny ( corporate identify) czyli zespół symboli graficznych i
wzorniczych charakterystycznych dla organizacji.
Szef decyzyjny ma puste biurko, wszystkie sprawy są uporządkowane, a nie odłożone na
potem. Szef jest od podejmowania decyzji, a nie od wymyślania rozwiązań – nie należy
pomagać pracownikom w rozwiązywaniu problemów ponieważ nie będą mieli świadomości
odpowiedzialności za nie. Szef może jedynie pomóc w dokonaniu wyboru jednej z wielu
opcji decyzji, a nie w wymyślaniu rozwiązań, należy zaufać ludziom i powierzyć im część
prac.
***
Kroki podejmowania akcji (kampanii) Public Relations:
1. faza badania organizacji,
2. faza projektowania,
3. faza akcji i działania,
4. ocena kampanii.
Jak projektować kampanie i akcje PR?
1. zdefiniuj własne otoczenie – ustalić kto ma dla Ciebie znaczenie i dlaczego?,
2. zdefiniuj własne cele – określić co jest dla Ciebie ważne i o czym chciałabyś aby
wiedzieli członkowie wytypowanych grup otoczenia,
3. zaprojektuj działania – zdecyduj komu, ci , jak i kiedy zamierzasz zakomunikować,
4. zapewnij środki i warunki – materiały, pieniądze, informacje, kontakty, fachowcy, (
P.R jest bardzo drogim wydatkiem dla firmy),
5. określ kryteria i sposoby oceny – zastanów się jak zbadasz osiągnięte rezultaty.
Ad 1) Jak definiować otoczenie?
• wyznaczyć sektory ( szerokie kategorie) np..: kooperanci, eksperci, władze, politycy,
klienci, załoga, konkurenci, sojusznicy,
• zanalizować je ( grupy podstawowe i priorytety ) czyli: wyodrębnić grupy: 1.
określić ich cele, 2. uszeregować je priorytetowo uzasadniając systematykę , 3.
określić liderów formalnych i nieformalnych.
Ad 2 ) Jak definiować cele kampanii?
Precyzyjnie i nie za szeroko !, czyli CEL powinien być:
• zrozumiały i czytelny dla otoczenia,
• użyteczny dla interesów organizacji,
• przekładać się na prosty komunikat,
• nie stawać w sprzeczności z obiektywnymi interesami kogokolwiek,
 
• atrakcyjny dla środków masowego przekazu.
Ad 3) Jak zaprojektować działania?
• sformułuj komunikaty (starannie zredagować, to samo mówić)
• przypisz je poszczególnym grupom otoczenia a nawet ich elementom,
• określ w jaki sposób chcesz je przekazać,
• określ kiedy je przekażesz,
• zaprojektuj logiczny i realny harmonogram finansowania i postępowania
Ad 4) Jakie środki, jakie warunki?
• PR jest drogie więc środki są znaczne ( ale nic nie robi gorszego wrażenie jak
rozrzutność – chyba, że skąpstwo),
• zajęcie to jest dla profesjonalistów – zatrudnij ich lub zleć kampanię,
• zapewnij wszystko co potrzeba a nawet trochę więcej – kampania realizowana „na
pół gwizdka” to strata czasu, pieniędzy i zawiedzione nadzieje,
• ogranicz lub wyklucz pośpiech – wyznaczyć realne limity czasowe ( nic nagle, nic na
siłę)
Ad 5) Jak określić kryteria oceny i rezultaty?
• Przyjąć jasne mierniki – np.: * ilość publikacji, ilość osób do których dotarły
komunikaty i reakcje na nie ( rozpoznawalność marki, świadomość zmian w
organizacji), * cechy sprzedaży, * rzeczywiste koszty kampanii w relacji do
zamierzeń,
• Porównać te parametry z uzyskanymi w wynikami z poprzednich kampanii.
***
Co ludzie cenią najbardziej we wzajemnych kontaktach?
• fair play
• lojalność - czyli wierność zobowiązaniom, zasadom
• uczciwość - czyli unikanie działań podstępnych
• szacunek dla innych - czyli odrzucanie zachowań dyskryminacyjnych
• grzeczność - czyli nie dawanie powodów do przepraszania
• umiejętność wybaczania
• punktualność
• unikanie przemocy
• cierpliwość
• dyscyplina - czyli utrzymanie się w rytmie zachowań efektywnych.
Corporate identify (identyfikacja wizualna) to charakterystyczny dla organizacji zespół
symboli graficznych i wzorców.
Cechy systemu identyfikacji graficznej (jaki powinien być?):
• odrębny – czyli absolutnie różny od stosowanych przez innych (what makes are
diffirent),
• prosty – czyli jednoznaczny, zwięzły, zrozumiały na pierwszy rzut oka, czytelny,
• wyrazisty – czyli łatwy do zapamiętania , przyciągający uwagę,
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin