Wykład 8 – 15.0.1.2011r. (2h)
TEMAT: 5S i audit 5S
Metoda 5S
System 5S, praktyki 5S, 5xS, zasady 5S
Efekt wielu lat praktyk i doświadczeń wiodących japońskich firm.
Cele i zadania
• Zaprowadzenie i utrzymanie porządku i dyscypliny w miejscu (na stanowisku) pracy.
• Fundament tworzenia środowiska pracy sprzyjającego działaniom projakościowym, harmonijnej pracy i ciągłemu doskonaleniu stosunków ludzkich, co przekłada się na efektywność organizacji.
5S czyli
• Seiri
• Seiton
• Seiso
• Seiketsu
• Shitsuke
• odpowiedniki angielskie to:
Sort, Systematize (Stabilize), Sweep (Shine), Standardize, Selfdiscipline (Sustain)
5S
Seiri (整理): sort, selekcja; dotyczy praktyki sortowania wszystkich narzędzi, materiałów, itp. na miejscu pracy i posiadanie tylko tego, co niezbędne. Rzeczy zbędne należy magazynować lub wyrzucić, gdyż stwarzają niebezpieczeństwo na stanowisku pracy oraz powodują bałagan, co zakłóca proces wydajnej pracy.
5S Seiton (整頓): storage, systematyka; polega na oznakowaniu części i narzędzi oraz wyznaczenie dla nich miejsca, w którym mają być dostępne. Każdej części, narzędziu, instrukcji określone zostaje miejsce, w którym ma się znajdować. Przedmioty wykorzystywane najczęściej powinny znajdować się w zasięgu ręki pracownika, powinny być łatwiej dostępne.
5SSeiso (清掃): shine, sprzątanie; wskazuje na potrzebę utrzymywania miejsca pracy zarówno uporządkowanego, jak i czystego. W japońskich firmach sprzątanie jest codzienną czynnością. Po zakończeniu pracy, przestrzeń pracy jest sprzątana, a wszystkie elementy wracają na swoje miejsce.
5SSeiketsu (清潔): standardise, standaryzacja; pozwala na kontrolę i konsekwencję. Wykonywane czynności należy standaryzować, aby stosowane były z dużo większą łatwością. Każdy musi wiedzieć, za co jest odpowiedzialny. Obowiązek utrzymywania czystości staje się częścią regularnie wykonywanych działań.
To również opracowanie instrukcji postępowania.
W praktyce jest to codzienne wykonywanie Seiri, Seito oraz Seiso.
5SShitsuke (躾): sustain, samodyscyplina; dotyczy utrzymywania standardów. Wcześniejsze 4S muszą być przestrzegane ze ścisłą dyscypliną, dzień po dniu. Należy przestrzegać wcześniej ustalonych zasad i uczynić je przyzwyczajeniem.
3S + 2S
• 3S - w jaki sposób zaprowadzić porządek na stanowisku
• 2S - jak system utrzymać i doskonalić.
Zalety i korzyści
• Wdrożenie praktyk 5S w organizacji nie wymaga dużych nakładów.
• 5S to system prosty i łatwo zrozumiały
• To system akceptowany przez pracowników.
• Wprowadzony porządek w krótkim czasie potrafi dać wymierne korzyści.
• Praca na stanowiskach staje się mniej męcząca dla pracownika i bardziej efektywna, ergonomiczna
• Zwiększenie produktywności – jak podają japońskie źródła - w niektórych przypadkach nawet do 30%.
• Wzrost świadomości pracowników – przejęcie odpowiedzialności za swoje stanowisko pracy.
• Poprawa jakości pracy – zmniejszenie częstości niezgodności (wad) w wyrobach.
• Poprawa bezpieczeństwa pracy – zmniejszenie liczby wypadków.
• Wzrost poziomu kompetencji pracowników i posiadanej przez nich wiedzy – technika 5S staje się narzędziem zarządzania wiedzą.
• Rozpowszechnianie wzorcowych rozwiązań.
• Wzrost poziomu współpracy i współdziałania między pracownikami – poprawa komunikacji w firmie.
Przykład z zakresu seiri - selekcja
Akcja czerwonej etykiety.
• Oznaczanie przedmiotów uznanych za zbędne na stanowisku pracy specjalnie przygotowaną czerwoną etykietą (przywieszka, naklejka, taśma samoprzylepna), odpowiednie jej wypełnienie oraz przemieszczenie przedmiotów niepotrzebnych we wskazane miejsca.
Cel akcji - uzyskanie odpowiedzi na
pytania:
• Czy dany przedmiot jest niezbędny na stanowisku pracy?
• Jeżeli jest niezbędny, to w jakiej ilości?
• Jeżeli jest niezbędny, to czy musi być ulokowany na stanowisku pracy?
• 5 S po japońsku -
Czyli z czym mamy do czynienia?
• Seiton - systematyka
• Seiso, sprzątanie
• Seiketsu, standaryzacja
Seiketsu, standaryzacja
• Seiton, systematyka
• Przygotowanie do seiton, systematyki
• Seiri, selekcja
Źródło: 5S Fun Club
Źródło: http://www.docstoc.com/docs/6522039/5S-Audit-Checklist
W biurze
Wybrane przykłady
Mr Clean Award
Szuflada - organizer
Czerwona kropka – czerwona szuflada
Szuflada w biurze kierownika technicznego
• Mapa położenia dokumentów
Audit 5S
• Przypadek firmy Lean Expert – firma konsultingowa
System auditowy składa się
• formularza auditowego – zbioru pytań weryfikujących stosowanie opracowanych standardów
• planu auditów – harmonogramu auditów przeprowadzanych na poszczególnych obszarach wraz z przypisaniem audytora i czasu realizacji danego auditu. Często przyjmuje się zasadę, że obszary o niskim stopniu wdrożenia 5S, bez wyraźnego wzrostu wyników, auditowane są częściej (nawet codziennie) w stosunku do innych obszarów, ponieważ takie postępowanie wymusza realizację zadań wynikających z wdrożenia metody 5S.
• arkusza działań korygujących – formularz wypełniany przez auditora po zakończeniu audytu, wraz z określeniem niezgodności oraz terminu jej usunięcia.
• W naszym przypadku zdecydowaliśmy się na cotygodniowe niezapowiadane audity. Plan auditów powstał w drodze losowania i w ten sposób każdy z nas raz na 5 tygodni jest audytorem.
• Auditor dysponuje formularzem auditowym zawierającym 22 pytania opracowane na podstawie obowiązujących standardów.
• Za każdą zgodność z system 5S, określaną na podstawie pytań formularza, auditowany otrzymuje 1 punkt.
• Dla uproszczenia przyjęto system zero-jedynkowy, który za stuprocentową zgodność przydziela audytowanemu w danej kategorii jeden punkt (1), natomiast nawet za najmniejszą niezgodność – auditowany otrzymuje w danej kategorii zero (0).
• Suma wszystkich punktów uzyskana przez audytowanego, zamieniana jest na wynik procentowy, który jest umieszczany na wykresie „Wyniki auditów 5S”.
• Taki sposób obrazowania wdrożenia metody 5S, wywołuje rywalizację pomiędzy poszczególnymi pracownikami, ponieważ nikt nie chce mieć najgorszego wyniku.
• W przypadku wystąpienia niezgodności, bądź wskazań obszarów do poprawy, audytor bezpośrednio po audycie wypełnia Formularz działań korygujących.
Arkusz zawiera:
• opis niezgodności
• działanie, które ma na celu wyeliminowanie w/w niezgodności
• osobę odpowiedzialną za realizację działania
• datę do której powinno być zakończone zadanie
• W naszym przypadku posłużono się gotową formatką arkusza działań korygujących, która jest standardem w zakładzie.
alina_kujawa