Wyklad_1._Skladowe_jakosci.doc

(50 KB) Pobierz
Składowe jakości

Składowe jakości (wykład 1) 02.10.2010

 

Prowadzenie:

Małgorzata Wiśniewska

Zakład Zarządzania Jakością i Środowiskiem

Aspekty postrzegania jakości - zależności

 

Przykład - kategorie jakości win francuskich:

                      Grand Crus

                      Appellation d'Origine Contrôlée, w skrócie AOC lub AC (kontrolowane źródło)              

                      Appelation Regional Controlee (wina wyższej jakości, ograniczony areał, wysoka jakość szczepu)                           

                      Vins Delimite de Qualite Superieure (wina wyższej jakości)

                      Vins de Pays du Jardin de la France (wina regionalne)                           

                      Vins de table (wina stołowe)                           

 

 

Ocena wina – system opisowy


A. (ocena: 0-4)

              Wygląd wina: należy zwrócić uwagę na klarowność i kolor.

B. (ocena: 0-6)

              Aromat: czy jest sympatyczny czy nie, jakie zapachy da się wychwycić z bukietu wina?

C (ocena: 0-6)

              Smak: czy wino jest wytrawne czy słodkie, pełne czy delikatne, kwaśne czy taniczne. Należy zwrócić tez uwagę na tzw. koniec, czyli posmak po przełknięciu wina oraz jak długo pozostaje on w ustach.

D (ocena: 0-4)

              Wrażenie ogólne, czyli wypadkowa trzech powyższych elementów: podobało się czy też nie?
 

Ocena wina – system punktowy

 

Klarowność (0-1): Pochmurne - 0, Czyste - 1

Kolor (0-1: Słaby - 0, Prawidłowy - 1

Aromat (0-2): Brak - 0, Słaby - 1, Dobry - 2

Bukiet (0-3): Brak - 0, Słaby - 1, Dystyngowany - 2, Wyjątkowy - 3

Moc (0-1): Niska/Wysoka - 0, Normalna - 1

Taniny (1-2): Niskie/Wysokie - 1, Normalne -2

Kwasowość(1-2): Niska/Wysoka - 1, Normalna - 2

Cukier (0-1): Niski/Wysoki - 0, Normalny – 1

Równowaga (0-1): Brak - 0, Zachowana - 1

Koniec (0-2): Słaby - 0, Zwykły/Krótki - 1, Złożony/Długi - 2

Wrażenie (0-1): Nie podoba się - 0, Podoba się - 1

Podsumowanie (0-3): Słabe - 0, Średnie - 1, Dobre - 2, Wyjątkowe-3
 

Interpretacja wyników

Cechy i charakterystyki jakości

                    Cecha – każdy – mierzalny, niemierzalny, dający się opisać słownie element orzekający o danym obiekcie lub o jego właściwościach;

 

                    Charakterystyka – zbiór cech powiązanych z pewną jednorodną właściwością;

Rodzaje cech

                     Mierzalne (np. w litrach)

 

                     Niemierzalne (np. elegancja)

 

                     Liczbowe (np. liczba godzin dostarczenia przesyłki)

 

                     Deterministyczna (np. skład, wymiar)

 

                     Losowe (prawdopodobieństwo zdarzenia)

 

                     Alternatywne (tak- nie, np. lokal dla niepalących)

 

Rodzaje charakterystyk

                     Fizyczne (np. stan skupienia),

 

                     Sensoryczne (smakowe, wzrokowe),

 

                     Behawioralne (np. empatia, życzliwość),

 

                     Ergonomiczne (np. komfort, bezpieczeństwo),

 

                     Funkcjonalne (np. osiągi)

 

Inny podział charakterystyk

                     Techniczne (np. stan powierzchni, ostrość)

 

                     Użytkowe (np. trwałość, niezawodność),

 

                     Estetyczne (wygląd, staranność wykonania)

 

                     Ekonomiczne (np. koszty eksploatacji, nabycia)

 

 

                      Przykłady – samochód typu i klasy …..

 

Mierzalna -

                     pojemność zbiornika paliwa - 55 l

                     Max moc silnika - 101,5 KW/138 KM

                     Prędkość max - 206 km/h

 

Niemierzalna -

ogólne wrażenie, poczucie luksusu

 

Liczbowa -

ilość miejsc - 5

ilość drzwi - 3

 

Alternatywna -

możliwość wyboru, np. koloru, wersji

 

Deterministyczna -

pozwalająca na ścisłe określenie, składu, wymiarów,

wyposażenia

 

Losowa -

              pozwalająca określić prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia, np. negatywnego

Niezawodność systemu oszczędzania akumulatora (GLS)

 

 

Inny podział:

                     krytyczna

                     ważna

                     mało ważna

 

Krytyczna

to cecha, która decyduje o spełnieniu

podstawowych funkcji wyrobu

oraz i jego bezpieczeństwie

             

              Drzwi i inne obszary krytyczne są wzmocnione belkami z wytrzymałej stali elastycznej. Tworzą dzięki temu bardzo sztywną klatkę bezpieczeństwa dla pasażerów, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń.

 

Ważna

              to cecha, która decyduje o przydatności wyrobu; może jednak ulegać stopniowaniu; decyduje o klasyfikacji produktu

 

Klasyfikacja wg wersji pojazdów

Wersja 2.0.DOHC: poj. silnika 1975, skrzynia 5-biegowa

Wersja 2.7V6 DOHC: poj. silnika 2656, skrzynia 6-biegowa

 

Mało ważna

              to cecha, która różnicuje towary między sobą, ale nie wpływa na ich poziom jakościowy

 

              Różnica w kolorze nadwozia, wyposażenia

 

Przykład obuwia

Cechy krytyczne:

                     Odporność na ścieranie

                     Odporność na warunki pogodowe

                     Kolor, moda

Cechy ważne:

                     Lekkość

                     Wzór, logo (!?)

Cechy mało ważne:

                     Kolor opakowania

 

 

Przykład żelazka

Cechy krytyczne:

                    Energooszczędność

                    Bezpieczeństwo

Cechy ważne:

                    Lekkość

                    Gładkość powierzchni

Cechy mało ważne:

                    Kolor

 

 

Inne atrybuty jakości

 

·                     Dodatki

·                     Standaryzacja

·                     Trwałość

·                     Obsługa serwisowa

·                     Ekologiczność (przyjazność dla środowiska)

 

·                    Niezawodność - zdolność pracy bezusterkowej w określonym czasie i warunkach

·                    Trwałość - miara długości życia produktu

 

Wymiary jakości wg D.A. Garvina

              D.A. Garvin, Competing in the Eight Dimensions of Quality, Harvard Business Review, Sept.-Oct. 1987.

 

 

Podstawowe kryteria jakości wg Kolmana

                     B - bezpieczeństwo,

                     C - nowość,

                     K - koszt,

                     L - korzyść,

                     N - niezawodność,

                     P - wygląd,

                     S - skuteczność,

                     T - trafność,

                     U - używalność,

                     W - wadliwość.

 

 

Wartości cech wg Kolmana

                    maksymenty, dla których im większa wartość tym lepiej (np. pojemność twardego dysku),

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin