Politechnika Śląska
Wydział AEiI
Kierunek AiR
Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki:
Wyznaczanie współczynnika przewodnictwa
cieplnego ciał stałych.
Grupa IV, sekcja 3
1. Szymon Ciupa
2. Adam Filipek
Gliwice, 26.02.1999
1. Wstęp teoretyczny:
Ciepło - energia wewnętrzna, jaką uzyskują substancje dzięki energii kinetycznej poruszających się cząsteczek lub atomów; ciepło przenoszone jest przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie; zawsze przepływa z obszaru o wyższej temperaturze (intensywności ciepła) na obszar o niższej temperaturze; efektem tego może być wzrost temperatury substancji lub jej rozszerzenie, stopienie (jeśli jest substancją stałą), odparowanie (jeśli jest substancją ciekłą) bądź wzrost jej ciśnienia (jeśli jest sprężonym gazem); jednostka: 1 dżul (1 J).
Ciepło jest więc energią, jaką ciało o wyższej temperaturze przekazuje pozostającemu z nim w kontakcie cieplnym ciału o niższej temperaturze. Przekaz ten następuje w procesie dochodzenia obu ciał do równowagi cieplnej, tzn. wymiana ciepła między danymi obiektami trwa dopóty, dopóki ich temperatury nie wyrównają się. Ciepło związane jest z energią kinetyczną poruszających się cząsteczek lub atomów, tzn. zjawisko przewodnictwa cieplnego polega na przekazywaniu energii kinetycznej chaotycznego ruchu drobin. W ciałach stałych zachodzi to poprzez drgania sieci krystalicznej i zależy od rodzaju struktury sieci krystalicznej.
Prawa przewodnictwa cieplnego sformułował Fourier. Dowiódł on, że jeśli w pewnym ośrodku (stałym, ciekłym lub gazowym) występuje gradient temperatury wzdłuż osi x (gradient to wielkość wektorowa, reprezentująca kierunek stycznej do wykresu funkcji różniczkowalnej w danym punkcie, np. gradient wykresu temperatury), to powstaje strumień ciepła, określany wzorem: q = -l(dT/dx)S , gdzie: q – strumień ciepła przez powierzchnię S, prostopadłą do osi x (wyrażany w [W]); dT/dx – gradient temperatury, a ściślej rzecz ujmując rzut gradientu temperatury na oś x; l - współczynnik proporcjonalności (stała materiałowa charakteryzująca dane ciało, zależna od własności ośrodka, zwana współczynnikiem przewodnictwa cieplnego lub przewodnością cieplną, wyrażana w [W/(mK)]). Znak minus we wzorze wynika stąd, że ciepło przepływa w stronę, w którą maleje temperatura. Dlatego znaki q i (dt/dx) są przeciwne.
Powyższe równanie nosi nazwę empirycznego równania przewodnictwa cieplnego. Należy pamiętać, że związek ten ma słuszność wtedy, gdy występuje tylko cieplny przepływ energii, tzn. że ciało nie nagrzewa się, a ilość ciepła dopływającego do ciała jest równa ilości ciepła odpływającego (stan ustalony).
W ćwiczeniu wykorzystano metodę porównawczą polegającą na tym, że znając współczynnik l jednego materiału i mierząc odpowiednie wielkości można policzyć współczynniki l innych materiałów. Zakładając, że istnieje normalny, stacjonarny strumień cieplny oraz ciepło nie „ucieka” brzegami badanych materiałów można równania przepływu ciepła przez kolejne płytki w czasie t zapisać następująco: dla ciała 1: Q1 = - l1(T1-T2)St/d1, dla ciała 2: Q2 = - l2(T2-T3)St/d2. Po ustaleniu się temperatur mamy więc: l1(T1 -T2)/d1 = l2(T2 -T3)/d2 , skąd można wyliczyć poszukiwany współczynnik l .
2.Schemat układu i krótki opis przebiegu doświadczenia:
W celu pomiaru współczynnika przewodnictwa cieplnego metodą porównawczą wykorzystano układ zbudowany w oparciu o następujący schemat:
Badane płytki umieszczone były pomiędzy dwoma mosiężnymi naczyniami. Przez dolne naczynie przepływała zimna woda, przez pojemnik górny przepuszczano parę wodną. Do płyt przylegały krążki miedziane z zainstalowanymi termoelementami. Całość skręcona była śrubami w celu uzyskania dokładnego przylegania powierzchni kolejnych materiałów. Końcówki termoelementów doprowadzone były do zacisków, do których podłączano woltomierz o ustalonym zakresie pomiarowym 100 [mV]. Pomiarów dokonywano w odstępach jednominutowych, aż do ustalenia się wartości napięć na wszystkich termoelementach. Ponieważ siła termoelektryczna powstała w termoelemencie jest proporcjonalna do temperatury jego końców, pomiar temperatury mógł być zastąpiony pomiarem napięcia na odpowiednich zaciskach. Brak zmian napięcia w czasie na poszczególnych termoparach świadczył o powstaniu w układzie stanu ustalonego. Można więc było przystąpić do obliczenia współczynników przewodnictwa cieplnego badanych materiałów.
3.Obliczenia:
Parametry badanych próbek podane w instrukcji do doświadczenia to:
d1 = 23,8 [mm] - grubość marmuru,
d2 = 16.9 [mm] - grubość drewna,
d3 = 16,7 [mm] - grubość piaskowca,
l1 = 2.33 [J/msK] - współczynnik przewodnictwa cieplnego marmuru.
Współczynnik przewodnictwa dla drewna i piaskowca obliczamy ze wzoru :
, dla i = 2,3.
Błąd Dl wyznaczenia współczynników l2 i l3 obliczono za pomocą różniczki zupełnej:
Próbka
DU [mV]
l [J/msK]
Dl [J/msK]
1. Marmur
0,59
2,33 (dane)
- - -
2. Drewno
2,19
0,46
0,03
3. Piaskowiec
0,24
4,02
0,20
4.Tabele wyników pomiarów i błędów:
t
[ min ]
U1
± DU1
U2
± DU2
U3
± DU3
U4
± DU4
0
-0,23
±0,00115
-0,05
±0,00025
1,09
±0,005
1,81
±0,009
1
-0,24
±0,0012
-0,06
±0,0003
1,07
Tomplus