Poradnik do Sim City 4.docx

(553 KB) Pobierz

SimCity 4 - poradnik

Po sukcesie jakie odniesiono w przypadku gier z serii The Sims, Maxis skupiło swoje wysiłki nad SimCity4. Popularność gry o życiu wirtualnych ludzi wywarła wpływ na kolejne produkcje i najnowsza gra symulująca rozwój miasta stała się bardzo Simsowata. Zauważa się to już przy wyborze miejsca na podbudowę miasta, żywcem ściągniętym z The Sims. W czasie rozgrywki mimo, że czuć klimat Simsów, nie zatracono także nastroju jaki towarzyszył nam w poprzednich częściach SimCity. Przy budowie i administracji miasta będą nam pomagać doradcy, którzy są głosem naszego społeczeństwa. Aby jeszcze bardziej móc poznać marzenia mieszkańców, mamy możliwość stworzenia własnego Sima, który mieszkając w naszej metropolii będzie mówił nam o swoich pragnieniach i opinii na nasz temat. Największymi zaletami Sim City 4 jest przepiękna grafika i duża ilość współczynników wpływających na rozwój miasta, które maksymalnie urealniają całą rozgrywkę.

SimCity 4 111331,1



Zwycięzcy oszukują.

W czasie gry wciskamy [Ctrl] + [X] i wpisujemy: weaknesspays i zatwierdzamy [Enter], co doda nam §1000. Aby ułatwić sobie sprawę ze zdobywaniem nielegalnej gotówki, wykorzystujemy skróty [Ctrl] + [C] do skopiowania i [Ctrl] + [V] do wklejania kodu w okienku, które wywołaliśmy.

(po)Rady dla młodego burmistrza ...

Przed rozpoczęciem prac nad nowym miastem, za pomocą "trybu boskiego" mamy możliwość wpłynięcia na kształt terenu. Najekonomiczniej jest budować miasto na maksymalnie płaskim terenie z dostępem do morza. Jednak mało urozmaicona tektonika zaowocuje w przyszłości dość nudną topografią miasta, dlatego warto trochę sobie utrudnić sobie sprawę np. dodając kilka wzniesień czy kanionów. Od samego początku musimy mieć pomysł na metropolię, którą będziemy budować. Elementami, kształtującymi wygląd naszego miasta są szlaki komunikacyjne. Nasi wygodni mieszkańcy wszędzie poruszają się samochodami, co po pewnym czasie doprowadza do "zakorkowania" miasta. Aby się przed tym ustrzec przy budowie dróg korzystamy w większości z "szos" i tylko gdzieniegdzie (boczne uliczki osiedlowe) z mało przepustowych "ulic". Z drugiej strony z ilością szos trzeba uważać, gdyż ich utrzymanie jest dwa razy droższe niż zwykłych dróg. Jednak za kilkadziesiąt lat i tak będziemy zmuszeni zaopatrzyć miasto w jeszcze bardziej przejrzysty system komunikacji. Tory kolejowe i przede wszystkim autostrady to sporej wielkości inwestycje, których przeprowadzenie przez środek rozwiniętego miasta wiąże się z nieuniknionym burzeniem zabudowań na których miejscu będzie budowana nowa droga. Można to jednak przewidzieć już na początku rozgrywki zostawiając wolne pasy zieleni (przynajmniej o szerokości 2 pól) w strategicznych miejscach miasta. Należy tutaj uwzględnić fakt, że każdy Sim dojeżdża z domu do pracy i do sklepów, a przy tym chce aby pokonywane przez niego odległości były jak najmniejsze. Najlepiej więc rozmieszczać poszczególne strefy (MHP) w taki sposób, aby każdy mógł wracając z pracy do domu, po drodze zajechać do sklepu i połączyć te miejsca drogami zdolnymi pomieścić tysiące samochodów.

SimCity 4 111600,1

Dobre rozmieszczenie ulic, oraz pociągi i autobusy zapobiegają korkom ulicznym.





Początkowy budżet jest wystarczający, aby zbudować potężne podłoże na przyszłe miasto. Wystarczy zarówno na szkołę, przychodnię, straż pożarną, posterunek policji, oraz zaopatrzenie w wodę i prąd. Oczywiście koszty utrzymania wszystkich tych instytucji na początku rozgrywki trzeba zminimalizować na tyle, aby miesięczne wydatki nie przekraczały 1000 Simoleonów (waluta w świecie SimCity4). Kolejne tego typu budynki powinny być budowane z wielką rozwagą, bo to właśnie za duże wydatki na utrzymanie poszczególnych służb są przyczyną ujemnych bilansów. Kolejne instytucje budujemy po uprzednim zanotowanie wzrostu przychodów. Zanim mieszkańcy osiedlą się na dobre i będziemy mieli z kogo ściągać podatek, nasze miasto będzie tonęło w wydatkach. I mimo nie przekroczeniu magicznej sumy wydatków §1000, w naszej kasie po pierwszych zakupach musi pozostać trochę pieniędzy, aby było z czego ubywać. Nie można doprowadzać do sytuacji z ujemnym stanem konta.

SimCity 4 111742,1

Aby w naszym mieście powstawały wieżowce i zadatki na drapacze chmur musi minąć dużo pracowitych dla burmistrza lat.





Nieuniknionym krokiem w tworzeniu miasta jest rozmieszczenie poszczególnych stref budowlanych. Jak mogło by się wydawać większe zagęszczenie budynków wcale nie oznacza ich większej zamożności. Wręcz przeciwnie, bogaci mieszkańcy wolą mieszkać w jednorodzinnych willach lub pałacykach. Należy pamiętać, że głównym czynnikiem jaki zwabia nowych Simów do naszego miasta jest perspektywa znalezienia pracy. Najwięcej tworzymy więc miejsc na budynki przemysłowe (około 3 razy więcej niż mieszkalnych). Pierwszymi inwestycjami powinny być strefy o najmniejszych zabudowaniach, później stopniowo przerabiana na bardziej zurbanizowane. Póki nasi mieszkańcy nie dorobią się jakiegoś grosza, strefy handlowe nie będą miały większego powodzenia. Już na początku rozgrywki mamy do dyspozycji zarówno duże jak i małe budynki straży pożarnej, policji i szpitali. Nie zawsze trzeba trzymać się schematu i wpierw zaopatrywać się w małe instytucje, a z upływam czasu zamieniać je na większe. Duże budynki tych instytucji budujemy przy sporych rozmiarach osiedlach o niskiej gęstości zabudowań. Przy dużych obszarach jest to najbardziej wydajny sposób. Osiedla mieszkalne o małych rozmiarach opłaca się zaopatrywać w instytucje mniejsze, które wystarczą na obsłużenie niewielkiej ilości mieszkańców. Każda remiza strażacka, szpital i posterunek policji mają swój zasięg działania, który można powiększać i zmniejszać manipulując finansami przeznaczanymi na daną instytucję. Należy unikać sytuacji, w których obszar ten obejmowałby nieużywany (niezabudowany) teren. Taka sytuacja ma miejsce np. przy wybudowaniu budynku na skraju mapy lub skraju miasta/osiedla.

Aby zwabić do miasta nowych mieszkańców należy zaopatrzyć już od początku (przynajmniej) strefy mieszkalne w prąd i wodę. Sprawa elektryczności polega tylko na wybudowaniu elektrowni i łączeniu stref, które automatycznie przewodzą prąd. Dużo więcej zabawy będzie z dostarczaniem wody. Budowę urządzeń zapewniających miastu wodę powinniśmy zaplanować w miejscach o małym skażeniu środowiska. Projektując rozkład rur należy robić to bardzo ekonomicznie, biorąc pod uwagę, że rura zasila w wodę obszar w odległości 6 pól (kwadratów) wokół. Odległość między rurami powinna wynosić więc maksymalnie 12 kwadratów. Odległość ta zapewni dostawę wody w całym obszarze pomiędzy dwoma rurami, patrz screen a (a.jpg). Warto też w taki sposób projektować miasto aby nie zasilać w wodę zbędnych obszarów, jak np. szosy i ulice.

SimCity 4 112044,1

Trudne początki ...

Każde miasto jest pewną indywidualnością i trudno jest znaleźć złoty sposób na metropolię idealną. To właśnie nasze pierwsze inwestycje i decyzje decydują o przyszłości miasta. Najważniejsze jest jak najszybsze zanotowanie większych przychodów niż wydatków. Oto dwa przykłady na zbudowanie miasta, reprezentujące dość odmienne sposoby myślenia. Pauzujemy grę i zaczynamy ...

1 ...

Główną ideą jest podział miasta na kwadraty o szerokości 6x6 pól, połączonych w czwórki i szóstki, "obramowane" szosą i podzielone w środku ulicami. Takie kwadraty i prostokąty łączymy szosami, pozostawiając pomiędzy nimi pasy zieleni o szerokości 3 pól, patrz screen 1 (1.jpg).

SimCity 4 112438,1

Screen 1



Wolne pola pomiędzy "działkami" można zapełniać budynkami różnych instytucji (szkoły, policja itd.) oraz parkami i drzewami. Teraz wypełniamy wolne miejsca odpowiednimi obszarami, patrz screen 2 (2.jpg) i zaopatrujemy je w wodę, patrz screen 3 (3.jpg). Z dala od zabudowań stawiamy elektrownię i doprowadzamy liniami energetycznymi prąd do miasta. Następnie budujemy szkołę podstawową, szkołę średnią, bibliotekę, mały posterunek straży pożarnej i przychodnię. Warto także oddzielić strefę mieszkalną od przemysłowej sporą ilością zieleni (drzewa i parki).Aby nasze wydatki nie przekroczyły 900§, minimalizujemy utrzymanie budynków: elektrownia (węglowa)-40§, szkoła średnia-72§, przychodnia-60§, biblioteka-10§, szkoła podstawowa-60§.

SimCity 4 112502,1

Screen 2

 

SimCity 4 112636,1

Screen 3



Dalszy rozwój to przyrost stref przemysłowych, który wymusi zapotrzebowanie na dodatkową energię. Wraz ze wzrostem populacji inwestujemy także w szkoły i medycynę. Dużą oszczędnością jest tutaj brak posterunków policji, które w takim miasteczku (przynajmniej na początku) nie są niezbędne. Aby nie zatruwać wody nie budujemy farm.

SimCity 4 112657,1

Screen 4

 

SimCity 4 112706,1

2...

Pierwsi osadnicy przybyli do nowego miasta to ludzie prości, bez wykształcenia i pieniędzy, urodzeni rolnicy. Aby zapewnić im robotę, którą lubią, skupimy się na przeznaczeniu ogromnych połaci ziem na rolnictwo. Zdrowe jedzenie, z własnych pól uprawnych bardzo ucieszą przyszłych mieszkańców. Trochę dalej umieścimy małe miasteczko i będziemy je zasilać elektrowniami na wiatr, patrz screen 6 (6.jpg). Aby w miarę upływu czasu poziom intelektualny naszego miasta wzrastał, już od początku zapewniamy mieszkańcom dostęp do szkoły podstawowej i opieki medycznej.

SimCity 4 112732,1

Screen 6



Wcześniej czy później będziemy musieli stworzyć w naszym mieście strefę przemysłową. Elektrownie wiatrowe nie dadzą sobie rady z zasilaniem fabryk, trzeba więc zaopatrzyć się np. w elektrownię węglową. Zanieczyszczający środowisko przemysł najlepiej umieścić z dala od miasteczka i rolnictwa, patrz screen 7 (7.jpg).

SimCity 4 112740,1

Screen 7



Po pewnym czasie będzie trzeba wybudować oczyszczalnię ścieków, w miarę rozwoju miasta wzrośnie też zapotrzebowanie na strefę handlową.

 

Zieleń w mieście.

Podstawową jednostką upiększającą krajobraz naszego miasta są drzewa. Ich lokalizacja jest o tyle ważne, że o wyglądzie drzewa decyduje kierunek wiatrów, a jego żywotność zależy od wilgotności terenu na jakim rośnie. Drzewa najlepiej czują się w lesie, małe kępy drzew mogą po pewnym czasie zaczną obumierać. Drzewa podobnie jak w prawdziwym życiu przyzwoitą wielkość osiągają po dość długim czasie, warto więc zacząć je sadzić już na początku. Wybór parków i placów upiększających miasto jest bardzo duży. Wszystkie jednak służą do podnoszenia atrakcyjności pobliskich terenów, zwiększając ich cenę. Parki zieleni (jak i same drzewa) potrafią także zmniejszać zanieczyszczenie w otaczającym ich obszarze. Dobrym pomysłem jest więc umieszczanie zieleni zarówno w pobliżu domów mieszkalnych jak i obiektów zanieczyszczających środowisko.

SimCity 4 112827,1

Boisko - Simy mają zajęcie i ruch, ..... i przestępczość mniejsza.

Transport.

Autobusy. Wraz z rozwojem miasta, wyniknie potrzeba wprowadzenia komunikacji miejskiej. Podstawowym transportem są autobusy, ze względu na niską cenę i potrzebną małą powierzchnie na jeden przystanek (1 pole). Drugą stroną medalu jest lenistwo Simów, które nie pozwala im chodzić na większe odległości niż 6-8 pól. Wymusza to bardzo gęste budowanie przystanków autobusowych. W przystanki musimy zaopatrzyć zarówno strefy mieszkalne, handlowe i przemysłowe, aby każdy mieszkaniec mógł pojechać tam gdzie tylko chce (z domu do pracy i sklepu).

Autostrady. Jest to bardzo dobry ale drogi sposób na usprawnienie komunikacji w zatłoczonym mieście. Rozwiązanie to nie warto stosować przed osiągnięciem populacji 100 000. Autostrady powinny łączyć najważniejsze punkty miasta, przeszywając je w taki sposób, aby odciążyć zapchane szosy i ulice.

Metro. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że nie wpływa w znaczny sposób na wygląd miasta, dzięki zajmowanej przez stacje metra małej powierzchni - 1 pole. Podobnie jak przystanki autobusowe muszą one stać przy prawie każdej parze bloków. Aby transport podziemny przyniósł jakieś efekty musimy wyposażyć w stacje wszystkie strefy miasta, co niestety słono kosztuje.

Lotniska i porty morskie. Porty lotnicze i morskie wpływają pozytywnie na rozwój naszego przemysłu, napływ nowych turystów, mieszkańców i inwestorów. Oba te obiekty nie powinny znajdować się w pobliżu domów mieszkalnych, gdyż wytwarzają sporo zanieczyszczeń i hałasu. Warto więc grunty wokół nich zaopatrzyć w parki i drzewa. Dodatkowym utrudnieniem przy budowie lotniska mogą być jego spore rozmiary. Trzeba je także umieścić z dala od wieżowców i gór, gdyż wysokie obiekty utrudniają manewry samolotom. Najlepszą lokalizacją dla portu lotniczego są okolice obszarów handlowych, lub miejsce łatwo dostępne drogą komunikacyjną. Obecność lotniska polepsza handel, co docenią z pewnością sami handlowcy. Aby lotnisko i port działały poprawnie musimy doprowadzić do nich drogę i elektryczność.

SimCity 4 112917,1

Wcześniej czy później lotniska zbudować trzeba.

Zapotrzebowanie MHP.

SimCity 4 113020,1



Wraz z rozwojem przemysłu w naszym mieście, zmieniają się zapotrzebowania na rynku pracy. W zależności od popytu w tej kategorii, będziemy dążyć do szkolenia nowej kadry tworząc dodatkowe szkoły oraz inwestując w odpowiednie strefy mieszkalne.

 

Wyk.

Hu§

Hu§§

Hu§§§

B§§

B§§§

P-R

P-B

P-W

P-Z

30
60
90
120

25
25
20
15

.
.
15
10

.
.
.
.

.
.
15
40

.
.
.
15

100
.
.
.

75
50
20
.

.
25
35
15

.
.
.
.

M§§

30
60
90
120

10
5
.
.

15
20
25
20

.
.
.
5

20
30
15
10

.
5
15
30

80
.
.
.

20
10
.
.

35
20
20
.

.
.
25
35

M§§§

30
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin