Prawo finansowe - skrypt.pdf

(152 KB) Pobierz
Prawo_finansowe
PRAWO FINANSOWE
skrypt przygotowany przez zespół arvedui&hodi
na podstawie notatek Jarosława M.
(zaj ę cia u dr Wola ń skiego)
SZTURMOWA.COM
WZ UW 2007
PLIKOSEKCJA
1
Finanse – środki pienięŜne w postaci strumieni, gromadzone i wydatkowane pełnią 3 funkcje
pieniądza bez funkcji miernika wartości.
Finanse
Prywatne
przeznaczone na cele osobiste
kaŜdy gromadzi jej jak chce
mały zasięg działania
gromadzą je osoby fizyczne i prawne
brak oddziaływania na pieniądz
Publiczne
na cele publiczne
gromadzone w formie przymusu
duŜy zasięg działania, dotyczy całej
gospodarki
gromadzą je jednostki publiczne
państwo ma wpływ na pieniądz
Funkcje finansów publicznych:
1. alokacyjna – rozdysponowuje środki między jednostki; w idealnym rozumieniu funkcja ta
powinna być realizowana przez rynek, a tylko tam gdzie sobie rynek nie radzi wkracza państwo.
Państwo alokuje w sektorach, które nie przynoszą dochodów; gdzie występuje monopol;
w dotkniętych katastrofą naturalną itp.
2. redystrybucyjna – przekazywanie środków od podmiotów gospodarczych (osób prawnych
i fizycznych) do innych podmiotów.
3. stabilizacyjna – ma na celu stabilizacje gospodarki: inflacja, bezrobocie, wzrost PKB,
odpowiednia wymiana z zagranicą (dodatni bilans płatniczy)
Sektory:
1. rz ą dowy – administracja rządowa, np. sejm, NIK, ministerstwa.
2. samorz ą dowy – jednostki sam. Terytorialnego i podległe im jednostki
3. sektor ubezpieczeniowy – ZUS, OFE
Do sektora finansów publicznych nie nale Ŝą przedsi ę biorstwa publiczne.
Zasady gospodarki finansami publicznymi:
1. jawność
2. efektywność
3. celowość
4. respektowanie wcześniejszych zobowiązań
5. nie moŜna przekroczyć limitu wydatków przy określonych przychodach
6. ograniczanie deficytu budŜetowego.
Formy organizacyjne jednostek:
1. jednostka bud Ŝ etowa – rozliczenie brutto ; dostaje wszystko z budŜetu, (moŜe zarabiać, ale
przychody przekazuje do budŜetu) np. wojsko, jednostki administracji, urzędy centralne,
sądownictwo.
2. zakład bud Ŝ etowy – rozliczenie netto ; otrzymuje środki z budŜetu, moŜe zarabiać
i dochody przeznaczać na własne cele np. instytucje kultury, oświaty.
3. fundusze celowe (pozabud Ŝ etowe) – środki, uzyskane z budŜetu, przeznaczone są na ściśle
określone cele; fundusze celowe są poza budŜetem, np. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych,
Fundusz Emerytalno-Rentowy Rolników, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Fundusz
Ochrony Zdrowia.
4. Gospodarstwa pomocnicze – część jednostki budŜetowej, która pozyskuje środki na własne
cele, np. środki szkoleniowe jednostek budŜetowych.
SZTURMOWA.COM
WZ UW 2007
PLIKOSEKCJA
2
256595844.002.png
Gospodarka finansowa – wszystkie czynności związane z planowaniem, gromadzeniem
wydatkowaniem i kontrolowaniem środków.
Polityka finansowa – działanie celowe, świadome z wykorzystaniem środków finansowych; jej
znaczenie zaleŜy od stopnia wykorzystania pieniądza.
System finansowy – wszystkie instytucje słuŜące realizacji polityki finansowej .
Prawo finansowe
– ogół norm prawnych regulujących działalność finansową
Działy prawa finansowego:
prawo budŜetowe
prawo ubezpieczeń
prawo samorządów terytorialnych
prawo podmiotów gospodarczych
prawo walutowe
prawo bankowe
prawo celne
Źródła prawa:
konstytucja
ustawy
rozporządzenia
ratyfikowane umowy międzynarodowe
Źródła prawa miejscowego:
akty prawa miejscowego
Konstytucja dotyczy:
a) budŜetu
b) NBP i RPP
c) Podatków
d) Finansów jednostek samorządu terytorialnego
e) Przepisów finansów publicznych
Podmioty prawa finansowego:
a) czynne : instytucje państwowe i samorządowe
b) bierne : osoby fizyczne i przedsiębiorstwa (adresaci prawa)
Charakter stosunku finansowo-prawnego:
- majątkowy charakter
- wszystkie podmioty nie są równorzędne
- nierównorzędność interesów podmiotów
Bud Ŝ et
- plan wydatków i dochodów (def. ekonomczna)
- akt normatywny (def. prawna)
- zasób pienięŜny państwa (def. ogólna)
Charakterystyka bud Ŝ etu:
- sporządzany na rok
- określona procedura prawna ustalania
- dotyczy czasu przyszłego
- plan dochodów i wydatków
- plan dyrektywny (jednostki muszą go wykonać)
SZTURMOWA.COM
WZ UW 2007
PLIKOSEKCJA
3
256595844.003.png 256595844.004.png
Zasady bud Ŝ etowe:
- jawno ść – jasność uchwalania i jawność ustawy
- zupełno ść – nie łączy się dochodów i wydatków
- szczegółowo ść – odpowiednia klasyfikacja budŜetowa
- jedno ść – jeden budŜet w jednym akcie prawnym; wszystkie dochody i wydatki
razem w jednym miejscu; umoŜliwia to kontrolę (fundusze celowe są poza
budŜetem => wyjątek od zasady)
- ogólno ść – nie łączy się dochodów z wydatkami
- uprzednio ść – budŜet trzeba uchwalić przed rokiem budŜetowym
( buahahaha ! dop. redakcja;)
jeśli nie uda się spełnić tej zasady to:
a) moŜe być prowizorium budŜetowe (ustawa uchwalana raz w roku na krócej
niŜ rok)
b) prerogacja budŜetowa – działanie na podstawie poprzedniego budŜetu
c) obowiązuje projekt budŜetu
d) upowaŜnienie rządu do wykonywania niezbędnych wydatków
Funkcje bud Ŝ etu:
1. rozdzielcza – państwo gromadzi środki i rozdziela je na róŜne cele
2. kontrolna
a) ex ante (wstępna) – kontrola załoŜeń do budŜetu; naleŜy wziąć pod uwagę wskaźniki
makroekonomiczne
b) bieŜąca – w roku budŜetowym
c) ex post (sprawozdawcza) – kontrola wykonania budŜetu
Kryteria podziału:
1) podmiotowe – organy administracji rządowej i województwa; tzw. części budŜetowe;
dysponują nimi dysponenci części budŜetowych np. dla ministerstwa dysponentem jest
odpowiedni minister.
2) przedmiotowo-funkcjonalne – wydatki ze względu na cel, a dochody ze względu na
źródła; podział na działy i rozdziały.
3) rodzajowe – na konkretne cele; paragrafy i pozycje budŜetowe
Część budŜetowa
nr 19 Ministerstwo Finansów
Dział budŜetowy
nr700 Obsługa długu publicznego
Rozdział
nr... Obligacje skarbowe
Pozycje
Wydatki budŜetu państwa:
Rodzaje – art. 97
- na państwo
- wydatki samorządu terytorialnego
- subwencje dla samorządu terytorialnego
- dotacje celowe
- obsługa długu publicznego
- dotacje do wydatków unijnych
SZTURMOWA.COM
WZ UW 2007
PLIKOSEKCJA
4
Paragraf
nr... Odsetki
256595844.005.png
Klasyfikacja wydatków
1. bieŜące – art. 106
a) subwencje
b) dotacje
c) wydatki jednostek budŜetowych
d) zakupy towarów i usług – wydatki bieŜące
2. na obsługę
a) wydatki z tytułu oprocentowania i dyskonta od skarbowych papierów
wartościowych
b) oprocentowania zaciągniętych poŜyczek
c) związane z poręczeniami
d) koszty emisji skarbowych papierow wartościowych
3. majątkowe
a) na zakup akcji i udziałów
b) wydatki inwestycyjne
Inny podział
1. sztywne (obligatoryjne) – musza być z budŜetu ponoszone
a) na utrzymanie państwa
b) na instytucje nieodpłatne lub częściowo odpłatne
c) na obsługę długu skarbu państwa
d) na subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego
e) na świadczenia społeczne
f) na składkę na rzecz UE
2. ekonomiczne/gospodarcze – słuŜą restrukturyzacji gospodarki; bez konkretnego celu.
a) na inwestycje
b) na dotacje
c) na prywatyzacje
d) na wsparcie eksportu
e) dopłaty do kredytów, poręczenia, gwarancje
[Im więcej wydatków idzie na 2. tym lepiej]
subwencje i dotacje – jednostronne i bezzwrotne transfery z budŜetu państwa.
subwencje
na dowolny cel;
dotacje
na ściśle określony cel; jeśli nie zostały na niego
wydane, to musz ą by ć zwrócone ;
tylko dla jednostek samorządu
terytorialnego
przysługują jednostką budŜetowym,
przedsiębiorstwom, zakładom budŜetowym,
funduszom celowym, gospodarstwom
pomocniczym
SZTURMOWA.COM
WZ UW 2007
PLIKOSEKCJA
5
256595844.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin