wprowadzenie12345i2.doc

(282 KB) Pobierz

Wprowadzenie do wprowadzenia do psychoterapii – wykład 1

 

główne szkoły:

                      psychoanaliza (Lacan)

                      poznawcza

                      behawioralna

                      relacja terapeuta-pacjent (?)

                      humanistyczno-egzystencjalna

 

 

psychoterapia jako metoda leczenia – choroba, problem

                      niekoniecznie wymaga zdiagnozowania jednostki chorobowej

                      „diagnoza psychologiczna” - opis problemu pacjenta

                      istotą wzajemna komunikacja – wspólny język, obraz świata

                      oparta na badaniach naukowych

                      ale: różne podejścia różnych szkół : np. psychoanaliza opiera się bardziej na analizie przypadków

                      behawioryzm : procedury, powtarzalność – możliwość badania skuteczności

 

działania, które nie są psychoterapią, to różne formy pomagania np. treningi.

 

                      problemy w komunikacji są uwarunkowane kulturowo

 

wspólnym mianownikiem różnych podejsc jest nazywanie tego, co się dzieje, które może dac pacjentowi poczucie ulgi, jest on w stanie dzieki temu cos zrozumiec, ale nie jest to warunek wystarczający, musi być powiązane z doświadczeniem, trzeba uruchomić emocje, przeżycia pacjenta – kontakt nie może być tylko na poziomie intelektualnym

 

II grupy czynnikow leczacych

 

                      specyficzne – zwiazane z sama psychoterapia

                      niespecyficzne np. odreagowywanie emocji – ale nie jest to celem

 

psychoterapia musi być oparta na jakiejs teorii

 

psychoterapia – sztuka, czy technika?

 

Sztuka – angażuje osobowosc psychoterapeuty, są elementy, które nie do konca mogą być wyuczone, psychoterapeuta jest caly zaangazowany w ten proces

 

technika – kazdego można nauczyc

 

psychoterapeuta filozof czy poeta?

 

Filozof – dazyc do czegoś razem z pacjentem (sokrates)

poeta – język sluzy do dialogu i sam język poddawany jest analizie

 

 

większość klasycznych szkol uwaza, ze można dotrzec do obiektywnej prawdy dot. pacjenta i jego przezyc

 

teraz: terapeuta uczestnikiem dialogu, nie wie na pewno, może wniesc nowa perspektywe, korzystamy z teorii, ale wazny jest dystans do niej

 

konstruktywizm spoleczny prowadzi do nieporozumien co do rzeczywistosci (posiadamy modele do opisu zjawisk, indywidualne konstrukty, zwlaszcza relacje spoleczne kreowane są przez dyskurs, dialog) , w opozycji do szkol modernistycznych

 

poprzez zaproponowanie naszego punktu widzenia powinnismy doprowadzic do jakiejs zmiany

 

procesy

psychoanaliza – procesy intrapsychiczne

inne szkoly – interakcje zrodlem symptow, zaburzen i rozwiazan

 

kontinnum intra ------ inter

 

linearnosc – symptom skutkiem czegoś, zachowanie powodowane czymś np. inna osoba; przyczyna-> skutek

 

cyrkularnosc – powiazania między elementami; relacja; co osoby robia sobie nawzajem?

                         

                            przyczyna <----> skutek

 

 

wspolczesnie na psychoterapie wpływ maja :

                      konstruktywizm spoleczny

                      feminizm

                      bio-science np. jądro migdałowate jako zrodlo leku i terapia dzialaniem na mozg np. platy czolowe

 

glownym wymiarem poziom epistemologiczny – reflekcja nad poznaniem

 

psychoterapia jako lupa problemow w spoleczenstwie i kulturze.

 

 

 

Wyklad 3.

 

psychoterapeuta jest fundamentem psychoterapii

 

1szym opisanym zaburzeniem byla histeria - „dusznosc maciczna” - sokrates

 

w okresie dominacji kultury chrzescijanskiej lekarze zostali zastapieni przez mistykow itp.

zaburzenia jako kara za grzechy

 

XII/ XIII w – wraz z powstawaniem uniwersytetow zaczyna wracac medyczna reflekcja

XVII w. - teoria waporow (nieodpowiednio rozchodzace się substancje lotne zrodlem zaburzen)

XVIIIw. - zaczeto zwracac uwage na mozg, podlozem zaburzen zmiany w mozgu

 

cullen – opis nerwicy jako zlego funkcjonowania mozgu

 

XIX w. - emocje, uczucia, nieswiadome procesy

dopiero wtedy nastapila zmiana relacji między leczacym a leczonym

wczesniej byla to relacja przedmiotowa, akcent nie na osobie pacjenta, tylko na chorobie, która trzeba wyleczyc

 

xix w. - relacja miedzypodmiotowa

 

freud – przeniesienie, przeciwprzeniesienie

                      w koncu uwzgledniono elementy afektywne emocji

 

franz anton mesmer

choroba – zaburzenie dystrybucji fluidu magnetycznego

leczenie przez konwulsje

relacja – sprowadzona do fluidu

komisja ludwika XVI : „wyobraznia bez magnetyzmu wywoluje drgawki”

 

mesmer uwazal swoja koncepcje za fizjologiczna i racjonalna

mial wielka balie z roznymi rzeczami, chorzy siedzieli wokół trzymajac się za rece, co sprzyjalo przeplywowi fluidu

 

dziś uznajemy, ze dzialanie to polegalo na hipnozie, sugestii itp.

 

dzialanie mesmera bylo niezwykle emocjonalne, choc on sam nie unzawal emocji

 

ludwik xvi uznal magnetyzm za zagrozenie dla obyczajowosci

 

charles de villers- czynnik uzdrawiajacy – zetkniecie dwoch namietnosci – relacja

 

james braid - „hipnotyzm”, „sen nerwowy”

hipnoza jako koncentracja na blyszczacym przedmiocie

zjawisko fizjologiczne i psychologiczne

 

magnetyzerow zastapili hipnotyzerzy „pozytywistyczni” - hipnoza jako proces fizjologiczny

 

szkola salpetriere i charcot

duze badania nad histeria

hipnoza jako zjawisko somatyczne

sugestia – odzdzialywanie przez intelekt pacjenta

 

w charcote freud zapoznal się z hipnoza

 

szkola w nancy (liebeault (?), bernheim)

zaobserwowali, ze symptomy ustepuja, kiedy pracjent przypomina sobie trudne zdarzenie z przeszlosci, a wspomnieniu towarzysza emocje

 

 

od czasow kartezjusza – sakralizacja umyslu – zdrowie to racjonalizm

 

 

kraeplin i alzheimer – zainspirowani faktem, ze kila wywoluje objawy psychotyczne

 

 

 

 

anna o. , breuer i freud

 

anna opowiedziala o początku choroby i wyzdrowiala – stad „katharsis”

freud autozdiagnozowal u siebie neurastenie.

Pacjentka rzucila się freudowi na szyje i zdal sobie sprawe, ze te uczucia nie są skierowane do niego – przeniesienie

                      nacisk na aspekt emocjonalny – analiza przeniesienia rzecza podstawowa

 

termin nieswiadomosc w zasadzie wprowadzil leibniz.

U mesmera był to „automatyzm psychiczny”

 

XIX w. przed freudem rozumial nieswiadomosc jako proces patologiczny, oddzielony od swiadomosci, zdrowy= swiadomy = racjonalny

 

freud: nieswiadomosc nie jest autonomiczna, jest nam potrzebna

 

 

 

psychoanaliza

 

powstawala w opozycji do pogladu, ze zaburzenia to patologia mozgu

 

obecnie 4 glowne wersje:

  1. ortodoksyjna USA
  2. brytyjska - „relacja z obiektem” - Klein
  3. ego USA
  4. francuska - Lakan

 

w pl nie ma „dobrej tradycji” - zabory, itp., poza tym tematyka – seks

w mniej pragmatycznej europie psychoanaliza nie byla tak dobrze przyjeta jak w usa, poza tym z powodu wojny wielu psychoanalitykow wyjechalo do usa

 

hellena deutsch- pochodzenia pl, wspolpracowniczka freuda

 

 

psychoanaliza

                      nawiazuje do naturalizmu – rozwój wg planu

                      funkcje psychiczne są pochodna konstytucji biologicznej

                      zachowanie zdeterminowane nieswiadomoscia

                      konflikty na roznych etapach rozwoju rozwiazywane na poziomie nieswiadomym

                      rozwój ma charakter fazowy, wystepuja coraz bardziej dojrzale mechanizmy obronne

                      zablokowanie naturalnego rozwoju = zaburzenia

                      terapia – powrot do tej fazy i prezycie jej jeszcze raz

                      przeniesienie podstawowym warunkiem psychoterapii

 

wspolczesnie odeszlo się od popedow, na które kladl nacisk freud

                      klein : nie poped, a tworzenie relacji

                      lub koncentracja na funkcjach ego (mechanizmy obronne, procesy poznawcze itp.)

                      akcent z intra psych na inter psych – nie tylko dynamizmy wewn. procesow

 

chodzi więc w terapii o dokonanie regresji, przezycie trudnego momentu i umozliwienie zaistnienia coraz dojrzalszych mechanizmow obronnych

 

 

2 duze teorie wujasniajace zaburzenia

                      konflikt – pomiedzy poszczegolnymi aparatami psychicznymi np. id vs super-ego

                      deficyt – np. struktura ego, lub super-ego niedostatecznie rozwinieta

 

anna freud rozwinela teorie mechanizmow obronnych i techniki leczenia

obserwacji mozemy dokonywac przez ego lub super-ego (?)

 

techniki:

                      hipnoza

                      wolne skojarzenia – w ktorym momencie ego stawia opor? Praca : przywrocic zaburzony fragment

                      interpretacja marzen sennych (sen jako naturalna sytuacja w której ograniczona jest kontrolucjaca funkcja ego)

                      parapleksje – pomylki – jeden z najwazniejszych dowodow istnienia nieswiadomosci

                      analiza przeniesienia

znieksztalcenia snow:

                      zageszczenie – kilka elementow w jednym

                      rozlozenie – ten sam konflikt w kilku elementach

 

przeniesienie wynikiem przymusu powtarzania – nie pamietamy, ale powtarzamy „matryce emocjonalne” nabyte w trakcie rozwoju

może dotyczyc sfery libidalnej (emocjonalnej) – nienawisc, miłość, strach

przeniesienie obron – w relacji pojawiaja się nie uczucia, ale mechanizmy np. racjonalizacja – pacjent pokazuje, jak sobie radzi z problemami

 

 

problem psychoanlizy dzieci

 

anna freud – w zyciu dzieci znacznie więcej realnosci,

trudno analizowac przeniesienia pod wplywem biezacej sytuacji, który jest zbyt silny

 

melanie klein – wolne skojarzenia, zabawa i obserwacja w jakich momentach nastepuja przeskoki w procesie

 

wspolczesne techniki

                      interpretacja – uswiadomienie pacjentowi, tego co ma nieswiadome

                      konfrontacja – zwrocenie uwagi na konkretna rzecz np. powtarzajace się matryce w relacjach

                      klaryfikacja – podsumowanie, zebranie (?)

                      instrukcja – dot. procedury terapii

                      konstrukcja (rekonstrukcja) – odtworzenie ciagu wydarzen u pacjenta, kolejnosc

                      pytania – wydobycie materialu

                      przygotowanie do interpretacji – podobne do konfrontacji

 

 

 

 

 

psychopatologia

 

                &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin