oligofrenopedagogika.doc

(184 KB) Pobierz

OLIGOFRENOPEDAGOGIKA

 

Oligofrenopedagogika – to dział pedagogiki specjalnej zajmujący się nauczaniem i wychowaniem jednostek upośledzonych umysłowo.

 

Upośledzenie umysłowe – to istotne niższe niż normalne funkcjonowanie inteligencji, z jednocześnie występującym ograniczeniem w zakresie dwóch lub więcej spośród następujących umiejętności przystosowawczych. Umiejętności:

·         porozumiewania się, samoobsługi, trybu życia domowego, uspołecznienia, korzystania z dóbr społecznych, kulturowych, samodzielności, troski o zdrowie i bezpieczeństwo, umiejętności szkolnych, organizowania wolnego czasu i pracy

 

Upośledzenie umysłowe (wg Kostrzewskiego) – istotnie niższy od przeciętnego ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego występujący łącznie z upośledzeniem w zakresie przystosowania się ze zmianami w ośrodkowym układzie nerwowym.

 

Klasyfikacja – cztery stopnie upośledzenia:

  1. 68-52 – lekki
  2. 51-36 – umiarkowany
  3. 35-20 – znaczny
  4. 19-0 – głęboki

 

Etiologia upośledzenia umysłowego, dwie grupy czynników:

·         endogenne (wewnętrzne) – czynniki genetyczne, powstają w okresie przed zapłodnieniem

·         egzogenne (zewnętrzne) – czynniki w okresie po urodzeniu dziecka

 

Przyczyny upośledzenia (wg Gibsona):

  1. Pierwotne – czynniki genetyczne: rodzice przekazują nieprawidłowe lub uszkodzone geny i chromosomy powodujące, że embrion i płód nie rozwijają się normalnie; w konsekwencji dziecko rodzi się upośledzone umysłowo
  2. Wtórne – to czynniki mające wpływ na korę mózgową:

·         przed urodzeniem

·         w czasie urodzenia i podczas porodu

·         po urodzeniu dziecka

 

Choroby genetyczne:

·         małogłowie prawdziwe (mniejsza objętość czaszki, mózgu)

·         stwardnienie guzowate (na twarzy tworzą się guzki, często padaczka; 1 na 20 tyś. urodzin)

·         fenyloketonuria (spowodowana defektem enzymu; bardzo jasna skóra, jasne włosy, zapach mysi skóry i moczu, padaczka, nadczynność ruchowa)

 

Uszkodzenia chromosomalne, zaburzenia metaboliczne:

·         zespół Downa - od 21 pary chromosomów

dwa rodzaje (trisomie): prosta – związana z wiekiem matki, translokowana – nie koniecznie wiek matki, u kobiet do 25 r. ż. 1 na 2 tyś., a u 40 latek 1 na 45 urodzeń

cechy: skośne oczy, niski wzrost, różne upośledzenie czasem brak, duży język, otyłość, wady serca i narządów wewnętrznych, małpia bruzda na dłoniach, emocjonalna lepkość.

·         zespół Turnera - pojawia się raz na 3 tyś. urodzeń, występuje tylko 1X, występuje u kobiet, bezpłodność, niski wzrost, zaburzenia rozwoju, bardzo ważna wczesna diagnoza

·         zespół Klinefertera - pojawia się raz na 1,4 tyś. urodzeń, dodatkowy chromosom X, czyli XXY, występuje u chłopców, zanik jąder, zmiana proporcji ciała, zmiany w budowie, często upośledzenie umysłowe

 

Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze mają na celu wspomaganie rozwoju u dzieci i młodzieży, budzenie w nich zainteresowania otoczeniem jak również osiągniecie niezależności w funkcjonowaniu w życiu codziennym; do zajęć tych (wg rozporządzenia) wliczane są:

·         nauka nawiązywania różnych kontaktów, w odpowiedni dla potrzeb oraz możliwości dziecka sposób

·         nauka komunikowania się z otoczeniem (na poziomie dostosowanym do indywidualnych możliwości dziecka)

·         rozwijanie sprawności ruchowych i psychoruchowych na obszarze dużej i małej motoryki

·         kształtowanie orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała

·         umożliwienie osiągnięcia optymalnej samodzielności w podstawowych sferach życia codziennego

·         rozwój zainteresowania otoczeniem poprzez zaangażowanie wielu zmysłów dziecka i rozumienie zachodzących w nim, elementarnych zjawisk oraz kształtowanie umiejętności funkcjonowania w tym otoczeniu

·         nauka współżycia w grupie

·         nauka intencjonalnego działania, adekwatnego do wieku oraz możliwości i zainteresowań dziecka

FORMY ĆWICZEŃ

 

STYMULACJA POLISENSORYCZNA

·         zajęcia z żywiołami

- Żywioły są najsilniejszymi elementami stymulującymi zachowania dzieci: pobudzają ich aktywność i ożywiają;

- Zaletą pracy z żywiołami jest możliwość wykorzystania jej w pracy grupowej i indywidualnej;

- żywioły:

o       ziemia – jako oparcie dla stóp, daje poczucie bezpieczeństwa i stabilności;

- dzieci mocno niesprawne ruchowo często nie mają kontaktu z ziemią;

- jej struktura, barwa i zapach dostarcza złożonych doznań zmysłowych;

- ziemię wysypaną na stół, lub do misek dzieci dotykają, rozgarniają rękoma i nogami;

- w ziemię zakopuje się i odkopuje różne przedmioty, zabawki;

- błoto zrobione z ziemi i wody dzieci poklepują, lepią;

- na koniec zabawy z ziemią sadzimy w niej nasionka, by następnie oglądać proces ich kiełkowania;

o       ogień – jako olbrzymia moc skupiania uwagi;

- ogień zmusza do zatrzymania i bezruchu;

- w związku z tym, że dzieci boją się ognia ważna by nauczyciel swą obecnością, zachowaniem i głosem zapewniał bezpieczeństwo;

- ogień zapewnia wielu wrażeń wizualnych: świeci, migocze, porusza się, zmienia kształt, ale również grzeje;

- wykorzystać można świece najlepiej w ciemnym pomieszczeniu;

- celem jest oswojenie dzieci z ogniem – wskazanie cech ognia, rzeczy palących się lub nie, demonstrowanie panowania nad ogniem;

o       powietrze – jako wiatr;

- dzieci głęboko upośledzone rzadko mają okazję do kontaktu z wiatrem;

- w zetknięciu z powietrzem dzieci koncentrują się na doznaniach płynących z ich ciała;

- w pracy z powietrzem można wykorzystać wentylator, czyli zimne powietrze i suszarkę jako ciepłe powietrze, można dmuchać na dzieci

o       woda

- wodę można wykorzystać w wannie; kąpiel z osobą dorosłą daje okazję do wspólnej zabawy i wyrażania pozytywnych emocji;

- można też pójść z dzieckiem na spacer w czasie ciepłego deszczu;

- wodą można też wypełniać różne naczynia, przelewać ją z jednych do drugich;

- zimą można bawić się śniegiem i lodem;

·         poranny krąg – stymulacja polisensoryczna wg pór roku:

- skorelowanie bodźców wzrokowych, zapachowych, dźwiękowych, nauki samogłosek, żywiołów z porami roku:

o       wiosna – zieleń – zapach cytrynowy – bęben – cytryna – o – ziemia;

o       lato – czerwień – zapach różany – gong, grzechotka – konfitura – i – ogień;

o       jesień – żółć – zapach lawendowy – dzwony rurowe – miód – e – powietrze;

o       zima – biel – zapach miętowy – dzwonki – pastylki miętowe – a – woda;

- etapy:

o       rozpoczęcie w kręgu – lampka zapachowa ;

o       piosenka – imiona – olejek zapachowy;

o       opowiadanie o porze roku;

o       spotkanie z żywiołem;

o       instrument muzyczny;

o       kolorowe chusty;

o       fosforyzujące zabawki;

o       bodźce smakowe;

o       zakończenie w kręgu;

·         chromoterapia – terapia barwą:

- metody:

o       przyjmowanie barw z pokarmami;

o       picie wody naświetlonej barwnym światłem;

o       kąpiel w wodzie nasyconej kolorystycznie;

o       barwy w otoczeniu, ubiorze;

o       techniki wizualicyjne;

o       barwne naświetlenia;

- indywidualny dobór światła do dziecka;

- najczęściej – lampy halogenowe z filtrami;

- kolory:

o       zieleń – stabilizuje i wyrównuje – dzieci autoagresyjne i agresywne;

o       żółć – ciepłe i przyjazne wrażenia – dzieci smutne;

o       błękit – przeciwbólowy i nasenny – dzieci agresywne i autoagresywne;

o       czerwień – pobudza i stymuluje – dzieci o słabej energii życiowej;

o       pomarańcz – pobudza, wspiera procesy witalne i łagodzi napięcia emocjonalne;

 

METODA CZYTANIA GLOBALNEGO

·         istota - wielokrotne powtarzane, krótkotrwałe pokazywanie dziecku plansz ze słowami, wyrażeniami i zdaniami oraz przygotowanych książeczek;

·         zastosowanie u dzieci: nadpobudliwych ruchowo, niewspółpracujących bez kontaktu, pozbawionych tendencji do naśladowania;

·         zalety: ćwiczenie pamięci, percepcji wzrokowej, zapobieganie kłopotów z ortografią;

·         zasady:

- miejsce nierozpraszające uwagi;

- napisy do brze oświetlone;

- moment dobrego humoru;

- forma zabawy;

- czas pokazania = czas wypowiedzenia;

- odczytywanie wyraźne;

- dziecko nie powinno czytać;

- przerwa między różnymi zestawami min. 15 min.

- ważna pochwała za siedzenie uważne patrzenie;

- systematyczność

·         etapy:

        1. pojedyncze słowa

- 1 dzień - rozpoczęcie od 5 słów; powtórzenie 3 x;

- 2 dzień – dołączenie drugiego zestawu 5 nowych słów; 3 x każdy;

- 3 dzień – dołączenie trzeciego zestawu; 3 x każdy;

- 4 dzień – rozpoczęcie wycofywania; codzienne przez 5 dni wymiana jednego starego słowa na nowe;

- 9 dzień – dołączenie 2 nowych zestawów;

- rozpoczęcie od słów z otoczenia, imion;

- słowa łączone w zestawy tematyczne;

- najpierw rzeczowniki;

        1. wyrażenia dwuwyrazowe:

- łączenie wyrazów w wyrażenia dwuwyrazowe;

- nauka przymiotników np. kolorów;

- na jednej stronie słowo – na drugiej kolor;

- pierwsze zestawy: czerwony dom, czerwony miś, czerwone jabłko;

- 2 zestawy po 5 słów;

- 3 x dziennie przez pięć dni;

- dodawanie 1 nowego – zabranie 1 starego;

        1. proste zdania;

- włączenie do wyrażeń dwuwyrazowych czynności;

- sposoby:

o       układanie zdań z kart z 5 rzeczownikami, 5 przymiotnikami i 1 czasownikiem;

o       pokazywanie 5 zestawów gotowych zdań – 3 x dziennie przez 5 dni – potem 2 nowe zdania dodać, dwa stare zabrać;;

o       pokazywanie książeczki z prostymi zdaniami + obrazki (zdjęcia dziecka) – 2,3 x dziennie;

        1. rozbudowane zdania:

- wyjście poza trzy słowa;

- wprowadzenie nowych rzeczowników i czasowników;

- wprowadzenie przyimków w wrażeniach dwuwyrazowych;

- układanie z dzieckiem z ok. 50 wyrazów jak największej ilości zdań;

- zmniejszenie liter do 2,5 cm;

- przy robieniu książeczek zmiana koloru liter z czerwonego na czarny;

        1. książki:

- zdobycie książki:

o       znane słownictwo do 50 słów;

o       1 zdanie na stronie;

o       litery nie mniejsze niż 2 cm;

o       tekst poprzedza ilustrację i jest na oddzielnej stronie;

o       interesująca treść;

- gdy ciężko znaleźć książkę:

o       kupowanie gotowych i przepisywanie na duże strony;

o       wycinanie ilustracji i wklejanie do wykonywanych samodzielnie książek;

o       modyfikacja treści na łatwiejszą;

- rozpoczęcie czytania:

o       czytanie 2, 3 x dziennie przez kilka dni w naturalnym tempie, z entuzjazmem i ekspresją;

 

METODA DOBREGO STARTU

·         rodzaje ćwiczeń:

- ruchowe – usprawniają analizator kinestetyczno-ruchowy;

- ruchowo-słuchowe – angażują analizatory: kinestetyczno-ruchowy i słuchowy;

- ruchowo-słuchowo-wzrokowe – kształtują analizatory: kinestetyczno-ruchowy, słuchowy i wzrokowy;

·         schemat zajęć – 3 etapy:

- zajęcia wprowadzające:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin