Tematy - Kolokwium.doc

(74 KB) Pobierz
dr Krzysztof Zymonik

2

dr Krzysztof Zymonik

tel. służbowy (071) 320-42-06

e-mail: krzysztof.zymonik @ pwr.wroc.pl

www.ioz.pwr.wroc.pl/Pracownicy/k_zymonik

Wydział Informatyki i Zarządzania

Instytut Organizacji i Zarządzania

Zakład Ekonomii i Prawa gospodarczego

Bud. B4,  pok. 507

 

TEMATY DO KOLOKWIUM – 22.12.2011 i 12.1.2012

SKP

Studia Stacjonarne

Wykład: Podstawy Prawa

 

 

1.     Hierarchia źródeł prawa w Polsce i ich krótka charakterystyka

2.     Pojęcie i budowa normy prawnej

3.     Podstawowe różnice pomiędzy dyrektywą a rozporządzeniem unijnym

4.     Gałęzie prawa – pojęcie i podstawowy podział

5.     Organy upoważnione do wydawania w Polsce ustaw i rozporządzeń

6.     Podmioty posiadające w Polsce inicjatywę ustawodawczą (proszę wymienić)

7.     Podstawowe zadania Sejmu i Senatu

8.     Organy Sejmu i Senatu oraz ich najważniejsze funkcje

9.     Wymogi podmiotowe ubiegania się o mandat posła, senatora i prezydenta RP

10. Funkcje Prezydenta RP

11. Podstawowe funkcje Rady Ministrów

12. Przyczyny dymisji Rady Ministrów

13. Podstawowa struktura sądów powszechnych

14. Podstawowe elementy pozwu sądowego

15. Środki odwoławcze w postępowaniu przed sądami powszechnymi

16. Podstawowa różnica pomiędzy adwokatami a radcami prawnymi

17. Podstawowe funkcje notariuszy

18. Pojęcie obywatelstwa europejskiego i uprawnienia z tym związane

19. Państwa tworzące obecnie Unię Europejską (stan na 1.1.2011) – proszę wymienić

20. Charakterystyka podmiotów prawa cywilnego – osoby fizyczne i osoby prawne (zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych, nazwisko)

21. Uznanie osoby fizycznej za zmarłą (podstawowe reguły z tym związane)

22. Sposoby nabycia i utraty obywatelstwa polskiego

23. Pojęcie osoby prawnej i przedsiębiorcy

24. Podstawowe cechy osób prawnych

25. Pojęcie konsumenta

26. Podstawowe prawa konsumenta

27. Pojęcie rękojmi, gwarancji producenckiej i gwarancji ustawowej

28. Które podmioty mogą składać reklamację na podstawie rękojmi a które na podstawie gwarancji ustawowej (ustawy konsumenckiej) ?

29. Tryb reklamacyjny produktu bez dołączonej gwarancji producenckiej i tryb reklamacyjny z dołączoną gwarancją (czas reklamacji, uprawnienia konsumentów z tytułu reklamacji)

30. W jakich sytuacjach sprzedawca nie odpowiada za wadliwy towar?

31. Terminy reklamacji artykułów spożywczych

32. Znaczenie polubownych sądów konsumenckich w rozstrzyganiu sporów pomiędzy konsumentami a sprzedawcami

33. Reklamacje usług – ogólne zasady z kodeksu cywilnego

34. Różnice pomiędzy zadatkiem a zaliczką

35. Reklamacje usług turystycznych – sytuacje w których biuro podróży może podnieść cenę imprezy, obowiązkowe ubezpieczenia, które wykupić dla konsumenta organizator imprezy)

36. Podstawowe uprawnienia konsumentów z tytułu umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i umów internetowych

37. Przedmioty, których nie można zwrócić bez podawania przyczyn przy sprzedaży internetowej

38. Znaczenie prawne przedawnienia roszczeń (pojęcie, przykładowe terminy – przedawnienie w umowach przewozu, przedawnienie mandatów policyjnych i przedawnienie w świadczeniach okresowych)

39. Pojęcie szkody wyrządzonej przez produkt niebezpieczny

40. Rodzaje rzeczy, które można uznać za produkty niebezpieczne

41. Podmioty, odpowiedzialne za szkodę spowodowaną produktem niebezpiecznym

42. Podmioty poszkodowane produktem niebezpiecznym

43. Terminy dochodzenia roszczeń z tytułu szkody spowodowanej produktem niebezpiecznym

44. Pojęcie zakazanych klauzul umownych

45. Kto może być spadkodawcą i spadkobiercą w prawie spadkowym?

46. Uznanie za niegodnego dziedziczenia

47. Rola zachowku w prawie spadkowym

48. Sposoby przejęcia spadku

49. Rodzaje testamentów

50. Ogólne zasady dziedziczenia ustawowego

51. Forma i elementy umowy o pracę

52. Krótka charakterystyka podstawowych umów o pracę

53. Główne sposoby rozwiązywania umów o pracę

54. Wymiar urlopów wypoczynkowych

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin