skrypt pr.doc

(139 KB) Pobierz
Czy to jest PR

 

Czy to jest PR?

Czy to jest PR?

PR a PUBLICITY
(modele PR)

 

RÓB DOBRZE

Herbatę najczęściej słodzi się cukrem - białym, z rzadka brązowym. Zwykła herbata staje się jednak niezwykła, gdy słodyczy dodamy jej... soku z malin. Wówczas herbata jest wyjątkowa, czuć w niej zapach lasu, aromat jest ciekawszy, smak rozlewa się w ustach.
PR to sztuka robienia dobrych rzeczy i umiejętność mówienia o tym. Odpowiednio skonstruowana komunikacja jest jak ten sok z malin, dzięki któremu nawet zwykła herbata staje się wyjątkowa.
Trzeba umieć stworzyć taki smaczny dodatek - zebrać świeże maliny, dobrać proporcje cukru, przefiltrować ugotowany sok, by był klarowny, a nie mętny. Specjaliści PR są właśnie od tego, by podawać ludziom smaczne informacje. By chcieli słuchać o dobrych uczynkach. To wyjątkowo trudna sztuka, bo chętniej się słucha o cudzych kłopotach niż sukcesach.
Dobry PR potrafi w odpowiednim momencie bezpiecznie dosłodzić informacje, a kiedy trzeba - przestrzec przed nadmiarem cukru.

PR jest jak ten sok z malin, dzięki któremu nawet zwykła herbata staje się wyjątkowa.
  
Związek Firm Public Relations
 

Co to jest PR?

W języku polskim jako odpowiednik PR spotyka się następujące propozycje:

 

                     Stosunki organizacji z otoczeniem

                     Kreowanie reputacji (nie tylko wizerunku!), zarządzanie reputacją

                     Dialog organizacji z otoczeniem

                     Informowanie o ważnych wydarzeniach z funkcjonowania organizacji

 

 

Kilka wstępnych, prostych zasad PR
EDWARDA  PENDRAYA

         Im lepiej Cię znają, tym bardziej Cię lubią, ale pod warunkiem, że na to zasługujesz. Najpierw zadbaj o reputację, a potem ją upubliczniaj.

         Zmieniaj się. Opinii o sobie nie zmienisz, póki nie zmienisz siebie.

         Mów językiem czynów.

         Nie ustawaj w dobrych uczynkach.

         Zawsze opieraj swoje działania na prawdzie.

         Angażuj się całym sercem w sprawy o znaczeniu społecznym.

7.   Tworząc materiały dla ludzi musisz myśleć, co ich interesuje, a nie co interesuje Ciebie.

         Ludzie chcą słuchać o bliźnich, a nie o instytucjach.

         Przeanalizuj wszystkie możliwe warianty i reperkusje działań. (Pływająca belka może być krokodylem.)

 

 

 

Cechy współczesnego PR

                      Działania PR są dziś zamierzone, świadome. Mają wpływać na ludzi, zdobywać poparcie społeczne, dostarczać informacji.

 

                      Działania PR są zorganizowane, metodyczne. Wymagają prowadzenia badań i analiz.

 

                      Przekładają się na dobre wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa.

 

                      Racją prowadzenia PR jest służba społeczna, a nie tylko służba instytucji. CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu.

 

                      PR jest dialogiem. Jest komunikowaniem dwukierunkowym, a nie urabianiem opinii społecznej.

 

                      Najbardziej efektywne, gdy pozostaje częścią zarządzania. Myślenie na poziomie strategii, nie tylko kreatywność w zakresie tworzenia atrakcyjnych eventów.

 

Cechy współczesnego PR

 

                      Proces długofalowy, ciągły, nie epizodyczny.

 

                      Działalność o charakterze bardziej pozytywnym (proaktywnym) niż defensywnym.

 

                      Bogactwo opcji i rozwiązań, indywidualizacja. żnorodność instrumentów.

 

                      Poszukiwanie narzędzi i kanałów dotarcia do klientów, które ocierają się o pole ludzkich zainteresowań, pasji: No passion, no value. A z drugiej strony coraz bardziej rzetelna komunikacja.

 

PR …

 

… który ma być bardziej wiarygodną, obiektywną formą komunikacji

… który ma inspirować społeczną odpowiedzialność (biznesu)

… który nie jest modą ani koniecznością, lecz społecznym obowiązkiem prowadzenia dialogu, specyficznym „nastawieniem umysłu”

Kilka faktów:
 

                      W Stanach Zjednoczonych PR to multimiliardowy biznes obejmujący prawie 200 tyś. praktyków, uznawany za jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu, w której przewiduje się 45% wzrost ilości miejsc pracy w ciągu kilku najbliższych lat.

                      Istnieje bezpośredni związek miedzy wydatkami przedsiębiorstw na PR a ich wizerunkiem.

                      Około 200 college’ów i uniwersytetów w Stanach Zjednoczonych oferuje studia PR, na większości wydziałów dziennikarstwa PR jest najbardziej popularną specjalizacją.

                      W XXI w., podczas gdy takie sfery biznesu jak bankowość, usługi komunalne, handel detaliczny mają bardzo zmienną koniunkturę, profesja PR rozkwita i coraz więcej firm kładzie nacisk na tę formę komunikowania z otoczeniem (np. firmy konsultingowe).

                      Rząd amerykański zatrudnia 9000 pracowników zajmujących się komunikacją (Agencja Informacyjna), kolejny 1000 specjalistów ds. komunikacji pracuje w Wydziale Ochrony

                      20 największych agencji PR generuje ponad 2 biliony rocznego dochodu z opłat pobieranych za usługi.

Ale i trudności

                     Brak bezpieczeństwa pracy.

 

                     Zostaje podważana wiarygodność PR jako godnego zaufania źródła kontaktu z otoczeniem.

 

                     Twierdzi się również, że wyższa kadra kierownicza na ogół nie rozumie celu i wartości tej działalności. Wielu menedżerów nadal nie bardzo orientuje się, czym naprawdę jest PR.

 

 

              To, co najbardziej cenię w PR to fakt, że istnieją praktycy, którzy uznają swoją działalność za zawód, sztukę opartą na nauce, w której główną troskę stanowi interes publiczny, a nie zysk”.

                            ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin