cwiczenia_usprawniajace.pdf

(63 KB) Pobierz
Schematy ę wicze ı usprawniaj Ģ cych analiz ħ i syntez ħ wzrokow Ģ .
Ę wiczenia na materiale obrazkowym.
Etapy pracy
Rodzaj czynno Ļ ci
1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach
loteryjki obrazkowe
domino obrazkowe
odpoznawanie obrazków opisanych
słownie
dobieranie par przedmiotów
rozpoznawanie tre Ļ ci obrazków
pokazywanych w krótkich
ekspozycjach
układanie obrazków w kolejno Ļ ci, w
jakiej były one pokazywane
2. Układanie wg zasady podobie ı stwa
np. „dobieranie li Ļ ci”
wyszukiwanie ró Ň nic
wyszukiwanie podobie ı stw
co, do czego pasuje
dobieranie obrazka do jego schematu
kto zmienił miejsce
dorysowywanie brakuj Ģ cych
elementów na obrazkach
co zmieniło si ħ w pokoju, co zostało
schowane
dobieranie jednakowych obrazków
3. Rozpoznawani czynno Ļ ci i rozumienie
sytuacji przedstawionej na obrazku
dobieranie obrazków o okre Ļ lonej
czynno Ļ ci
nazywanie czynno Ļ ci
wyszukiwanie obrazków
przedstawiaj Ģ cych czynno Ļę
demonstrowanie ruchem czynno Ļ ci na
obrazku
odgadywanie czynno Ļ ci pokazywanej
ruchem
wyszukiwanie obrazków opisanych
ruchem
wyodr ħ bnianie rysunku z tła przez
zamalowanie oznaczonych pól
4. Rozpoznawanie przebiegu zdarze ı
przedstawianego na obrazkach
porz Ģ dkowanie historyjek
obrazkowych
dobieranie dobrych i złych obrazków
do podanego opisu
opowiadanie historyjki przedstawionej
na obrazku
ro Ļ liny i zwierz ħ ta: Czym Ň ywi si ħ
dane zwierz Ģ tko? ĺ lady stóp
59436539.042.png 59436539.043.png 59436539.044.png 59436539.045.png 59436539.001.png 59436539.002.png 59436539.003.png 59436539.004.png 59436539.005.png
 
5. Składanie cało Ļ ci z cz ħĻ ci
dobieranie cz ħĻ ci do cało Ļ ci
układanie obrazków po uprzednim
rozci ħ ciu
a) na wzorze
b) wg wzoru
c) bez wzoru
Ę wiczenia na materiale geometrycznym
Etapy pracy
Rodzaje czynno Ļ ci
Ň nicowanie figur geometrycznych
pod wzgl ħ dem: kształtu, wielko Ļ ci,
koloru
segregowanie figur wg okre Ļ lonych
zasad
dobieranie odpowiedniego rysunku
1. Odpoznawanie jednakowych kształtów
2. Prawidłowe wyró Ň nianie figur
narysowanych
obrysowywanie prostych figur
kopiowanie przez kalk ħ
ł Ģ czenie kropek
rysowani z pami ħ ci
odnajdywanie figur geometrycznych
na obrazkach i zamalowywanie ich
3. Wyró Ň nianie i odtwarzanie figur.
narysowanych
loteryjki geometryczne
układanie mozaikowe
domina geometryczne
loteryjki z figurami (listki, owoce)
loteryjki cało Ļ ci i cz ħĻ ci
odtwarzanie z pami ħ ci uprzednio
widzianych wzorów
Ň nicowanie kształtów
odtwarzanie z pami ħ ci prostych
układów z klocków
układanie figur geometrycznych ze
wzoru z pami ħ ci
4. Prawidłowe wyró Ň nienie i odtwarzanie
układów linii prostych i krzywych
rysowanie wzorków i szlaczków na
gładkim papierze w lini ħ i kratk ħ
układanie kompozycji szlaczkowych z
figur wg wzoru i z pami ħ ci
figury liczbowe
5. Umiej ħ tno Ļę składanie figur z cz ħĻ ci
układanie jedno i wielobarwne
układanie figur po uprzednim
rozci ħ ciu wg wzoru z pami ħ ci
59436539.006.png 59436539.007.png 59436539.008.png 59436539.009.png 59436539.010.png 59436539.011.png 59436539.012.png 59436539.013.png 59436539.014.png 59436539.015.png 59436539.016.png
 
odbijanie stemplami układu figur
kolorowe wycinanki z figur
geometrycznych
układanie ró Ň nych kompozycji i
budowli według wzoru (klocki,
mozaiki geometryczne, układanki)
zabawy z tangramami
układanie figur z patyczków
Ę wiczenia na materiale literopodobnym
Etapy pracy
Rodzaje ę wicze ı
1. Odpoznawanie znaków graficznych i liter
(bez wprowadzania nazwy litery)
szeregowanie liter
wyszukiwanie takiej samej litery
w Ļ ród innych
odtwarzanie z pami ħ ci uprzednio
widzianych wzorów
wyszukiwanie ró Ň nic w wyrazach i
podkre Ļ lanie ich
układanie liter według wzoru
wykonanego przez dorosłego, bez
odczytywania wyrazów
2. Ró Ň nicowanie znaków graficznych i liter
Ň nicowanie znaków graficznych i
liter podobnych
segregowanie liter podobnych (p, b; g,
d; u, n)
domino literowe
Ň nicowanie liter mylonych
wycinanie, wydzieranie, lepienie liter i
nazywanie ich
dobieranie parami liter du Ň ych i
małych, lub pisanych i drukowanych
3. Odpoznawanie i ró Ň nicowanie sylab
wyszukiwanie sylaby demonstrowanej
w Ļ ród innych
wyodr ħ bnianie sylab w wyrazach
domino sylabowe
odczytywanie sylab i wyrazów
zapisywanych palcem na plecach
4. Odpoznawanie i ró Ň nicowanie wyrazów
trzyliterowych
wyszukiwanie takich samych
wyrazów
wyszukiwanie wyrazów podobnych
składanie prostych wyrazów z
rozsypanek literowych
59436539.017.png 59436539.018.png 59436539.019.png 59436539.020.png 59436539.021.png 59436539.022.png 59436539.023.png 59436539.024.png 59436539.025.png 59436539.026.png
 
Schematy ę wicze ı usprawniaj Ģ cych koordynacj ħ ruchowo-wzrokow Ģ
Etapy pracy
Rodzaje ę wicze ı
1. Podnoszenie ogólnej sprawno Ļ ci i
koordynacji ciała
Û ę wiczenia w marszu
Û ę wiczenia w biegu
Û ę wiczenia na równowa Ň ni
Û zabawy skoczne
Û zabawy ze skakankami
Û gry i zabawy na czworaka
Û chodzenie po narysowanej linii
Û gry i zabawy orientacyjno -
porz Ģ dkowe
2. Usprawnianie manipulacji przedmiotami
Û zabawy z piłk Ģ lub balonikiem
(odbijanie, podrzucanie, toczenie)
Û rzucanie do celu
- kr ĢŇ ka na dr ĢŇ ek
- kółka z papieru
- kr ĢŇ ka na kr ĢŇ ek
Û zabawy z woreczkami
- podrzucanie
- łapanie
- podnoszenie
Û przenoszenie piramidek uło Ň onych z
pudełek, klocków
Û rozpoznawanie przedmiotów z
zamkni ħ tymi oczyma
Û dopasowywanie elementów o tych
samych kształtach
- wkładanie klocków w
odpowiednie dziury
Û zabawy pacynk Ģ
3. Kojarzenie dozna ı ruchowych z obrazami
graficznymi
Û kre Ļ lenie du Ň ych płynnych linii
- kred Ģ na tablicy
- patykiem na piasku
- p ħ dzlem/w ħ glem na arkuszu
papieru
- chor Ģ giewk Ģ w powietrzu
Û zamalowywanie du Ň ych powierzchni
Û zamalowywanie du Ň ych figur na
tablicy/arkuszach papieru
Û zamalowywanie obrazków w
ksi ĢŇ eczkach do rysowania
4. Przyzwyczajenie do kontroli
wykonywanego ruchu graficznego
Û obrysowywanie szablonów figur
Û kopiowanie przez kalk ħ
Û malowanie w obr ħ bie konturów
Û rysowanie po Ļ ladzie
Û kolorowanie obrazków
59436539.027.png 59436539.028.png 59436539.029.png 59436539.030.png 59436539.031.png 59436539.032.png 59436539.033.png 59436539.034.png
 
Û labirynty
Û ł Ģ czenie wyznaczonych punktów
Û obrysowywanie flamastrem konturów
pa ı stw
5. Usprawnianie celowych i precyzyjnych
ruchów r Ģ k oraz ich współdziałanie
Û wydzieranki, wycinanki, naklejanki
Û lepienie z plasteliny
Û zabawy konstrukcyjne,
majsterkowanie
Û układanie kompozycji wg wzoru
Û nawlekanie koralików
Û przyszywanie guzików
Û szycie prostymi Ļ ciegami
Û modelowanie z plasteliny, modeliny,
masy papierowej najpierw kuleczek,
wałeczków; pó Ņ niej form bardziej
zło Ň onych - zwierz Ģ t, postaci ludzkich,
liter
6. Ę wiczenie dokładnej kontroli nad ruchami
graficznymi
Û rysowanie, układanie wzorów,
szlaczków na gładkim papierze w
lini ħ , w kratk ħ
Û kropkowanie kwadratów
Û ko ı czenie rysunków
Û kre Ļ lenie linii poziomych, pionowych,
sko Ļ nych
Û zagadki rysunkowe
Û obrysowywanie szablonów
7. Ę wiczenie kontroli nad wykonywaniem
ruchów w odtwarzaniu symboli graficznych
Û rysowanie po Ļ ladzie znaków
graficznych
Û kre Ļ lenie kształtów literopodobnych w
liniach
Û ci ħ cie po narysowanych liniach –
prostych: fr ħ dzelki, - falistych:
serwetki
59436539.035.png 59436539.036.png 59436539.037.png 59436539.038.png 59436539.039.png 59436539.040.png 59436539.041.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin