cwiczenia_usprawniajace.pdf
(
63 KB
)
Pobierz
Schematy
ę
wicze
ı
usprawniaj
Ģ
cych analiz
ħ
i syntez
ħ
wzrokow
Ģ
.
Ę
wiczenia na materiale obrazkowym.
Etapy pracy
Rodzaj czynno
Ļ
ci
1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach
¶
loteryjki obrazkowe
¶
domino obrazkowe
¶
odpoznawanie obrazków opisanych
słownie
¶
dobieranie par przedmiotów
¶
rozpoznawanie tre
Ļ
ci obrazków
pokazywanych w krótkich
ekspozycjach
¶
układanie obrazków w kolejno
Ļ
ci, w
jakiej były one pokazywane
2. Układanie wg zasady podobie
ı
stwa
¶
np. „dobieranie li
Ļ
ci”
¶
wyszukiwanie ró
Ň
nic
¶
wyszukiwanie podobie
ı
stw
¶
co, do czego pasuje
¶
dobieranie obrazka do jego schematu
¶
kto zmienił miejsce
¶
dorysowywanie brakuj
Ģ
cych
elementów na obrazkach
¶
co zmieniło si
ħ
w pokoju, co zostało
schowane
¶
dobieranie jednakowych obrazków
3. Rozpoznawani czynno
Ļ
ci i rozumienie
sytuacji przedstawionej na obrazku
¶
dobieranie obrazków o okre
Ļ
lonej
czynno
Ļ
ci
¶
nazywanie czynno
Ļ
ci
¶
wyszukiwanie obrazków
przedstawiaj
Ģ
cych czynno
Ļę
¶
demonstrowanie ruchem czynno
Ļ
ci na
obrazku
¶
odgadywanie czynno
Ļ
ci pokazywanej
ruchem
¶
wyszukiwanie obrazków opisanych
ruchem
¶
wyodr
ħ
bnianie rysunku z tła przez
zamalowanie oznaczonych pól
4. Rozpoznawanie przebiegu zdarze
ı
przedstawianego na obrazkach
¶
porz
Ģ
dkowanie historyjek
obrazkowych
¶
dobieranie dobrych i złych obrazków
do podanego opisu
¶
opowiadanie historyjki przedstawionej
na obrazku
¶
ro
Ļ
liny i zwierz
ħ
ta: Czym
Ň
ywi si
ħ
dane zwierz
Ģ
tko?
ĺ
lady stóp
5. Składanie cało
Ļ
ci z cz
ħĻ
ci
¶
dobieranie cz
ħĻ
ci do cało
Ļ
ci
¶
układanie obrazków po uprzednim
rozci
ħ
ciu
a) na wzorze
b) wg wzoru
c) bez wzoru
Ę
wiczenia na materiale geometrycznym
Etapy pracy
Rodzaje czynno
Ļ
ci
¶
ró
Ň
nicowanie figur geometrycznych
pod wzgl
ħ
dem: kształtu, wielko
Ļ
ci,
koloru
¶
segregowanie figur wg okre
Ļ
lonych
zasad
¶
dobieranie odpowiedniego rysunku
1. Odpoznawanie jednakowych kształtów
2. Prawidłowe wyró
Ň
nianie figur
narysowanych
¶
obrysowywanie prostych figur
¶
kopiowanie przez kalk
ħ
¶
ł
Ģ
czenie kropek
¶
rysowani z pami
ħ
ci
¶
odnajdywanie figur geometrycznych
na obrazkach i zamalowywanie ich
3. Wyró
Ň
nianie i odtwarzanie figur.
narysowanych
¶
loteryjki geometryczne
¶
układanie mozaikowe
¶
domina geometryczne
¶
loteryjki z figurami (listki, owoce)
¶
loteryjki cało
Ļ
ci i cz
ħĻ
ci
¶
odtwarzanie z pami
ħ
ci uprzednio
widzianych wzorów
¶
ró
Ň
nicowanie kształtów
¶
odtwarzanie z pami
ħ
ci prostych
układów z klocków
¶
układanie figur geometrycznych ze
wzoru z pami
ħ
ci
4. Prawidłowe wyró
Ň
nienie i odtwarzanie
układów linii prostych i krzywych
¶
rysowanie wzorków i szlaczków na
gładkim papierze w lini
ħ
i kratk
ħ
¶
układanie kompozycji szlaczkowych z
figur wg wzoru i z pami
ħ
ci
¶
figury liczbowe
5. Umiej
ħ
tno
Ļę
składanie figur z cz
ħĻ
ci
¶
układanie jedno i wielobarwne
¶
układanie figur po uprzednim
rozci
ħ
ciu wg wzoru z pami
ħ
ci
¶
odbijanie stemplami układu figur
¶
kolorowe wycinanki z figur
geometrycznych
¶
układanie ró
Ň
nych kompozycji i
budowli według wzoru (klocki,
mozaiki geometryczne, układanki)
¶
zabawy z tangramami
¶
układanie figur z patyczków
Ę
wiczenia na materiale literopodobnym
Etapy pracy
Rodzaje
ę
wicze
ı
1. Odpoznawanie znaków graficznych i liter
(bez wprowadzania nazwy litery)
¶
szeregowanie liter
¶
wyszukiwanie takiej samej litery
w
Ļ
ród innych
¶
odtwarzanie z pami
ħ
ci uprzednio
widzianych wzorów
¶
wyszukiwanie ró
Ň
nic w wyrazach i
podkre
Ļ
lanie ich
¶
układanie liter według wzoru
wykonanego przez dorosłego, bez
odczytywania wyrazów
2. Ró
Ň
nicowanie znaków graficznych i liter
¶
ró
Ň
nicowanie znaków graficznych i
liter podobnych
¶
segregowanie liter podobnych (p, b; g,
d; u, n)
¶
domino literowe
¶
ró
Ň
nicowanie liter mylonych
¶
wycinanie, wydzieranie, lepienie liter i
nazywanie ich
¶
dobieranie parami liter du
Ň
ych i
małych, lub pisanych i drukowanych
3. Odpoznawanie i ró
Ň
nicowanie sylab
¶
wyszukiwanie sylaby demonstrowanej
w
Ļ
ród innych
¶
wyodr
ħ
bnianie sylab w wyrazach
¶
domino sylabowe
¶
odczytywanie sylab i wyrazów
zapisywanych palcem na plecach
4. Odpoznawanie i ró
Ň
nicowanie wyrazów
trzyliterowych
¶
wyszukiwanie takich samych
wyrazów
¶
wyszukiwanie wyrazów podobnych
¶
składanie prostych wyrazów z
rozsypanek literowych
Schematy
ę
wicze
ı
usprawniaj
Ģ
cych koordynacj
ħ
ruchowo-wzrokow
Ģ
Etapy pracy
Rodzaje
ę
wicze
ı
1. Podnoszenie ogólnej sprawno
Ļ
ci i
koordynacji ciała
Û ę
wiczenia w marszu
Û ę
wiczenia w biegu
Û ę
wiczenia na równowa
Ň
ni
Û
zabawy skoczne
Û
zabawy ze skakankami
Û
gry i zabawy na czworaka
Û
chodzenie po narysowanej linii
Û
gry i zabawy orientacyjno -
porz
Ģ
dkowe
2. Usprawnianie manipulacji przedmiotami
Û
zabawy z piłk
Ģ
lub balonikiem
(odbijanie, podrzucanie, toczenie)
Û
rzucanie do celu
- kr
ĢŇ
ka na dr
ĢŇ
ek
- kółka z papieru
- kr
ĢŇ
ka na kr
ĢŇ
ek
Û
zabawy z woreczkami
- podrzucanie
- łapanie
- podnoszenie
Û
przenoszenie piramidek uło
Ň
onych z
pudełek, klocków
Û
rozpoznawanie przedmiotów z
zamkni
ħ
tymi oczyma
Û
dopasowywanie elementów o tych
samych kształtach
- wkładanie klocków w
odpowiednie dziury
Û
zabawy pacynk
Ģ
3. Kojarzenie dozna
ı
ruchowych z obrazami
graficznymi
Û
kre
Ļ
lenie du
Ň
ych płynnych linii
- kred
Ģ
na tablicy
- patykiem na piasku
- p
ħ
dzlem/w
ħ
glem na arkuszu
papieru
- chor
Ģ
giewk
Ģ
w powietrzu
Û
zamalowywanie du
Ň
ych powierzchni
Û
zamalowywanie du
Ň
ych figur na
tablicy/arkuszach papieru
Û
zamalowywanie obrazków w
ksi
ĢŇ
eczkach do rysowania
4. Przyzwyczajenie do kontroli
wykonywanego ruchu graficznego
Û
obrysowywanie szablonów figur
Û
kopiowanie przez kalk
ħ
Û
malowanie w obr
ħ
bie konturów
Û
rysowanie po
Ļ
ladzie
Û
kolorowanie obrazków
Û
labirynty
Û
ł
Ģ
czenie wyznaczonych punktów
Û
obrysowywanie flamastrem konturów
pa
ı
stw
5. Usprawnianie celowych i precyzyjnych
ruchów r
Ģ
k oraz ich współdziałanie
Û
wydzieranki, wycinanki, naklejanki
Û
lepienie z plasteliny
Û
zabawy konstrukcyjne,
majsterkowanie
Û
układanie kompozycji wg wzoru
Û
nawlekanie koralików
Û
przyszywanie guzików
Û
szycie prostymi
Ļ
ciegami
Û
modelowanie z plasteliny, modeliny,
masy papierowej najpierw kuleczek,
wałeczków; pó
Ņ
niej form bardziej
zło
Ň
onych - zwierz
Ģ
t, postaci ludzkich,
liter
6.
Ę
wiczenie dokładnej kontroli nad ruchami
graficznymi
Û
rysowanie, układanie wzorów,
szlaczków na gładkim papierze w
lini
ħ
, w kratk
ħ
Û
kropkowanie kwadratów
Û
ko
ı
czenie rysunków
Û
kre
Ļ
lenie linii poziomych, pionowych,
sko
Ļ
nych
Û
zagadki rysunkowe
Û
obrysowywanie szablonów
7.
Ę
wiczenie kontroli nad wykonywaniem
ruchów w odtwarzaniu symboli graficznych
Û
rysowanie po
Ļ
ladzie znaków
graficznych
Û
kre
Ļ
lenie kształtów literopodobnych w
liniach
Û
ci
ħ
cie po narysowanych liniach –
prostych: fr
ħ
dzelki, - falistych:
serwetki
Plik z chomika:
sebik74
Inne pliki z tego folderu:
spolgloski_zwarto-wybuchowe.ppt
(3205 KB)
szereg_syczacy.pdf
(26144 KB)
Elementy logopedii - G.Demelowa.pdf
(4070 KB)
Scenariusz zajęcia integracyjnego z zakresu terapii pedagogicznej.doc
(33 KB)
MYSZKA SZARUSIA - LOGOPEDIA.rar
(11945 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ćwiczenia
Dokumenty
Filmy
Galeria
Gry
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin