Rozumienie ze słuchu PP Zadania.pdf

(241 KB) Pobierz
Microsoft Word - Rozumienie ze słuchu PP Zadania
Rozumienie ze słuchu
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (5 pkt.)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi w tabeli (1.1.-1.5.). Usłyszysz dwukrotnie
fragment nagrania o treści reklamowej. Na podstawie usłyszanych informacji
zdecyduj, które zdania są zgodne z treścią tekstu (TRUE), a które nie (FALSE).
Zaznacz znakiem X odpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź
otrzymasz 1 punkt.
Wskazówki
Pamiętaj, że będziesz miał sporo
czasu na zapoznanie się z in-
strukcją i poszczególnymi pod-
punktami. Wykorzystaj dobrze
czas na przeczytanie instrukcji,
gdyż nie tylko określa ona, co
masz zrobić, lecz także zawiera
informacje dotyczące rodzaju
nagrania (wywiad, fragment
opowiadania, tekst reklamowy
itp.) ijego treści.
TRUE FALSE
1.1. You can hear Dominique's voice on the radio.
1.2. The first advertisement is about a game.
1.3. In the second advertisement the man is enjoying a
conversation with his wife.
1.4. The third advertisement is for people planning to go out in
the evening.
1.5. Dominique can be reached by telephone.
Zadanie 2. (5 pkt.)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi w tabeli (2.1.-2.5.). Usłyszysz dwukrotnie, rozmowę Mary
i Deana na temat jazzu. Na podstawie usłyszanych informacji zdecyduj, które zdania są
zgodne z treścią tekstu (TRUE), a które nie (FALSE). Zaznacz znakiem X odpowiednią
rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
Wskazówki
Pamiętaj, że zdania w testach
typu prawda/fałsz podane są
w kolejności odpowiadającej
informacjom w nagraniu.
Słuchając nagrania, możesz śle-
dzić wzrokiem treść zdań w za-
daniu i zaznaczać odpowiedzi,
których jesteś pewien. W trakcie
drugiego słuchania sprawdź, czy
udzieliłeś poprawnych odpo-
wiedzi i wykonaj pozostałe za-
dania.
TRUE FALSE
2.1. The musicians they heard were not well-known.
2.2. Jazz music does not have any rhythm.
2.3. Mary likes music with lyrics better than without them.
2.4. Jazz can be explained.
2.5. Dean thinks jazz is a more artistic form of music than pop.
Zadanie 3. (5 pkt.)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi w tabeli (3.1.-3.5.). Usłyszysz dwukrotnie rozmowę Kate
i Jima na temat panicznego lęku Kate przed pająkami. Na podstawie usłyszanych informacji
zdecyduj, które zdania są zgodne z treścią tekstu (TRUE), a które nie (FALSE). Zaznacz
znakiem X odpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawna odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
Wskazówki
Słuchając nagrania po raz pierw-
szy, staraj się odpowiedzieć na
jak największą liczbę zadań.
Podczas drugiego słuchania
sprawdź poprawność udzie-
lonych odpowiedzi i znajdź
rozwiązania pozostałych zadań.
TRUE FALSE
3.1. Kate can't stand looking at a spider.
3.2. People undergoing virtual reality treatment do not hear
anything.
3.3. Virtual reality treatment works by getting the person to look at a
spider for a long time.
3.4. The woman in the article got used to touching a spider for
half an hour during her treatment.
3.5. Jim succeeds in persuading Kate to get virtual reality
treatment for her phobia.
159186236.009.png 159186236.010.png 159186236.011.png
Wskazówki
Zadanie 4. (6 pkt.)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi w tabeli (4.1.-4.6.). Usłyszysz dwukrotnie
fragment historii gry w golfa. Na podstawie usłyszanych informacji zdecyduj, które
zdania są zgodne z treścią tekstu (TRUE), a które nie (FALSE). Zaznacz znakiem X
odpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
Wykonując zadania w testach
typu prawda/fałsz, słuchaj uwa-
żnie nagrania, gdyż w nim znaj-
dziesz wszystkie informacje nie-
zbędne do udzielenia prawidło-
wych odpowiedzi. Staraj się nie
polegać przy tym na swojej wie-
dzy na temat poruszany w zada-
niu (np. gra wgolfa).
TRUE FALSE
4.1. Golf was originally played by Scots.
4.2. Golf began as a game of the upper classes.
4.3. Golf was brought to France by soldiers.
4.4. The first official rules of golf were
agreed in the 18th century.
4.5. Modern golf equipment is less expensive than it
used to be.
4.6. The area of land where the game is played is known
as a walk.
Wskazówki
Zadanie 5. (6 pkt.)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi w tabeli (5.1.-5.6.). Usłyszysz dwukrotnie instrukcję, co
zrobić samemu, aby sprzedać dom po najlepszej cenie. Na podstawie usłyszanych
informacji zdecyduj, które zdanie jest prawdziwe (TRUE), a które fałszywe (FALSE).
Zaznacz znakiem X odpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź
otrzymasz 1 punkt.
Czytając zdania w zadaniu,
dobrze zastanów się nad ich
sensem. Nie usłyszysz w nagra-
niu dokładnie tych samych sfor-
mułowań. Nastaw się też, że
pewne informacje potrzebne do
udzielenia odpowiedzi nie będą
podane wprost i będziesz musiał
je wydedukować na podstawie
analizy treści nagrania.
TRUE FALSE
5.1. You can get ten times more for your property if it looks its
best.
5.2. Buyers pay attention to the inside as well as to the
outside of the house.
5.3. It is best to leave the cleaning to a professional cleaning
service.
5.4. It is a good idea to repaint the rooms in bright colours.
5.5. Major repair work left undone could significantly lower the price
of the house.
5.6. It always pays to invest money in doing your property up.
159186236.012.png 159186236.001.png
Zadanie 6. (5 pkt.)
Wskazówki
Zapoznaj się z podanymi poniżej określeniami rodzajów pogody (A-F). Usłyszys2
dwukrotnie prognozę pogody. Na podstawie usłyszanych informacji przyporządkuj
poszczególnym regionom Zjednoczonego Królestwa prognozowany typ pogody,
Wpisz odpowiednie litery w kratki przy nazwach regionów Zjednoczonego Królestwa.
Jeden typ pogody nie odpowiada żadnemu regionowi. Za każdą poprawną odpo-
wiedź dostaniesz 1 punkt.
Przestudiuj listę (A-F). Zastanów
się nad synonimami oraz typo-
wym słownictwem związanym
z wymienionymi zjawiskami atmo-
sferycznymi. Ułatwi Ci to rozpo-
znanie prawidłowych odpowiedzi
w trakcie słuchania, ponieważ
w nagraniu prawdobodobnie nie
padną słowa z listy. Np. rain:
cloudy, overcast, showers itp.
Spróbuj zrobić to samo z pozo-
stałymi słowami.
A some fog
B mostly sunny
C cold
D more thunderstorms
E mostly rainy
F light wind
6.1. South of England
6.2. Wales
6.3. West of England
6.4. Scotland
6.5. Northern Ireland
Zadanie 7. (5 pkt.)
Przeczytaj podane zdania (A-J). Usłyszysz dwukrotnie wywiad z Caroline Jenkins,
autorką poradnika dotyczącego eleganckich przyjęć. Na podstawie usłyszanych
informacji zdecyduj, które z podanych zdań jest zgodne z treścią wysłuchanej
wypowiedzi. Wpisz litery, którymi oznaczono te zdania w rubryki (7.1 .-7.5.), zgodnie
z kolejnością informacji podanych w tekście. Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 1 punkt.
Wskazówki
Przed wysłuchaniem nagrania
dokładnie przeczytaj podane
zdania, podkreślając w nich
kluczowe słowa. Słuchając, skon-
centruj się i staraj się wychwycić
w tekście nagrania synonimy
podkreślonych wyrażeń. Pod-
czas pierwszego słuchania staraj
się wykluczyć te zdania, które
według Ciebie nie odnoszą się do
treści nagrania. Słuchając tekstu
po raz drugi, sprawdź, czy Twoje
domysły były prawdziwe, po
czym wpisz odpowiednie litery
w kratki w takiej kolejności, w
jakiej treści odpowiadające
podanym zdaniom pojawiają się
w nagraniu.
A Make sure your hostess knows before the party if you will be coming or not.
B Arrive at the party on time.
C Take your invitation with you.
D Introduce yourself to the guests you do not know.
E Give your hostess a little present.
F Wait for the hostess to show you which seat to take.
G Do not speak with your mouth full.
H Do not put your knife or fork on the tablecloth when you eat.
I Do not leave the table until the meal is over.
J When you sit at the table, keep the napkin on your knees.
Zadanie 8. (5 pkt.)
Zapoznaj się z podanymi poniżej określeniami źródeł energii (A-F). Usłyszysz
dwukrotnie wypowiedzi pięciu osób opisujących różne źródła energii. Na podstawie
usłyszanych informacji przyporządkuj każdej osobie nazwę źródła energii, które ta
osoba opisuje. Wpisz w kratki (8.1.-8.5.) odpowiednie litery. Jedno źródło energii
podane zostało dodatkowo. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
8.4. Speaker 4
8.5. Speaker 5
Wskazówki
Przestudiuj listę (A-F). Podkreśl
słowa kluczowe i zastanów się nad
ich synonimami. Pomoże Ci to
rozpoznać prawidłowe odpowiedzi w
trakcie słuchania audycji, ponieważ
w nagraniu najprawdopodobniej nie
zostaną użyte te same
sformułowania co w zadaniach.
Np. A - nuclear energy: atomie
energy.
Czy potrafisz znaleźć synonimy
pozostałych
A nuclear energy
B geothermal energy
C hydro-electricity
D solar energy
8.1. Speaker 1
E wave power
8.2. Speaker2
8.3. Speaker 3
słów?
F wind power
159186236.002.png 159186236.003.png 159186236.004.png
Wskazówki
Zadanie 9. (8 pkt.)
Przeczytaj podane zdania (A-H). Usłyszysz dwukrotnie rozmowę Janet i Pete'a na
temat zalet i wad wykonywania pracy zawodowej w domu zamiast w miejscu pracy.
Na podstawie usłyszanych informacji przyporządkuj zdania osobom, które wypo-
wiadają je w tekście. W kratki przy zdaniach wpisz znak X w kolumnie oznaczonej
imieniem rozmówcy (JANET, PETE). Jeśli zdania nie wypowiada ani Janet, ani Pete,
wpisz znak X obok danego zdania w kolumnie NONE. Za każdą poprawną
odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
Kolejność podpunktów w za-
daniu 9. odpowiada kolejności,
w jakiej odpowiednie informacje
pojawiają się w nagraniu. Dlate-
go jeśli podczas słuchania nie
potrafisz w pierwszej chwili
wskazać właściwej odpowiedzi,
przejdź do następnego pod-
punktu. W przeciwnym razie
możesz przestać nadążać za
tekstem nagrania, co utrudniłoby
Ci znalezienie pozostałych od-
powiedzi.
Nigdy nie pozostawiaj żadnego
z podpunktów bez rozwiązania -
jeśli nie jesteś pewien, wybierz
odpowiedź, która wydaje Ci się
najbardziej prawdopodobna.
Słuchając nagrania, zwracaj
uwagę na to, jakim tonem mówią
uczestnicy rozmowy. Ton głosu
jest często wskazówką zdradza-
jącą odczucia mówiącego.
A person working from home
JANET PETE NONE
A can send his/her work to the boss by post.
B can choose on which days to work.
C need not worry about being late for work.
D need not wear formal clothes for work.
E can save time and money on driving to the office.
F may be unable to concentrate on work as well
as at the office.
G may have to work longer hours than at the office.
H need not feel any happier about his/her job
than a person working at the office.
Wskazówki
Zadanie 10. (5 pkt.)
Przeczytaj podane pytania (A-F). Usłyszysz dwukrotnie pięć wypowiedzi na temat
bezsenności (10.1.-10.5.). Na podstawie usłyszanych informacji zdecyduj, które
wypowiedzi odpowiadają na poszczególne pytania. Wpisz właściwe litery w po-
szczególne kratki. Jedno pytanie nie pasuje do żadnej wypowiedzi. Za każdą
poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
Poświęć czas przed wysłucha-
niem nagrania na szczegółowe
zapoznanie się z poleceniem i
opisami. Dokładne zrozumienie
polecenia i zadań jest rzeczą
niezwykle istotną, jeśli więc po
pierwszym przeczytaniu zostanie
Ci nieco czasu, przeczytaj je
jeszcze raz, aby mieć pewność,
że dobrze rozumiesz, o co chodzi
wzadaniu.
Aby udzielić prawidłowych od-
powiedzi w zadaniu obok, mu-
sisz uchwycić główną myśl każdej
z pięciu wypowiedzi. Dlatego słu-
chając, staraj się nie skupiać na
nieistotnych szczegółach, lecz na
znaczeniu fragmentu jako cało-
ści.
A Is insomnia a serious health problem?
B How big a problem is insomnia?
C Do insomniacs really get too little sleep?
D How much sleep do people with insomnia really need?
E What is insomnia?
F Should insomniacs blame their own behaviour for their sleep problems?
159186236.005.png 159186236.006.png 159186236.007.png
Zadanie 11. (6 pkt.)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi poniżej. Usłyszysz dwukrotnie wywiad, którego
tematem jest rozważanie, jaka powieść ma szansę ukazać się drukiem. Z podanych
możliwości wybierz właściwą, zgodną z treścią usłyszanych informacji. Zakreśl literę
A, B, C lub D. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
Wskazówki
Słuchając nagrania po raz pier-
wszy, skup się na ogólnym zna-
czeniu fragmentu. Jeśli będziesz
od razu pewien odpowiedzi na
niektóre z zadań, zaznacz wy-
braną odpowiedź jeszcze w trak-
cie słuchania lub w czasie przer-
wy między pierwszym i drugim
odtworzeniem nagrania. Słucha-
jąc tekstu po raz drugi, wpisz
pozostałe odpowiedzi.
Wykonując zadania na rozu-
mienie ze słuchu, nie polegaj na
swojej wiedzy i poglądach. Choć
oparte na nich domysły mogą być
logiczne, niekoniecznie muszą
być zgodne z tym, co mówią
osoby w nagraniu.
159186236.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin