Rozumienie ze słuchu - wprowadzenie
Proponujemy, abyś na przykładzie zadania, jakie możesz otrzymać podczas egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym, zobaczył, jakich konkretnych umiejętności wymagać może sprawdzian rozumienia ze słuchu oparty na teście prawda/fałsz. Do testu dołączone są wskazówki, a w kluczu znajdziesz odpowiedzi oraz komentarz do nich.
Przykład 1. (8 pkt.)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi w tabeli. Usłyszysz dwukrotnie wypowiedź dotyczącą pewnego spotkania. Na jej podstawie zdecyduj, które zdania są zgodne z treścią tekstu (TRUE), a które nie (FALSE). Zaznacz znakiem X odpowiednią rubrykę w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
TRUE
FALSE
1.1.
The speaker works in a shop.
1.2.
The speaker has kept in touch with Steven.
1.3.
The speaker knows where Steven's cafe is.
1.4.
Steven's wife is German.
1.5.
Steven has children.
1.6.
Steven's mother-in-law lives in France.
1.7.
The speaker is surprised by Steven's success.
1.8.
The speaker regrets that he opened a bookshop.
Wskazówki
Przeczytaj wszystkie zdania i przeanalizuj je dokładnie. Ustal, jakie informacje musisz wychwycić w trakcie słuchania. Zauważ, że zdania 1.1.-1.6. dotyczą konkretnych informacji. W zdaniu 1.1. trzeba określić, gdzie pracuje mówiący (zwróć uwagę, że shop oznacza sklep, ale ponieważ wyraz ten może być częścią innego wyrazu, np. bookshop, workshop, beauty shop, może chodzić o sklep, ale może również chodzić o inne miejsce pracy). W zdaniu 1.2. należy ustalić, czy mówiący utrzymuje kontakty ze Stevenem (np. spotyka się ze Stevenem od czasu do czasu), czy też nie ma z nim żadnego kontaktu. Zdanie 1.3. wymaga stwierdzenia, czy mówiący wie, gdzie znajduje się kawiarenka Stevena. W zdaniu 1.4. trzeba odpowiedzieć na pytanie, czy żona Stevena jest Niemką, w zdaniu 1.5. - czy Steven ma dzieci, a w zdaniu 1.6. - czy jego teściowa mieszka we Francji. Zdania 1.7. i 1.8. dotyczą opinii - masz określić, czy mówiący jest zaskoczony sukcesami Stevena i czy żałuje on, że sam otworzył księgarnię.
Test typu dobieranie (przyporządkowanie)
W teście przyporządkowania podane określenia lub zdania oznaczone kolejnymi literami alfabetu należy przyporządkować różnym wypowiedziom lub różnym fragmentom jednej wypowiedzi zgodnie z kolejnością, w jakiej ich wysłuchasz. W kratki podane przy numerach wypowiedzi wpisujesz literę, którą oznaczone jest wybrane przez Ciebie określenie lub zdanie. Jedno lub więcej z podanych określeń lub zdań nie pasuje do żadnej wypowiedzi i należy go/je wyeliminować.
> W tego typu testach najczęściej wysłuchasz wypowiedzi kilku osób na ten sam temat (np. opisujących swoje wrażenia po obejrzeniu filmu lub powrocie z wakacji). Mogą to być również dłuższe teksty dotyczące jednej osoby lub jednego wydarzenia.
> Wypowiedziom tych osób lub poszczególnym fragmentom dłuższego tekstu przyporządkowujesz określenia lub zdania, które najlepiej odpowiadają ich treści. Stwierdzenie, które z podanych określeń lub zdań najlepiej oddaje treść wypowiedzi lub fragmentu tekstu wymaga umiejętności określenia głównej myśli tej wypowiedzi i odróżnienia jej od innych pod danym kątem. Na przykład, Twoim zadaniem może być wskazanie relacji między uczestnikami rozmów (np. kto z wypowiadających się jest agentem biura nieruchomości, kupującym, sprzedającym lub osobą...
kasia.diet