DIONIZJUSZ CZUBALA, WSPÓŁCZESNE LEGENDY MIEJSKIE
Próbujemy rozszyfrowywać mechanizm legendaryzacji życia społecznego. Cała twórczość folklorystyczna należy do szerokiego zjawiska mitologii społecznej. Zjawisko to jest odwieczne, powszechne, występują zarówno w kulturach plemiennych, jak i w najbardziej zaawansowanych technicznie społeczeństwach współczesnych.
Mitologizacja to tendencja przejawiająca się w wielu dziedzinach życia. Najbardziej widoczna w twórczości artystycznej, ale też w polityce, religii, wychowaniu, a nawet w nauce.
Mitologizacja folklorystyczna wymaga najmniej uzasadnień, bo całe regiony tej twórczości są czystym mitem, magią i baśnią.
Kiedy rozpatrujemy przeszłość, jej stare wizje i fantazje twórcze, mamy do czynienia z mitologią opartą na wierze w moce i istoty nadprzyrodzone. To "preleogiczne myślenie" nie eliminowało myślenia przyczynowo-skutkowego a tylko wzbogacało je o czynnik transcendentny.
Współczesna legenda miejska zaprzecza temu, że człowiek współczesny wyzwolił się z dawnego mitologicznego zniewolenia. Nowy system myślenia nie wyeliminował z naszego życia potrzeby mitologizacji, jest ona nadal zjawiskiem powszechnym, a tylko realizuje się w sytuacjach bardziej prawdopodobnych. Nadal możemy i bywamy ofiarami mitologii. Plotka-legenda pojawia się niespodziewanie.
Terminologia i definicje.
/bezradność terminologiczna i definicyjna, potrzeba uściślenia i precyzji pojęć/
plotka, pogłoska, sensacja, nowina, wieść, legenda miejska, legenda współczesna, mit współczesny
opowieść z życia, opowieść nieprawdopodobna, opowieść makabryczna, wampirowa
legenda faktu
Wymiennie stosowane są pojęcia: legenda współczesna i plotka. Plotka i pogłoska traktowane są synonimicznie. Socjologowie i psycholodzy mogą je rozdzielić biorąc pod uwagę stopień zgodności z prawdą, z uwagi na rangę czy ważkość spraw, jakie wyrażają i zasięg oddziaływania /mniejszy dla plotki większy dla pogłoski/.
PLOTKA (wg różnych autorów):
- krótki, anonimowy i nie zweryfikowany przekaz o prawdopodobnym zdarzeniu, który krąży zarówno z ust do ust jak i w środkach masowego przekazu,
- krótka żywotność, stoją w opozycji do legend, choć mogą być ich częścią składową i w ten sposób krążyć, żyjąc jako legenda,
- propozycja wiarygodna, przekazywana za pomocą słowa mówionego bez wystarczających jednak dowodów prawdziwości,
- propozycja do akceptacji "bez oficjalnej weryfikacji",
- informacja o ważnej osobie albo wydarzeniu, przekazywana po to by wierzyć, ulokowana w środku akcji
- niesprawdzony raport lub wyjaśnienie wydarzeń podawane od osoby do osoby
Kiedy folkloryści wyszli z konceptem urban legend i zajęli się narracjami, którym ma się dawać wiarę, stali się badaczami części wielkiej "rodziny plotek".
Cel plotki: tłumaczenie faktów, poprzez kolektywne wyjaśnianie rzeczywistości /z ust do ust/.
Plotki odnoszą się do ogniskującego obiektu w grupie, społeczności. Choć ciągle zmieniają obiekty, realizują się poprzez te same tematy.
Niemniej definicji precyzyjnych brak. Nie można przyjąć w definicji kryterium wiarygodności, bo jest zbyt chwiejne. Nie jest taką podstawą treść ani "oralność" bo ważną rolę w upowszechnianiu grają media.
LEGENDA
- gatunek narracyjny z ustalonym wzorcem epickim /gdy plotka może pojawiać się jako zwykłe zdanie, czasami z dodatkową informacją/,
- legenda ogniskuje się na treści, plotka na procesie rozpowszechniania /ważnej wiadomości/. Dlatego niektóre teksty mogą być analizowane jako legendy lub plotki, jeśli istnieją w obu formach,
- dawna legenda opowiadała o głębokiej przeszłości i ponadnaturalnych zjawiskach / między tradycyjną legendą a plotką nie zachodził żaden związek/
Komunikaty o skróconej i nierozwiniętej postaci są plotkami, te same treści, ale rozbudowane - to legendy. Istnieje stała tendencja do poszerzania plotki w pełną opowieść legendową. Legendy są opowiadane jako plotki w niekonwencjonalnych sytuacjach.
Legenda miejska:
- opowiadania traktowane jako wydarzenia prawdziwe, które krążą w tradycji ustnej nowoczesnych społeczności i wykazują się wariantowością /D.Buchan/,
- wg wielu najpopularniejszy w kulturze współczesnej typ przekazu folklorystycznego,
- nie zawsze i nie niekoniecznie jest narracją.
Klasyfikacja ze względu na funkcje nie jest podejmowana, gdyż nie uzgodniono czym są te funkcje.
Legendy miejskie są w stanie pokonywać wszystkie bariery społeczne, zawodowe i wiekowe a opowiadający nie zdają sobie sprawy iż są to opowieści o zdarzeniach, które de facto nie miały miejsca; nie są one nowymi legendami, jedynie ich przedmiot i realia są nowe; wykonawcami ich są ludzie wszystkich zawodów, opowiadamy je w bardzo różnych sytuacjach; nośnikiem są też media.
Współczesne legendy miejskie /polityczne, medyczne, samochodowe itd./ są tak silnie obudowane realiami życia społecznego, że na pierwszy rzut oka robią wrażenie opowieści autentycznych, a na tle tradycyjnego folkloru wydają się to wątki nowe i oryginalne. Nie należą jednak do faktografii i historii ale do literatury i folkloru.
Znaki rozpoznawcze:
- powtarzalność zdarzenia /jeśli w krótkim czasie w kilku miejscach przytrafiło się to samo to jest to komunikat legendowy; narratorzy oczywiście traktują opowieści jako wiarygodne, a nawet podejmują różne i liczne celowe zabiegi by uwierzytelnić swoje wersje legendy./
O przynależności sensacji do folkloru decyduje popularność, kolektywny proces tworzenia i spontaniczny, przeważnie ustny sposób przekazu. Wątki te rozprzestrzeniają się szybko, obejmują wszystkie kręgi społeczne, mają międzynarodowy charakter. Nie różnią się jeśli chodzi o pełnione funkcje od opowiadań tradycyjnych, realizują bowiem te same immanentne ludzkie potrzeby.
/Simonides, Hajduk-Nijakowska; exemple: ciotka wypita w proszku, czarna wołga, trup dwa razy zmarły itp../.
Dorota Simonides:
- zmierzch tradycyjnej prozy, tradycyjnych gatunków,
- w to miejsce nowe gatunki, takie jak: opowieść wspomnieniowa, opowieść makabryczna.
Materiał wyżej omówiony jest interdyscyplinarny: plotka, sensacja, legenda, mit współczesny uruchamiają także bardzo konkretne, ludzkie działania - agresję, nienawiść, nietolerancję ... Często nasze złe emocje projektujemy na ich.
W tym kontekście plotka-legenda to:
- eksploracja niewyczerpanych pokładów naszej podświadomości
- akt komunikacyjny, za pomocą którego wyładowuje się złość, zawiść, zazdrość, pożądanie, niechęć, podejrzliwość, ciekawość itp..
- plotka-pogłoska to jedna z najbardziej rozpowszechnionych form agresji.
Legenda, plotka:
- wyraża nieufność do grup dominujących i potrzebę współdecydowania o własnym losie,
- jest wyrazem niezgody na sytuacje niejasne, brak informacji, manipulacje,
- środek ale i wynik walki politycznej i konkurencji ekonomicznej
- narzędzie walki zastępujące przemoc fizyczną
- wyjaśnianie niezwykłych i ponadnaturalnych zdarzeń w naturalnym świecie.
2
GAMER-X-2015