metoda 5s zarządzanie przedsiębiorstwem.docx

(3604 KB) Pobierz

POLITECHNIKA ŚLĄSKA

WYDZIAŁ INŻYNIERII MATERIAŁOWEJ I METALURGII

Zarządzanie i Inżynieria Produkcji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM - PROJEKT

 

METODA 5S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grupa ZIP 22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katowice, listopad 2012

 

1.      METODA 5S

 

Metoda 5S jest metodą organizacji pracy, która prowadzi do jej poprawy, w szczególności nakierowana jest na organizację stanowiska pracy poszczególnych pracowników.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Nie ma znaczenia, jaki jest charakter pracy - czy jest to praca biurowa, czy fizyczna. Jest to narzędzie ciągłego doskonalenia wykorzystywane w lean management, którego celem jest stworzenie dobrze zorganizowanego i uporządkowanego miejsca pracy. 5S, stosowane od dawna w japońskich firmach, sformalizował i spopularyzował w zarządzaniu na początku lat 80. XX wieku Takashi Osada.

 

Wdrożenie 5S pozwala poprawić jakość produkowanych wyrobów i świadczonych usług, podnieść wydajność pracy, zwiększyć stabilność procesów oraz obniżyć koszty działania firmy. Relacje z innymi narzędziami lean.

 

5S jest jednym z najprostszych i najszerzej stosowanych narzędzi szczupłego zarządzania. Jest podstawą do wdrożenia kolejnych, bardziej zaawansowanych, technik, takich jak SMED, TPM, just-in-time, kanban, zarządzanie wizualne, praca standaryzowana i produkcja gniazdowa. [1]

 

 

OPIS METODY 5S

 

Nazwa "5S" pochodzi od pierwszych liter pięciu japońskich słów opisujących kolejne etapy wdrożenia tej metody:

 

    * 1S. Seiri ( sort/separate, selekcja/sortowanie ) - identyfikacja i usunięcie wszystkich przedmiotów, które są zbędne w miejscu pracy. Bardzo często działaniom 1S towarzyszy tzw. akcja czerwonej etykiety (red tagging), która pozwala uczynić ten krok procesem ciągłym. Polega ona na oznaczaniu przez pracowników wszystkich przedmiotów uznanych za zbędne czerwonymi etykietami, a następnie przenoszeniu ich w jedno wyznaczone miejsce (red tag area), gdzie podejmowana jest decyzja o ich dalszym losie. Działania 1S powinny również objąć elektroniczne nośniki informacji. Praca w toku, której ilość przekracza potrzeby miejsca pracy, powinna zostać odesłana do procesów odpowiedzialnych za nadwyżki.

 

    * 2S. Seiton ( set in order/straighten, systematyka ) - wyznaczenie miejsc przechowywania wszystkich przedmiotów, które pozostały po 1S zgodnie z zasadą "miejsce dla wszystkiego i wszystko na swoim miejscu". Wyznaczając je należy wziąć pod uwagę zasady ergonomii oraz częstotliwość korzystania z przedmiotów. Muszą być one również łatwe do znalezienia i odłożenia po skorzystaniu z nich, stąd też dla oznaczenia ich lokalizacji stosuje się podpisy, etykiety, kolorowe linie, tablice cieni oraz różnego rodzaju wizualizacje.

 

    * 3S. Seiso ( sweep/shine/scrub, sprzątanie ) - codzienne sprzątanie wzmacnia w pracownikach poczucie własności miejsca pracy; w firmach produkcyjnych jest często łączone z inspekcją, dzięki niemu możliwe jest wczesne wykrycie uszkodzeń, usterek i anomalii. Ważnym celem tego kroku jest także wyeliminowanie przyczyn źródłowych pojawiania się zanieczyszczeń w miejscu pracy.

 

    * 4S. Seiketsu ( standardize, standaryzacja ) - udokumentowanie i ustandaryzowanie wszystkich rozwiązań i praktyk wypracowanych w czasie pierwszych trzech kroków (standardy wizualne, instrukcje, schematy, harmonogramy, lekcje jednotematyczne, listy kontrolne, mapy obszarów roboczych, tablice 5S, zdjęcia stanu idealnego etc.) a także opracowanie listy zadań i obowiązków pracowników związanych z utrzymaniem 5S.

 

    * 5S. Shitsuke ( sustain, samodyscyplina/samodoskonalenie ) - wszystkie działania wspierające utrzymanie pierwszych czterech "S", w tym zwłaszcza patrole i audyty oraz warsztaty kaizen, w których jest wykorzystywana metodyka 5S. Obowiązki związane z 5S powinny zostać włączone do opisów stanowisk pracy i stać się elementem oceny okresowej, a szkolenie 5S powinno znaleźć się w programie szkoleń wstępnych dla nowych pracowników. Bardzo ważne są także działania "miękkie" takie jak konkursy 5S, nagrody oraz wspólne celebrowanie sukcesów 5S w firmie.

 

Schemat-metody-5S

(Rys. 1. Schemat poszczególnych etapów metody 5S)

 

Celem trzech pierwszych kroków jest wprowadzenie systemu 5S, dwóch kolejnych - jego utrzymanie. Wiele firm wprowadza w tej metodzie dodatkowy, szósty krok - bezpieczeństwo i higienę pracy.

 

 

Podobnie jak w całej koncepcji lean management, 5S może zostać wdrożone wyłącznie przy zaangażowaniu najwyższego kierownictwa, gdyż wymaga zmian w kulturze organizacyjnej firmy. System 5S powinien zostać zaakceptowany przez pracowników a działania z nim związane - stać się częścią ich codziennych obowiązków.

 

5S jest stosowane zarówno w środowisku produkcyjnym, jak i biurowym. Wdrożenie pierwszych czterech "S" trwa zwykle od kilku do kilkunastu miesięcy. [2]

 

KORZYŚCI WDROŻENIA METODY 5S

 

Jakość wyrobów - Zmniejszenie ilości wad, defektów oraz problemów jakościowych dzięki m. in. ograniczeniu ryzyka użycia niewłaściwych narzędzi, surowców i materiałów, a także wyeliminowaniu źródeł powstawania zanieczyszczeń. Stworzenie schludnego i zadbanego otoczenia, które wzmacnia projakościowe zachowania i postawy pracowników.

 

Bezpieczeństwo i higiena pracy - Ograniczenie zbędnego wysiłku fizycznego pracowników (chodzenie, zginanie się, podnoszenie i przenoszenie przedmiotów itp.). Zmniejszenie liczby zagrożeń, wypadków przy pracy oraz poprawa ergonomii.

 

Wydajność pracy - Wzrost wydajności pracy dzięki lepszej organizacji stanowisk pracy m.in. poprzez ograniczenie lub wyeliminowanie czynności nie dodających wartości (poszukiwanie informacji, narzędzi lub dokumentów, czas poświęcony na korygowanie błędów itp.).

 

Koszty działalności - Zmniejszenie lub uniknięcie wydatków na uzupełnianie zaginionych i przypadkowo zniszczonych narzędzi i materiałów. Obniżenie kosztów związanych z BHP. W firmach produkcyjnych ograniczenie odpadu produkcyjnego, mniejsze marnotrawstwo surowców, a także mniejsze zużycie mediów przemysłowych (woda, olej, sprężone powietrze). Wprowadzenie 5S często wspiera racjonalizację sposobu wykorzystywania nieruchomości, co z kolei pozwala m.in. na uniknięcie kosztów budowy, wynajmu i adaptacji nowej powierzchni produkcyjnej, biurowej i magazynowej w sytuacji rozwoju firmy.

 

Zapasy - Lepsza widoczność problemów związanych z powstawaniem zapasów oraz ilości pracy w toku, a tym samym możliwość wyeliminowania ich przyczyn (nieefektywna praca logistyki wewnętrznej, niezadowalająca współpraca z dostawcami, brak komunikacji pomiędzy działami sprzedaży, zakupów i planowania, częste awarie lub inne ograniczenia w dostępności maszyn).

 

Satysfakcja pracowników - Umożliwienie pracownikom wniesienia wkładu w kształtowanie swego miejsca pracy, co wywołuje poczucie dumy oraz wzmacnia ich identyfikację z firmą. Zmniejszenie stresu i frustracji powodowanych m.in. bałaganem lub brakiem narzędzi do pracy. Ograniczenie fizycznych barier i poprawa komunikacji wewnątrz firmy.

 

Rozwój przedsiębiorstwa - Zwiększenie satysfakcji klienta dzięki podniesieniu jakości produktów oraz poprawie niezawodności i terminowości dostaw. Pozytywne wrażenie wywierane na obecnych i potencjalnych klientach, dostawcach oraz innych osobach odwiedzających firmę.

 

Schemat ( proponowany przez Japończyków ) przedstawia hierarchię praktyk zarządzania, które wprowadza się kolejno w toku rozwoju firmy realizując kolejne programy poprawy produktywności. Praktyki 5S stanowią podstawę na której wznosi się gmach nowoczesnego i skutecznego zarządzania .Następnym poziomem jest system zapewniania jakości . Wraz z wprowadzaniem praktyki 5S możemy także wprowadzać działalność małych grup pracowniczych np. kół jakości lub zastosowanie cyklu Deminga do ciągłego ulepszania. Upowszechnianie tych 3 elementów oznacza że wszyscy w zakładzie znają i stosują wewnątrzzakładowe normy i procedury służące utrzymaniu już osiągniętych podwyższonych standardów. W ten sposób powstają zaczątki systemu ciągłego ulepszania - Keizen.

Japoński schemat przewiduje, że na kolejnym poziomie znajduje się system zapewniania jakości . W polskich przedsiębiorstwach wprowadzenie norm ISO 9000 następuję wcześniej lub równolegle z uruchomieniem działalności małych grup i praktyk Keizen ( Fundamenty ) . Być może owo pójście na skróty wynika z konieczności utrzymania dostępu do rynku zachodniego.

Na następnym poziomie poprawę produktywności osiąga się przez wdrożenia kompleksowych i totalnych systemów zarządzania.

Metodę 5S, jako całokształt można sprowadzić do jednego zdania wypowiedzianego przez, Takashi’ego Osada, twórcę i propagatora metody 5S, mianowicie:

 

"Zmierzaj do perfekcji we wszystkim, co robisz, a niezwłocznie staniesz się najlepszy"

 

POPRAWA PRODUKTYWNOŚCI

 

Po wprowadzeniu praktyk 5S możemy się spodziewać znacznego usprawnienia pracy. Przy skrzętnym gospodarowaniu sprawność pracy podnosi się gdyż zmniejsza się straty czasu na przygotowanie czynności . Jakość poprawia się w czystych warunkach. Awaryjność maszyn zmniejszyć utrzymując je produktywnie poprzez dobre czyszczenie. Natomiast bezpieczeństwo poprawia się gdyż pracownicy naobierają pozytywnego stosunku do pracy.

Naczelni dyrektorzy w Japonii uważają, że 5S jest podstawowym elementem usprawniania zarządzania. Bez czystego i schludnego środowiska nie jesteśmy w stanie wprowadzić ogólnozakładowego systemu np. Kompleksowego Sterowania Jakością. Wdrożenie ruchu 5S ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długookresowych zysków przedsiębiorstwa. Jest to klucz do pomyślnego wdrażania poprawy produktywności.

5S jest niezbędna do osiągnięcia i utrzymania bezpieczeństwa i sprawności operacji . Nieporządne miejsce pracy wywiera negatywny wpływ nie tylko na jakość produktów a także na terminowość dostaw oraz koszty. Jeśli np. procent braków jest wysoki z powodu bałaganu w warsztacie firma musi zlecić pracownikom więcej napraw i poprawek. Personel odpowiedzialny za planowanie produkcji musi zmieniać swoje plany gdyż plan oryginalny uległ rozregulowaniu z powodu nieoczekiwanych opóźnień. Wszystko to prowadzi do wzrostu kosztów produkcji.

Elementy 5S

Definicja

Usprawnienie Pracy

Korzyści

SELEKCJA

Posortowanie rzeczy na potrzebne i niepotrzebne. Usuniecie rzeczy niepotrzebnych, uwolnienie stanowiska pracy od rzeczy przeszkadzających

Zmniejszanie zapasów, Lepsze wykorzystanie powierzchni roboczej, Zapobieganie zgubieniu przedmiotów, Stworzenie miejsc pracy wolnych od brudu i pyłu

Redukcja kosztów, usprawnienie pracy

SYSTEMATYKA

Właściwe ułożenie wszystkich rzeczy potrzebnych do szybkiego użytku

Skrócenie czasu poszukiwani przedmiotów potrzebnych, Poprawa bezpieczeństwa

Poprawa bezpieczeństwa Szybsza dostawa

SPRZĄTANIE

Wykorzenienie pyłu, brudu. Usuniecie obcych materiałów z stanowiska pracy

Utrzymania i poprawa sprawności maszyn, Utrzymanie czystego stanowiska , łatwego do sprawdzania

Zmniejszenie kłopotów             z maszynami
Redukcja zanieczyszczeń przemysłowych

SCHLUDNOŚĆ

Utrzymywanie czystych i schludnych warunków pracy

Poprawa warunków pracy, Eliminacja przyczyn wypadków

Lepsze bezpieczeństwo, Poprawa jakości

SAMODYSCYPLINA

Przestrzeganie wszystkich zasad pracy

Zmniejszanie liczby pomyłek wynikających z nieuwagi, Postępowanie zgodne z decyzjami, Poprawa stosunków międzyludzkich

Wzrost morale

(Tabela 1. Poprawa produktywności)

 

CYKL WDRAŻANIA

Aby utrzymać systematyczne rozwój ruch u 5S, użyteczne jest ustalenie harmonogramu skrzętnego gospodarowania jak to pokazuje cykl "PDCA".

(P) PLAN - ZA...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin