LAK_-_tematy_projektow_archiwum.pdf

(1824 KB) Pobierz
PROJEKT 1
LEM, SEMESTR LETNI 2000
ILUSTRACJA CENTRALNEGO TWIERDZENIA GRANICZNEGO
Celem projektu jest doswiadczalne sprawdzenie prawdziwosci nast epuj acego
fundamentalnego prawa rachunku prawdopodobienstwa ([1], str. 218):
Centralne twierdzenie graniczne.
}b edzie ci agiem wza-
jemnie niezaleznych zmiennych losowych o wspolnym rozkladzie. Zalozmy,
ze µ = E(X k ) oraz › 2 = D 2 (X k ) istniej a, i niech S n
Niech{X k
= X 1 + . . . + X n .
Wtedy dla dowolnego t zachodzi
(
)
S n
−n·µ
lim
n!1
P
p
n
< t
= ˆ(t),
gdzie ˆ(t) oznacza dystrybuant e rozkladu normalnego.
Wskazowki realizacyjne:
1. Wykorzystaj funkcj e RAND(M,N) , ktora generuje macierze z elemen-
tami losowymi o rozkladzie jednostajnym na przedziale [0,1].
p
2. Utworz m = 10000 realizacji zmiennej losowej Y n = (S n
−n·µ)/›
n
dla n = 10.
3. Wyznacz dystrybuant e zmiennej losowej Y n , licz ac jej wartosci dla ci agu
punktow T=(-3):0.2:3 . Funkcja FIND jest jak stworzona w tym
celu.
4. Porownaj jej wykres z wykresem dystrybuanty rozkladu normalnego,
([1], str. 158).
5. Jesli starczy Ci zapalu, wyznacz funkcj e g estosci prawdopodobienstwa
dla Y n . Czy przypadkiem w twierdzeniu jest mowa o zbieznosci w sensie
dystrybuanty ?
[1] William Feller, Wst ep do rachunku prawdopodobienstwa, PWN, Warszawa
1977.
1129026106.035.png 1129026106.036.png
PROJEKT 2 LEM, SEMESTR LETNI 2000
PROSTE ZMIENNE LOSOWE – ODCINKI PRZYPADKOWE
Celem projektu jest doswiadczalne i numeryczne obliczenie wartosci srednich
prostych zmiennych losowych. Przypominamy, ze funkcja RAND(N,M) gene-
ruje macierze z elementami losowymi o rozkladzie jednostajnym na przedziale
[0,1].
A.
1. Niech x 1 , x 2 bed a dwiema zmiennymi losowymi o rozkladzie jednostaj-
nym w przedziale [-1,1]. Oblicz wartosc sredni a dlugosci utworzonego
przez nie odcinka dla K=100:100:2000 probek.
2. Porownaj na wykresie wynik z dokladnym, obliczonym analitycznie.
Jezeli nie potrafisz wykonac obliczenia, wykorzystaj punkt C.
B.
1. Niech x 1 , x 2 , y 1 , y 2 b ed a zmiennymi losowymi takimi, jak w punk-
cie A.1. Oblicz wartosc sredni a dlugosci utworzonego przez punkty o
wspolrz ednych x = (x 1 , x 2 ), y = (y 1 , y 2 ) odcinka dla K=100:100:2000
realizacji.
2. Porownaj na wykresie z wartosci a obliczon a przy pomocy calkowania
numerycznego, patrz punkt C.
C. Przyblizone wartosci calek na przedziale (kostce) I = [−1, 1] n , n =
1, 2, ... mozna obliczyc w sposob przyblizony, wykorzystuj ac np. 8–punktow a
kwadratur e Gaussa (analiz e dokladnosci i zakres stosowalnosci znajdziesz w
kazdym podr eczniku metod numerycznych),
Z
Z
Z
8
8
8
1
X
1
1
X
X
f(x) dx =
w i f(˜ i ),
f(x 1 , x 2 ) dx 1 dx 2 =
w i 1 w i 2 f(˜ i 1 , ˜ i 2 ).
−1
−1
−1
i=1
i 1 =1
i 2 =1
Uogolnienie dla n > 2 jest oczywiste. Wspolrz edne ˜ i i wagi w i maj a wartosci:
WI=[0.1012285362,0.2223810344,0.3137066458,0.3626837833,...
0.1012285362,0.2223810344,0.3137066458,0.3626837833];
XI=[0.9602898564,0.7966664774,0.5255324099,0.1834346424,...
-0.9602898564,-0.7966664774,-0.5255324099,-0.1834346424];
PROJEKT 2 LEM, SEMESTR LETNI 2000
PROSTE ZMIENNE LOSOWE – ODCINKI PRZYPADKOWE
Celem projektu jest doswiadczalne i numeryczne obliczenie wartosci srednich
prostych zmiennych losowych. Przypominamy, ze funkcja RAND(N,M) gene-
ruje macierze z elementami losowymi o rozkladzie jednostajnym na przedziale
[0,1].
A.
1. Niech x 1 , x 2 bed a dwiema zmiennymi losowymi o rozkladzie jednostaj-
nym w przedziale [-1,1]. Oblicz wartosc sredni a dlugosci utworzonego
przez nie odcinka dla K=100:100:2000 probek.
2. Porownaj na wykresie wynik z dokladnym, obliczonym analitycznie.
Jezeli nie potrafisz wykonac obliczenia, wykorzystaj punkt C.
B.
1. Niech x 1 , x 2 , y 1 , y 2 b ed a zmiennymi losowymi takimi, jak w punk-
cie A.1. Oblicz wartosc sredni a dlugosci utworzonego przez punkty o
wspolrz ednych x = (x 1 , x 2 ), y = (y 1 , y 2 ) odcinka dla K=100:100:2000
realizacji.
2. Porownaj na wykresie z wartosci a obliczon a przy pomocy calkowania
numerycznego, patrz punkt C.
C. Przyblizone wartosci calek na przedziale (kostce) I = [−1, 1] n , n =
1, 2, ... mozna obliczyc w sposob przyblizony, wykorzystuj ac np. 8–punktow a
kwadratur e Gaussa (analiz e dokladnosci i zakres stosowalnosci znajdziesz w
kazdym podr eczniku metod numerycznych),
Z
Z
Z
8
8
8
1
X
1
1
X
X
f(x) dx =
w i f(˜ i ),
f(x 1 , x 2 ) dx 1 dx 2 =
w i 1 w i 2 f(˜ i 1 , ˜ i 2 ).
−1
−1
−1
i=1
i 1 =1
i 2 =1
Uogolnienie dla n > 2 jest oczywiste. Wspolrz edne ˜ i i wagi w i maj a wartosci:
WI=[0.1012285362,0.2223810344,0.3137066458,0.3626837833,...
0.1012285362,0.2223810344,0.3137066458,0.3626837833];
XI=[0.9602898564,0.7966664774,0.5255324099,0.1834346424,...
-0.9602898564,-0.7966664774,-0.5255324099,-0.1834346424];
Projekt
LEM, semestr letni 2001
Budowanie plotu
czyli
powloka wypukla zbioru punktow na plaszczyznie
Wyobrazmy sobie l ak e, na ktorej rosnie k epa drzew. Chcemy te drzewa
ogrodzic plotem o najmniejszej dlugosci, przy czym slupkami mog a byc ich
pnie. Intuicyjnie najprostszy sposob post epowania: przywi azujemy sznurek
do drzewa najbardziej wysuni etego na poludnie, a nast epnie owijamy go
dookola k epy, obchodz ac j a w kierunku przeciwnym do ruchu wskazowek
zegara. Po naci agni eciu sznurek wyznacza przebieg plotu i pnie stanowi ace
slupki.
Postawmy teraz zadanie w sposob formalny.
Nalezy napisac program
ktory wykonuje nast epuj ace czynnosci:
A:
Pyta o liczb e punktow n;
B:
Tworzy losowo zbior P zawieraj acy n punktow p i = (x i , y i ), i = 1, . . . , n,
w kwadracie [0, 10]×[0, 10];
C:
Rysuje wielok at stanowi acy powlok e wypukl a tego zbioru oraz podaje
liczb e wierzcholkow tego wielok ata.
Algorytm owijania realizuj acy punkt C mozna zaproponowac w nast epuj acej
postaci.
1. Znajdujemy punkt o najmniejszej wspolrz ednej x, niech ma on numer k.
B edziemy liczyc k at nawijania, wi ec wybieramy kierunek odniesienia,
zadaj ac go przy pomocy wektora jednostkowego τ = (1, 0). Przyjmu-
jemy pocz atkow a wartosc k ata nawini ecia φ = 0.
2. Tworzymy zbior P k = P\{k}={p 1 , .., p k 1 , p k+1 , .., p n }. Dla wszyst-
kich punktow p i ∈P k
obliczamy k aty α i
pomi edzy wektorami
p i −p k
p i −p k
τ i =
a wektorem τ . Nast epnie znajdujemy najmniejszy z nich, α r .
3. Jesli φ + α r ≥2π + ǫ (gdzie ǫ to mala liczba, np. 10 6 ), znaczy to, ze
budowa wielok ata zostala zakonczona juz w poprzednim kroku, koniec
programu.
1129026106.037.png
4. Jesli φ + α r < 2π + ǫ, punkt o numerze r nalezy do wielok ata. Narysuj
teraz odcinek p k p r , podstaw φ := φ + α r , k := r, τ := τ r , a nast epnie
wroc do punktu 2.
Uwagi realizacyjne:
•dla znajdowania najwi ekszego i najmniejszego elementu wektora oraz
jego pozycji zastosuj funkcj e
SORT ,
•kosinusy k atow α i mozna wyliczyc ze wzoru cos α i = τ i ·τ , gdzie kropka
oznacza iloczyn skalarny (tylko gdyτ i =τ= 1),
•aby znalezc najmniejszy k at α i
wystarczy znalezc najwi ekszy cos α i .
Wzorcowa realizacja liczy 28 linii (instrukcji) i w ci agu kilku – kilkunastu
sekund znajduje powloki wypukle dla kilkunastu tysi ecy punktow. Wykonaj
eksperymenty dla n pomi edzy 10 a 100.
15
10
5
0
.
0
5
10
15
Rysunek 1: Przykladowy wynik dzialania programu.
1129026106.038.png 1129026106.001.png 1129026106.002.png 1129026106.003.png 1129026106.004.png 1129026106.005.png 1129026106.006.png 1129026106.007.png 1129026106.008.png 1129026106.009.png 1129026106.010.png 1129026106.011.png 1129026106.012.png 1129026106.013.png 1129026106.014.png 1129026106.015.png 1129026106.016.png 1129026106.017.png 1129026106.018.png 1129026106.019.png 1129026106.020.png 1129026106.021.png 1129026106.022.png 1129026106.023.png 1129026106.024.png 1129026106.025.png 1129026106.026.png 1129026106.027.png 1129026106.028.png 1129026106.029.png 1129026106.030.png 1129026106.031.png 1129026106.032.png 1129026106.033.png 1129026106.034.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin