materiał_metodyczny_pip.pdf

(1017 KB) Pobierz
„Piosenki i pląsy w gromadzie zuchowej”
K RĄG I NSTRUKTORÓW K SZTŁCENIOWCÓW „WRT”
KIKWARTA @ GMAIL . COM
„Piosenki i pląsy
w gromadzie zuchowej”
Materiał metodyczny z warsztatu repertuarowo-
metodycznego dla namiestników, drużynowych
i przybocznych w gromadzie zuchowej.
14-16.12.2007r. Opole
Materiałmetodycznydladrużynowychgromadzuchowych
VII WDGZ
W W W . K I K W A R T A . H A R C . PL
16209170.013.png
Krąg Instruktorów Kształceniowców „Warta”
Warsztat repertuarowo-metodyczny „Piosenki i pląsy w gromadzie zuchowej”
14-16 grudnia 2007
Materiał metodyczny wypracowany podczas warsztatu dla
namiestników, drużynowych i przybocznych pracujących
z najmłodszą grupą metodyczną ZHP.
Kadra warsztatu: hm. Beata Berger, phm. Urszula Zybura, pwd. Magdalena Stępniak, pwd.
Ewa Mówka, pwd. Agnieszka Radziewicz, pwd. Ewa Morelowska, pwd. Małgorzata Rycąbel
składa serdeczne podziękowania phm. Łukaszowi Górowskiemu, phm. Joannie Górowskiej,
pwd. Monice Dmytrów, pwd. Agnieszce Zając, pwd. Tadeuszowi Denesowi
oraz namiestnikom, drużynowym i przybocznym z hufca Brzeg, Praszka, Opole – miasto,
Kędzierzyn Koźle, Grodków, Piotrków Trybunalski, Łódź – Polesie, Namysłów za pomoc
w realizacji i ostateczny kształt spotkania z Druhną Nutką.
Materiał zawiera:
L.p. Tytuł
Autor
Strona
1.
Piosenka i pląs w pracy gromady zuchowej
Urszula Zybura
3
2. Kilka słów o zuchowej piosence
Krzysztof
Świerczewski
Małgorzata Silny
8
3. W jaki sposób uczyć zuchy piosenek? Anna Leśniak
14
4. Pląsy
Małgorzata
Kowalewska
17
5. Śpiewnik warsztatowy
Ewa Mówka
Beata Berger
18
6. Biblioteczka drużynowego
Urszula Zybura
21
Strona 2
16209170.014.png 16209170.015.png 16209170.016.png
Krąg Instruktorów Kształceniowców „Warta”
Warsztat repertuarowo-metodyczny „Piosenki i pląsy w gromadzie zuchowej”
14-16 grudnia 2007
PIOSENKA I PLĄS W PRACY GROMADY ZUCHOWEJ
R o l a p i o s e n k i
LUDYCZNA (ZABAWA, ROZRYWKA)
KREATYWNA (ROZWIJANIE INWENCJI
TWÓRCZEJ)
EKSPRESYJNA (UJAWNIANIA
WŁASNYCH PRZEŻYĆ I EMOCJI)
PATRIOTYCZNA
PRZEKAZYWANIA TRADYCJI
REKOMPENSACYJNO- TERAPEUTYCZNA
ZASPOKAJANIA POTRZEB
EMOCJONALNYCH
WYPOCZYNKOWA (RELAKS)
WSPÓLNOTOWA (INTEGRACJA GRUPY)
DYSCYPLINUJĄCA
ROZWOJOWA (KSZTAŁTOWANIE
OSOBOWOŚCI)
EMOCJONALNA
OCZYSZCZAJĄCA (ROZŁADOWANIE
NAPIĘĆ PSYCHICZNYCH)
POZNAWCZA
ARTYSTYCZNA (UMUZYKALNIAJĄCA)
NASTROJOWA
ĆWICZĄCA (PAMIĘĆ, UWAGĘ)
POZWALAJĄCA POZNAĆ LUDZI, ŚWIAT
ŁĄCZNIK POMIĘDZY ELEMENTAMI
ZBIÓRKI
W gromadzie zuchowej piosenka:
Rozwija słuch
Rozluźnia atmosferę
Ćwiczy pamięć
Buduje nastrój
Urozmaica zbiórkę
Rozwija zainteresowania
(gra na instrumentach,
śpiew, ale także pogłębia
związki z tematami,
które opiewane są w
piosenkach)
Wnosi dobrą zabawę
Wzbudza radość
Uczy wrażliwości
Pobudza do refleksji
Podbudowuje integrację
P I O S E N K A to prosty utwór
muzyczny z tekstem, który się śpiewa.
Sposób przenoszenia treści, poglądów,
sposób wyrażenia stosunku do innych ludzi,
siła pobudzająca do działania.
Piosenka zuchowa musi :
Być przeznaczona dla zuchów „powinna wyrażać dzielność, musi być
energiczna w melodii i treści, może być poważna lub bohaterska, wesoła lub
dowcipna, lecz zawsze dopasowana do upodobań (zuchów)” - A. Kamiński,
„Książka drużynowego zuchów”;
Być związana z tym, co się dzieje na zbiórce;
Stopień trudności nie może przekraczać możliwości zuchów:
prosty tekst, odpowiednia tonacja, tempo śpiewania niezbyt
szybkie
Strona 3
16209170.001.png 16209170.002.png
 
Krąg Instruktorów Kształceniowców „Warta”
Warsztat repertuarowo-metodyczny „Piosenki i pląsy w gromadzie zuchowej”
14-16 grudnia 2007
Rodzaje piosenek zuchowych:
Obrzędowe
Tematyczne
O zuchach
Nawiązujące do
uczestnictwa
w społeczności; bardzo
często śpiewane na
ogniskach, kominkach
Piosenka gromady „Piosenka zbójcerzy” „Taki mały”
„To Zuchy”
„Wesół Śmiały”
„Polski Zuch”
Piosenki nawiązujące
i rozwijające temat zbiórki
„Słoneczko”
„Hasło”
„Czuj Zuchy”
„Zuch Marynarz”
„Listonosz”
„Kubuś Puchatek”
Etapy uczenia piosenek w gromadzie zuchowej:
Jak
uczyć?
1. Prawidłowo wykonaj
piosenkę
2. Porozmawiaj na temat
jej treści
3. Kilkakrotne prześpiewaj piosenkę celem
utrwalenia melodii
4. Utrwal słowa piosenki
5. Wspólne śpiewaj z zuchami
Strona 4
Śpiewane podczas
uroczystości, na początek
i koniec zbiórki, piosenka
gromady
16209170.003.png 16209170.004.png 16209170.005.png 16209170.006.png 16209170.007.png 16209170.008.png 16209170.009.png 16209170.010.png
Krąg Instruktorów Kształceniowców „Warta”
Warsztat repertuarowo-metodyczny „Piosenki i pląsy w gromadzie zuchowej”
14-16 grudnia 2007
Kilka słów o nauce piosenek:
Odpowiednio dobieraj piosenki i stopień jej trudności
Jeżeli piosenka jest długa- ucz jej fragmentami
Stwórz atmosferę nauki przez zabawę
Ucz piosenek, które znasz
Instrumentarium (gitara, ale również inne instrumenty, jak również
grzechotki, puszki z ryżem itp., tzw. przeszkadzajki) ułatwia i uatrakcyjnia
proces uczenia
Dbaj o to, by zuchy śpiewały czysto i dokładnie, pamiętaj jednak, że zbiórka
to nie estrada, a pląs/ piosenka ma być przyjemnością
Dbaj o aparat głosowy zucha; zwracaj uwagę by zuchy:
Nie śpiewały zbyt głośno
W odpowiednim momencie brały oddech
Śpiewały utrzymując odpowiednią postawę ciała
Nie śpiewały na mrozie, wietrze, w zakurzonych pomieszczeniach,
podczas forsownej wędrówki
Sposoby utrwalania słów piosenki:
1. UKŁADANKA (PUZZLE): każde słowo piosenki napisane jest na innej kartce. Z
otrzymanych kartek słuchacze układają tekst piosenki. Można wprowadzić
współzawodnictwo między grupami
2. REBUS: drużynowy z tekstu piosenki ułoży rebus, który słuchacze rozszyfrują
3. SZUKANIE BRAKUJĄCYCH SŁÓW: z kartonu słuchacze odczytują wcześniej
napisany tekst piosenki. Sukcesywnie drużynowy zakrywa (ew. usuwa) kolejne
wyrazy. Słuchacze recytuję z pamięci tekst
4. GŁUCHY TELEFON: drużynowy przekazuje szeptem poszczególne słowa piosenki
(do ucha najbliższego sąsiada). Ów w ten sam sposób przekazuje je dalej, aż dojdą
one z powrotem do drużynowego
5. ZAPAMIĘTYWANIE WYRAZU: drużynowy szepce do ucha każdemu
słuchaczowi 1 wyraz piosenki. Następnie głośno śpiewa piosenkę, a słuchacze
przedstawiający dany wyraz szybko ustawiają się przed drużynowym w jednym
szeregu
6. RYSUNKI : 1) słuchacze rysują treść piosenki
1. 2) drużynowy w trakcie śpiewania pokazuje obrazki ilustrujące
treść piosenki
7. ZABAWA Z PIŁKĄ: słuchacze stoją w kręgu. Drużynowy rzuca do jednego z nich
piłkę, wypowiadając pierwszy wyraz piosenki. Słuchacz łapie piłkę, mówi głośno
drugi wyraz o odrzuca piłkę drużynowemu, który prowadzi zabawę dalej, aż
wszystkie słowa piosenki zostaną wypowiedziane
8. ROZKŁADANIE SYLAB: słuchacze kolejno recytują sylaby zrytmizowanego
tekstu piosenki. Kto się pomyli, wypada z gry, lub daje fant
9. SZTAFETA: w trakcie pokonywania zadań sztafetowych w sprawnościowych grach
i ćwiczeniach kolejni uczestnicy mogą podczas zmiany partnerów wypowiadać
kolejny wyraz lub wers piosenki
Strona 5
16209170.011.png 16209170.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin