Materiały o filmie Jan Paweł 2 Szukałem Was.pdf
(
2298 KB
)
Pobierz
455928233 UNPDF
Materiały edukacyjne po obejrzeniu ilmu “Jan Paweł
II. Szukałem Was...”
Propozycje zajęć
Zajęcia 1
Poziom: szkoła podstawowa
(klasy IV – VI)
Przedmioty:językpolski,godzinawychowawcza,
katecheza
Sycylia, Włochy 1993 rok © L’Osservatore Romano
Temat: Dokonania Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu
poprośuczniówowymienienie
znanychPolaków,którychwartonaśladować.Zapewne
uczniowiewskażątakżeJanaPawłaII.
W s t ę p
1maja2011rokunaplacuŚwiętegoPiotrawRzymieodbędziesiębeatyikacjaJanaPawłaII.Miliony
Polakówporazkolejnyprzypomnąsobietępostać…Iporazkolejnyzastanowiąsięnadtym,jakdokonania
polskiegoPapieżazmieniły„obliczeziemi,tejziemi”.Upływczasupozwalanawiększydystansilepsze
zrozumienieznaczeniadziełaPapieża.Jegoczynyisłowanadalinspirująchrześcijan(inietylko)nacałym
świecie.DokonaniaJanaPawłaIIsątakobszerneiwielowątkowe,żekażdykolejnyilm,książka,artykuł
stwarzaokazjędostrzeżeniaczegośnowegoiznaczącego.FilmdokumentalnyJarosławaSzmidta“JanPaweł
II.SzukałemWas...”jestwyjątkowymprzedsięwzięciem.Podczaspełnometrażowej,90-minutowejprojekcji
widzowiebędąmieliszansęzobaczyćunikalnemateriałydokumentalne.Specjalnienapotrzebyilmuzdjęcia
realizowanow12krajach,naczterechkontynentach.Narratorilmu,znanydziennikarzKrzysztofZiemiec
zabierawidzówm.in.doafrykańskiejwioski,nawzgórzanadpołudniowoamerykańskimCusco,nauliczki
StaregoMiastawJerozolimie–wszędzietam,gdzieobecnośćJanaPawłaIIzostawiłaswójślad.Ważnym
elementemilmusątakżewypowiedziosóbwspominającychPapieża.Wśródnichsą:FrancescoCossiga-
prezydentRepublikiWłoskiejwlatach1985-1992;DalajlamaXIV-duchowyprzywódcaTybetańczyków;
YisraelMeirLau-NaczelnyRabinIzraelawlatach1993-2003;BartłomiejI-PatriarchaKonstantynopola.
WykorzystaniewpełniwalorówtegoniezwykłegoilmuwcelupoznaniadokonańJanaPawłaII
wymagapewnegoprzygotowania.Stądideamateriałówedukacyjnych,którepomogąnauczycielomw
wykonaniutegozadania.Materiałytemająformęuproszczonychscenariuszyzajęćskładającychsięzdwóchczęści.
Wczęścipierwszej-przedprojekcjąilmu-uczniowiesąwprowadzaniwtematykęilmu,wskazywanesąim
treści,naktórepowinnizwrócićuwagęwtrakciepokazu.Poobejrzeniuilmu-nazajęciachomawiają
swojespostrzeżenia,formułująwnioskiireleksje.Scenariuszesąadresowanedouczniówszkółpodstawowych,
gimnazjów,szkółponadgimnazjalnych.Możnajewykorzystaćnagodzinachwychowawczych,lekcjach
kate-chezy,historii,językapolskiego,wiedzyospołeczeństwie,wiedzyokulturze.Celemzajęćjestzapoznanie
uczniówzdokonaniamiJanaPawłaII,atakżewzbudzeniereleksjinadtym,jakiwpływtedokonaniamają
naichpostrzeganieświata.Głównątechnikąwykorzystywanąwproponowanychzajęciachjeststawianie
pytańproblemowych.To,jakabędzietreśćisensodpowiedzizależywpełnioduczniów.Dziękitemu
posunięciumłodziludziemyśląkrytycznieibudująsądybędąceodzwierciedleniemwyznawanychprzez
nichwartościiichprzekonań.WtensposóbformułowanewnioskinatematdokonańJanaPawłaIIbędą
dlamłodychludziprawdziweiznaczące.Wniektórychscenariuszachpróczanalizytematuilmunaciskjest
położonynapoznaniespecyikiilmudokumentalnego,colepiejprzygotujeucz-niówdoświadomego
odbiorutakichprzekazówwprzyszłości.Uzupełnieniemscenariuszysązagadnieniadodyskusjinazajęciach
lubdoopracowaniawsamodzielnychpracachpisemnych.
Zapytaj:
Czy warto naśladować Jana Pawła II?
Wysłuchajuwaguczniówizapytaj:
Co wiecie o działalności Jana Pawła II? Czego
chcielibyście się dowiedzieć?
Zapisznadużejplanszypapieru(wykorzystaszją
nakolejnychzajęciach)odpowiedziucznióworaz
polećim,abyzapisalijenakartkach(zgodnieze
schematem przedstawionym na rysunku nr 1).
Wyjaśnij,żewkrótceobejrząilmdokumentalny
poświęconypostacisławnegoPolaka.
Wczasieprojekcjizadaniemuczniówbędziezapamiętanie
conajmniejtrzechnowychdlanichinformacjioPapieżu,
któreniezostaływskazaneprzedilmem.
© Bettmann/CORBIS/FotoChannels
Zapraszamy nauczycieli do korzystania z tych materiałów i życzymy powodzenia!
© Vittoriano Rastelli/CORBIS/FotoChannels
Po obejrzeniu ilmu
zapytajuczniów:
Czy podobał się wam ilm? Co zwróciło waszą uwagę?
Zajęcia 3
Wysłuchajodpowiedziuczniów.Następniewróćdouwagsprzedpokazu.Umieśćwwidocznym
miejscuplanszęzzapisamizpoprzednichzajęć.
Zapytaj:
Poziom: szkoła podstawowa (klasy III – VI)
Przedmioty:nauczaniezintegrowane(klasaIII),katecheza,plastyka(klasyIV–VI)
Czego nowego o dokonaniach Jana Pawła II dowiedzieliście się z tego ilmu?
Temat: Różne oblicza Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu
zaproponuj,abyuczniowienarysowaliJanaPawłaIIwwybranejprzez
siebiesytuacjiipodpisaliswojeprace.Następniepoproś,abykażdyuczeńpokrótceopisałto,
conarysował.Następniewspólniezuczniamipostarajsiępogrupowaćrysunki,np.modlącysię
JanPawełII,JanPawełIIpodczaspielgrzymkiitd.Wyjaśnij,żeuczniowieobejrząwkrótceilm
opolskimPapieżu.Poleć,abywtrakcieseansuzastanowilisię,którązpokazywanychsytuacji
będąchcielinarysowaćnakolejnychzajęciach.
Uwagiuczniówzapisznatablicy.Polećuczniomuzupełnienieichkartek.Następnieponownie
zapytaj:
Czy warto, waszym zdaniem, naśladować Jana
Pawła II?
Po obejrzeniu ilmu
poprośuczniówonarysowaniewybranychsytuacjizilmu.Pozakończeniu
pracypoproś,abykażdyuczeńopisałto,cochciałnarysowaćorazuzasadnił,dlaczegowłaśnie
tentematwybrał.Nazakończeniezajęćzapytajuczniów:
Czego dowiedzieliście się o papieżu Janie Pawle II?
Poproś,abyuczniowieodpowiadającnatopytanie,
odwoływalisiędoinformacjioPapieżu,które
zapisali na swoich kartkach. Chętni uczniowie
mogąteżwyszukaćodpowiedzinawybranepytania
umieszczonewwierszu“Czegochcęsiędowiedzieć?”
(rysuneknr1).
RysunkiuczniówmożeszwykorzystaćdoprzygotowaniawystawypoświęconejPapieżowi.
Zajęcia 2
Zajęcia 4
Poziom: szkoła podstawowa
Poziom: szkoła podstawowa
Przedmioty:katecheza,plastyka,językpolski.
Przedmiot:godzinawychowawcza(klasyIV-VI),
zajęciazintegrowane(klasaIII)
Temat: Jak ilm dokumentalny przedstawia rzeczywistość?
Przed obejrzeniem ilmu
zaproponuj,abyuczniowiepracującprzezpięćminutwparach,
rozstrzygnęlinastępującyproblem:
Gdybyście chcieli przedstawić waszym rówieśnikom żyjącym np. w Afryce, jak wygląda
nauka w polskiej szkole, to w jakiej formie moglibyście to zrobić?
Temat: Emocje Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu
zapytajuczniów:
Czy lubicie się uśmiechać?
Dlaczego się uśmiechacie?
Jakie inne (niż radość) uczucia przeżywacie?
Jak wyrażacie te uczucia?
Polska 1979 rok © L’Osservatore Romano
Pozakończeniupracyuczniówpoproś,abykażdaparapodałaswojepropozycje.Zapewnewśród
propozycjiuczniówznajdziesięprzygotowanieilmu.Zapytaj:
Co i kogo w takim ilmie chcielibyście pokazać?
Wyjaśnij,żeilmukazującyrzeczywisteosoby,miejsca,wydarzeniatoilmdokumentalny.
Zapytaj:
Jakie ilmy dokumentalne oglądaliście? Kiedy, gdzie, przy jakiej okazji?
Porozmawiajzuczniaminatematodpowiedzinatepytania.Zaproponujuczniomkrótkązabawę.
Zadaniemochotnikówbędziepokazaniewskazanychuczuć(np.smutek,strach,złość,radość,
zdziwienie,odraza,nuda),apozostałychdzieci-ichodgadnięcie.
Następniewyjaśnij,żezadaniemuczniówpodczasprojekcjiilmubędzieobserwowaniepostaci
JanaPawłaII,wyrazujegotwarzyorazodgadywanie,jakieuczuciaprzeżywa.
Wyjaśnij,żeterazbędąmieliokazjęobejrzećilm
dokumentalnyoJaniePawleII.Zapytaj:
Jakie, waszym zdaniem, wydarzenia, osoby,
miejsca przedstawią autorzy ilmu?
Po obejrzeniu ilmu
zapytajuczniów:
Jakie emocje przeżywał Papież w chwilach pokazanych w ilmie?
Dlaczego tak sądzicie?
Poleć,abyuczniowiezapisalitepropozycje.
Po obejrzeniu ilmu
poprośuczniówopodzieleniesię
wrażeniamizprojekcji.Następniezapytaj:
Jakie wydarzenia, osoby, miejsca przedstawili
autorzy ilmu?
W jakim stopniu zgadza to się z waszymi
wcześniejszymi pomysłami?
Czy podobał się wam dobór tych treści?*
Dlaczego? *
Poproś,abyuczniowiepodaliprzykładysytuacji,wktórychznajdowałsięJanPawełIIiuczuć,
których,zdaniemuczniów,wówczasdoświadczał.Możeszzapisaćtozestawienienatablicy.
Zapytaj:
Które z uczuć najczęściej wyraża/okazuje Jan Paweł II w chwilach pokazywanych w
ilmie?
Czy chcielibyście poznać osobę, która takich uczuć często doznaje? Dlaczego?
ZadaniemdomowymmożebyćnarysowanieOjcaŚwiętegoprzeżywającegowybraneprzez
uczniówemocje(rysunekpowinienbyćpodpisany).Potemwartopoprosićuczniówo
omówienieswoichrysunków:wyjaśnienie,jakieuczuciaprzedstawiająiktóreelementy
narysowanejpostacipokazująteuczucia.
Instytut Yad Vachem. Jerozolima, Izrael © Stanisław Szymański
Pracadomowauczniówmożepolegaćnanapisaniu
pracy,wktórejprzedstawiająodpowiedzinaostatnie
pytania(oznaczonegwiazdkami).
Fontanna di Trevi. Rzym, Włochy © Stanisław Szymański
Zajęcia 5
Zajęcia 6
Poziom: gimnazjum
Poziom: gimnazjum
Przedmioty:godzinawychowawcza,katecheza.
Przedmioty:godzinawychowawcza,katecheza
Temat: Kim jest dla mnie Jan Paweł II?
Temat: Różne oblicza Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu
zwróćuwagęuczniów,żeJanPawełIIbyłbardzoaktywnympapieżem.
Odbyłponad100pielgrzymek,spotkałsięzmilionamiludzi,napisałsetkistrontekstówencyklik,
wygłosiłtysiącehomiliiitd.Możewydawaćsię,żejegodokonańwystarczyłobynażyciekilku
osób…Podzieluczniównasześćzespołów.Podczasprojekcjiilmuzadaniemkażdegozespołu
będziezwrócenieuwaginajedenzaspektówdziałalnościJanaPawłaII.Pierwszyzespółprzyjrzy
sięPapieżowijakozwierzchnikowiKościoła,drugi–jakopielgrzymowi,trzeci–jakoprzyjacielowi
dzieciimłodzieży,czwarty-popatrzynaJanaPawłaIIjaknazwykłegoczłowieka,piąty-skoncentruje
sięnazmianachwprowadzonychprzezPapieża,szósty-zwróciuwagęnawskazanewilmie
znamionaświętościJanaPawłaII.
P
rzed obejrzeniem ilmu
zapytajuczniów:
Jakie skojarzenia wywołuje w was postać Jana Pawła
II?
Poleć,abyuczniowiepracującwparach,wypisalijena
kartkach,grupującwkategoriach:myśli,uczucia,zachowa-
nia.Nadużejplanszy(tablicy)zapisujpodawaneprzez
uczniówskojarzenia.Niekomentujuwag,nieoceniaj,
dopytujjedyniewcelusprecyzowaniazapisu.Zakończ
zapisywaniewówczas,gdyuczniowieprzestanąpodawać
skojarzenia.Głośnoodczytajodpowiedzi.Zaproponuj,abyterazkażdyzuczniówspośród
zapisówwybrałtrzy,którewydająimsięnajważniejszedlaopisupostaciJanaPawłaII.Poleć,
abyuczniowiewparachprzedstawiliswojewyboryorazuzasadnilije.
Następniepoproś,abychętniuczniowieprzedstawilinaforumklasyswojeuwagi(wybranezapisy
wrazzuzasadnieniem).Zwróćuwagę,żeróżniludziemogąwpostaciJanaPawłaIIdostrzegaći
szczególniedoceniaćodmiennewartości,dokonania.Zobaczenieilmu“JanPawełII.Szukałem
Was...”jestokazjądobliższegopoznaniatytułowegobohateraiponownegoprzemyśleniaswoich
opiniionim.Wyjaśnij,żezadaniemuczniówpodczasprojekcjibędziewybranietrzechinformacji
oJaniePawleII,którezrobiłynanichszczególnewrażenie.
Tombola 1980 rok © L’Osservatore Romano
Po obejrzeniu ilmu
poleć,abyuczniowiepracującwutworzonychuprzedniozespołach,narysowali
nadużychplanszachmapymyśliprzedstawiającewybranypunktwidzenianapostaćJanaPawła
II.Pozakończeniupracypolećprzedstawicielomzespołówzaprezentowaniewynikówichpracy.
Pokażdejprezentacjipoprośpozostałychuczniówoichkomentarzedozawartościmapmyśli.
Zapytaj:
Co w nich szczególnie im się podoba? Jakie informacje warto dodać?
Wostatniejczęścizajęćzapytajuczniów:
Co sądzicie o Janie Pawle II po obejrzeniu tego ilmu i wykonaniu map myśli?
Pracądomowąuczniówmożebyćsporządzeniejednejmapymyśli(wedługschematuprzedstawionego
narysunku2)zawierającejuwagizewszystkichmapprzygotowanychnazajęciach.Nadmapami
uczniowiemogąpracowaćwzespołach,wykorzystującprócznapisówtakżezdjęciairysunki.Mapy
teumieśćwwidocznychmiejscachwszkole.
Po obejrzeniu ilmu
poleć,abyuczniowiewparachporozmawialiowybranychwiadomościach,
anastępniepoproś,abychętneosobyprzedstawiływszystkimuczniomswojewyborywrazz
uzasadnieniami.
Zapytaj:
Czy po obejrzeniu ilmu listy ich wyborów uległy zmianie? U kogo tak, a u kogo nie?
Poprośowyjaśnienieprzyczynzmian.Pracadomowa
uczniówmożepolegaćnadokończeniuzdania:Jan
PawełIIjestdlamnie…
USA 1987 rok © L’Osservatore Romano
© Vittoriano Rastelli/CORBIS/FotoChannels
Rzym, Włochy 1983 rok © L’Osservatore Romano
Plik z chomika:
FOTOMEN
Inne pliki z tego folderu:
Materiały o filmie Jan Paweł 2 Szukałem Was.pdf
(2298 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
Aforyzmy z obrazkami
Annimacje z rybkami
Czołówki z Seriali
Dla Kibica - Naprawdę warto
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin