Materiały o filmie Jan Paweł 2 Szukałem Was.pdf

(2298 KB) Pobierz
455928233 UNPDF
455928233.028.png
455928233.029.png 455928233.030.png 455928233.031.png 455928233.001.png 455928233.002.png 455928233.003.png 455928233.004.png 455928233.005.png 455928233.006.png 455928233.007.png 455928233.008.png 455928233.009.png 455928233.010.png 455928233.011.png 455928233.012.png 455928233.013.png 455928233.014.png
Materiały edukacyjne po obejrzeniu ilmu “Jan Paweł
II. Szukałem Was...”
Propozycje zajęć
Zajęcia 1
Poziom: szkoła podstawowa
(klasy IV – VI)
Przedmioty:językpolski,godzinawychowawcza,
katecheza
Sycylia, Włochy 1993 rok © L’Osservatore Romano
Temat: Dokonania Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu poprośuczniówowymienienie
znanychPolaków,którychwartonaśladować.Zapewne
uczniowiewskażątakżeJanaPawłaII.
W s t ę p
1maja2011rokunaplacuŚwiętegoPiotrawRzymieodbędziesiębeatyikacjaJanaPawłaII.Miliony
Polakówporazkolejnyprzypomnąsobietępostać…Iporazkolejnyzastanowiąsięnadtym,jakdokonania
polskiegoPapieżazmieniły„obliczeziemi,tejziemi”.Upływczasupozwalanawiększydystansilepsze
zrozumienieznaczeniadziełaPapieża.Jegoczynyisłowanadalinspirująchrześcijan(inietylko)nacałym
świecie.DokonaniaJanaPawłaIIsątakobszerneiwielowątkowe,żekażdykolejnyilm,książka,artykuł
stwarzaokazjędostrzeżeniaczegośnowegoiznaczącego.FilmdokumentalnyJarosławaSzmidta“JanPaweł
II.SzukałemWas...”jestwyjątkowymprzedsięwzięciem.Podczaspełnometrażowej,90-minutowejprojekcji
widzowiebędąmieliszansęzobaczyćunikalnemateriałydokumentalne.Specjalnienapotrzebyilmuzdjęcia
realizowanow12krajach,naczterechkontynentach.Narratorilmu,znanydziennikarzKrzysztofZiemiec
zabierawidzówm.in.doafrykańskiejwioski,nawzgórzanadpołudniowoamerykańskimCusco,nauliczki
StaregoMiastawJerozolimie–wszędzietam,gdzieobecnośćJanaPawłaIIzostawiłaswójślad.Ważnym
elementemilmusątakżewypowiedziosóbwspominającychPapieża.Wśródnichsą:FrancescoCossiga-
prezydentRepublikiWłoskiejwlatach1985-1992;DalajlamaXIV-duchowyprzywódcaTybetańczyków;
YisraelMeirLau-NaczelnyRabinIzraelawlatach1993-2003;BartłomiejI-PatriarchaKonstantynopola.
WykorzystaniewpełniwalorówtegoniezwykłegoilmuwcelupoznaniadokonańJanaPawłaII
wymagapewnegoprzygotowania.Stądideamateriałówedukacyjnych,którepomogąnauczycielomw
wykonaniutegozadania.Materiałytemająformęuproszczonychscenariuszyzajęćskładającychsięzdwóchczęści.
Wczęścipierwszej-przedprojekcjąilmu-uczniowiesąwprowadzaniwtematykęilmu,wskazywanesąim
treści,naktórepowinnizwrócićuwagęwtrakciepokazu.Poobejrzeniuilmu-nazajęciachomawiają
swojespostrzeżenia,formułująwnioskiireleksje.Scenariuszesąadresowanedouczniówszkółpodstawowych,
gimnazjów,szkółponadgimnazjalnych.Możnajewykorzystaćnagodzinachwychowawczych,lekcjach
kate-chezy,historii,językapolskiego,wiedzyospołeczeństwie,wiedzyokulturze.Celemzajęćjestzapoznanie
uczniówzdokonaniamiJanaPawłaII,atakżewzbudzeniereleksjinadtym,jakiwpływtedokonaniamają
naichpostrzeganieświata.Głównątechnikąwykorzystywanąwproponowanychzajęciachjeststawianie
pytańproblemowych.To,jakabędzietreśćisensodpowiedzizależywpełnioduczniów.Dziękitemu
posunięciumłodziludziemyśląkrytycznieibudująsądybędąceodzwierciedleniemwyznawanychprzez
nichwartościiichprzekonań.WtensposóbformułowanewnioskinatematdokonańJanaPawłaIIbędą
dlamłodychludziprawdziweiznaczące.Wniektórychscenariuszachpróczanalizytematuilmunaciskjest
położonynapoznaniespecyikiilmudokumentalnego,colepiejprzygotujeucz-niówdoświadomego
odbiorutakichprzekazówwprzyszłości.Uzupełnieniemscenariuszysązagadnieniadodyskusjinazajęciach
lubdoopracowaniawsamodzielnychpracachpisemnych.
Zapytaj: Czy warto naśladować Jana Pawła II?
Wysłuchajuwaguczniówizapytaj:
Co wiecie o działalności Jana Pawła II? Czego
chcielibyście się dowiedzieć?
Zapisznadużejplanszypapieru(wykorzystaszją
nakolejnychzajęciach)odpowiedziucznióworaz
polećim,abyzapisalijenakartkach(zgodnieze
schematem przedstawionym na rysunku nr 1).
Wyjaśnij,żewkrótceobejrząilmdokumentalny
poświęconypostacisławnegoPolaka.
Wczasieprojekcjizadaniemuczniówbędziezapamiętanie
conajmniejtrzechnowychdlanichinformacjioPapieżu,
któreniezostaływskazaneprzedilmem.
© Bettmann/CORBIS/FotoChannels
Zapraszamy nauczycieli do korzystania z tych materiałów i życzymy powodzenia!
© Vittoriano Rastelli/CORBIS/FotoChannels
455928233.015.png 455928233.016.png 455928233.017.png 455928233.018.png
Po obejrzeniu ilmu zapytajuczniów:
Czy podobał się wam ilm? Co zwróciło waszą uwagę?
Zajęcia 3
Wysłuchajodpowiedziuczniów.Następniewróćdouwagsprzedpokazu.Umieśćwwidocznym
miejscuplanszęzzapisamizpoprzednichzajęć.
Zapytaj:
Poziom: szkoła podstawowa (klasy III – VI)
Przedmioty:nauczaniezintegrowane(klasaIII),katecheza,plastyka(klasyIV–VI)
Czego nowego o dokonaniach Jana Pawła II dowiedzieliście się z tego ilmu?
Temat: Różne oblicza Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu zaproponuj,abyuczniowienarysowaliJanaPawłaIIwwybranejprzez
siebiesytuacjiipodpisaliswojeprace.Następniepoproś,abykażdyuczeńpokrótceopisałto,
conarysował.Następniewspólniezuczniamipostarajsiępogrupowaćrysunki,np.modlącysię
JanPawełII,JanPawełIIpodczaspielgrzymkiitd.Wyjaśnij,żeuczniowieobejrząwkrótceilm
opolskimPapieżu.Poleć,abywtrakcieseansuzastanowilisię,którązpokazywanychsytuacji
będąchcielinarysowaćnakolejnychzajęciach.
Uwagiuczniówzapisznatablicy.Polećuczniomuzupełnienieichkartek.Następnieponownie
zapytaj:
Czy warto, waszym zdaniem, naśladować Jana
Pawła II?
Po obejrzeniu ilmu poprośuczniówonarysowaniewybranychsytuacjizilmu.Pozakończeniu
pracypoproś,abykażdyuczeńopisałto,cochciałnarysowaćorazuzasadnił,dlaczegowłaśnie
tentematwybrał.Nazakończeniezajęćzapytajuczniów:
Czego dowiedzieliście się o papieżu Janie Pawle II?
Poproś,abyuczniowieodpowiadającnatopytanie,
odwoływalisiędoinformacjioPapieżu,które
zapisali na swoich kartkach. Chętni uczniowie
mogąteżwyszukaćodpowiedzinawybranepytania
umieszczonewwierszu“Czegochcęsiędowiedzieć?”
(rysuneknr1).
RysunkiuczniówmożeszwykorzystaćdoprzygotowaniawystawypoświęconejPapieżowi.
Zajęcia 2
Zajęcia 4
Poziom: szkoła podstawowa
Poziom: szkoła podstawowa
Przedmioty:katecheza,plastyka,językpolski.
Przedmiot:godzinawychowawcza(klasyIV-VI),
zajęciazintegrowane(klasaIII)
Temat: Jak ilm dokumentalny przedstawia rzeczywistość?
Przed obejrzeniem ilmu zaproponuj,abyuczniowiepracującprzezpięćminutwparach,
rozstrzygnęlinastępującyproblem:
Gdybyście chcieli przedstawić waszym rówieśnikom żyjącym np. w Afryce, jak wygląda
nauka w polskiej szkole, to w jakiej formie moglibyście to zrobić?
Temat: Emocje Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu zapytajuczniów:
Czy lubicie się uśmiechać?
Dlaczego się uśmiechacie?
Jakie inne (niż radość) uczucia przeżywacie?
Jak wyrażacie te uczucia?
Polska 1979 rok © L’Osservatore Romano
Pozakończeniupracyuczniówpoproś,abykażdaparapodałaswojepropozycje.Zapewnewśród
propozycjiuczniówznajdziesięprzygotowanieilmu.Zapytaj:
Co i kogo w takim ilmie chcielibyście pokazać?
Wyjaśnij,żeilmukazującyrzeczywisteosoby,miejsca,wydarzeniatoilmdokumentalny.
Zapytaj:
Jakie ilmy dokumentalne oglądaliście? Kiedy, gdzie, przy jakiej okazji?
Porozmawiajzuczniaminatematodpowiedzinatepytania.Zaproponujuczniomkrótkązabawę.
Zadaniemochotnikówbędziepokazaniewskazanychuczuć(np.smutek,strach,złość,radość,
zdziwienie,odraza,nuda),apozostałychdzieci-ichodgadnięcie.
Następniewyjaśnij,żezadaniemuczniówpodczasprojekcjiilmubędzieobserwowaniepostaci
JanaPawłaII,wyrazujegotwarzyorazodgadywanie,jakieuczuciaprzeżywa.
Wyjaśnij,żeterazbędąmieliokazjęobejrzećilm
dokumentalnyoJaniePawleII.Zapytaj:
Jakie, waszym zdaniem, wydarzenia, osoby,
miejsca przedstawią autorzy ilmu?
Po obejrzeniu ilmu zapytajuczniów:
Jakie emocje przeżywał Papież w chwilach pokazanych w ilmie?
Dlaczego tak sądzicie?
Poleć,abyuczniowiezapisalitepropozycje.
Po obejrzeniu ilmu poprośuczniówopodzieleniesię
wrażeniamizprojekcji.Następniezapytaj:
Jakie wydarzenia, osoby, miejsca przedstawili
autorzy ilmu?
W jakim stopniu zgadza to się z waszymi
wcześniejszymi pomysłami?
Czy podobał się wam dobór tych treści?*
Dlaczego? *
Poproś,abyuczniowiepodaliprzykładysytuacji,wktórychznajdowałsięJanPawełIIiuczuć,
których,zdaniemuczniów,wówczasdoświadczał.Możeszzapisaćtozestawienienatablicy.
Zapytaj:
Które z uczuć najczęściej wyraża/okazuje Jan Paweł II w chwilach pokazywanych w
ilmie?
Czy chcielibyście poznać osobę, która takich uczuć często doznaje? Dlaczego?
ZadaniemdomowymmożebyćnarysowanieOjcaŚwiętegoprzeżywającegowybraneprzez
uczniówemocje(rysunekpowinienbyćpodpisany).Potemwartopoprosićuczniówo
omówienieswoichrysunków:wyjaśnienie,jakieuczuciaprzedstawiająiktóreelementy
narysowanejpostacipokazująteuczucia.
Instytut Yad Vachem. Jerozolima, Izrael © Stanisław Szymański
Pracadomowauczniówmożepolegaćnanapisaniu
pracy,wktórejprzedstawiająodpowiedzinaostatnie
pytania(oznaczonegwiazdkami).
Fontanna di Trevi. Rzym, Włochy © Stanisław Szymański
455928233.019.png
Zajęcia 5
Zajęcia 6
Poziom: gimnazjum
Poziom: gimnazjum
Przedmioty:godzinawychowawcza,katecheza.
Przedmioty:godzinawychowawcza,katecheza
Temat: Kim jest dla mnie Jan Paweł II?
Temat: Różne oblicza Jana Pawła II
Przed obejrzeniem ilmu zwróćuwagęuczniów,żeJanPawełIIbyłbardzoaktywnympapieżem.
Odbyłponad100pielgrzymek,spotkałsięzmilionamiludzi,napisałsetkistrontekstówencyklik,
wygłosiłtysiącehomiliiitd.Możewydawaćsię,żejegodokonańwystarczyłobynażyciekilku
osób…Podzieluczniównasześćzespołów.Podczasprojekcjiilmuzadaniemkażdegozespołu
będziezwrócenieuwaginajedenzaspektówdziałalnościJanaPawłaII.Pierwszyzespółprzyjrzy
sięPapieżowijakozwierzchnikowiKościoła,drugi–jakopielgrzymowi,trzeci–jakoprzyjacielowi
dzieciimłodzieży,czwarty-popatrzynaJanaPawłaIIjaknazwykłegoczłowieka,piąty-skoncentruje
sięnazmianachwprowadzonychprzezPapieża,szósty-zwróciuwagęnawskazanewilmie
znamionaświętościJanaPawłaII.
P rzed obejrzeniem ilmu zapytajuczniów:
Jakie skojarzenia wywołuje w was postać Jana Pawła
II?
Poleć,abyuczniowiepracującwparach,wypisalijena
kartkach,grupującwkategoriach:myśli,uczucia,zachowa-
nia.Nadużejplanszy(tablicy)zapisujpodawaneprzez
uczniówskojarzenia.Niekomentujuwag,nieoceniaj,
dopytujjedyniewcelusprecyzowaniazapisu.Zakończ
zapisywaniewówczas,gdyuczniowieprzestanąpodawać
skojarzenia.Głośnoodczytajodpowiedzi.Zaproponuj,abyterazkażdyzuczniówspośród
zapisówwybrałtrzy,którewydająimsięnajważniejszedlaopisupostaciJanaPawłaII.Poleć,
abyuczniowiewparachprzedstawiliswojewyboryorazuzasadnilije.
Następniepoproś,abychętniuczniowieprzedstawilinaforumklasyswojeuwagi(wybranezapisy
wrazzuzasadnieniem).Zwróćuwagę,żeróżniludziemogąwpostaciJanaPawłaIIdostrzegaći
szczególniedoceniaćodmiennewartości,dokonania.Zobaczenieilmu“JanPawełII.Szukałem
Was...”jestokazjądobliższegopoznaniatytułowegobohateraiponownegoprzemyśleniaswoich
opiniionim.Wyjaśnij,żezadaniemuczniówpodczasprojekcjibędziewybranietrzechinformacji
oJaniePawleII,którezrobiłynanichszczególnewrażenie.
Tombola 1980 rok © L’Osservatore Romano
Po obejrzeniu ilmu poleć,abyuczniowiepracującwutworzonychuprzedniozespołach,narysowali
nadużychplanszachmapymyśliprzedstawiającewybranypunktwidzenianapostaćJanaPawła
II.Pozakończeniupracypolećprzedstawicielomzespołówzaprezentowaniewynikówichpracy.
Pokażdejprezentacjipoprośpozostałychuczniówoichkomentarzedozawartościmapmyśli.
Zapytaj:
Co w nich szczególnie im się podoba? Jakie informacje warto dodać?
Wostatniejczęścizajęćzapytajuczniów:
Co sądzicie o Janie Pawle II po obejrzeniu tego ilmu i wykonaniu map myśli?
Pracądomowąuczniówmożebyćsporządzeniejednejmapymyśli(wedługschematuprzedstawionego
narysunku2)zawierającejuwagizewszystkichmapprzygotowanychnazajęciach.Nadmapami
uczniowiemogąpracowaćwzespołach,wykorzystującprócznapisówtakżezdjęciairysunki.Mapy
teumieśćwwidocznychmiejscachwszkole.
Po obejrzeniu ilmu poleć,abyuczniowiewparachporozmawialiowybranychwiadomościach,
anastępniepoproś,abychętneosobyprzedstawiływszystkimuczniomswojewyborywrazz
uzasadnieniami.
Zapytaj:
Czy po obejrzeniu ilmu listy ich wyborów uległy zmianie? U kogo tak, a u kogo nie?
Poprośowyjaśnienieprzyczynzmian.Pracadomowa
uczniówmożepolegaćnadokończeniuzdania:Jan
PawełIIjestdlamnie…
USA 1987 rok © L’Osservatore Romano
© Vittoriano Rastelli/CORBIS/FotoChannels
Rzym, Włochy 1983 rok © L’Osservatore Romano
455928233.020.png 455928233.021.png 455928233.022.png 455928233.023.png 455928233.024.png 455928233.025.png 455928233.026.png 455928233.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin