standardy_kontroli_finansowej_w_jsfp.pdf

(163 KB) Pobierz
Microsoft Word - 2006_Standardy Kontroli Finansowej_2706_na www.doc
Załącznik do Komunikatu
Nr 13 Ministra Finansów
z dnia 30 czerwca 2006 r.
Standardy kontroli finansowej
w jednostkach sektora finansów publicznych
I. Wstęp
Charakter standardów
Standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, zwane dalej
Standardami ”, określają podstawowe wymagania odnoszące się do systemów kontroli
finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, zwanych dalej „jednostkami”.
Standardy stanowią zbiór wskazówek, które kierownicy jednostek powinni wykorzystać
do tworzenia, oceny i doskonalenia systemów kontroli finansowej w kierowanych przez
siebie jednostkach. Celem Standardów jest promowanie wdrażania w jednostkach spójnego
ijednolitego modelu kontroli finansowej zgodnego ze współczesnymi standardami
i modelami kontroli wewnętrznej, z uwzględnieniem specyficznych zadań, które realizuje
dana jednostka i warunków w jakich funkcjonuje.
Zgodnie z art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, kierownik jednostki, ustalając
procedury kontroli finansowej, o których mowa w art. 47 ust. 2 ustawy, powinien wziąć pod
uwagę niniejsze Standardy .
Standardy zostały określone w oparciu o powszechnie uznawane standardy kontroli
wewnętrznej. Przy ich opracowywaniu uwzględniono:
- „Standardy kontroli wewnętrznej w Komisji Europejskiej” – opracowane przez Komisję
Europejską - Dyrekcję Generalną ds. Budżetu,
- „Kontrola wewnętrzna – zintegrowana koncepcja ramowa” oraz „Zarządzanie ryzykiem
w przedsiębiorstwie” – raporty opracowane przez Komitet Organizacji Sponsorujących
Komisję Treadway (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway
Commission - COSO),
- „Wytyczne w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym” –
przyjęte w 2004 r. przez Międzynarodową Organizację Najwyższych Organów
Kontroli/Audytu (International Organization of Supreme Audit Institutions - INTOSAI) .
1
Standardy przedstawiono w pięciu obszarach odpowiadających pięciu podstawowym
elementom systemu kontroli wewnętrznej, tj.:
- środowisko wewnętrzne,
- zarządzanie ryzykiem,
- mechanizmy kontroli,
- informacja i komunikacja,
- monitorowanie i ocena.
Definicje i pojęcia
Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy, kontrola finansowa obejmuje:
1) przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych
i dokonywania wydatków,
2) badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym
procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań
finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień
publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur dotyczących procesów,
o których mowa w pkt 2.
Takie ujęcie kontroli finansowej nawiązuje do współczesnych koncepcji kontroli
wewnętrznej, prezentowanych w wymienionych wyżej powszechnie uznawanych
standardach. W celu prawidłowego ukazania relacji pomiędzy kontrolą finansową
zdefiniowaną w przepisach ustawy, a kontrolą wewnętrzną określoną w tych dokumentach,
poniżej przytoczono definicję kontroli wewnętrznej według „Wytycznych w sprawie
standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym” INTOSAI:
„Kontrola wewnętrzna jest integralnym procesem, na który ma wpływ zarząd jednostki oraz
jej personel. Jest ona zaprojektowana tak, aby odnosić się do ryzyk i dawać rozsądne
zapewnienie, że działania jednostki skierowane na wypełnianie jej misji pomagają jej również
w osiągnięciu następujących ogólnych celów:
prowadzenie uporządkowanej, etycznej, gospodarnej, skutecznej i wydajnej
działalności,
wypełnianie obowiązków związanych z odpowiedzialnością,
zgodność z prawem i przepisami,
ochrona zasobów przed utratą, niewłaściwym wykorzystaniem i zniszczeniem.
2
Kontrola wewnętrzna jest procesem dynamicznym i integralnym, który musi być ciągle
dostosowywany do zmian w organizacji. Kierownictwo i personel wszystkich szczebli muszą
mieć współudział w tym procesie odnoszenia się do ryzyk i dawania rozsądnego zapewnienia
o osiąganiu misji jednostki i jej ogólnych celów”.
Kontrolę finansową należy zatem określić jako część systemu kontroli wewnętrznej w danej
jednostce dotyczącą procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków
publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. Należy też zaznaczyć, że w praktyce wszystkie
obszary funkcjonowania jednostki, są zawsze w pewnym stopniu powiązane co najmniej
z jednym z powyższych procesów. Pojęcie kontroli finansowej należy zatem utożsamić
z pojęciem kontroli wewnętrznej w ujęciu międzynarodowych standardów.
Charakter systemu kontroli finansowej
System kontroli finansowej powinien być wbudowany w strukturę jednostki. Skuteczność
kontroli finansowej wymaga, aby zadania z nią związane dotyczyły bieżącej działalności
jednostki, tj. stanowiły część codziennych zadań wykonywanych przez pracowników
na wszystkich szczeblach organizacyjnych.
System kontroli finansowej nie zamyka się wyłącznie w procedurach, instrukcjach czy
zarządzeniach kierownictwa. Skuteczność kontroli finansowej zależy od sposobu, w jaki
kierownictwo i pracownicy jednostki wykonują obowiązki z nią związane.
System kontroli finansowej, jako narzędzie wspomagające kierowanie jednostką, z uwagi na
ograniczenia swojej skuteczności, nie może dać całkowitej pewności, że cele jednostki
zostaną osiągnięte. Jednak pomimo tych ograniczeń, za pomocą skutecznego systemu kontroli
finansowej można uzyskać rozsądny stopień pewności, że jednostka osiągnie swoje cele.
II. Standardy kontroli finansowej
A. Środowisko wewnętrzne
Właściwe środowisko wewnętrzne jest fundamentem dla pozostałych elementów kontroli
finansowej. Standardy w tym zakresie (pkt 1-5) dotyczą systemu zarządzania jednostką i jej
zorganizowania jako całości. Środowisko wewnętrzne w sposób zasadniczy determinuje
jakość kontroli finansowej w jednostce.
1) Uczciwość i inne wartości etyczne
Kierownik jednostki oraz pracownicy, wykonując powierzone im zadania i obowiązki, kierują
się osobistą i zawodową uczciwością. Kierownik jednostki poprzez przykład i codzienne
decyzje wspiera i promuje przyjęte w jednostce wartości etyczne oraz osobistą i zawodową
3
uczciwość pracowników. Pracownicy rozumieją, jakie zachowanie i postępowanie jest
uważane w jednostce za etyczne. Kierownik jednostki oraz pracownicy są pozytywnie
nastawieni do kontroli finansowej i wspierają jej funkcjonowanie.
2) Kompetencje zawodowe
Kierownik jednostki oraz pracownicy posiadają taki poziom wiedzy, umiejętności
i doświadczenia, który pozwala im skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania
i obowiązki, a także rozumieć znaczenie systemu kontroli finansowej. Proces zatrudnienia
prowadzony jest w taki sposób, który zapewnia wybór najlepszego kandydata na dane
stanowisko pracy. Kierownik jednostki zapewnia rozwijanie kompetencji zawodowych przez
pracowników jednostki.
3) Struktura organizacyjna
Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych komórek organizacyjnych
jednostki oraz zakres sprawozdawczości jest określony w formie pisemnej w sposób
przejrzysty i spójny. Każdemu pracownikowi został przedstawiony na piśmie zakres jego
obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
4) Identyfikacja zadań wrażliwych
Zostały zidentyfikowane zadania, przy wykonywaniu których pracownicy mogą być
szczególnie podatni na wpływy szkodliwe dla gospodarki finansowej lub wizerunku jednostki
oraz zostały ustanowione odpowiednie środki zaradcze. Zestawienie zadań wrażliwych oraz
procedury służące realizacji środków zaradczych zostały określone w formie pisemnej
i zapoznano z nimi pracowników.
5) Powierzenie uprawnień
Zakres uprawnień powierzonych poszczególnym pracownikom jest precyzyjnie określony
oraz odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji i ryzyka z nimi związanego. Przyjęcie
uprawnień jest potwierdzone podpisem pracownika.
B. Zarządzanie ryzykiem
Osiąganie celów każdej jednostki wiąże się z ryzykiem. Zarządzanie ryzykiem ma na celu
zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów jednostki. Standardy w obszarze
zarządzania ryzykiem (pkt 6-9) wskazują na niezbędne elementy tego procesu.
6) Określanie celów i monitorowanie realizacji zadań
W jednostce sporządza się co najmniej roczny plan pracy jednostki określający poszczególne
cele izadania jednostki, mierzalne wskaźniki lub kryteria ich realizacji, komórki
4
organizacyjne odpowiedzialne za ich realizację oraz zasoby, w szczególności osobowe,
finansowe, rzeczowe, przeznaczone do ich realizacji. Kierownik jednostki oraz wyznaczeni
pracownicy prowadzą bieżącą ocenę (monitoring) realizacji zadań za pomocą wyznaczonych
wskaźników lub kryteriów.
7) Identyfikacja ryzyka
Systematycznie, nie rzadziej niż raz w roku, dokonuje się identyfikacji zewnętrznego
i wewnętrznego ryzyka związanego z poszczególnymi celami i zadaniami jednostki,
dotyczącego zarówno działalności całej jednostki, jak i realizowanych przez jednostkę
konkretnych programów, projektów czy zadań. W przypadku istotnej zmiany warunków,
w których funkcjonuje jednostka, identyfikacja ryzyka jest ponawiana.
8) Analiza ryzyka
Zidentyfikowane ryzyka poddawane są analizie mającej na celu określenie możliwych
skutków i prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka. Kierownik jednostki lub
upoważnieni pracownicy określają akceptowany poziom ryzyka.
9) Reakcja na ryzyko i działania zaradcze
Określony został rodzaj reakcji w stosunku do każdego istotnego ryzyka (tolerowanie,
przeniesienie, wycofanie się, działanie). Kierownik jednostki lub upoważnieni pracownicy
określają działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka
do akceptowanego poziomu.
C. Mechanizmy kontroli
Standardy w tym zakresie (pkt 10-24) stanowią zestawienie podstawowych mechanizmów,
które mogą funkcjonować w ramach systemu kontroli finansowej, nie tworząc jednak
wyczerpującego zbioru. System kontroli finansowej powinien być elastyczny i dostosowany
do specyficznych potrzeb jednostki. Każdy mechanizm kontrolny funkcjonujący w jednostce
powinien stanowić odpowiedź na konkretne ryzyko, które jednostka zamierza ograniczyć.
Koszty wdrożenia i stosowania mechanizmów kontroli nie powinny być wyższe niż uzyskane
dzięki nim korzyści. Wśród mechanizmów kontroli wyodrębniono specyficzną ich grupę
dotyczącą systemów informatycznych (pkt 19-24). Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku
funkcjonowania systemów informatycznych zastosowanie mogą mieć także ogólne
mechanizmy kontroli.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin