Archiwa kościelne w Polsce swoim początkami.docx

(16 KB) Pobierz

Archiwa wyznaniowe

 

Archiwa kościelne w Polsce swoim początkami

sięgają czasów tworzenia administracji kościelnej.

Wraz z rozwojem chrześcijaństwa i powstawaniem

pierwszych instytucji pojawiła się także

konieczność wytwarzania i gromadzenia dokumentów.

Przykład brano z kancelarii papieskiej oraz diecezji

i kolegiów duchownych już istniejących w części

zachodniej Europy. szybko pojawiły się dyplomy i to różnej proweniencji.

Niewątpliwie pierwsze napłynęły z Rzymu. Były to

bulle erygujące diecezje. Niestety, te pierwsze nie zachowały

się i możemy jedynie domyślać się ich treści,

korzystając z podobnych dokumentów z początku

XII w. W Archiwum Archidiecezji

Gnieźnieńskiej jest przechowywany najstarszy

zachowany dokument – bulla Innocentego II

z 1136 r., zwana złotą bullą języka polskiego. Stanowi

ona jeden z najcenniejszych zabytków piśmiennictwa

polskiego i zawiera wiele polskich nazw miejscowych

i osobowych. Mimo że w czasie drugiej wojny światowej

została zrabowana przez wojska niemieckie,

a potem radzieckie, powróciła i jest prawdziwym skarbem

polskiego Kościoła. w świątyniach

tworzono skarbce (np. weWrocławiu, w górnej

zakrystii katedralnej3), by tam umieszczać nie tylko

drogocenne precjoza i paramenty liturgiczne, ale

także pisma. Do najsłynniejszych należą gnieźnieński

i krakowski, ale także przy pozostałych kościołach

katedralnych.

Wydaje się zatem, że nie będzie nadużyciem

stwierdzenie, że pierwsze archiwa kościelne w Polsce

powstawały wraz z założeniem diecezji, a praktyka ta

stała się normą przynajmniej od końca XII w.

Co więcej, od

XIII w. zaczęły pojawiać się już pierwsze regulacje

prawne mówiące o obowiązku troski o dokumenty

zapis

traktujący wprost o archiwach kościelnych pochodzi

dopiero z 1511 r. Wówczas synod piotrkowski polecił

duchownym, by wszystkie oryginalne dokumenty

swych kościołów i beneficjów przechowywali w archiwum

katedry

Kodeks prawa kanonicznego z 1917 r.

w kanonie 375 polecił, by ordynariusze w swoich diecezjach

zakładali w stosownym i bezpiecznym miejscu

archiwum (archivum seu tabularium), w którym

mają być przechowywane dokumenty i pisma (akta)

odnoszące się do spraw „tum spiritualia tum temporalia

(duchowych i doczesnych).

od 1983 r. odniesieniem dla archiwów kościelnych

są postanowienia Kodeksu prawa kanonicznego,

ogłoszonego przez Jana Pawła II12. Jest w nich mowa o archiwum bieżącym,

tajnym i historycznym, a także „kościołów

katedralnych, kolegiackich, parafialnych oraz innych

znajdujących się na jego [biskupa diecezjalnego]

terytorium”13.

Koncentrując się na liczbie archiwów w poszczególnych

okresach historycznych, można przyjąć, że u progu epoki nowożytnej archiwów diecezjalnych

było tyle ile biskupstw, czyli 16 (gnieźnieńskie, chełmińskie,

krakowskie, płockie, poznańskie, wileńskie,

włocławskie, wrocławskie i żmudzkie oraz lwowskie

i chełmskie, kamienieckie, kijowskie, łuckie i przemyskie,

a także z przywilejem egzempcji – warmińskie),

w tym dwa archidiecezjalno-metropolitalne –

w Gnieźnie i Lwowie.

Dla okresu międzywojennego

najważniejsze były ustalenia przyjęte

w bulli Vixdum Poloniae unitas, na mocy której od

1925 r. funkcjonowało 5metropolii (gnieźnieńsko-poznańska,

warszawska, wileńska, lwowska i krakowska),

21 archidiecezji i diecezji, nie licząc gdańskiej, utworzonej

dla Wolnego Miasta Gdańska; 10 z nich pochodziło

z okresu przedrozbiorowego, 6 z okresu niewoli,

a 5 zostało utworzonych w latach 1918–192516. Kolejne

zmiany przyniósł 1945 r. To sprawiło,

że w pierwszych latach powojennych istniały 22 diecezje

i 3 administracje, a także ok. 60 zakonów i zgromadzeń

żeńskich oraz podobna liczba męskich. Obecnie Kościół w Polsce liczy

43 archidiecezje i diecezje.

Początkowo w Polsce nie wystawiano

dokumentów erygujących, a jedynie

w sprawozdaniach i protokołach potwierdzano ich

istnienie. To dotyczy archiwów diecezjalnych, ale

także parafialnych, zakonnych czy wewnętrznych

instytucji i urzędów kościelnych. Przyjmuje się, że pierwszym

nowoczesnym archiwum kościelnym na ziemiach

polskich stało się powołane do życia 13 października

1925 r. archiwum w Poznaniu (uroczysta inauguracja

miała miejsce 27 maja 1926 r.). Dwa lata

później erygowano archiwum diecezji przemyskiej

(1927), potem dołączyły jeszcze diecezje Pelplin

i Płock (1928), Lwów (1931), Łódź (1937) i Kielce

(1939). Osobne archiwa prowadzą parafie28. Są one bardzo

zróżnicowane. Niektóre z nich sięgają początkami

XIII w. i posiadają bardzo bogate zbiory. Można w nich

napotkać dyplomy, dokumenty uposażeniowe, fundacyjne,

bractw, szpitala, brewia odpustowe, protokoły wizytacji

biskupich i dziekańskich, listy pasterskie biskupów,

akta gospodarcze itp. Jednak najważniejsze są

księgi metrykalne – ochrzczonych (libri natorum et

baptizatorum), zaślubionych (libri copulatorum),

zmarłych (libri mortuorum), zapowiedzi (libri bannorum)

czy parafian (libri status animarum lub conscriptiones

animarum). Ich prowadzenie polecił sobór

trydencki, ale w niektórych parafiach polskich zakładano

je wcześniej.

Wśród archiwów kościelnych bardzo ważną rolę

odgrywają zasoby zakonne30. Zakładano je wraz z momentem

erygowania klasztoru. W Polsce do najstarszych

należą archiwa benedyktyńskie, cysterskie,

dominikańskie, augustiańskie, kanoników regularnych,

franciszkańskie i karmelickie, zakładane w wiekach

XI–XV. przechowywano akta administracyjno-gospodarcze

i księgi protokołów posiedzeń konwentu (kapituły

zakonnej). Gromadzono także akta personalne

poszczególnych zakonników czy też libri mortuorum

(księgi zmarłych). Przechowywano dokumenty potwierdzające

działalność duszpasterską, darowizny,

prowadzenie szkół i szpitali, a czasem także aptek.

Znaczenie archiwów kościelnych jest coraz bardziej

dostrzegane przez instytucje świeckie oraz ludzi

nauki i studentów zarówno kierunku teologicznego, jak

innych nauk humanistycznych i społecznych. Natomiast w podsumowaniu

warto jeszcze raz podkreślić, że Kościół

zawsze otaczał szczególną troską spuściznę archiwalną,

dlatego też jego zasoby zachowały się do dziś

i służą celom duszpasterskim, administracyjnym,

naukowym, popularnonaukowym i ekspozycyjnym.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin