PCzyz.pdf

(2205 KB) Pobierz
136816768 UNPDF
Zastosowanie bazy danych MONA w Muzeum Narodowym w Warszawie
na przykładzie zbiorów graficznych
MONA, czyli modułowy system przeznaczony do gromadzenia informacji o muzealiach,
początkami sięga roku 1990, w którym Muzeum Narodowe w Warszawie podjęło współpracę
z Biurem Usług Informatycznych S SOFT. Po zapoznaniu się ze specyfiką zbiorów i pracy Muzeum
powstał program, który rozwijany etapami, z czasem stał się wszechstronnym narzędziem
muzealnika, służącym różnorakim zadaniom. Uwzględniono potrzeby działu inwentarzy, działów
merytorycznych, dokumentacji wizualnej i dokumentacji konserwatorskiej. MONA działa obecnie
w sieci wewnętrznej, co umożliwia jednoczesną pracę wielu użytkowników w jednej bazie danych
przy znaczącym usprawnieniu opracowania i zarządzania wielkimi kolekcjami muzealnymi.
Obecnie program stosowany jest w ponad 60 placówkach muzealnych w Polsce 1 . Jedną
z największych baz danych, liczącą przeszło 230 tysięcy rekordów, posiada Muzeum Narodowe
w Warszawie.
Program powstawał przy współpracy Biura Usług Informatycznych z pracownikami
merytorycznymi Muzeum, którzy oczekiwali wszechstronnej aplikacji, wyposażonej w bogaty
zestaw funkcji zapewniających dokładny opis obiektów muzealnych. Jednym z działów, który
intensywnie współpracował przy tworzeniu i udoskonalaniu programu był Gabinet Grafiki Polskiej
(obecnie Gabinet Grafiki i Rysunku Nowożytnego Polskiego). Kolekcje graficzne dobrze obrazują
wszystkie wyzwania stojące przed twórcami systemu bazodanowego. W zbiorach Gabinetu
znajdują się bowiem bardzo zróżnicowane muzealia, takie jak pojedyncze rysunki i ryciny,
nierzadko będące częściami obszerniejszych kolekcji (np. zbiory ekslibrisów), szkicowniki
artystów, albumy i teki graficzne, albumy sztuczne, fotografie dawne, a także matryce, czyli płyty
i klocki graficzne. Specyficzną cechą grafiki jest wielość oryginałów – odbitki z tej samej matrycy
mogą się znacznie różnić od siebie, co obliguje do szczególnej precyzji przy ich opisywaniu. Zbiory
Gabinetu mają rozmaitą historię i proweniencję, są częściami większych lub mniejszych zespołów.
Potrzebny był zatem program, który umożliwiłby zawarcie szczegółowego opisu obiektu, a co za
tym idzie szybkie dotarcie do informacji i identyfikację poszukiwanych prac w zbiorze.
Doświadczenie zebrane w czasie powstawania programu sprawiło, że MONA stała się
wyspecjalizowanym, wciąż rozwijanym narzędziem spełniającym coraz więcej zadań. W ciągu
kilkunastu lat pracownikom Gabinetu Grafiki i Rysunku Nowożytnego Polskiego oraz Gabinetu
Grafiki i Rysunku Nowożytnego Obcego udało się wpisać ponad 60 tys. rysunków i rycin. Ta
pokaźna liczba wpisów pozwala na dokonywanie rozbudowanych kwerend i pracy merytorycznej
w bazie danych. Pracownicy Gabinetu używają systemu MONA nie tylko do inwentaryzowania
1 Lista instytucji użytkujących MONĘ jest dostępna w World Wide Web:
136816768.002.png
zbioru, lecz także do szczegółowego, naukowego opracowywania obiektów, na przykład
na potrzeby publikowanych katalogów zbiorów i wystaw 2 .
Program MONA spełnia zatem w Muzeum dwie podstawowe funkcje. Umożliwia zarówno
merytoryczne opracowywanie zbioru jak i zarządzanie kolekcjami (protokoły wypożyczeń,
dokumentacja konserwatorska, dokumentacja wizualna). Program stanowi cyfrowy odpowiednik
tradycyjnej, papierowej dokumentacji muzealnej, zapewnia jednocześnie szeroką gamę narzędzi
bazodanowych, służących nowoczesnemu – a więc szybkiemu i wszechstronnemu – przetwarzaniu
zgromadzonych informacji. Zawiera bogaty wybór funkcji wydruku dokumentów (w różnych
wersjach), np. kart naukowych i ewidencyjnych oraz roboczych spisów, wyników kwerend,
skorowidzów, kopert itp. Należy zaznaczyć, że program nie zastępuje tradycyjnych dokumentów,
lecz uzupełnia je, wpływając na szybszy dostęp do informacji.
MONA umożliwia sprawne odszukiwanie obiektów według kilkudziesięciu kryteriów
wyszukiwawczych. Pełni również rolę katalogu topograficznego – ułatwiając fizyczną lokalizację
obiektów w Gabinecie. Inna ważna funkcja pozwala na sporządzanie, aktualizowanie oraz
archiwizowanie wycen muzealiów (pojedynczych obiektów lub zespołów). Możliwe jest to dzięki
poszczególnym modułom programu, takich jak:
inwentarz muzealny (gromadzi pełną informację o obiekcie, pozwala na dodawanie
i usuwanie obiektów z inwentarza, pozwala na przeglądanie informacji o obiektach
oraz na generowanie raportów i wydruków)
rejestr muzealny (łączy poszczególne rekordy obiektów w grupy dla łatwiejszego
opracowywania zbiorów)
ruch obiektów (dokumentuje muzealny jak i pozamuzealny ruch obiektów, a także pozwala
na sporządzenie umów wypożyczeń)
księga akcesji (rejestruje dane o nabytkach darach, zakupach i przekazach)
raporty
kwerendy
skontrum
słowniki (porządkuje i systematyzuje terminy wyszukiwawcze)
system (ustala uprawnienia użytkowników oraz ustawienia programu) 3 .
Po zalogowaniu do systemu można przejść do wybranych modułów (il. 1-2).
2 Przykładem opracowania, który w znacznej mierze powstał w wyniku pracy w bazie danych MONA, jest katalog
wystawy Miłośnicy grafiki i ich kolekcje w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie , pod red. Anny Grochali,
Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006.
3 Szczegółowy opis modułów znajduje się w World Wide Web: http://www.jws.com.pl/mona/mona_mod.html
[dostęp 4 sierpnia 2008].
136816768.003.png
Ilustracja 1: Moduł inwentarzy
Ilustracja 2: Moduł rejestrów
Każdy rekord w programie MONA może być opisany za pomocą kilkudziesięciu pól
(atrybutów). Pracownicy merytoryczni przy wpisywaniu do bazy danych muzealiów mają
do wypełnienia w pierwszej kolejności 19 pól Karty obiektu . Na opis taki składają się informacje
podstawowe:
identyfikator obiektu (numer inwentarzowy)
klasyfikacja obiektu
typ obiektu (informujący o tym, czy jest to obiekt pojedynczy, czy stanowi część większej
136816768.004.png
całości)
tytuł
twórcy (autor lub autorzy dopisywani i wybierani ze słownika przez pracowników
merytorycznych)
miejsce powstania (dopisywane i wybierane ze słownika)
datowanie (dokładne lub w przedziale czasowym)
technika (technika wykonania dzieła dopisywana i wybierana ze słownika)
klasyfikacja GUS
właściciel
dział
miejsce przechowywania
rodzaj obiektu
Ilustracja 3: Przykładowy opis podstawowy
Bardziej złożone dane zapisuje się w zakładce Opisu szczegółowego (il. 4), która składa się
z 27 pól. Służą one obszerniejszej charakterystyce obiektu (pola: Opis fizyczny , Napisy , Sygnatury ,
uzupełnienia dotyczące wymiarów i datowania), opracowaniu naukowemu (m.in. pola: Analogie ,
Pierwowzór , Bibliografia , Pochodzenie , Napisy , Sygnatury ), dokumentacji inwentaryzatorskiej
( Pochodzenie , Inne numery , Zmiana działu ), konserwatorskiej ( Stan zachowania , Karta
konserwatorska ) i fotograficznej ( Dokumentacja fotograficzna ).
136816768.005.png
Ilustracja 4: Szczegółowy opis obiektu muzealnego
Po wypełnieniu opisu obiektu możliwy jest wydruk m.in. tradycyjnej karty inwentarzowej
(il. 5), karty magazynowej, koperty na negatyw czy szczegółowych informacji o obiekcie.
Ilustracja 5: Przykład podglądu wydruku karty naukowej
Rekordy zgromadzone w bazie MONA można zestawiać według dowolnych kryteriów
w tzw. rejestrach (il.2). Stanowią one niezależne od elektronicznego inwentarza dogodne narzędzie
służące grupowaniu wybranych muzealiów według trwałych lub doraźnych potrzeb: ze względów
naukowych (zespoły obiektów jednego artysty), typologicznych (np. ikonografia danego
zagadnienia) lub porządkowych czy organizacyjnych (obiekty przygotowywane do oprawienia
lub wypożyczenia).
136816768.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin