Psychologia szefa.pdf

(217 KB) Pobierz
Psychologia szefa
Psychologia szefa
Autorzy: Jerzy Gut, Wojciech Haman
ISBN: 83-7361-266-1
âSzef to jest zawd jak kaŃdy inny. Autorzy zamykajĴ w prostych receptach rozwiĴzania
na najtrudniejsze, skomplikowane sytuacje w relacjach miķdzy przeĀoŃonym i jego
zespoĀem. Wystarczy zapamiķtaě te recepty i konsekwentnie je realizowaě.Ò
Joanna Szybisz
Dyrektor ds. Polityki Personalnej Polkomtel S.A.
âRekomenduje ten podrķcznik dla kaŃdej osoby zarzĴdzajĴcej praca innych.Ò
Cezary Kucharski
Wella Polska
âMyľlķ, Ńe sĴ to przykazania Ð jak naleŃy wykonywaě trudny zawd Szefa. Zawarte jest
w niej wszystko to, co jest mi bliskie Ð ludzkie podejľcie do pracownika Ð nic nie jest
waŃniejsze niŃ czĀowiek.Ò
Danuta Sikora
âSkoro wziĴĀeľ tķ ksiĴŃkķ do rķki, to zapewne jesteľ szefem. JeŃeli czujesz, Ńe zawd
ten jest trudny i przysparza Ci wiele stresw, to mamy podobne doľwiadczenia.
W kontakcie z podwĀadnymi codziennie spotykamy siķ z sytuacjami, ktre nas stresujĴ.
Musimy podejmowaě trudne decyzje, egzekwowaě wykonanie poleceĺ, oceniaě
pracownikw, karaě i nagradzaě, rozwiĴzywaě konflikty, motywowaě. Kiedy dziaĀamy
pod wpĀywem silnego stresu, to zazwyczaj rozwiĴzujemy trudne sprawy w sposb maĀo
dla nas korzystny, jakby emocje odbieraĀy nam rozsĴdek i moŃliwoľě racjonalnego
myľlenia. Zrozumieliľmy, Ńe wyjľciem z tej puĀapki moŃe byě stworzenie i opanowanie
bezpiecznych standardw dziaĀania w powtarzajĴcych siķ, ale kĀopotliwych dla szefa
relacjach z podwĀadnymi. Mamy nadziejķ, Ńe specyfikĴ tej ksiĴŃki jest to, iŃ odnosi siķ
ona do polskiej rzeczywistoľci. PiszĴc jĴ, byliľmy ľwiadomi, Ńe nie da siķ przenieľě
do nas wielu wzorcw dziaĀania, ktre sĴ skuteczne w krajach bogatych,
z ustabilizowanym rynkiem, a przede wszystkim rŃniĴcych siķ od Polski kulturowo.
Wiķkszoľě literatury z zakresu zarzĴdzania i motywowania to tĀumaczenia z jķzyka
angielskiego, dlatego wszystkie przywoĀane przez nas przykĀady dotyczĴ polskich
szefw i polskich podwĀadnych.Ò
Autorzy
15975060.007.png 15975060.008.png 15975060.009.png 15975060.010.png 15975060.001.png 15975060.002.png
Spis treci
1. Szef to trudny zawód.............................................................. 7
2. Exposé szefa.............................................................................13
Jak wygłosi exposé?................................................................................23
Intencje szefa dotyczce jego exposé ...............................................23
Minimalne granice szefa ..................................................................25
Maksymalne preferencje szefa .........................................................27
Zako%czenie exposé ..........................................................................28
Przykładowe exposé szefa .................................................................29
Uwagi i komentarze do szefowskiego exposé ................................ 31
3. Karanie....................................................................................33
Sankcje i dolegliwo,ci, których mo0esz u0y
do karania podwładnych........................................................................38
Pułapki podczas karania. Dziecko — Rodzic — Dorosły.................40
Algorytm karania ....................................................................................45
Cel spotkania i ludzka twarz szefa ..................................................47
Co podwładny zrobił?.......................................................................47
Na jakie koszty i konsekwencje pracownik naraził szefa? ............48
Jak granic; z exposé naruszył podwładny? ...................................48
Wyznaczenie kary lub innej dolegliwo,ci ......................................49
Dopu, karanego do głosu tylko jeden raz ....................................50
Propozycja pomocy, aby podwładny w przyszło,ci
nie popełniał podobnych bł;dów ................................................... 51
Zapowied= bardziej surowej sankcji w sytuacji recydywy.............52
Zalecenie naprawy bł;du ..................................................................52
Wyra=ne zako%czenie spotkania ..................................................... 53
Nasze uwagi do karania..........................................................................54
15975060.003.png
4
SPIS TRECI
4. Nagradzanie ...........................................................................57
Nagrody, czyli ró0ne sposoby doceniania
i wyró0niania pracowników...................................................................60
Nagrody-symbole. Przynale0no, do elity .....................................60
Docenianie bliskich osób dobrego pracownika............................ 61
Nagrody dopasowane do potrzeb i zainteresowa% pracownika.....63
Nie bój si; mówi: „Dzi;kuj;. Doceniam. Jestem wdzi;czny”...... 64
Kłopoty szefa podczas nagradzania......................................................66
Algorytm rozmowy z docenianym podwładnym ...............................69
Uwagi do nagradzania ............................................................................72
5. Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa..........................75
Jak przekazywa trudne decyzje? ...........................................................79
Nazwanie celu spotkania..................................................................82
Ludzka twarz szefa.............................................................................82
Jak dopasowa ludzk twarz do osobowo,ci szefa
(Osobisty — Rzeczowy)....................................................................84
Decyzja przekazana w odpowiedzialnej formie ............................84
Krótkie, prawdziwe uzasadnienie decyzji ......................................86
Obrona własnej decyzji — zdarta płyta..........................................87
Zamkni;cie spotkania dotyczcego decyzji szefa
lub zaproszenie podwładnego do negocjacji
nad sposobem wykonania decyzji ...................................................90
6. Model negocjacji nastawionych na współprac(..............93
7. Zestaw psychologicznych narz(dzi szefa........................103
„Zdarta płyta”........................................................................................ 105
Odsłanianie intencji szefa.................................................................... 106
Informacja zwrotna ..............................................................................109
Pytania i parafrazy. Narz;dzia skutecznego słuchania .....................111
Trudne pytania .................................................................................111
Parafraza potrzeb..............................................................................113
Sztuka odmawiania podwładnym, czyli szefowskie: „Nie”............. 117
Stawianie granic..................................................................................... 119
Targowanie szefowskie. Sztuka ust;pstw i dawania satysfakcji ....... 121
15975060.004.png
SPIS TRECI
5
8. Zwalnianie pracowników...................................................125
Standard komunikowania decyzji o zwolnieniu ..............................129
Ludzka twarz szefa, intencje, trudno,ci i cel spotkania..............129
Decyzja o zwolnieniu, z krótkim uzasadnieniem ....................... 130
Zdarta płyta, czyli ochrona decyzji ................................................131
Negocjacje dotyczce sposobu rozstania...................................... 133
Targuj si;, aby da podwładnemu satysfakcj;.............................. 136
9. Refleksje o zwolnieniach w polskiej rzeczywisto/ci.....145
10.Od pro/by do negocjacji.....................................................151
11.Refleksje o pro/bie i odpowiedzialno/ci.........................167
12.Jak radzi3 sobie z narzekaniem podwładnych?.............177
Od marudzenia do odpowiedzialno,ci.
Algorytm rozmowy z „narzekaczem” ................................................184
Wysłuchanie osłabionego pracownika i odtruwanie go............. 184
Pomoc w nazwaniu problemu pracownikowi,
który narzeka i marudzi. Zaproszenie do współpracy................188
Zgłuszanie zawzi;tego i niepoprawnego narzekacza,
który zatruwa zespół ....................................................................... 191
13.Refleksje o pomaganiu i odpowiedzialno/ci..................193
14.Szef jako mediator...............................................................199
Algorytm mediacji szefowskiej........................................................... 207
15.Refleksje na po6egnanie....................................................209
Samotno, szefa ....................................................................................212
Motywowanie podwładnych ...............................................................214
Wiedza i umiej;tno,ci szefa .................................................................217
16.Buduj8ce zako9czenie.........................................................219
Informacje o szkoleniach.......................................................225
15975060.005.png
Karanie
Motywuj swoich podwładnych jak dorosły,
a nie jak rodzic
Karanie
15975060.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin