ementor41.pdf

(4006 KB) Pobierz
791828745.051.png 791828745.062.png 791828745.073.png 791828745.084.png 791828745.001.png 791828745.002.png 791828745.003.png 791828745.004.png 791828745.005.png 791828745.006.png 791828745.007.png 791828745.008.png 791828745.009.png 791828745.010.png 791828745.011.png 791828745.012.png 791828745.013.png 791828745.014.png 791828745.015.png 791828745.016.png 791828745.017.png 791828745.018.png 791828745.019.png 791828745.020.png 791828745.021.png 791828745.022.png 791828745.023.png 791828745.024.png 791828745.025.png 791828745.026.png 791828745.027.png 791828745.028.png 791828745.029.png 791828745.030.png 791828745.031.png 791828745.032.png 791828745.033.png 791828745.034.png 791828745.035.png 791828745.036.png 791828745.037.png 791828745.038.png 791828745.039.png 791828745.040.png 791828745.041.png 791828745.042.png 791828745.043.png 791828745.044.png 791828745.045.png 791828745.046.png 791828745.047.png 791828745.048.png 791828745.049.png 791828745.050.png 791828745.052.png 791828745.053.png 791828745.054.png 791828745.055.png 791828745.056.png 791828745.057.png 791828745.058.png 791828745.059.png 791828745.060.png 791828745.061.png 791828745.063.png 791828745.064.png 791828745.065.png
SPIS TREŚCI
791828745.066.png 791828745.067.png 791828745.068.png 791828745.069.png 791828745.070.png
Od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Witam w nowym roku akademickim i zachęcam do lektury październikowego numeru pisma.
Bieżące wydanie rozpoczyna analiza bardzo ważnego problemu, jakim jest zróżnicowanie dynamiki rozwoju
gospodarczego i warunków życia w kontekście historycznego podziału na Polskę A i Polskę B. Autor opracowania
zestawia wskaźniki dotyczące dobrobytu z poziomem zaawansowania procesu tworzenia gospodarki opartej na
wiedzy w poszczególnych województwach.
Dla środowiska akademickiego niewątpliwie istotnym wydarzeniem było Forum EAIR (The European Higher
Education Society). Na łamach „e-mentora” relacjonujemy przebieg tej międzynarodowej konferencji, której
33. edycja odbyła się w ostatnich dniach sierpnia br. w murach Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pozo-
stając w tematyce szkolnictwa, polecam również lekturę opracowania poświęconego problematyce kolegialności
w podejmowaniu decyzji na uczelniach publicznych na tle nowelizacji Prawa o szkolnictwie wyższym i wyzwań
stojących przed ośrodkami akademickimi.
Bardzo obszernie opisywane są w bieżącym wydaniu zagadnienia związane z e-edukacją. Polecam szczególnie ar-
tykuł nt. roli konstruktywizmu w rozwoju kształcenia akademickiego oraz upowszechniania formy e-learningu.
Warto również zwrócić uwagę na opracowanie poświęcone nauczaniu przedsiębiorczości i ekonomii w szkołach
ponadgimnazjalnych oraz oczekiwaniom środowiska względem nowego przedmiotu Ekonomia w praktyce , który
ma uzupełniać program dotychczas realizowanych zajęć z Podstaw przedsiębiorczości .
Korzystając z okazji, zapraszam wszystkich zainteresowanych na obrady VIII edycji środowiskowej konferencji
pt. Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym . Gospodarzem spotkania będzie Uniwersytet Ekonomicz-
ny w Krakowie. Konferencja zaplanowana jest na 17 listopada br. Więcej informacji, w tym kartę zgłoszeniową,
można znaleźć na stronie www.e-edukacja.net.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
Rp.pl: Naukowy facebook prawdę powie
Powstaje serwis społecznościowy, za pośrednictwem którego europejscy naukowcy będą mogli dzielić się swoimi od-
kryciami. REIsearch.eu, czyli Research Excellence Innovation Network, to darmowe internetowe narzędzie, które pozwoli
europejskim naukowcom wymieniać dane badawcze z innymi ośrodkami połączonymi w wielkiej interdyscyplinarnej sieci.
PC WORLD: Badania potwierdzają, że iPad ma pozytywny wpływ na proces nauczania
Abilene Christian University prowadzi obszerne badania nad wpływem urządzeń dotykowych na proces kształcenia.
Obejmują one okres ponad trzech lat – od momentu kiedy to do rąk uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej trafiły
iPhone’y oraz iPody touch. Z czasem w szkołach zagościły również tablety iPad. Z badań jednoznacznie wynika, że wdro-
żenie tego typu urządzeń do procesu nauczania ma na niego pozytywny wpływ. Jedno z badań wykazało np. że uczniowie,
którzy sporządzali notatki za pomocą swojego iPada, uzyskiwali o 25 proc. lepsze wyniki w zakresie pytań dotyczących
przekazywania informacji.
Edunews: Coraz częściej będziemy uczyć się online
Z zaprezentowanego podczas tegorocznej konferencji ISTE (International Society for Technology in Education) raportu
konsorcjum Project Tomorrow i Blackboard Learning in the 21st Century: 2011 Trends Update wynika, że edukacja szkolna ulegać
będzie głębokim przeobrażeniom w kierunku edukacji mieszanej z obszernymi komponentami wirtualnymi. Nie stanie się
to, rzecz jasna, z dnia na dzień, ale zmiana nastąpi na pewno.
GW: Komputer przeszedł Test Turinga
Na początku września na festiwalu innowacji Techniche w indyjskim Guwahati program komputerowy Cleverbot, roz-
mawiając z ludźmi, przekonał ich, że jest człowiekiem! To znaczy, że przeszedł test (wymyślił go pół wieku temu brytyjski
matematyk Alan Turing), który ma dowodzić, iż komputer zaczął myśleć.
eSchoolNews: Many U.S. schools adding iPads, trimming textbooks
While iPads have rocketed to popularity on many college campuses since Apple introduced the device in spring 2010,
many public high schools this fall will move away from textbooks in favor of the lightweight tablet.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie: wioska.net – codziennie nowe informacje nt. e-edukacji .
Lista osób, które w minionym roku akademickim przygotowywały recenzje naukowe artykułów
publikowanych w dwumiesięczniku „e-mentor”:
dr Maria Aluchna, dr prof. SGH Piotr Bołtuć, dr hab. inż. prof. SGH Stefan Doroszewicz, prof. dr hab. Jan Goliński,
dr Aleksandra Jadach-Sepioło, dr Irena Kasperowicz-Ruka, dr Anna Kłopotek, dr Jan Kruszewski, dr Stanisław Macioł,
dr Grzegorz Maśloch, dr Rafał Mrówka, dr Remigiusz Orzechowski, dr hab. prof. SGH Marek Rocki, dr Piotr Wachowiak,
dr Paweł Wyrozębski, dr Maria Zając, dr Anna Zbierzchowska.
październik2011 3
791828745.071.png 791828745.072.png 791828745.074.png 791828745.075.png 791828745.076.png 791828745.077.png
metody, formy i programy kształcenia
Dobrobyt społeczno-ekonomiczny
oraz gospodarka oparta na wiedzy
w kontekście historycznych podziałów
na Polskę A i Polskę B
Wojciech Bizon
W ocenie perspektyw rozwoju polskiej gospodarki, jak
również poprawy warunków życia ludności, przywołuje się
stereotypowy historyczny podział na bardziej rozwiniętą
część Polski zachodniej i centralnej oraz zapóźniony obszar
województw leżących na wschód od Wisły. W opracowaniu
z jednej strony poddano analizie bieżący poziom warunków
życia ludności i stan systemu społeczno-gospodarczego,
z drugiej zaś oszacowano zaawansowanie w kwestiach
związanych z tworzeniem gospodarki opartej na wiedzy
w poszczególnych województwach. Dokonując podziału na
dwie grupy metodą k-średnich, skonfrontowano rezultaty
z założeniami wynikającymi z podejścia historycznego.
zacofanych, czego dowodem jest na przykład funk-
cjonowanie Programu Rozwoju Polski Wschodniej,
w ramach którego realizowane są projekty o kluczo-
wym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego
pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego,
podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazur-
skiego 3 . Niemniej wciąż aktualne pozostają pytania,
czy dzieląc współczesną Polskę na dwie wyraźnie
różne pod względem ekonomicznym grupy regio-
nów, uzyska się wynik, który będzie korespondował
z zakorzenionymi historycznie przekonaniami, oraz
oczywiście, jak ten podział ostatecznie będzie wyglą-
dał geograficznie.
Uwarunkowania historyczne wpłynęły na zakorze-
nienie się w świadomości społecznej podziału Polski
na tzw. Polskę A i Polskę B. W okresie międzywojen-
nym pojęcia te podkreślały zróżnicowanie między le-
piej rozwiniętą Polską zachodnią i częściowo centralną
(A), a częścią na wschód od Wisły (B) 1 . Kryterium po-
działu nigdy nie zostało jasno zdefiniowane, niemniej
można uznać, że największe znaczenie miały i mają
wskaźniki o charakterze gospodarczym. Podejmowane
współcześnie próby opisu zróżnicowania regionów
w kontekście istnienia Polski A i B skupiają się przede
wszystkim na takich czynnikach, jak: PKB per capita ,
wysokość średniej pensji, stopa bezrobocia, względ-
na liczba firm, względna liczba kilometrów dróg czy
dostęp do internetu 2 , czyli wykorzystują badanie
wieloaspektowe, które wiąże czynniki o charakterze
gospodarczym, infrastrukturalnym i społecznym.
Z kolei na szczeblu istniejących rozwiązań syste-
mowych wyraźna jest tendencja do wyodrębniania
wschodnich regionów Polski jako tych bardziej
Tło teoretyczne i hipotezy badawcze
Najbardziej uniwersalnym miernikiem o charakte-
rze ekonomicznym jest poziom produkcji krajowej
brutto przypadającej na mieszkańca. W związku
z zakładanym zróżnicowaniem regionalnym wartości
PKB per capita w poszczególnych województwach
mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych, rozwinię-
tych porównań, skupiających się na zagadnieniach
bardziej szczegółowych: jak na przykład stan sytemu
społeczno-gospodarczego czy kwestie związane
z budowaniem gospodarki opartej na wiedzy 4 . Wia-
domo bowiem, że względna wielkość produkcji nie
musi się automatycznie przekładać ani na standard
życia ludności, ani też na kwestie związane z bu-
dowaniem nowoczesnej gospodarki: innowacyjnej
i konkurencyjnej.
Mimo że wiele aspektów, które odpowiadają za
szeroko definiowany stan systemu społeczno-gospo-
1
Por. M. Kozak, A. Pyszkowski, R. Szewczyk (red.), Słownik Rozwoju Regionalnego , Polska Agencja Rozwoju Regionalnego, In-
stytut Technologii Eksploatacji, Warszawa 2001, cyt. za: http://www.regioportal.pl/pl32/def28/Polska%20A%20i%20Polska%20B,
[14.09.2011].
2 Por. A. Frankowska, A. Droździel, M. Miskiewicz, Zasypanie przepaści między Polską A i B zajmie dekady , artykuł z dn. 14.07.2010,
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/zasypanie;przepasci;miedzy;polska;a;i;b;zajmie;dekady,32,-1,643360.html,
[14.09.2011].
3 Portal Funduszy Europejskich, http://www.polskawschodnia.gov.pl/WstepDoFunduszyEuropejskich/Strony/program.aspx,
[14.09.2011].
4 Por. W. Bizon, Gospodarka oparta na wiedzy w polskich województwach. Wieloaspektowa analiza porównawcza województwa pomor-
skiego , [w:] J. Teczke, J. Czekaj (red.), Zarządzanie intensyfikujące rozwój gospodarczy , Biuro Projektu Nauka i Gospodarka, Kraków
2010, s. 456.
4 e-mentor nr 4 (41)
791828745.078.png 791828745.079.png 791828745.080.png 791828745.081.png 791828745.082.png 791828745.083.png
Dobrobyt społeczno-ekonomiczny...
darczego, jest pochodną wartości osiąganej produkcji
(i poprzez to może być z nią zauważalnie dodatnio
skorelowanych, jak np. wysokość wynagrodzenia, po-
ziom sprzedaży), to można wyróżnić również szereg
czynników, które wpływając na dobrobyt, z produkcją
powiązane są mniej bezpośrednio. W tym kontekście
na plan pierwszy wysuwają się kwestie, które mogą
być analizowane od strony warunków życia ludności.
A zatem czynnikom o charakterze wysoce ekono-
micznym, takim jak średnia wysokość wynagrodze-
nia, poziom oszczędności czy struktura konsumpcji,
towarzyszą aspekty związane z zabezpieczeniem
socjalnym. Ich przykładem jest poziom bezrobocia
czy skala zagrożenia ubóstwem.
Tabela 1 szereguje malejąco województwa według
wartości wypracowanego na mieszkańca produktu
krajowego brutto w 2008 roku (w cenach bieżących).
Wskazano w niej jednocześnie odniesienie do średniej
dla całej Polski.
po mazowieckim osiągają PKB per capita wyższy od
średniej. Kolejne grupy tworzy siedem województw
ze środka tabeli oraz pięć ostatnich w rankingu,
z wartością PKB per capita poniżej 80 proc. śred-
niej dla kraju. W obliczu konieczności dokonania
ostatecznego podziału na dwie grupy (Polskę A
i Polskę B) można stwierdzić, że niezwykle trudno
jest na bazie jednego wskaźnika jednoznacznie za-
klasyfikować poszczególne województwa, jednakże
trzeba zauważyć, że ostatnich pięć województw
w rankingu wpisuje się w historyczne rozumienie
pojęcia Polska B.
Pozostawienie badania wyłącznie na etapie
wniosków płynących z analizy różnic we względnej
produkcji wydaje się zatem wysoce niepełne. Jak
wykazano, na stan systemu społeczno-gospodar-
czego i poziom życia ludności składają się także
kwestie bardziej szczegółowe. Zatem rozszerzenie
pola badawczego o aspekty określające poziom
Tabela 1. Wartość produktu krajowego brutto w 2008 roku (w cenach bieżących) w polskich województwach
PKB per capita
PKB per capita
Lp.
województwo
w stosunku do
średniej krajowej
Lp.
województwo
w stosunku do
średniej krajowej
w zł
w zł
1.
mazowieckie
52 770
157,70%
9.
małopolskie
28 878
86,30%
2.
śląskie
36 126
107,96%
10.
lubuskie
28 709
85,80%
3.
dolnośląskie
35 989
107,55%
11.
opolskie
28 379
84,81%
4.
wielkopolskie
34 934
104,40%
12.
świętokrzyskie
26 763
79,98%
5.
pomorskie
31 754
94,90%
13.
warmińsko-mazurskie
24 814
74,16%
6.
łódzkie
31 140
93,06%
14.
podlaskie
24 434
73,02%
7.
zachodniopomorskie
30 357
90,72%
15.
lubelskie
23 219
69,39%
8.
kujawsko-pomorskie
28 926
86,44%
16.
podkarpackie
23 101
69,04%
POLSKA
33 462
100%
Źródło: Bank Danych Lokalnych GUS
Badając dane dotyczące produkcji, można z jednej
strony zauważyć, że pięć najbiedniejszych woje-
wództw to wspomniane już województwa tzw.
ściany wschodniej, objęte Programem Rozwoju
Polski Wschodniej. Jednocześnie tylko w czterech
województwach wartość PKB per capita jest wyższa
od średniej dla całej Polski. Bez wątpienia świadczy
to o ogromnym zróżnicowaniu rozkładu wartości PKB
w zależności od regionu. Co więcej, województwo
mazowieckie wyraźnie „odstaje” od pozostałych, co
również sprawia, że PKB per capita w województwie
najbogatszym (mazowieckie) jest ponad dwukrotnie
wyższy niż w najbiedniejszym (podkarpackie). Gdyby
arbitralnie podzielić województwa na dwie równe li-
czebnie grupy, to wartość mediany stanowiłaby około
86 proc. wysokości średniej wartości PKB per capita .
Przy tak niesymetrycznym rozkładzie zasadne
jest pytanie, ile można wyróżnić grup skupiających
województwa wyraźnie podobne do siebie. Analizy
wykazały, że zarówno podział oparty na miarach
porządkowych, jak i na klasycznych nie daje jedno-
znacznej i wyraźnej odpowiedzi.
Jak wspomniano, szczególnie zauważalne są dys-
proporcje między Mazowszem a resztą województw
oraz fakt, że jedynie następne trzy województwa
życia ludności powinno dokładniej wskazywać róż-
nice pomiędzy poszczególnymi województwami,
aniżeli demonstruje to PKB per capita . Jednocześnie
włączanie wielu zmiennych (aspektów) pozwala na
zastosowanie metod, które w oparciu o algorytmy
matematyczne w obiektywny sposób umożliwiają
podział na zadaną liczbę grup w taki sposób, ażeby
uzyskane skupienia charakteryzowały się dużym
względnym podobieństwem wewnątrzgrupowym
i jednocześnie jak najmniejszym międzygrupowym.
Co ważne, nie można przy tym z góry ustalić, czy
te skupienia będą równoliczne. Mając na uwadze
docelowe dążenie do uzyskania dwóch wyraźnie
różniących się między sobą grup województw, można
sformułować następującą hipotezę:
H1: W wyniku grupowania polskich województw
pod względem cech określających łącznie
stan systemu społeczno-gospodarczego
oraz warunków życia ludności uzyskano
obraz korespondujący z wnioskami z histo-
rycznie rozumianego podziału na Polskę A
i Polskę B.
Poziom życia ludności wynika w dużej mierze
z nakładów poczynionych w latach ubiegłych. Jed-
nym ze sposobów rozwijania gospodarki może być
październik 2011 5
791828745.085.png 791828745.086.png 791828745.087.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin