ementor42.pdf
(
8056 KB
)
Pobierz
SPIS TREŚCI
3 Od redakcji
4 Aktualności
metody, formy i programy kształcenia
5 Strategia dobrowolnego dzielenia się aktywami
niematerialnymi na rynkach technologii ICT
– nowe wyzwanie dla regulacji?
Włodzimierz Szpringer
14
Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy
– recenzja
Janina Fras, Wojciech Rynkiewicz
18 Wieloetatowość pracowników a zarządzanie kapitałem
ludzkim
Waldemar Walczak
26 Plagiatorstwo – propozycja diagnozy i terapii na podstawie
wyników badania ankietowego wśród studentów
Nikodem Miranowicz
e-edukacja w kraju
32 Społecznościowy kurs e-learningowy
Agnieszka Chrząszcz, Karolina Grodecka, Jan Markowić
36 e-edukacja.net – relacja z konferencji
Marcin Dąbrowski, Maria Zając
37 Ewaluacja w procesie kształcenia online – możliwości
narzędzia SEVAQ+
Małgorzata Grad-Grudzińska, Magdalena Jasińska, Adam Chmielewski
44 Konferencja Naukowa
Edukacyjne konTeksty
Cyberprzestrzeni
– relacja
Natalia Walter
45 Skuteczność tradycyjnych i elektronicznych form kształcenia
w zakresie przedmiotów ekonomicznych – wyniki badań
Piotr Betlej
51 Zastosowanie programu PowerPoint w e-learningu
Barbara Kołodziejczak
zarządzanie wiedzą
56 Audyt informacji – problemy metodologiczne
Katarzyna Materska
64 Praktyki zarządzania wiedzą projektową w polskich
organizacjach – wyniki badań
Paweł Wyrozębski
kształcenie ustawiczne
76 Poziom kształcenia i przygotowania do zawodu na studiach
bibliologicznych w ocenie studentów Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika w Toruniu – wyniki badań ankietowych
Wanda A. Ciszewska, Małgorzata Kowalska
e-biznes
84 Centralna baza e-wzorów w świetle nowych przepisów
– ułatwienie czy komplikacja?
Marta Matuszewska-Maroń, Justyna Góral-Kaczmarek
e-edukacja na świecie
91 Konferencja
Online Educa Berlin 2011
– relacja
Dorota Myko
94 Teaching and Learning with Social Media
Catheryn Cheal
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Serdecznie zapraszam do lektury opracowań wybranych do grudniowego numeru pisma. Tym razem w miejsce rekomendacji
poszczególnych artykułów chciałbym przybliżyć Państwu ważny dla środowiska e-learningu fakt oraz konsekwencje z niego
wynikające. Z początkiem grudnia 2011 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków, jakie muszą
być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość (rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 roku). MNiSW dostosowało
regulacje prawne dotyczące e-learningu do wymogów Krajowych Ram Kwalifikacji, jednocześnie utrzymując zapisy, które
skutecznie hamują rozwój e-edukacji – zarówno w kraju, jak i w ekspansji zagranicznej naszych uczelni. Trudno o inną
interpretację trzech filarów omawianego rozporządzenia – limitowania godzin zajęć na odległość do 60 procent programu
studiów, narzucenia wymogu organizacji egzaminów w siedzibie uczelni oraz wyznaczenia form zajęć nastawionych na
kształtowanie umiejętności praktycznych, które muszą być realizowane stacjonarnie.
Trzeba by wytężyć wyobraźnię, aby wskazać, jakie inne czynniki mogłyby bardziej przeszkodzić zarówno w wykorzystaniu
możliwości zwiększenia dostępu społeczeństwa do edukacji, jak i w budowie przewagi konkurencyjnej polskich uczelni.
Należy podkreślić, iż w zakresie wyrównywania szans chodzi tu o wiele grup społecznych, którym sytuacja zdrowotna (m.in.
osoby niepełnosprawne), zawodowa czy po prostu życiowa (m.in. osoby w regionach nieakademickich, osoby samotnie
wychowujące dzieci) uniemożliwia podjęcie tradycyjnych studiów. Rozpatrując natomiast konsekwencje regulacji prawnych
z perspektywy działalności uczelni, warto wskazać trzy niewykorzystane obszary pozyskiwania odbiorców usług edukacyj-
nych, tj. po pierwsze – wspomniane powyżej grupy w kraju, po drugie – Polonię, w tym przede wszystkim młodą emigrację,
oraz po trzecie – studentów zagranicznych. Zwłaszcza ten ostatni obszar trzeba, jak się wydaje, rozpatrywać w kategoriach
utraconych rozległych korzyści. Osiągnięciem dla polskiego ośrodka akademickiego nie powinno być pozyskanie na studia
kilkudziesięciu studentów na przykład azjatyckich, ale jego ekspansja zagraniczna przejawiająca się wyjściem z ofertą edu-
kacyjną na tamtejsze rynki.
Czary goryczy dopełnia fakt, iż Ministerstwo na etapie projektu rozporządzenia (z dnia 29 lipca 2011 r.) wycofało się
z procentowego limitowania godzin możliwych do realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, po
czym przywróciło omawiane ograniczenie – zaskakując tym środowisko. A jego głos w tej sprawie był wyrażany na różne
sposoby, m.in. w formie opinii Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego przesłanej do MNiSW na etapie konsultacji. Treść
opinii publikujemy poniżej.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
12 września 2011 r.
Opinia Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego
nt. projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 lipca 2011 r.
zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne
na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Jakość regulacji prawnych ma kluczowe znaczenie dla rozwoju kształcenia na odległość w szkolnictwie wyższym, dlatego też Stowa-
rzyszenie E-learningu Akademickiego aktywnie uczestniczy w konsultacjach środowiskowych MNiSW i od 2006 roku systematycznie
opracowuje opinie oraz uwagi dotyczące treści kolejnych projektów niniejszego rozporządzenia i jego zmian.
W trosce o zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz rozwoju nowoczesnej edukacji na poziomie szkolnictwa wyższego Sto-
warzyszenie przedkłada uwagi do bieżącego projektu nowelizacji rozporządzenia.
Stowarzyszenie pozytywnie opiniuje:
• zmianę zapisu w §4, który w obecnej postaci ukierunkowuje procesy weryfikacji wiedzy, umiejętności i kompe-
tencji społecznych na ocenę uzyskiwanych efektów kształcenia;
• odstąpienie przez Ministerstwo w §5 od procentowego limitowania godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
W opinii Stowarzyszenia powyższe zmiany nie są jednak wystarczające, dlatego proponuje ono dalsze kroki.
1. Stowarzyszenie podkreśla konieczność zmiany treści §2 pkt 5 i umożliwienia przeprowadzania zaliczeń oraz egza-
minów poza siedzibą uczelni. Pożądanym rozwiązaniem byłoby zobowiązanie do organizacji zaliczeń i egzaminów
w bezpośredniej obecności uprawnionego przedstawiciela uczelni. Taka regulacja zapewni zachowanie odpowied-
niego poziomu procesu weryfikacji wiedzy i umiejętności, a jednocześnie umożliwi uczelniom kształcenie np. osób
stale przebywających zagranicą. Intencją tego wniosku jest również wzmocnienie pozycji konkurencyjnej polskich
uczelni na międzynarodowym rynku edukacji wyższej.
2. Stowarzyszenie podkreśla potrzebę doprecyzowania treści §3 i postuluje odejście od wymogu realizacji szkoleń
przygotowujących studentów do udziału w zajęciach dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość oraz nadanie temu zadaniu charakteru fakultatywnego. Paragraf ten powinien wskazywać na
obowiązek zapewnienia odpowiedniego wsparcia technicznego oraz przeszkolenia jedynie tych studentów, którzy
wymagają takiej pomocy i niewystarczająco wysoko oceniają swoje kompetencje w zakresie technologii informacyj-
no-komunikacyjnych.
3. Stowarzyszenie wnioskuje o wykreślenie w §5 fragmentu zdania: „Kształcenie w zakresie zdobywania umiejętno-
ści praktycznych, w tym”. Bogate doświadczenia w wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość m.in.
w nauczaniu języków obcych czy kształtowaniu umiejętności przez prace grupowe wskazują, że w pełni możliwe
jest kształtowanie umiejętności praktycznych na zajęciach realizowanych zdalnie. Proponowane brzmienie paragrafu
wykluczy wątpliwości interpretacyjne, tak po stronie organizatorów procesów dydaktycznych, jak i instytucji kontro-
lujących, wskazując jednoznacznie rodzaje zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich
i studentów.
grudzień 2011 3
Aktualności
ekonomia24: Studiuj w domu na kanapie
Ponad połowa polskich studentów jest przekonana, że studia w systemie e-learningu są w stanie zastąpić naukę tradycyjną,
w salach wykładowych. Jednocześnie zdecydowana większość z nich uważa, że obecnie polskie uczelnie nie są jeszcze do
tego przygotowane.
Nowoczesna Firma: Webcasty alternatywą dla drogich szkoleń?
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to spora inwestycja czasu i pieniędzy. Czy na pewno? Właśnie ruszył SklepWiedzy.pl,
projekt Nowoczesnej Firmy (niedawnego debiutanta na rynku New Connect), który pokazuje, jak zmienia się rynek współczes-
nych szkoleń. Nowoczesny e-learning oparty o multimedia i interakcję na żywo wreszcie znalazł swoje miejsce na rynku.
PAP: Bezpłatne zajęcia e-learningowe z zarządzania dla 1 tys. licealistów
Rozpoczęły się zapisy do III edycji projektu
Kafeteria edukacyjna dla licealistów – Akademia Edukacji Menedżerskiej
, w których
wziąć może udział aż 1 tys. uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Szkołę
Główną Handlową w Warszawie we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
Edunews: Gry w świecie edukacji
Czy gry mają cokolwiek wspólnego z uczeniem (się)? Jakie jest ich miejsce w krajobrazie edukacyjnym? W tej kwestii wypo-
wiedzieli się uznani amerykańscy badacze tematu, nauczyciele ze szkół wykorzystujących gry jako narzędzia dydaktyczne
oraz firmy rozwijające gry edukacyjne. Wydaje się, że jest to wciąż mało odkryty obszar dydaktyki.
ComputerWorld: Polskie szkoły wśród najbardziej innowacyjnych na świecie
W drugim tygodniu listopada w Waszyngtonie odbył się kongres
Microsoft 2011 Partners in Learning Global Forum
. Dwie pol-
skie szkoły dołączyły do elitarnego grona 100 najbardziej innowacyjnych szkół na świecie, otrzymując certyfikaty Mentor
i Pathfinder School.
eSchoolNews: An encyclopedia on your iPad
Britannica releases a new mobile app to help it stay relevant in the age of Wikipedia. Encyclopaedia Britannica wants students
and consumers to have the world at their fingertips – virtually, anyway.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie:
wioska.net –
codziennie nowe informacje nt. e-edukacji
.
Lista osób, które przygotowywały recenzje naukowe artykułów publikowanych
w ostatnich numerach dwumiesięcznika „e-mentor”
Członkowie Rady Programowej: dr Maria Aluchna, dr prof. nadzw. Piotr Bołtuć (recenzent zagraniczny, University
of Illinois at Springfield, USA), prof. dr hab. Jan Goliński, dr Jan Kruszewski, dr Stanisław Macioł, dr hab. prof. nadzw.
Marek Rocki, dr Piotr Wachowiak, dr Maria Zając, dr Anna Zbierzchowska.
Recenzenci spoza Rady Programowej: dr hab. inż. prof. nadzw. Stefan Doroszewicz, dr Aleksandra Jadach-Sepioło,
dr Irena Kasperowicz-Ruka, dr Anna Kłopotek, dr Grzegorz Maśloch, dr Rafał Mrówka, dr Remigiusz Orzechowski,
dr Mikołaj Pindelski, dr Paweł Wyrozębski.
Najserdeczniejsze życzenia
spokojnych i radosnych
Świąt Bożego Narodzenia,
a w Nowym Roku –
realizacji planów, wielu sukc ów
i wszelkiej pomyślności składa
Redakcja „e-mentora”
4 e-mentornr5(42)
Strategia dobrowolnego dzielenia się
aktywami niematerialnymi
na rynkach technologii ICT
– nowe wyzwanie dla regulacji?
Włodzimierz Szpringer
Celem artykułu jest przedstawienie problemu dzielenia się
aktywami niematerialnymi przez przedsiębiorstwa posia-
dające pozycję dominującą na rynkach nowych technologii
(np. firmę Microsoft na rynku software’u komputerowego).
Wydaje się, że metody udostępniania tych aktywów wyma-
gają nowego spojrzenia, a także syntezy dwóch trendów:
odgórnych wymuszeń ze strony państwa, kierowanych
przede wszystkim do dominantów, by dzielili się informacją
i wiedzą w sytuacjach, kiedy ich brak utrudnia lub uniemoż-
liwia innym firmom prowadzenie działalności gospodarczej
(essential facility), a także oddolnego dzielenia się aktywami
z własnej inicjatywy przez przedsiębiorstwo dysponujące
standardem rynkowym, które dostrzega w tej strategii dłu-
gofalowe korzyści, przede wszystkim związane z rozwojem
usług na platformie budowanej wokół łańcucha wartości
bazującego na określonym standardzie rynkowym i zwią-
zanym z nim efektem sieciowym. Najlepszym przykładem
tych tendencji jest historia rynkowa firmy Microsoft.
dominancie dzielenia się poufną wiedzą, np.
udostępniania interfejsów oprogramowania
i kodu źródłowego Microsoft Windows).
• Udostępniania aktywów z własnej inicjatywy fir-
my dysponującej standardem rynkowym, która
dostrzega w tej strategii długofalowe korzyści,
przede wszystkim związane z rozwojem usług
na platformie budowanej w łańcuchu wartości
wokół określonego standardu rynkowego oraz
przyciąganiem – dzięki efektowi sieciowemu
– kooperantów, pośredników i końcowych
użytkowników. To wyjście naprzeciw postula-
tom organów regulacyjnych oraz konkurentów,
pozornie dobre dla konsumentów, budzi jednak
nowe wątpliwości i zastrzeżenia, np. z perspek-
tywy konkurencji. Może powstać sytuacja, że
udostępnienie aktywów niematerialnych – po-
zornie korzystne z perspektywy konsumenta
– wywrze odstraszający wpływ na nowe wejścia
na dany rynek, co uchroni dominujące podmioty
przed potencjalnymi konkurentami. Dominant,
który przekazuje swoje aktywa na rzecz platfor-
my technologicznej, może w istocie wypierać
samodzielnych dostawców z rynku. Historia
dyskusji na ten temat jest zresztą długa – można
w tym miejscu przypomnieć zarzuty nieuczciwej
konkurencji, które pojawiły się niegdyś wobec
wydawców bezpłatnej prasy.
Jednym z narzędzi realizacji strategii udostępnia-
nia aktywów niematerialnych mogą być transakcje
wiązane, których ocena bywa ambiwalentna (z jednej
strony kooperanci czy konsumenci dostają produkt
pakietowy, który odpowiada ich życzeniom, z drugiej
strony mogą tym samym zostać odcięci od innowacji,
które jeszcze lepiej zaspokajałyby ich potrzeby, czyli
zawężają swoje pole wyboru w przyszłości).
Problem nieodpłatnego, dobrowolnego udostęp-
niania aktywów rysuje się jako wyraz dwóch, pozornie
sprzecznych tendencji:
• Postulatów kierowanych przede wszystkim do
dominantów, by dzielili się informacją i wiedzą
w sytuacjach, kiedy ich brak utrudnia lub unie-
możliwia innym firmom prowadzenie działalno-
ści gospodarczej (
essential facility
). Postulaty te
są realizowane w drodze decyzji regulacyjnych
organów ochrony konkurencji (UOKiK) lub
organów regulacji sektorowych (UKE) – dzięki
konkurencji imitacyjnej lub innowacyjnej, gdy
innej firmie powiedzie się przełamanie standar-
du rynkowego. Próby wymuszania dzielenia się
poufną wiedzą mają długą historię na rynkach
technologii ICT i pozostają bardzo dyskusyjne
(np. próba sądowego wymuszenia przez trzech
kooperantów IBM: Compaq, Digital i Intergraph
podzielenia się z nimi przez IBM najnowszymi
osiągnięciami technologii, zdaniem sądu nie
powinno się wszelako ingerować we własność
intelektualną i przemysłową podmiotu, który
własnym wysiłkiem doszedł do przodujących
rozwiązań w danej dziedzinie. Pogląd ten na-
stępnie ewoluował w kierunku coraz szerszej
celowości i dopuszczalności wymuszania na
Otwarte innowacje (kooperacja
a konkurencja)
W ramach ekonomii rozwoju podkreśla się dyna-
miczny charakter wiedzy, której ujawnianie i udostęp-
nianie przyśpiesza powstawanie innowacji. Kolejne
fazy rozwoju wiedzy następują po sobie i nawiązują
do poprzednich. Dostęp do dorobku światowego
grudzień 2011 5
Plik z chomika:
plascadeine
Inne pliki z tego folderu:
MB_11_2014.pdf
(105810 KB)
ementor36.pdf
(7155 KB)
ementor37.pdf
(4811 KB)
ementor33.pdf
(3461 KB)
ementor34.pdf
(3423 KB)
Inne foldery tego chomika:
APPS
Criminal Minds sezon 6 [lektor]
Dokumenty
downloads
ebooki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin