zabawy.doc

(42 KB) Pobierz
Radość „W Cyrku”

Dziecko uczy się bawiąc i bawi się ucząc

„Zabawa jest naturalną, wrodzoną, specjalną metodą uczenia się małego dziecka”.

Stefan Szuman



- 9 -

 


Zabawa zaspokaja potrzeby aktywności, poznania otaczającej rzeczywistości oraz przygotowuje dziecko do dalszego życia. Rozwija i kształtuje zmysły, myślenie, spostrzegawczość, pamięć, uwagę, orientację, wytrwałość, wpływa na rozwój społeczny i psychofizyczny dziecka, wzmacnia mięśnie, usprawnia działanie układu nerwowego. Rozwija intelektualnie i emocjonalnie. Oto kilka przykładów zabaw:

 

1.      Układamy na podłodze koło ze sznurka (staw). Chwytamy się za ręce i na polecenie hop do wody, skaczemy do koła, a na polecenie z hop z wody wyskakujemy z koła.

2.      Rozkładamy na podłodze sznur do bielizny ( linia prosta, zygzakowata).Najpierw rodzic a potem dziecko chodzi boso po leżącym sznurze-przodem, tyłem, bokiem.

3.      Rozkładamy na podłodze gazety. Dwie osoby staja przodem do siebie, między nimi balon, tańczymy tak żeby nie wyjść poza gazetę i nie upuścić balonu.

4.      To jestem ja”. Dziecko razem z rodzicem siadają przed lustrem. Rodzic wymienia części ciała, dziecko samodzielnie albo z pomocą rodzica wskazuje, zakrywa, porusza dana częścią ciała.

5.      Zabawa w wodzie- „ Idzie deszcz”

·         CHLAP, CHLAP- UDERZANIE DŁOŃMI O POWIERZCHNIĘ WODY,

·         KAP, KAP-SKRAPIANIE DROBNYMI KROPELKAMI WODY,

·         CHLUP, CHLUP-UDERZANIE PALCAMI O POWIERZCHNIE WODY,

·         PLUSK, PLUSK-WRZUCANIE WYBRANEGO PRZEDMIOTU DO WODY.

6.      Zabawy z wykorzystaniem materiałów plastycznych ( masa solna, glina, plastelina, modelina, ciastolina, papier, gazeta, gąbka, styropian)- dotykanie, ugniatanie, wałkowanie, ściskanie, rozciąganie, lepienie, rozrywanie, oklejanie, formowanie.

7.      Zabawy z piłką- toczenie po podłodze piłki do siebie, kopanie, podrzucanie w górę, wspólne dmuchanie na piłkę.

8.      Kręgle”. Rozkładamy na podłodze puste plastykowe butelki po napojach. Wcześniej ugniatamy wspólnie z dzieckiem papierowe kule. Trafiany w butelki tak, żeby je przewrócić.

9.      „Drabina”. Na podłodze układamy z pociętych gazet lub pasków poprzeczki drabiny. Dziecko musi chodzić bardzo ostrożnie, żeby nie popsuć drabiny.

10.  Przygotowujemy krążki z tektury. Przewracamy taboret lub krzesło do góry nogami. Dorosły i dziecko starają się tak rzucić krążkami aby zawisły na nodze krzesła/taboretu.

11.  Zabawy oddechowe-

·         dmuchamy jak najmocniej w gazetę , tak żeby się poruszyła

·         dmuchanie baniek mydlanych

·         plastykowa butelka z rurką, dziecko dmucha jak najmocniej potrafi (w butelce mają pojawić się bąbelki).

12.  Zabawy dla dzieci leżących – stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

·         zawijanie w koc i ugniatanie ( pobudzenie czucia głębokiego- proprioceptywnego)

·         wożenie w kocu

·         kołysanie w kocu (po podłodze lub w powietrzu)- w przód i tył, na boki

·         masowanie materiałami o różnej fakturze

·         zakrywanie i odkrywanie dziecka

·         ćwiczenia na dużej piłce terapeutycznej.

 

 

 

 

Życzę udanej zabawy

 

Beata Jarosz, rehabilitantka

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin