Wulkanizator.doc

(51 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY NA STANOWISKU WULKANIZATORA

5

 

INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY

WULKANIZATOR

 

 

I. Podstawowe czynności przed rozpoczęciem pracy

 

Wulkanizator powinien:

1.             Pracę rozpoczynać punktualnie, będąc wypoczętym, trzeźwym i właściwie ubranym (ubranie robocze lub kombinezon, buty robocze, rękawice wodoodporne, nakrycie głowy).

2.             Wysłuchać instruktażu zawodowego na temat zadań na aktualny dzień roboczy, udzielany przez zwierzchnika, przemyśleć bezpieczny przebieg pracy przy realizacji zadania.

3.             Sprawdzić stan techniczny:

a.              Kompresora.

b.             Urządzenia do zdejmowania i nakładania opon na obręcz.

c.              Wyważarki  kół i ogumienia.

d.             Wulkanizatorów dętek.

4.             Przygotować niezbędne pomoce warsztatowe np. młotek, „łyżki", osłonę metalową mocującą koło podczas pompowania powietrza do dętki (opony), wózek do demontażu i transportu kół, nakrętki, śruby, uchwyty itp.

5.             Mieć pełną świadomość, że istnieje różna konstrukcja ogumienia i mogą powstawać różnorakie zagrożenia podczas jego naprawy a znajdujące się w użytkowaniu opony, mimo analogicznych średnic osadzenia i szerokości, nie mogą być użytkowane zamiennie, gdyż istotne różnice w budowie osnowy, stopki lub rzeźby bieżnika, nadają im różne cechy techniczne, decydujące o bezpieczeństwie jazdy.

6.             Napełnić wodą naczynie, przeznaczone do sprawdzania całości (uszkodzenia) ogumienia.

7.             Jeżeli nie istnieją żadne przeciwwskazania lub zagrożenia, przystąpić do realizacji powierzonego zadania.

 

II. Zasadnicze czynności podczas realizowania pracy

 

Wulkanizator powinien:

1.             Stosować tylko bezpieczne metody pracy, nie stwarzając żadnych zagrożeń dla siebie i otoczenia.

2.             Używać tylko sprawne technicznie urządzenia i pomoce warsztatowe.

3.             Demontażu kół dokonywać tylko na odpowiednim urządzeniu.

4.             Dla ewentualnej naprawy opony, ustalić zużycie bieżnika i uszkodzenia, będące wynikiem nieprawidłowej eksploatacji i tak np.:

a.              Nienormalne zużycie bieżnika w wyniku jazdy z nadmiernym ciśnieniem w ogumieniu.

b.             Zniszczenie opony spowodowane uderzeniem przy nadmiemy m ciśnieniu.

c.              Zniszczenie wskutek przeciążenia pojazdu.

d.             Nienormalne zużycie bieżnika i uszkodzenie osnowy spowodowane jazdą ze zbyt małym ciśnieniem w ogumieniu.

e.              Uszkodzenie opony spowodowane nadmierną prędkością jazdy.

f.               Zużycie opony (przedniej) z powodu wad w mechanizmie kierowniczym.

g.             Zużycie bieżnika przez nadmierne "wyrobienie" łożyska i tulei.

h.             Jednostronne zużycie opony z powodu niewłaściwego kąta pochylenia kół przednich.

i.               Nienormalne zużycie opon na skutek niewłaściwej zbieżności kół przednich.

j.               Zdarcie bieżnika na skutek blokowania hamulców.

k.             Zużycie bieżnika z powodu niewłaściwie wyśrodkowanych lub zowalizowanych bębnów hamulcowych.

l.               Zniszczenie opony wskutek gwałtownego hamowania w czasie szybkiej jazdy.

m.           Przecięcia i nacięcia bieżnika w wyniku szybkiej jazdy po ostrej nawierzchni.

n.             Rozdarcie opony przez zbyt bliskie podjeżdżanie do krawężników.

o.             Zniszczenie opony przez uderzenia przy zbyt niskim ciśnieniu.

p.             Przebicie opony na boku np., przez kamień między kołami bliźniaczymi.

q.             Zużycie rzeźby bieżnika niewyrównoważonego statycznie lub dynamicznie.

5.             Każdą zdemontowaną oponę dokładnie zlustrować zewnętrznie i wewnętrznie i odpowiednio ją zakwalifikować: do złomowania lub do dalszego użytkowania po jej naprawie.

6.             Dętkę zlustrować zewnętrznie, napełnić ją powietrzem, zanurzyć w wodzie w przygotowanym naczyniu, stwierdzić rodzaj uszkodzenia, zakwalifikować ją do złomowania lub naprawy (pracę wykonywać w rękawiczkach gumowych).

7.             Sprawdzić dokładnie działanie zaworu w dętce.

8.             Oponę zwulkanizować na odpowiednim urządzeniu, według szczegółowo określonych zabiegów technologicznych, podanych w odrębnych opracowaniach, zachowując i stosując bezpieczne metody pracy.

9.             Dętkę naprawiać na specjalnym urządzeniu, gwarantującym nakładanie (nalepianie) łatek na gorąco, a w przypadku braku takiego urządzenia, zabiegi takie wykonywać ręcznie, według odrębnie ustalonych zasad, zachowując bezpieczne zasady postępowania.

10.         Koło demontować (zdejmować oponę i dętkę) na specjalnym urządzeniu, po jego odpowiednim zamocowaniu, przy pomocy narzędzi warsztatowych (łyżek, młotka) oraz specjalnego łomu metalowego o obłych kształtach (nie ostrych), po wypuszczeniu powietrza z dętki.

11.         Po dokonaniu naprawy dętki i opony jeżeli taka konieczność zaistniała, dętkę umieścić w oponie i częściowo ją napompować, aby wypełniła oponę, a opona ułożyła się prawidłowo na feldze koła.

12.         Wszystkie opony, bez względu na ich konstrukcję, wypełnione dętką, umieszczać w osłonie metalowej podczas napełniania ogumienia powietrzem, celem zapewnienia bezpieczeństwa dla otoczenia.

13.         Zapewnić, aby wężyk sprężarki posiadał końcówkę, umożliwiającą jej zaciśnięcie na zaworze dętki.

14.         Podczas pompowania koła, nie nachylać się nad nim, mimo, że jest ono umieszczone w osłonie metalowej.

15.         Przed założeniem opony na felgę sprawdzić, czy stan jej krawędzi zaczepnych jest zadowalający.

16.         Po uzyskaniu przepisowego ciśnienia w ogumieniu, opukać młotkiem oponę, upewniając się o poprawnym założeniu i opony i dętki.

17.         Kompletne koło przetaczać do pojazdu idąc za nim, nigdy z jego boku.

18.         Wykonywać tylko zadania zlecone przez swojego bezpośredniego przełożonego, a związane z wulkanizowaniem ogumienia.

19.         Podczas wyrównoważania kół samochodowych na wyważarkach (mechanicznych, elektronowych) zachować szczególną ostrożność z uwagi na występujące podczas tej operacji zagrożenia.

20.         Przed przystąpieniem do sprawdzania wyrównoważania koła, koniecznie określić bicie promieniowe i osiowe felgi i opony.

21.         Ciężarki równoważące mocować do tarczy koła za pomocą specjalnych uchwytów wykonanych z blachy stalowej sprężystej, a ich zakładanie ułatwia przyrząd umożliwiający rozluźnienie docisku opony do felgi.

22.         W przypadku zauważenia jakichkolwiek uszkodzeń ogumienia, przerwać prace, wyłączyć kompresor, powiadomić o tym fakcie swojego zwierzchnika, rozpocząć naprawę ogumienia od początku.

23.         Podczas realizowania pracy całą uwagę koncentrować na wykonywanych czynnościach.

24.         Dokładnie przestrzegać szczegółowe zasady dotyczące wulkanizacji ogumienia, określone właściwymi instrukcjami technologicznymi.

25.         Każdy zaistniały wypadek przy pracy, natychmiast zgłaszać swojemu bezpośredniemu przełożonemu,

26.         Z chwilą zaistnienia wypadku przy pracy, pozostawić miejsce jego powstania w takim stanie, w jakim on się wydarzył, aż do czasu przybycia zespołu powypadkowego.

27.         W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do fachowego i bezpiecznego wykonania powierzonej pracy, zwrócić się do swojego bezpośredniego zwierzchnika o dodatkowe informacje do dalszego postępowania i zastosować się do jego poleceń i wskazówek.

 

III.  Czynności zakazane pracownikowi wulkanizującemu ogumienie

 

Wulkanizatorowi zabrania się przede wszystkim:

1.             Używania do wulkanizowania niewłaściwych, uszkodzonych, niesprawnych urządzeń, narzędzi i pomocy.

2.             Stosowania niebezpiecznych metod pracy i stwarzanie zagrożeń dla siebie i otoczenia.

3.             Powodowania, aby podłoga na stanowisku roboczym była nierówna, zaśmiecona, mokra, śliska i zatarasowana.

4.             Nie stosowania rękawic gumowych podczas zanurzania dętki w wodzie dla sprawdzenia powodów jej uszkodzenia.

5.             Przekraczania w ogumieniu dopuszczalnego ciśnienia powietrza.

6.             Montowania uszkodzonych opon lub lekceważyć operacje wulkanizowania czy pompowania.

7.             Nie umieszczanie koła w odpowiednim zabezpieczeniu mimo, że jest ono do dyspozycji, podczas pompowania ogumienia.

8.             Toczenia koła, idąc z jego boku, co stwarza określone zagrożenia.

9.             Wulkanizowanie ogumienia na niesprawnym urządzeniu.

10.         Korzystania z niesprawnej wyważarki.

11.         Lekceważenia zużycia bieżnika opony podczas montowania ogumienia, gdy widoczne jest uszkodzenie.

12.         Korzystania z niesprawnego technicznie urządzenia przy demontażu koła (także przy jego montażu).

13.         Podczas pompowania dętki przytrzymywać ręką przewód tuż przy zaworze,

14.         Zezwalać osobom postronnym na wulkanizowanie ogumienia.

15.         Organizowanie libacji, picia alkoholu na stanowisku roboczym lub na terenie zakładu, brania udziału w niebezpiecznych „zabawach" czy „żartach", stwarzając zagrożenia dla siebie i otoczenia.

 

IV. Podstawowe czynności po zakończeniu pracy

 

Wulkanizator powinien:

1.             Uporządkować swoje stanowisko robocze.

2.             Wyłączyć wszystkie urządzenia odpowiednio je czyszcząc i konserwując.

3.             Opróżnić naczynie z wody używanej do sprawdzania uszkodzeń dętek.

4.             Ułożyć, po ich oczyszczeniu, wszystkie używane narzędzia i pomoce warsztatowe, na miejsce ich stałego przechowywania.

5.             Zabezpieczyć swoje stanowisko robocze w taki sposób, aby nie stworzyło jakichkolwiek zagrożeń dla otoczenia.

6.             Stanowisko robocze opuścić po zakończeniu dnia pracy.

 

V. Uwagi końcowe

 

Wulkanizator powinien:

1.             Zawsze dbać o higienę osobistą i schludny wygląd.

2.             Dbać o powierzone stanowisko robocze, jego wyposażenie, narzędzia i pomoce.

3.             Mieć świadomość, że wyposażenie podstawowe stanowiska wulkanizatora ogumienia samochodowego, to przede wszystkim: głębokościomierz suwmiarkowy, wyważarka, urządzenie do demontażu i montażu ogumienia, urządzenie do kontroli ciśnienia w ogumieniu, czujnik z podstawką, przyrząd do zakładania uchwytów ciężarków, ciężarki i uchwyty, kliny, podnośnik hydrauliczny, podpory, stojaki, komplet kluczy monterskich, łyżki i łom metalowy.

4.             Wiedzieć, że ogumienie tworzy elastyczny łącznik między pojazdem i drogą, musi więc wykazywać prócz dobrych właściwości resorujących (miękka guma, duża pojemność powietrza) wysoką odporność na ścieranie, cichobieżność, przyczepność, odporność na ślizganie się oraz zdolność do samooczyszczania bieżnika.

5.             Umieć rozróżniać rodzaje ogumienia i ich przeznaczenie:

a.              Pełne – gumowy masywny pierścień, nałożony na obręcz koła.

b.             Pneumatyczne dętkowe – dętka w oponie nałożone na feldze koła (samochody, motocykle, rowery).

c.              Pneumatyczne bezdętkowe – opona szczelnie osadzona na feldze koła.

6.             Zapobiegać skutkom przebicia lub przetarcia dętki m.in. przez wprowadzanie do wnętrza dętki cieczy klejącej, która unoszona przez powietrze uchodzące z dętki, zakleja otwór lub przez stosowanie dętki wielokomorowej albo też kilku dętek w jednej oponie.

7.             Przestrzegać i stosować wszystkie zasady i przepisy podane wyżej, gdyż za ich nie stosowanie można być pociągniętym do odpowiedzialności, a w razie zaistnienia sytuacji nie wymienionych wyżej, zastosować się do wytycznych przełożonego.

 

W razie zaistnienia wypadku

1.     Udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy.

2.     W razie potrzeby wezwać pomoc lekarską.

3.     Powiadomić przełożonych.

 

W przypadku znalezienia się wobec bezpośredniego niebezpieczeństwa  pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (zachowuje wtedy prawo do wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięcie zagrożenia nie jest możliwe).

 

 

 

Specjalista ds. BHP

...............................

Zgłoś jeśli naruszono regulamin