Scenariusz lekcji przysłany na konkurs "Dzień Kobiet - jak świętują go współczesne dzieci".
CELE ZAJĘĆ: - Uświadomienie uczniom znaczenia "Święta Kobiet" - Uświadomienie uczniom znaczenia grupy koleżeńskiej - Integracja grupy - Kształtowanie umiejętności plastycznych - Rozwijanie umiejętności przyrodniczych
CELE ZAJĘĆ:- Uświadomienie uczniom znaczenia „Święta Kobiet”- Uświadomienie uczniom znaczenia grupy koleżeńskiej- Integracja grupy- Kształtowanie umiejętności plastycznych- Rozwijanie umiejętności przyrodniczychMETODY PRACY: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne, zabawy integracyjneFORMY PRACY: praca indywidualna, grupowaŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy, rozsypanka wyrazowa, kleje, kredki.PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Część wstępnaOrganizacja przestrzeni klasy – tworzenie koła z krzeseł na potrzebę zabawy- „Zaczarowany staw” – Dziecko-ochotnik stoi na środku z zasłoniętymi oczami. Wszystkie pozostałe dzieci poruszają się dookoła niego do momentu, kiedy osoba w środku powie magiczne słowa: „Zaczarowany staw”. Wtedy to ona sama zaczyna się poruszać wśród nieruchomych postaci i dotyka twarzy pierwszego napotkanego dziecka, zgadując, kto to jest.2. Część właściwa- Rozmowa z dziećmi na temat obchodzenia Dnia Kobiet- Zaznaczamy, że w tym dniu, to dziewczynki i dorosle panie obchodzą swoje święto i mogą być traktowane w sposób szczególny, przypominamy jednak przy tym, że nie tylko w tym dniu, także na co dzień chłopcy wobec dziewczynek, mam i innych pań powinni zachować się w sposób uprzejmy i życzliwy.- „Kwiatuszek” Każde dziecko dostaje kartkę z kwiatuszkiem i płatkami oraz rozsypanke wyrazowa przedstawiająca zarówno pozytywne i negatywne zachowania chłopców wobec dziewczynek. Zadaniem dziecka jest wybrać odpowiednie zachowania, cechy i przykejić je do płatków kwiatka.(przykładowe zachowania, cechy: życzliwy, lojalny, uczynny, dobry, tolerancyjny, dyskretny, kłamliwy, obrażalski, niesprawiedliwy, wyniosły, fałszywy, zazdrosny).- Rozdajemy dzieciom (losowo) karki przedstawiające rożne kwiatki. Zadaniem każdego jest pokolorowanie danego kwiatka według schematu kolorów, który podany jest na kartce. Po skończeniu prac dzieci odgadują nazwy kwiatków.(przykładowe kwiatki – hiacynt, bez, tulipan, stokrotka, róża)- „Dowiedz się kim jesteś” Przypominamy wszystkim, że dziewczynki obchodzą swoje święto. Prosimy chłopców, żeby swoje gotowe, pokolorowane kwiatki rozdali koleżankom z grupy. Ale, żeby chłopcom nie było smutno prosimy także dziewczynki, żeby ofiarowały swoim kolegom gotowe kwiatki. Gdy każdy swój otrzyma po kolei mówimy dzieciom co oznaczają ich kwiatki i jakie cechy człowieka prezentują.3. Część końcowa- „Czarodziejski smok” – dzieci razem wspólnie tworzą „smoka” ustawiając się jeden za drugim i kładąc sobie ręce na ramionach. Nauczyciel podaje w tym czasie instrukcje: „Wyobraźcie sobie, że jesteście czarodziejskim smokiem, który potrafi robić niezwykłe i wspaniałe rzeczy. Podskakuje raz na swoich prawych nogach, raz na swoich lewych nogach. Czasem jest także odrobinkę komiczny, a wtedy głowa smoka próbuje ugryźć ogon, ale ogon ucieka i nie pozwala się ugryźć. Kiedy głowa złapie ogon, głośno parska” Po zakończeniu następuje zamiana miejsc – inne dziecko może być głową i inne ogonem.
Piosenka „Dzień kobiet”1)Dzień kobiet, dzień kobiet,Niech żyją nam zdroweI pani nasza i mamyI woźna, kucharka,Przedszkolna lekarkaIm wszystkim kwiaty rozdamy2) Dzień kobiet, dzień kobietNiech każdy się dowieŻe dzisiaj święto dziewczynekUśmiechy są dla nich Zabawa i taniecPiosenka z radia popłynie.
an28