Polityka społeczna.pdf

(572 KB) Pobierz
Teorie organizacyjne i społeczne polityki społecznej
Studia dzienne PS, 2007/2008
Teoria polityki społecznej, dr R. Szarfenberg
TEORIE ORGANIZACYJNE I SPOŁECZNE POLITYKI SPOŁECZNEJ
Spis treści
WYJAŚNIENIA ORGANIZACYJNE
Polityka społeczna to m.in. liczne organizacje, którym przypisano kompetencje w zakresie rozwiązywania
problemów społecznych. Teoria organizacji i zarządzania w latach 1990. w coraz większym stopniu zaczyna
obejmować zagadnienia wcześniej zarezerwowane głównie dla teorii administracji publicznej i
charakterystyczne dla sektora publicznego, gdzie dotąd lokowano główne podmioty polityki społecznej
(publiczne szkoły, publiczne zakłady opieki zdrowotnej, urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej,
jednostki systemu ubezpieczeń społecznych itd.). Wyjaśnienia organizacyjne powstania i zmian polityki
społecznej nawiązują do reform sektora publicznego, które miały również istotny wpływ na tę jego część,
która tradycyjnie zaliczana jest do zakresu polityki społecznej.
Nowe zarządzanie publiczne
Klasyczne instytucje publiczne, które ukształtowały się w XVIII i XIX w. mają charakter biurokratyczny
(nie mylić z „biurokracją z zabarwieniem pejoratywnym), co w sensie weberowskim (idealny typ
organizacji biurokratycznej M. Webera) oznacza m.in.:
1. rekrutacja na stanowiska urzędnicze odbywa się na zasadzie odpowiednich kwalifikacji, stąd istotne
staje się kształcenie w tym zakresie (obecnie m.in. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej,
administracja jako kierunek studiów wyższych);
2. ani stanowiska pracy, ani ich wyposażenie czy uzyskiwane w wyniku ich istnienia dochody (np.
podatki) nie należą do tych, którzy tam pracują (urzędują);
3. wyraźnie określone zasady wyznaczają kompetencje poszczególnych urzędników oraz hierarchię
władzy w urzędzie;
4. praca w urzędach publicznych ma charakter służby (np. ustawa o służbie cywilnej z 1998 i z 2006);
5. urzędnicy mają stałe pensje niezależne od wydajności, zatrudniani są oni na długie okresy i mają
wiele przywilejów (np. ich zatrudnienie jest dodatkowo chronione, co oznacza, że trudniej ich
zwolnić);
1
Studia dzienne PS, 2007/2008
Teoria polityki społecznej, dr R. Szarfenberg
6. kariera zawodowa w urzędach rozłożona jest na wiele lat i ma ściśle określony przebieg.
Taka struktura ma zapewniać m.in. egzekwowanie prawa, bezstronne i równe traktowanie obywateli.
Instytucje czy organizacje takie jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych i jego filie, urzędy pracy, ośrodki
pomocy społecznej, publiczne zakłady opieki zdrowotnej czy publiczne szkoły zatrudniają profesjonalistów
od udzielania usług i świadczeń, i są zorganizowane na podobnych zasadach, chociaż ich pracowników nie
zalicza się do korpusu służby cywilnej (czasem są to pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie
ustawy o pracownikach samorządowych, np. pracownicy socjalni, a czasem ich zawody są regulowane w
inny sposób, np. ustawa Karta Nauczyciela, ustawa o zawodzie lekarza). Niezależnie od różnic w tym
względzie nowe zarządzanie publiczne miało przynieść wiele zmian w działaniu rządu i instytucji
publicznych, co ma wpływ również na to, jak zorganizowana jest praca mniej lub bardziej typowych służb
społecznych:
„Przedsiębiorcze rządy wspierają konkurencję między dostarczycielami usług. Upodmiotawiają
obywateli poprzez przeniesienie kontroli z biurokracji na wspólnotę lokalną . Mierzą działania
swoich jednostek, koncentrując się nie tylko na nakładach, ale uwzględniając również wyniki .
Koncentrują się na celach , na swojej misji, a nie na przepisach i regulacjach. Traktują obywateli
nie jak petentów, ale jak klientów i oferują im wybór między szkołami, programami
szkoleniowymi, usługami mieszkaniowymi. Nie uruchamiają działań wyłącznie wtedy, gdy
problemy się już pojawiły, ale aktywnie im zapobiegają . Wkładają energię w zarabianie
pieniędzy , a nie tylko w ich wydawanie. Decentralizują władzę i wprowadzają partycypacyjne
metody zarządzania . Preferują mechanizmy rynkowe nad mechanizm biurokratyczne.
Koncentrują się nie tylko na dostarczaniu usług publicznych, ale na aktywizacji wszystkich
sektorów – publicznego, komercyjnego i społecznego – do działania na rzecz rozwiązywania
problemów społeczności.
Cytat pochodzi z książki D. Osborne’a i T. Gaeblera „Rządzić inaczej. Był to jeden z manifestów nowego
zarządzania publicznego wydany u nas w 1994 już po dwóch latach od amerykańskiej premiery (książka
niedawno została w Polsce wznowiona). Zastosowanie pojęcia przedsiębiorczości do rządu to wyraźne
przekroczenie granicy między tym, co dotąd wyraźnie rozdzielano – między sferą publiczną i sferą
rynkową . J. Hausner (jeden z polskich orędowników takiego podejścia, m.in. jako redaktor naczelny
Zarządzania Publicznego) przedstawił różnice między modelem idealnej biurokracji a modelem zarządzania
publicznego w sposób bardziej systematyczny („Wymiary życia społecznego, s.438, tabela z moimi
zmianami)
Kryterium porównawcze
Idealna biurokracja Idealne zarządzanie
publiczne
Styl kierowania
Biurokratyczny –
administrowanie
Menedżerski – zarządzanie
Struktury organizacyjne
Hierarchiczne, sztywne
Zdywersyfikowane,
elastyczne
Ukierunkowanie działań
Do wewnątrz i na procedury Na zewnątrz i na potrzeby
Kontrola
Wewnętrzna
Zewnętrzna
Horyzont podejmowania
działań
Krótkookresowy Długookresowy
Cel podejmowania działań Utrwalanie porządku Wywoływanie zmian
Zasada rządzenia
Imperatywna
Interaktywna
Współdziałanie z
organizacjami z innych
sektorów
Separacja
Partnerstwo
Organizacja państwa Dominacja układów
monocentrycznych i
resortowych
Dominacja układów
samorządowych i
autonomicznych
2
47715521.001.png
Studia dzienne PS, 2007/2008
Teoria polityki społecznej, dr R. Szarfenberg
Nurt nowego zarządzani publicznego przedstawia się też czasem jako nowy menedżeryzm. Za Sh. Gewritz,
która analizowała przemiany w edukacji, pokażę na czym polega różnica między „welfaryzmem (klasyczna
polityka społeczna) a nowym menedżeryzmem (na marginesie: dodanie przymiotnika „nowy współcześnie
od razu kojarzy się pozytywnie).
Welfaryzm
Nowy menedżeryzm
Etos służby publicznej
Etos zorientowany na klienta
Decyzje mają być zgodne ze „standardami
profesjonalnymi i wartościami takimi, jak
słuszność, opieka, sprawiedliwość społeczna
Decyzje są postrzegane instrumentalnie i
głównie kierują się efektywnością,
stosunkiem skuteczności do kosztów i
poszukiwaniem konkurencyjności
Nacisk na stosunki zbiorowe z zatrudnionymi
poprzez związki zawodowe
Nacisk na relacje indywidualne przy
marginalizacji związków zawodowych i
stosowaniu technik nowego zarządzania,
np. TQM, HRM
Nastawienie konsultacyjne
Nastawienie autorytarne, „macho
Racjonalność krytyczna wobec celów i
ograniczeń narzucanych z zewnątrz
Racjonalność techniczna, cele i
ograniczenia uznane za dane, koncentracja
na doborze środków
Współpraca
Konkurencja
Managerowie socjalizowani są w dziedzinie i
wartościach danej profesji społecznej
Managerowie socjalizowani są ogólnie w
ramach dziedziny i wartości zarządzania
O ile w ujęciu J. Hausnera nowe zarządzanie publiczne wydaje się być pozbawione jakichkolwiek źle
kojarzących się cech, to już nowym menedżeryzm scharakteryzowany przez Gewritz ma przynajmniej jedną
własność tego rodzaju, a mianowicie nastawienie autorytarne. Obie koncepcje są ze sobą sprzeczne w tym
względzie, nowe zarządzeni publiczne ma być interaktywne, a klasyczna biurokracja imperatywna.
Z kolei B. Guy Peters pisał o czterech głównych nurtach reform sektora publicznego, w zależności
od tego, na co kładziono w nich główny nacisk (książka „The Future of Governing, czyli „przyszłość
rządzenia), reformy akcentujące znaczenie:
mechanizmów rynkowych (zastąpienie tradycyjnego rządzenia - tam, gdzie tylko można -
mechanizmem rynkowym);
obywatelskiego uczestnictwa i demokracji (większy udział obywateli w rządzeniu, nie tylko
poprzez demokratyzację systemu politycznego, mniej widoczne w krajach postkomunistycznych);
zwiększania elastyczności i szybkości dostosowania się do zmiany warunków gospodarczych i
społecznych (sztywność organizacji biurokratycznej i schematyczność jej działania to główne
zarzuty, ale ich celem była przewidywalność);
deregulacji rządzenia , czyli zmniejszania liczby i/lub szczegółowości przepisów, regulacji i
procedur, zastępowanie tradycyjnych form regulacji różnymi formami samoregulacji (np. kodeksy
etyczne, karty praw klientów, akredytacja).
Z kolei Charles T. Goodsell wyróżnił w dłuższej perspektywie czasowej trzy rodzaje podejść do
reformowania administracji publicznej: 1) nastawione na konsolidację i kontrolę, 2) nastawione na cięcie
wydatków, zmniejszanie zatrudnienia i zlecanie zadań publicznych innym sektorom, 3) model biznesowy
(tworzenie rynków, zachowania przedsiębiorcze, pomiar wyników, koncentrowanie na potrzebach
klientów).
W cytacie z „Rządzić inaczej, w tabeli J. Hausnera i w podsumowaniach Petersa i Goodsella
znajdujemy wiele idei, które zostały zastosowane do klasycznych obszarów polityki społecznej, na czym
koncentruje się Gewritz, np. wprowadzanie mechanizmów konkurencji do publicznego sektora usług
zdrowotnych nazwano w UK „rewolucją w polityce społecznej” . Liczne i zróżnicowane strategie
obejmują więc m.in.:
prywatyzację (np. sprzedaż firmom prywatnym państwowych i samorządowych podmiotów
zajmujących się dostarczaniem pewnych usług o charakterze bardziej społecznym);
3
47715521.002.png
Studia dzienne PS, 2007/2008
Teoria polityki społecznej, dr R. Szarfenberg
rynki wewnętrzne ( quasi-markets , czyli oddzielenie funkcji dysponenta środków publicznych od
funkcji dostarczania usług społecznych oraz zasada kontraktowania, np. na podstawie mniej lub
bardziej konkurencyjnych przetargów);
kontraktowanie usług publicznych i społecznych (tzn. władza publiczna płaci za usługi dla
obywateli, których dostarczają inne sektory na podstawie umów czy kontraktów z niezależnymi
podmiotami);
tworzenie częściowo niezależnych od rządu instytucji publicznych (np. wiele funduszy celowych
w Polsce ma taki charakter, chociażby FUS, PFRON);
nowe formy regulacji (np. samoregulacja, kodeksy etyczne, akredytacja, certyfikacja,
standaryzacja, czego przejawem są m.in. normy ISO, czyli International Organization for
Standarization, przyjmowane również w sektorze publicznym);
zarządzanie z uwzględnieniem wyników ( performance management , mniejsze znaczenie ma
przestrzeganie procedur, a większe realizacja głównych celów i misji, charakterystyczne bardziej dla
sektora prywatnego niż publicznego).
Jedna z prób podsumowania kierunków tych zmian:
1. Od równego traktowania wszystkich obywateli do zróżnicowanego i zindywidualizowanego
traktowania różnych klientów.
2. Od powszechnych świadczeń i usług (dla wszystkich z określonej kategorii) do adresowanych i
selektywnych (tylko dla potrzebujących, czyli ubogich, którzy nie mogą zapewnić sobie usług na
rynku).
3. Od publicznego dostarczania usług i świadczeń do dywersyfikacji dostawców.
4. Od braku wyboru w zakresie usług i świadczeń do wyboru analogicznego do rynkowego.
5. Od lokalnej autonomii do centralizacji, czemu towarzyszyć ma kierunek przeciwny – większa
autonomia lokalna w zakresie zarządzania i finansów.
6. Od finansowania bez uwzględniania wyników i wysiłku do finansowania opartego na wskaźnikach
osiągnięć.
W nowej polityce społecznej rola sektora publicznego jest mniejsza niż kiedyś, wzrasta znaczenie
pozarządowego sektora non-profit i for-profit (co razem nazywa się wielosektorowością). Ten ostatni w
wielu polskich ujęciach definicyjnych polityki społecznej w ogóle nie był brany pod uwagę jako jej
podmiot, co wynika zapewne z opóźnienia w dostosowaniu koncepcji teoretycznych do zmieniającej się pod
wpływem reform rzeczywistości.
Od hierarchii przez rynki do sieci
Trzy tytułowe słowa tego punktu wyrażać mają różne sposoby koordynowania (organizowania) ludzkiej
działalności w społeczeństwie . Trend zmian ma następujący kierunek od hierarchii poprzez rynki do
sieci . Klasyczne instytucje polityki społecznej opierały się w dużej mierze na zasadach administracji
biurokratycznej (patrz wyżej) i na profesjonalizmie. Stąd określenie biurokratyczny profesjonalizm , który
należy uznać za zaawansowaną fazę hierarchicznego sposobu organizowania życia społeczeństwa. Ongiś
miało to symbolizować postęp w stosunku do przedklasycznych czasów polityki społecznej
(nieprofesjonalna, rozproszona i nieskoordynowana dobroczynność), a potem stało się przedmiotem krytyki.
Profesjonaliści bezpośrednio dostarczają usług obywatelom. Mają oni wiedzę i umiejętności, które
pozwalają im kontrolować wiele aspektów związanych z udzielaniem usług (w szczególności tych, które
charakteryzują się asymetrią informacji). W związku z tym mają też dużą autonomię w sprawach, którymi
się zajmują oraz władzę nad klientami, których mają obsługiwać (przykładem takiego profesjonalisty jest
lekarz, nauczyciel, pracownik socjalny). Profesje , czyli różne rodzaje profesjonalistów razem z ideologią,
wiedzą, umiejętnościami i regulacjami zawodowymi, odgrywały coraz większą rolę w polityce społecznej.
Proces ten nazywa się profesjonalizacją , a najlepszym jej przykładem jest przyspieszona profesjonalizacja
zawodu pracownika socjalnego w Polsce w latach 1990. (ustawa o takim zawodzie nie przeszła przez proces
legislacyjny przy końcu Sejmu IV kadencji i nadal jest tylko projektem) narzucona odgórnie przez ustawę
(jako zawód pracownik socjalny pojawia się oficjalnie w Polsce w latach 1960.). Profesjonalizacja pracy
socjalnej w USA zaczęła się w pierwszej połowie XX. wieku. Profesje czasem uważa się za pomieszanie
porządku z czasów przed nastaniem fordyzmu, czyli epoki masowej produkcji (rzemiosło jako pierwowzór
4
Studia dzienne PS, 2007/2008
Teoria polityki społecznej, dr R. Szarfenberg
profesji) z racjonalną administracją o charakterze biurokratycznym (patrz dalej). H. L. Wilensky łączył
rosnące znaczenie organizacji biurokratycznych oraz profesjonalnej specjalizacji z industrializacją.
Biurokratyczny profesjonalizm krytykowany jest za sztywność, nieskuteczność,
nieefektywność, biurokratyzm (w sensie pejoratywnym), niską jakość usług, brak wyboru, wysokie
koszty itp. Nieufność władz do politykospołecznych profesjonalistów zaczęła się wraz ze wskazywaniem,
że generują oni nadmierne koszty i dlatego trzeba ograniczać ich władzę, a kontrolę nad instytucjami
powierzyć należy menedżerom (tzn. są to też profesjonaliści, ale od zarządzania, a nie od udzielania usług).
Przykładem są tu zachowania lekarzy, które generują koszty dla systemu opieki zdrowotnej, szczególnie
wtedy, gdy ich wynagrodzenia zależą od liczby udzielonych usług ( fee for service ). Ideologia kryjąca się za
takim podejściem to właśnie wyżej scharakteryzowany menedżeryzm.
Inny aspekt krytyki profesji politykospołecznych wiąże się z podkreślaniem paternalistycznego
charakteru relacji między profesjonalistą i klientem , co szczególnie daje o sobie znać, gdy klientami są
osoby chore, niepełnosprawne, dzieci, osoby starsze, imigranci z biednych krajów itp., czyli podatne na
różne nadużycia ze względu na swoją słabszą pozycję. Paternalizm, polegający na działaniu na rzecz
czyjegoś dobra bez uwzględniania tego kogoś woli, w niektórych z tych relacji jest czymś naturalnym, ale
przewaga profesjonalisty prowadzi czasem do nadużyć (np. lekarze traktujący ludzi jakby byli zbiorem
organów, psychoterapeuci wykorzystujący seksualnie niepełnosprawnych umysłowo pacjentów, pracownicy
socjalni dyscyplinujący ubogich, wychowawcy znęcający się nad wychowankami itp.). Innymi słowy,
opiece i pieczy towarzyszy też kontrola i władza z pozytywnymi i negatywnymi tego ubocznymi
konsekwencjami.
Ruchy społeczne na rzecz praw osób niepełnosprawnych, a także pacjentów czy dzieci w dużej
mierze przyczyniły się do odczarowania jednoznacznie pozytywnego wizerunku profesji związanych ze
sprawowaniem opieki i udzielaniem pomocy oraz do podważenia ich dominującej pozycji w stosunku do
grup, którym mają służyć (przyczyniły się też do tego media nagłaśniając przypadki skrajnych nadużyć).
Stosunki społeczne w polityce społecznej często podporządkowywały dobro klientów interesom
profesjonalistów, punkt widzenia klientów nie był uwzględniany, nie słuchano tego, co mają do powiedzenia
i czego pragną. O wszystkim decydował z założenia dobry i nieomylny profesjonalista, a kwestionowanie
jego decyzji prowadziło do odrzucenia i represji. W takich relacjach wyraźnie widać upośledzenie
obywatelstwa tych, którzy zdani są na politykospołeczny system biurokratycznego profesjonalizmu
(można to nazwać „despotyzmem socjalnym). Krytyka tego rodzaju prowadzi z jednej strony do wzrostu
kontroli nad zachowaniami samych profesjonalistów i osłabianiem ich władzy (np. wprowadzenie
mechanizmów konkurencji, zwiększanie roli menedżerów spoza profesji społecznych), a z drugiej – do
różnych form wzmacniania pozycji klientów instytucji polityki społecznej (np. coraz większe możliwości
odwoływania się od decyzji w zakresie pomocy społecznej, instytucja rzecznika praw pacjentów, karty
praw).
Doprowadziło to do reform w kierunku:
1. upodabniania sektora publicznego do sektora rynkowego (nacisk na efektywność, obniżanie
kosztów, orientacja na klienta, wskaźniki wydajności);
2. zmniejszania i decentralizacji sektora publicznego (kontrakty, zlecanie usług, rynki wewnętrzne).
W wyniku tego klienci polityki społecznej mają mieć większy wybór, a przy tym nie traktuje się ich już jak
petentów i podopiecznych, ale jak klientów i użytkowników (obywateli, którzy mają pełnię praw, podmioty
a nie przedmioty). Odzwierciedla to przechodzenie organizowania polityki społecznej od zasad
hierarchicznych do rynkowych.
Urynkowienie polityki społecznej spotkało się jednak również z krytyką . Wiele projektów
prywatyzacyjnych nie spełniło pokładanych w nich nadziei co do większej efektywności i niższych kosztów
(np. z większą liczbą stosunków kontraktowych wiążą się tzw. koszty transakcyjne, wynikające z
konieczności nadzoru nad wykonywaniem umów, a poza tym sterowanie zdecentralizowanym i
wielosektorowym środowiskiem organizacyjnym, gdzie występują grupy o różnych interesach jest bardzo
trudne). Dodatkowe problemy pojawiały się wraz ze wzrostem nierówności i fragmentaryzacją usług, co
ogranicza ich dostępność. W wyniku tego mamy kolejny ruch w kierunku od rynków do sieci i partnerstw,
co ma rozwiązać problemy z koordynacją urynkowionej czy wielosektorowej polityki społecznej .
Powell i Hewitt podają tu tylko jeden przykład, a mianowicie zastępowanie w przypadku niektórych usług
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin