tereny zdegradowane podręcznik.pdf

(2104 KB) Pobierz
LIFELONG EDUCATIONAL PROJECT ON BROWNFIELDS
PPOJEKT PILOTAŻOWY LEONARDO DA VINCI CZ /04/B/F/PP-168014
TERENY
ZDEGRADOWANE
PODRĘCZNIK
Interdyscyplinarne narzędzie edukacyjne poświęcone
zagadnieniu regeneracji terenów zdegradowanych
Maj 2006
776204731.028.png 776204731.029.png 776204731.030.png 776204731.031.png 776204731.001.png 776204731.002.png 776204731.003.png 776204731.004.png 776204731.005.png 776204731.006.png 776204731.007.png 776204731.008.png 776204731.009.png 776204731.010.png 776204731.011.png 776204731.012.png 776204731.013.png 776204731.014.png 776204731.015.png 776204731.016.png 776204731.017.png
Autorzy:
Dr. Uwe Ferber, Projektgruppe Stadt +Entwicklung Leipzig
Dr. Paul Nathanail, University of Nottingham
Jřina Bergatt Jackson, IURS Praha
Marcin Gorski, Ph.D. CE., Rafal Krzywon, Ph.D. CE.,
Lukasz Drobiec Ph.D. CE.,Silesian University of Technology
Doc. PhDr. Dagmar Petríková Ph.D., Prof. Ing. arch.. Maroš Finka Ph.D.
Redakcja:
Dr. Uwe Ferber
Korekta:
Dr. Paul Nathanail
Projekt ten został sfinansowany dzięki wsparciu Komisji Europejskiej.
Publikacja prezentujke jedynie poglądy autorów a Komisja nie ponosi
odpowiedzialności za wszelkie wykorzystanie informacji tu zawartych.
776204731.018.png
 
776204731.019.png
 
 
 
 
Spis treści
1. Podziękowania TERENY ZDEGRADOWANE: LIFELONG EDUCATIONAL PROJECT (LEPOB) 6
2. Wstęp (autor rozdziału Jirina Bergatt Jackson) 7
2.1 Do kogo skierowany jest ten podręcznik? 8
2.2 Dlaczego został napisany ten podręcznik? 9
2.3 Struktura podręcznika 9
3. Ogólny zarys: Ponowny rozwój Terenów Zdegradowanych jako bodziec… 10
3.1 Co to są tereny zdegradowane? 10
3.1.1 Uświadomienie sobie że problem jest problemem! 11
3.1.2 Terminologie i wpływ terminologi 14
3.1.3 Zastosowanie zasad subsidiarności (pomocniczości) 14
3.1.4 Omówienie wszelkiej wymagane poomocy technicznej 16
3.1.5 Społeczne i ekonomiczne siły restrukturyzacyjne 17
3.1.6 Miejska dekoncentracja i zmiany populacji 17
3.2 Ile terenów zdegradowanych znajduje sie w naszym środowisku ? 17
3.2.1 Mierzenie i porównywanie terenów zdegradowanych 17
3.2.2 Kogo faktycznie dotyczy problem? 18
3.2.3 Kim są pozostali główni aktorzy biorący udział w rewitalizacji terenów zdegradowanych? 19
3.2.4 Jak to zronic albo jak tego nie zrobić?
20
3.3 Diagram sekwencji działań – Ogólny zarys procesu ponownego rozwoju…
22
RAMKA 1: Tereny zdegradowane i ich historyczny kontekst
24
4. Tereny zdegradowane – potrzeba polityki, strategii i struktury instytucjonalnej
26
4.1 Główne bariery narodowe dotyczące ponownego wykorzystania terenów…
26
4.2 Potrzeba polityki narodowej w zakresie terenów zdegradowanych
29
4.3 Potrzeba narodowych, regionalnych i lokalnych strategii…
29
4.4 Potrzeba miedzy-sektorowej, miedzywydziałowej i zawodowej współpracy
30
4.5 Zapotrzebowanie na instrumenty edukacyjne
31
RAMKA 2: Przykłady ustawodawstwa państwowego…
33
RAMKA 3: Czeski przykład określania ilości terenów zdegradowanych
35
5. Planowanie ponownego rozwoju budowy terenów zdegradowanych
39
5.1 Odkrywanie potencjału rozwojowego terenów pod ponowną zabudowę.
39
5.2 Przedstawienie wolnych lub słabo wykorzystywanych terenów
41
5.3 Przedstawienie w dokumentacji planistycznej zagrożeń srodowiskowych
43
5.4 Znaczenie rozwoju lokalnego i inicjatywy planowania
44
5.5 Rozwój tereny zdegradowanych w kontekście planowania i zarządzania
45
5.6 Diagram sekwencji działań – Ogólny zarys procesu ponownego rozwoju
45
6. Aspekty techniczne i środowiskowe
50
6.1 Rozpoznanie miejsca inwestycji
50
6.2 Zadania rozpoznania wstępnego
51
6.3 Rozpoznanie miejsca rewitalizacji
52
6.4 Problemy własności
55
3
776204731.020.png
 
776204731.021.png 776204731.022.png
RAMKA 4 Utrata integralnosci terenu
56
6.5 Zanieczyszczenia
62
6.6 Zarządzanie ryzykiem
66
6.6.1 Wykorzystanie odpadów przemysłowych
70
6.6.2 Metody wzmacniania podłoża gruntowego
70
6.7 Zarządzanie projektem i podwykonawstwo
71
6.8 Audyt Due diligence
71
RAMKA 5: Studium przypadku – Wałbrzych
72
7. Ekonomiczne aspekty regeneracji terenów zdegradowanych
73
8. Aspekty dotyczące nieruchomości (autor rozdziału Dr. Paul Nathanail)
77
8.1 Czym jest teren?
77
8.2 Kto kontroluje to co dzieje sie z terenem?
78
8.3 Na kogo ma wpływ to co dzieje się na terenie?
79
8.4 Kto ma wpływ na to co sie dzieje?
79
8.5 Jakie są ograniczenia w stosunku do zagospodarowania…
79
9. Finansowanie ponownego rozwoju terenów zdegradowanych
82
9.1 Zwykłe pożyczki bankowe
82
9.2 Kapitał wysokiego ryzyka – czas to pieniądz
82
9.3 Określone finansowanie terenów zdegradowanych
83
9.4 Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności
83
9.5 Programy Państwowe
84
9.6 Inne międzynarodowe i państwowe żródła finansowania i dotacji
84
9.7 Konieczność łączenia różnych żródeł finansowania
84
10. Odpowiedzialność i aspekty prawne regeneracji terenów zdegradowanych
85
10.1 Cel
85
10.2 Odpowiedzialność karna.
85
10.3 Odpowiedzialność kontraktowa
85
10.4 Zaniedbanie Zawodowe
86
10.5 Odpowiedzialność cywilna
86
10.6 Ochrona interesów własnych
86
10.7 Właściwe Użycie Słów i Terminów
87
10.8 Błędy obliczeniowe
87
10.9 Rola zabezpieczeń/pokryć finansowych.
88
RAMKA 6: Odpowiedzialność ekologicznej w Europie i w Stanach Zjednoczonych
89
11. Kulturalne i społeczne aspekty ponownego rozwoju terenów zdegradowanych
91
11.1 Poprawa Wizerunku i Postrzegania
91
11.1.1 Jak wdrożyć nieużytkowane nieruchomośći w ich środowisko
92
11.2 Udział w trwałym rozwoju osiedlowym/dzielnicowym i miejskim
92
11.3 Dostępność
94
11.3.1 Jak stworzyć nowe trwałe wspólnoty?
95
11.4 Określenie
96
11.4.1 Historia
97
4
776204731.023.png
 
776204731.024.png
 
 
 
 
 
 
 
 
12. Ponowny rozwój terenów zdegradowanych a udział obywateli
97
RAMKA 7: Jak zorganizować platformę uczestników projektu?
100
Bibliografia
102
Spis Rysunków
104
Spis Tabel
104
Spis Ramek
105
5
 
 
 
 
 
 
 
776204731.025.png
 
776204731.026.png 776204731.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin