R_26_07.PDF

(1099 KB) Pobierz
Wstêp
Rozdział 26.
Rejestrowanie
i reklamowanie stron WWW
Motto z filmu Field of Dreams mówi „zbuduj, a oni przyjdą”, lecz ludzie nie zaczną
sami odwiedzać Twojej witryny tylko dlatego, że ją umieściłeś w sieci. Biorąc pod
uwagę, że istnieją miliony witryn WWW, a niektóre z nich składają się z tysięcy
dokumentów, istnieje bardzo niewielkie prawdopodobieństwo, że ktoś przypadkowo
trafi na Twoją. Zatem w jaki sposób zachęcić do odwiedzenia witryny? Jaki jest
najlepszy sposób zaproszenia gości? W tym rozdziale poznasz kilka sposobów
umożliwiających wzbudzenie zainteresowania Twoją witryną, a w tym:
metody reklamowania własnej witryny WWW,
umieszczanie witryny w głównych serwisach katalogowych WWW,
dołączanie witryny do głównych serwisów indeksujących WWW,
korzystanie gryp dyskusyjnych Usenet w celu zaanonsowania witryny,
umieszczanie dodatkowych katalogów i relatywnych stron WWW,
w jaki sposób sprawdzić za pomocą plików raportów i liczników,
kto oglądał Twoje strony.
Rejestracja i reklamowanie stron WWW
W rezultacie, aby Twoja witryna była odwiedzana, musisz rozreklamować jej istnienie
na wszystkie możliwe sposoby. Im lepiej widoczna reklama, tym większa perspektywa
dużej liczby trafień.
Trafienia to w języku sieci liczba wizyt złożonych na Twoich stronach. Nie należy tego
terminu rozumieć w kategoriach liczby ludzi, ale jako liczbę załadowań strony.
Istnieje wiele sposobów promowania własnej witryny. Możesz umieścić jej adres
w głównych katalogach internetowych i indeksach, podać informacje o niej w grupach
dyskusyjnych Usenet, podać jej adres na wizytówkach, itp. W dalszej części rozdziału
opiszę każdą z tych metod.
27145239.002.png
746
Część 9. Publikowanie na WWW
Listy witryn WWW
Zapewne, tak jak u wielu początkujących internautów, tak i u Ciebie wywołuje
ogromne zdziwienie fakt, że na innych witrynach aż się palą do umieszczania odwołań
do Twoich stron. A co jeszcze dziwniejsze, w większości wypadków nie pociąga to za
sobą żadnych opłat.
Istnieje proste wytłumaczenie tej oczywistej działalności filantropijnej. Gdy sieć była
młoda i świeża, najlepszym sposobem promowania własnej witryny było wejście
w kontakt z innymi użytkownikami i poproszenie ich o umieszczenie odwołania do
witryny na ich stronach. W rewanżu, w witrynie pojawiały się odwołania do stron
innych użytkowników. Z czasem, proceder ten nieco się zmienił, ale nadal wiele witryn
z radością umieści u siebie połączenie do Twojej strony. Nie zdziw się również, gdy w
swojej poczcie znajdziesz od czasu do czasu prośbę o umieszczenie na Twojej stronie
połączenia do strony nadawcy
listu.
Tego typu współpraca jest wyjątkową cechą Internetu. Zamiast walczyć o
odwiedzających, podobne tematycznie witryny zamieszczają listy odwołań do sw
oich
rywali.
Niestety, wymiana adresów nie rozwiązuje całkowicie problemu. Tak jak dawniej,
wciąż potrzebny jest adres przynajmniej jednej strony, od której można zacząć. W tym
momencie potrzebny stał się globalny serwis katalogowy Internetu. W tej chwili żadnej
z witryn sieciowych nie moż
na uznać za internetowy serwis katalogowy, ale kilka
z nich jest już bardzo blisko.
Yahoo!
Dotychczas, najbardziej znanym serwisem katalogowym witryn WWW jest Yahoo!
(patrz rysunek 26.1), utworzony przez Davida File i Jerry’ego Yanga. Oto adres
serwisu: http:// www.yahoo.com/ . Witryna została utworzona w kwietniu 1994 roku jako
mała, prywatna lista ulubionych witryn Davida
Yahoo! segreguje witryny w eleganckim, wielopoziomowym katalogu. Aby obejrzeć
zawartość dowolnego poziomu katalogu, wybierasz połączenie prowadzące do kategorii
głównej, która najlepiej reprezentuje interesującą Cię informację, a następnie
przemieścisz się wzdłuż łańcucha stowarzyszonych str
tematem witryn, takiej jak pokazana na rysunku 26.2. Oto adres tej strony:
http://dir.yahoo.com/Computers_an
on do listy związanych z
d_Internet/Internet/World_Wide_Web/Site
_Announcement_and_Promotion/.
Koniecznie powinieneś przyjrzeć się temu rysunkowi. Przedstawia listę serwisów
umożliwiających umieszczanie w nich informacji o witrynie oraz listę s
tron WWW,
które mogą pomóc Ci w rozpowszechnieniu informacji o Twojej stronie.
i Jerry’ego. Od tego czasu rozrosła się w
wielki katalog i serwis indeksowy witryn WWW.
27145239.003.png
Rozdział 26. Rejestrowanie i reklamowanie stron WWW
747
Rysunek 26.1.
Yahoo!
Rysunek 26.2.
Kategoria
Announcement Services
serwisu Yahoo!
Aby dodać witrynę do listy Yahoo!, wróć do strony głównej Yahoo! ( http://www.
yahoo.com/ ) i wskaż kategorię, do której Twoja witryna najlepiej pasuje. Przejrzyj kata-
log zawierający podkategorie i odszukaj listę witryn podobnych do Twojej.
27145239.004.png
748
Część 9. Publikowanie na WWW
Wyobraź sobie, że stworzyłeś stronę o wyścigach wielbłądów. Aby dodać ją do Yahoo!,
należy kliknąć odnośnik Recreation, następnie Sports i na koniec Camel Racing. Tak,
naprawdę istnieje taka kategoria — bezpośredni adres URL do niej to:
http://dir.yahoo.com/Recreation/Sports/Camel_Racing/
Jeśli teraz przewiniesz stronę na sam dół, zobaczysz odnośnik „Suggest a Site”. Kliknij
go, by przejść do strony przedstawionej na rysunku 26.3 ( http://docs.jahoo.com/info/
suggest/ ). Tu znajduje się kompletna instrukcja dodania witryny do katalogu Yahoo!,
krok po kroku. Proces ten polega na wypełnieniu formularzy na czterech kolejnych
stronach i jest bardzo łatwy do zrozumienia.
Rysunek 26.3
Za pomocą tego
formularza możesz
wprowadzić swoją
witrynę na listy Yahoo!
Po przesłaniu formularza zostanie on sprawdzone przez pracowników Yahoo. Niedługo
potem będziesz mógł się przekonać, że Twoja witryna pojawiła się na liście witryn po-
święconych wyścigom wielbłądów.
W3 Virtual Library
Wirtualna biblioteka WWW ( World Wide Web (W3) Virtual Library ), mieszcząca się
pod adresem http://vlib.org/overview.html , to kolejny bardzo popularny sieciowy serwis
katalogowy. O ile Yahoo! kierowany jest przez niewielką grupę ludzi, to na W3 Virtual
Library składa się wysiłek bardzo wielu osób, z których wszyscy są wolontariuszami.
Poszczególnymi katalogami zajmują się różni ludzie, a katalogi często rezydują na róż-
nych komputerach, w różnych miejscach świata.
27145239.005.png
Rozdział 26. Rejestrowanie i reklamowanie stron WWW
749
Wirtualna biblioteka stron WWW stosuje ostrzejsze kryteria doboru stron w katalogu. Nie
każda witryna przechodzi przez selekcję, jeśli jednak stworzyłeś coś naprawdę ciekawego,
powinieneś spróbować. Aby umieścić adres URL w danej kategorii biblioteki, należy wy-
słać zgłoszenie w postaci wiadomości e-mail do osoby zajmującej się danym działem. Ad-
res e-mail tej osoby można uzyskać pod: http://conbio.net/vl/database/output.cfm . Jak wi-
dać na rysunku 26.4, pojawi się pierwsze 25 kategorii z adresami e-mail osób zajmujących
się ich rozwijaniem. Właśnie z nimi należy się kontaktować.
Rysunek 26.4.
W3 Virtual Library
27145239.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin