Rops_Daniel_-_Od_Abrahama_do_Chrystusa.txt

(801 KB) Pobierz
Od Abrahama
do Chrystusa


Daniel Ros



Prze�o�y�a
Zofia Starowieyska-Morstinowa
INSTYTUT WYDAWNICZY PAX
WARSZAWA 1995
Tytu� orygina�u
Histoire sainte. Le peuple de la Bible
� Copyright by La Librairie Artheme Fayard, Paris
� Copyright for the Polish translation by Andrzej Morstin,
Warszawa 1995
Projekt ok�adki i strony tytu�owej
Jerzy Grzegorkiewicz
Na ok�adce fragment obrazu
Wilhelma Kotarbi�skiego Powr�t z Golgoty
Redaktor wznowienia
Barbara Harassek


Spis tre�ci
Cz�� pierwsza - PATRIARCHOWIE
I. POS�ANNICTWO ABRAHAMA.
Abram, Semita z Ur w Szinear, na wezwanie Boga opuszcza
miasto rodzinne, zabieraj�c ze sob� swoj� rodzin�. Mezo-
potamia oko�o roku 2000 przed Chrystusem; dawno��
r�nych jej cywilizacji; kolejne fale Sumer�w i Semit�w;
panowanie Hammurabiego. Plemi� Abrama w drodze:
Charan, pierwsze przej�cie przez ziemi� Kanaan, Sychem;
pobyt w Egipcie i powr�t do Kanaanu; B�g w cudowny
spos�b daje Patriarsze potomstwo, zawiera z nim Przymie-
rze, zmienia imi� Abram na Abraham i nakazuje zwyczaj
obrzezania. Zniszczenie Sodomy i Gomory. Ostatnia pr�ba:
ofiara Izaaka. �mier� Abrahama.
II. �YCIE PATRIARCHALNE.
Przez trzy wieki, korzystaj�c z r�wnoczesnego zmierzchu
pot�gi Egiptu i Mezopotamii, ziemia Kanaan nie nale�y do
nikogo (2000-1700); potomkowie Abrahama prowadz� tu
�ycie koczownicze nie mieszaj�c si� z tubylcami. Ma��e�stwo
Izaaka z Rebek�. Ich synowie Ezaw i Jakub: historia
z misk� soczewicy, jej znaczenie. Jakub; sen o drabinie
si�gaj�cej nieba, pobyt u Labana, powr�t i walka z Anio�em.
�ycie patriarchalne; jego charakter: prostota, wiara, po-
czucie wsp�lnoty. Historia J�zefa sprzedanego przez braci;
jego powodzenie w Egipcie. �cis�y zwi�zek mi�dzy opowia-
daniem biblijnym i wydarzeniami historii egipskiej; najazd
Hyksos�w; funkcjonowanie pa�stwa faraon�w. J�zef osadza
swych braci w Delcie i sprowadza swego starego ojca
(1750?).
III. WIARA I TRADYCJA. . . . 51
Pos�annictwo Patriarch�w; podobni do mistyk�w czynu s�
natchnieni przez Boga i wyra�aj� Jego wol�. Monoteizm
istotn� podstaw� ich my�li religijnej. Tradycja dotycz�ca
pocz�tk�w ludzko�ci: stworzenie �wiata i cz�owieka; raj
utracony; potop i Noe; wie�a Babel i rozproszenie narod�w.
Psychologiczna g��bia i pi�kno tych wielkich w�tk�w.
Zestawienie z mitami sumeryjskimi i semickimi (Noe i Gil-
gamesz); hipotezy podsuwane przez archeologi�. Tradycja
taka, jak� podaje Biblia, jest wy�sza od starych ba�ni
mezopotamskich tak przez sw�j absolutny monoteizm, jak
i przez swe dok�adne a trafne uj�cie przysz�o�ci ludzkiej.
Jak tradycja ta zosta�a przekazana: pismo klinowe i pami��.
Cz�� druga - MOJ�ESZ I ZIEMIA KANAAN
I. W�DZ. . ,
Pobyt Izraela w Egipcie: ziemia Goszen. Faraonowie, kt�rzy
wyp�dzili Hyksos�w, prze�laduj� wszystkich Azjat�w, zw�a-
szcza Hebrajczyk�w. B�g nakazuje Moj�eszowi, by nar�d
wybrany - stra�nika Obietnicy - wyrwa� z egipskiej tyranii.
Problem dat: kiedy umiejscowi� Wyj�cie z Egiptu? Czy
oko�o roku 1440? czy 1225? Stosunek tego wydarzenia do
historii egipskiej w obydwu wypadkach. Czy Egipt wywar�
wp�yw na Izraela? Wyruszenie ku Ziemi Obiecanej. Epizody
tego Wyj�cia: cudowne przej�cie przez Morze Czerwone,
liczne cuda; na g�rze Synaj B�g daje Moj�eszowi Tablice
Przykaza�. Izrael, "lud o twardym karku": jego grzechy,
jego bunty, jego kary i d�ugie b��dzenie po pustyni. Nawet
sam Moj�esz zostaje ukarany przez Boga i umiera przed
wej�ciem do Ziemi Obiecanej. Zagadnienie pisma: czy
Moj�esz by� jednym z protagonist�w alfabetu?
II. ZAKON I ZIEMIA. . .
Moj�esz daje ludowi hebrajskiemu organizacj� polityczn�
i prawo, a przede wszystkim zapewnia religii siln� pod-
budow�. Objawia imi� Boga; jest nim imi�: Jahwe. Og�asza
Dekalog, organizuje kult. Doprowadza Izraela do bram
Ziemi Obiecanej. Po�o�enie ziemi Kanaan pod wzgl�dem
geograficznym, ekonomicznym i historycznym. Gdy Heb-
rajczycy przychodz� do niej, jest to znowu kraj bez pan�w;
donios�o�� inwazji aryjskiej w tej epoce. Jacy b�d� nie-
przyjaciele Izraela? Filistyni, Kananejczycy, przer�ni Be-
duini.
III. JOZUE I S�DZIOWIE
Epopeja wojenna Izraela w wieku XII i XI. cudowne
przej�cie Jordanu i zdobycie Jerycha (r�wnocze�nie wojna
troja�ska). S�dziowie: epizody chronologiczne nie powi�za-
ne a maj�ce na celu uwypuklenie warto�ci moralnych
i duchowych. Prorokini Debora; wyprawa Gedeona; c�rka
Jeftego; bohaterskie czyny Samsona. Problemy, kt�re staj�
przed Izraelem. Rosn�ce pragnienie jedno�ci, Samuel przy-
gotowuje kr�lestwo. Po�r�d wszystkich tych epickich gwa�-
t�w zachwycaj�cy epizod, mo�e przenikni�ty znaczeniem
religijnym: Rut.
Cz�� trzecia - OD CHWA�Y DO WYGNANIA
I. MAJESTAT KR�LEWSKI
Przez przeci�g jednego wieku (1040-935) rozwija si� pot�ga
Izraela; gdzie indziej zmierzch wielkich mocarstw, straszliwy
najazd Dor�w. Saul, kr�l tragiczny. Dawid, jego m�odo��,
jego zwyci�stwo nad Goliatem; namaszczony na kr�la,
dokonuje dzie� wielkiej wagi: daje pa�stwu izraelskiemu
stolic�, Jerozolim�, organizuje armi�, ko�czy podb�j ziemi
Kanaan; grzech Dawida i kara. Salomon "w przepychu",
jego m�dro��, jego przepych. Fenicjanie wtajemniczaj�
Izraelit�w w wielki handel i pomagaj� im przy budowie
�wi�tyni jerozolimskiej. Legenda kr�l�w: Pie�� nad Pie�-
niami.
II. ZARODKI �MIERCI, OBIETNICE �YCIA
�wi�ty charakter monarchii izraelskiej. Nowe pog��bienie
my�li religijnej w epoce kr�l�w. Wzrastaj�cy zbytek, kon-
takty z ludami obcymi, wp�ywy haremowe popychaj�
w ko�cu kr�l�w do bardzo daleko posuni�tej niewierno�ci;
gorsz�ca uprzejmo�� Salomona w stosunku do bo�k�w
poga�skich. Linia najmniejszego oporu w systemie monar-
chicznym: tendencje antyrojalistyczne, niezadowolenie z po-
wodu podatk�w i ci�kich rob�t, gro��ce wstrz�sy spo�ecz-
ne, tarcia mi�dzy Po�udniem i P�noc�. Katastrofalny
roz�am w roku 935. Dwa kr�lestwa. Straszliwi Asyryjczycy
podejmuj� swoj� ekspansj�. Do gr�b zewn�trznych do��cza
si� w pa�stwach palesty�skich dramat duchowy; gro�by
ba�wochwalstwa. Prorocy; ich gwa�towny op�r przeciwko
obcym b�stwom; ich charakter psychologiczny i znaczenie
ich pos�annictwa. Znowu pog��biaj� religi� Izraela przy-
gotowuj�c jej rozw�j w kierunku doktryny i bardziej
personalistycznej, i zarazem bardziej uniwersalistycznej.

III. KR�LESTWO W SOBIE ROZDWOJONE
Obie cz�ci Izraela zmierzaj� do upadku, ale ten upadek
polityczny przygotowuje przysz�o�� duchow�. Kryzys w pa�-
stwie p�nocnym; bezbo�ny Achab, Izebel i Prorok Eliasz.
W Jerozolimie Atalia. Pierwsi Prorocy pisz�cy: Amos,
Ozeasz. Przygoda Jonasza. Asyria za Sargona II dochodzi
do szczytu pot�gi. W roku 722 obala Samari� i kr�lestwo
p�nocne. Najwi�kszy z Prorok�w: Izajasz. W ma�ym
kr�lestwie judzkim wysi�ki utrzymania czysto�ci religii:
Ezechiasz, Jozjasz. Nag�y upadek Asyrii, zburzenie Niniwy
w roku 612. Na jej miejsce powstaje pa�stwo neobabilo�s-
kie: Nabuchodonozor II znowu podejmuje polityk� eks-
pansji. Prorok Jeremiasz. Zdobycie Jerozolimy w roku 586.
Cz�� czwarta - JUDAIZM I MESJANIZM
I. WYGNANIE I POWR�T
Wysiedlenie do Babilonii; wspania�o�� cywilizacji babilo�s-
kiej; �ycie i uczucia wygna�c�w. Prorok Ezechiel i jego
obietnice nadziei. Buduj�ce opowiadania o Judycie, Tobia-
szu i Hiobie. Daniel, jego niezwyk�e �ycie i jego proroctwa
zapowiadaj�ce upadek Babilonu. Cyrus i Persowie. Upadek
Babilonu w roku 539. Cyrus pozwala �ydom wr�ci� do
Palestyny. Ci, kt�rzy pozostaj�: historia Estery. Ci, kt�rzy
wyruszaj�: trudno�ci powt�rnego osiedlenia si�. Prorocy
Aggeusz i Zachariasz; odbudowa �wi�tyni. Izrael jest
prowincj� pa�stwa perskiego, ale spo�eczno�� �ydowska
przechowa i uratuje warto�ci duchowe, kt�rych jest depo-
zytariuszem.
II. OKRES WIELKICH MOCARSTw
�wiatem rz�dz� kolejno Persowie, Grecy i Rzymianie;
w ten spos�b przez pi�� wiek�w przygotowuje si� �wiat, na
kt�ry padnie posiew ewangeliczny. Nieust�pliwy op�r
�yd�w przeciwko wp�ywom poga�skim. Nehemiasz i mury
Jerozolimy. Ezdrasz i Prawo. W owej epoce zostaje napisana
Biblia (Stary Testament); donios�o�� tego faktu w por�w-
naniu z osi�gni�ciami innych cywilizacji. Od Aten po
Aleksandra epopeja zdobywcy; podzia� jego pa�stwa;
cywilizacja hellenistyczna i jej urok. Op�r stawiany przez
�yd�w hellenizacji: Antioch Epifanes. Bunt Machabeusz�w.
Potomkowie Machabeusz�w ulegaj� wp�ywom greckim;
ci�g�e rozruchy. Rzym na Wschodzie. Religijny dramat
rzymskiego poga�stwa. Rozproszenie �yd�w przygotowuje
dla przysz�ych Aposto��w �rodki propagandy, ale jedno-
cze�nie - prze�ladowc�w. Pompejusz zdobywa Jerozolim�
w roku 63. Herod, ostatni wielki kr�l izraelski, okrutny
i rozmi�owany w zbytku. Narodzenie Chrystusa.
III. WEWN�TRZNE �YCIE SPO�ECZNO�CI
Od religijnej ewolucji spo�eczno�ci �ydowskiej b�dzie zale�e�
jej stosunek do Chrystusa. Organizacja spo�eczno�ci: sekty
i stronnictwa (faryzeusze i saduceusze). Koncepcja Boga.
Pewno�� pos�annictwa Izraela; niebezpiecze�stwo; eksklu-
zywizm �ydowski. Panowanie Zakonu. Niebezpiecze�stwo:
litera ponad duchem. Moralno�� �ydowska; metafizyka
s�du, zmartwychwstanie zmar�ych. Mesjanizm; jego rozw�j
na przestrzeni historii. Dwie koncepcje Mesjanizmu: kr�l
- m�ciciel czy odkupiciel bole�ciwy. Og�lne znaczenie
"historii �wi�tej": Chrystus celem Zakonu
uzupe�nienie.

CZʌ� I
Patriarchowie
I. Pos�annictwo Abrahama
Lat temu mniej wi�cej cztery tysi�ce w krainie Szinear, w miejs-
cowo�ci Ur, lokalnej stolicy dolnego Eufratu, pewien cz�owiek imieniem
Abram zosta� nawiedzony przez Boga i bez wahania uwierzy� s�owu:
"Uczyni� (...) z ciebie wielki nar�d, b�d� ci b�ogos�awi� i twoje imi�
rozs�awi�: staniesz si� b�ogos�awie�stwem" * (Rdz 12, 2).
Taki punkt wyj�cia daje Biblia ca�emu temu procesowi historycz-
nemu, kt�rego sprawc� i �wiadkiem by� Izrael. Jest to zdarzenie w swej
istocie mistyczne, a zarazem tajemnicze, w swych nast�pstwach jednak
tak namacalne, jak mo�e dla Francji pos�annictwo Joanny d'Arc.
Dalecy spadkobiercy Patriarchy, wspominaj�c, �e ma�e plemi�...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin