Maj 2008 klucz.pdf
(
1430 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Arkusz PR ROZW
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Miejsce
na naklejkę
MBI-R1_1P-082
EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
MAJ
ROK 2008
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron (zadania
1 – 35). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym
zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z biologii
Zadanie 1.
(1 pkt)
Na schematach przedstawiono wzory dwóch związków czynnych biologicznie.
Podaj, który z tych związków (A czy B) to grupa hemowa hemoglobiny oraz określ
funkcję hemoglobiny w organizmach.
Związek B to grupa hemowa hemoglobiny. Hemoglobina ułatwia zwierzętom
rozprowadzanie tlenu w organizmie.
Zadanie 2.
(2 pkt)
W komórkach eukariotycznych występują następujące rodzaje błon:
I. błona otaczająca komórkę,
II. błony znajdujące się wewnątrz komórki.
Podaj po jednej funkcji błony I i błon II.
I.
Oddziela wnętrze komórki od środowiska zewnętrznego.
II.
Tworzą wewnątrz komórki przedziały pełniące wyspecjalizowane funkcje
np. wnętrze cystern siateczki śródplazmatycznej szorstkiej, jądro
komórkowe itp.
Zadanie 3.
(2 pkt)
U roślin wyższych śmierć niektórych komórek warunkuje powstanie funkcjonalnych
systemów, mających istotne znaczenie w życiu rośliny. W prawidłowym rozwoju roślin takie
zmiany zachodzą w końcowym etapie różnicowania się komórek i tkanek.
Podaj dwa przykłady tkanek roślinnych zbudowanych z komórek martwych. Określ
rolę każdej z tych tkanek.
1.
Drewno (ksylem) – tworzy system przewodzący wodę (i sole mineralne).
2.
Twardzica (sklerenchyma) – tworzy system usztywniający i wzmacniający
roślinę.
Poziom rozszerzony
Egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4.
(2 pkt)
Na schemacie przedstawiono lizosom.
a) Wyjaśnij, na czym polega rola przedstawionego tu lizosomu w komórce zwierzęcej.
Lizosom ten prowadzi wewnątrzkomórkowe trawienie pobranego pokarmu,
dzięki zawartym w nim enzymom hydrolitycznym, aktywnym w środowisku
kwaśnym.
b) Określ, jaki mechanizm utrzymuje niskie pH wewnątrz lizosomu.
Jest to aktywny (przy udziale ATP) transport jonów wodorowych z cytozolu
do wnętrza lizosomów.
Zadanie 5.
(3 pkt)
Wykonano badania dotyczące wpływu enzymów na energię aktywacji rozkładu różnych
substancji. Okazało się, że energia aktywacji rozkładu 1 mola H
2
O
2
bez udziału enzymu
wynosi 75600 J, a z udziałem enzymu katalazy – 23100 J. Hydroliza 1 mola kazeiny bez
udziału enzymu wymaga 86520 J, a w obecności enzymu trypsyny – 50400 J.
a) Wyniki uzyskane w badaniach przedstaw w tabeli.
Energia aktywacji (J)
Substancja (mol)
Bez enzymu Z enzymem
H
2
O
2
75600
23100
Kazeina
86520
50400
b) Sformułuj wniosek wynikający z uzyskanych danych.
Enzymy obniżają energię aktywacji reakcji.
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
2
2
2
3
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie
6.
(1 pkt)
Na schemacie przedstawiono mechanizm aktywacji pewnego enzymu przez białko
modulatorowe – kalmodulinę, zależną od jonów wapnia.
Na podstawie schematu opisz krótko mechanizm aktywacji enzymu zależnego
od kalmoduliny.
Cząsteczka kalmoduliny przyłącza 4 jony wapnia, tworząc kompleks, który łączy
się z nieaktywnym enzymem, w wyniku czego następuje aktywacja enzymu.
Zadanie 7.
(3 pkt)
Na wykresach przedstawiono wpływ pH na aktywność trzech enzymów.
Uzupełnij poniższą tabelę, podając optymalne pH działania każdego z enzymów (I, II
i III) oraz nazwy makrocząsteczek, które są trawione przez te enzymy w żołądku lub
dwunastnicy człowieka.
Enzym OptymalnepH Nazwymakrocząsteczek
I
ok. 2
białka
II
ok. 6,5 – 7
polisacharydy
III
ok. 8 – 8,5
peptydy i tłuszcze
Egzamin maturalny z biologii
5
Zadanie 8.
(1 pkt)
Na wykresach przedstawiono zależność asymilacji CO
2
od temperatury u tej samej rośliny,
przy silnym i słabym natężeniu światła.
Ustal, czy przedstawione na wykresie dane dotyczą
rośliny światłolubnej czy cieniolubnej. Swoją opinię
uzasadnij jednym argumentem.
Jest to roślina światłolubna, ponieważ
w temperaturze do 30
o
C asymilacja CO
2
jest
niższa przy słabym natężeniu światła.
Zadanie 9.
(2 pkt)
Na schemacie przedstawiono pewien proces biochemiczny.
a) Podaj pełną nazwę przedstawionego na schemacie procesu i określ jego znaczenie
w życiu tych organizmów, które go przeprowadzają.
Fermentacja alkoholowa umożliwia tym organizmom wytwarzanie ATP przy
braku tlenu.
b) Wyjaśnij znaczenie procesu regeneracji NAD
+
.
Regeneracja tego związku umożliwia ciągły przebieg glikolizy.
Nr zadania
6.
7.
8.
9.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
3
1
2
Uzyskana liczba pkt
Poziom rozszerzony
Plik z chomika:
free15
Inne pliki z tego folderu:
Materiał ćwiczeniowy Styczeń 2014 OKE POZNAŃ.pdf
(1396 KB)
Materiał ćwiczeniowy Styczeń 2013 OKE POZNAŃ klucz.pdf
(8745 KB)
Wstępny (czerwiec) 2013.pdf
(1671 KB)
Wstępny (czerwiec) 2013 klucz.pdf
(281 KB)
Maj 2013 klucz.pdf
(608 KB)
Inne foldery tego chomika:
!Wszystkie zadania maturalne razem! Wersja powiększona
#BIOLOGIA
¡Uno, dos, tres...ya! 1_cd
¡Uno, dos, tres...ya! 2_cd
A2_Las claves del nuevo DELE_cd
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin