Scenariusz sytuacji wychowawczej w grupie dzieci młodszych pt. ZACZAROWANE SŁOWA.doc

(1147 KB) Pobierz

Scenariusz sytuacji wychowawczej w grupie dzieci młodszych



Temat dnia: Zaczarowane słowa.

Cele ogólne:
- stosowanie form grzecznościowych.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- używa zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach,

- odpowiada pełnym zdaniem na zadane pytania,
- uważnie słucha tekstu literackiego,
- umie określać i nazywać emocje.

Środki dydaktyczne:

Opowiadanie D. Niewoli „Wesołe i smutne miny”, obrazki przedstawiające postacie wyrażające różne emocje, kartki z niewidocznym pismem, farby, pędzle, piosenka pt. „Grzeczne słówka” (patrz: http://chomikuj.pl/eluniek84 w: Piosenki).
UWAGI: Można również wykorzystać zabawę teatralną „Przeciwieństwa” (patrz: http://chomikuj.pl/eluniek84 w: Zabawy teatralne w przedszkolu).


Przebieg:

1. Oglądanie obrazków przedstawiających postacie wyrażające różne emocje /złość, smutek, radość, płacz, zdziwienie/.
2. Rozmowa na temat sytuacji, którym mogą towarzyszyć emocje przedstawione na obrazkach.

3. Przyporządkowanie do obrazków nazw określających dane stany emocjonalne.
4. Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Wesołe i smutne miny”.
5. Rozmowa na temat opowiadania:
- Jak zachowywał się Bartek w przedszkolu?
- Co powinien zrobić chłopiec, aby Karolina i Patryk nie gniewali się dłużej?
- Co przedstawiały obrazki, które pani przyczepiła do tablicy?
- Jakie zaklęcia zostawiła dzieciom wróżka?

6. Praca w grupach. Każda z grup otrzymuje kartki i farby. Podczas zamalowywania powierzchni kartki pojawiają się niewidoczne wcześniej wyrazy (napisane świecą): PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ, DZIEŃ DOBRY, DO WIDZENIA.
7. Przypięcie na tablicy kartoników z „ zaklęciami” wróżki – wyrazy do globalnego czytania.

8. Dorysowywanie duszkowi minki według opisu - karta pracy. Prezentacja efektów pracy.

9. Zabawa ruchowa „Czarodziejskie powitanie”. Dzieci chodzą po sali na szeroko rozstawionych nogach, patrzą przy tym przez swoje nogi (lub w innej ciekawej pozycji). Gdy spotkają innego uczestnika zabawy, wyciągają do niego prawą rękę pomiędzy nogami, witają się i przedstawiają się sobie.
10. Zabawa „Co trzeba powiedzieć?”
Nauczyciel opisuje sytuacje, w których trzeba użyć jednego z „zaczarowanych” słów / proszę, dziękuję, przepraszam /.

Konrad nie ma długopisu, ale Ania ma dwa i jeden mu pożycza – Konrad powinien powiedzieć Ani DZIĘKUJĘ. Ania podając długopis – PROSZĘ.


Ola przyniosła batonik i dała połowę Mai. Maja powinna powiedzieć DZIĘKUJĘ.

Natalka płacze, podchodzi do niej Ania i podaje jej chusteczkę mówiąc PROSZĘ. Natalka powinna powiedzieć DZIĘKUJĘ.

Tomek idzie drogą, wypadł mu z kieszeni długopis. Podniósł go Kuba i mu oddał. Tomek powiedział DZIĘKUJĘ.

Kamil biegł szybko i potrącił Michała. Powinien powiedzieć PRZEPRASZAM.

 

11. Śpiewanie piosenki pt. „Grzeczne słowa”.

 

Dziękuję, przepraszam i proszę,

trzy słówka za małe trzy grosze.

I grzeczny królewicz, i grzeczna królewna

znają te słówka na pewno.

 

Trzy słówka za małe trzy grosze

dziękuję, przeprasza i proszę.

To przecież niewiele kosztuje

gdy powiesz uprzejmie dziękuję.

 

Korona ci z głowy nie spadnie na pewno

nawet gdy jesteś królewną.

 

Trzy słówka za małe trzy grosze

Dziękuję, przepraszam i proszę.



mówione

DZIĘKUJĘ

PRZAPRASZAM

I PROSZĘ

 

 

 

Proszę

 

 

 

 

Dziękuję

 

 

 

 

Przepraszam

 

 

 

 

„Wesołe i smutne miny”

D. Niewola

 

Bartek pokazał język Karolinie.

- Nie chcę się z tobą bawić – fuknął.

- Krowa ma dłuższy, a się nie chwali – odpowiedziała dziewczynka – a do zabawy wcale cię nie zapraszam.

Chłopiec usiadł w kącie.

- Wyglądasz jak chmura gradowa – ciągnęła dziewczynka.

Bartek wcisnął się jeszcze bardziej w kąt.

- Co się stało? – zaniepokoił się misio Krzysio, który obserwował chłopca – Przecież on zawsze jest taki wesoły.

A Bartek, jakby na przekór, wylazł wówczas z kąta i zburzył klockowy garaż Patryka.

- Co zrobiłeś! Proszę pani, on burzy ...!

Zrobiło mi się żal Bartka, który teraz wyglądał, jak dwie chmury gradowe.

- Może zaczarowała go jakaś zła wiedźma – podzieliłem się moimi przypuszczeniami z misiem.

- Na zawsze? – dopytywał się mój sąsiad z wersalki.

- Takie czary nie trwają długo – wyjaśniłem, choć tak naprawdę to nie wiedziałem, czy to sprawka wiedźmy. A o czarach, to już nie miałem zielonego pojęcia.

Tymczasem pani przyczepiła do tablicy obrazki, na których były narysowane twarze dzieci – jedne roześmiane i szczęśliwe, inne smutne, jeszcze inne złe.

Przedszkolaki domyślały się, dlaczego Basia z obrazka jest wesoła.

- Pewno dostała nową lalkę – krzyknęła Aśka – Albo ma obiecane ogromne lody.

- Tamten chłopiec jest smutny. Może go coś boli? – zauważyła Karolina.

- Dziecko w czerwonych spodniach ma złą, naburmuszoną minę.

- Dlaczego? – spytała pani.

- Może nikt nie chce się z nim bawić? Albo coś mu się stało? Ktoś sprawił mu przykrość?

- Albo zabrał i zepsuł ulubioną zabawkę, tak jak mój młodszy brat – podsumował Bartek.

Pani zaś poprosiła:

- Pokażcie co czujecie, gdy dostaniecie wymarzony prezent.

Wyobraziłem sobie śliczne, czerwone autko i z radości obie moje nóżki zaczęły fikać w powietrzu.

- A co się dzieje, gdy ktoś przeszkadza wam w zabawie i zabiera zabawki? – pytała dalej pani.

- Jestem wtedy bardzo zły – powiedziałem do misia Krzysia.

Tupnąłem przy tym, zamachałem rękami i zrobiłem taką groźną minę, że lalka Petronela ze strachu schowała się pod stół.

Dzieci długo jeszcze rozmawiały o swoich uczuciach i sytuacjach, kiedy się złoszczą, smucą lub weselą.

Dzyń, dzyń – zadzwonił dzwoneczek i do sali weszła śliczna wróżka (oczywiście poznałem, że to pani Marysia, która opiekuje się maluchami).

- Życzę wam samych wesołych min – powiedziała – w podarunku zaś zostawię wam zaklęcia, które w tym pomogą. Pierwsze to „przepraszam”. Drugie nazywa się „dziękuję”.

Dzyń, dzyń ...

- To dzwoneczek mnie woła. Spróbujcie sami odgadnąć następne zaklęcia.

Dorysuj duszkowi minkę według opisu.





 

 

 

 

 

 

               WESOŁY                                   PRZESTRASZONY

 





 

 

 

 

 

 

                  ZŁY                                              SMUTNY

 

 





 

 

 

 

 

 

           SZCZĘŚLIWY                                     WŚCIEKŁY



           

 

 





       

 

 

 

         

 

 

 

          

 

 

 

 

Przestraszony

Płaczliwy

 

 

Wściekły

Smutny

Zły

Rozhisteryzowany

Szczęśliwy

Wesoły

Zamyślony

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin