liczba 5 - scenariusz.doc

(30 KB) Pobierz

Grzyby

Gdy jest deszczowo i ciepło, gdy lato jeszcze nie uciekło,

Nadchodzi powoli jesień i kosze grzybów nam niesie

W lesie grzybów, więc szukamy, grzyby dzisiaj mamie damy.

Uważnie patrzymy wszędzie o może tutaj grzybek będzie?

Drugi grzyb, to żółta kurka, w mech zielony dała nurka.

Przykrywa ją mech i ziemia i udaje, że jej nie ma!

O, tam grzyby jeszcze rosną!

Trzeci grzyb pod młodą sosną. To młodziutki jest maślaczek,

co beżowy ma kubraczek.

O, jest pierwszy - to borowik, mówią o nim: Król grzybowy!

Mówią także: Grzyb prawdziwy, różne nazwy - istne dziwy!

O, tu kozak, to grzyb czwarty, ale stroi sobie żarty.

Mówi mi: "Tańczyć nie mogę, bo mam tylko jedną nogę".

Piąty grzyb nie oszukuje, mówi wprost: "Ja muchy truję,

Więc nie zrywaj mnie i już, inny grzyb do kosza włóż!"

Anna Łada-Grodzicka

              Lepienie z plasteliny poznanych cyfr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT: Zabawa dydaktyczna  W sklepie- Dodawanie liczb w zakresie 5.

dodawanie liczb w zakresie 5

rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Nauczyciel przygotowuje regał z 5 półkami, zabawki i kartoniki z cyframi od 1 do 5. Dzieci otrzymują kartoniki z cyframi od 1 do 5 i po 25 liczmanów w 2 kolorach.

1.              Zabawa ruchowa. Dzieci biegają po całej sali. Kiedy nauczyciel podnosi do góry kartonik z cyfrą, dzieci tworzą tyluosobowe zespoły, ile wskazuje liczba na kartoniku.

2.              Zabawa dydaktyczna W sklepie.
Nauczyciel pokazuje regał z 5 półkami.

- Na brzegu każdej półki regału zawieście kartonik z cyfrą oznaczającą,

która to z kolei półka. Przykład: lub Ile półek ma regał?

Nauczyciel na kolejnych półkach ustawia zabawki, np. na pierwszej półce

1 lalę, na drugiej półce 2 misie, na trzeciej półce 3 samochody, na czwartej

półce 4 piłki, na piątej półce 5 różnych zabawek.

Na której półce siedzą misie? Ile jest misiów?

Tak samo pytamy o pozostałe zabawki.

Ułóżcie swoje liczmany (jednego koloru) tak jak ja zabawki na półce i połóżcie obok kartonik z właściwą cyfrą.

Na której półce jest najwięcej zabawek?

Na której półce jest najmniej zabawek?

Na której półce są misie? Ile ich jest?

Która z kolei jest półka, na której są 3 zabawki?

Ile zabawek trzeba dołożyć na półki, by na każdej było ich po 5?

Ułóżcie to najpierw na swoich liczmanach, dokładając liczmany w innym kolorze i połóżcie kartoniki oznaczające liczbę dołożonych liczmanów.

Przykład:

5              ®@@®@

4 «•«•              1

3              @#@••              2

2              »••••              3

1              #••••              4

-               Posłuchajcie, jak należy odczytać ułożone rozwiązanie: 4 i 1 to 5. Kto odczyta dalsze rozwiązania? (3 i 2 to 5, 2 i 3 to 5, 1 i 4 to 5).

-               Kto ułoży zabawki na naszych półkach w sklepie tak, by na każdej półce było ich po 5? (dzieci dokładają takie zabawki, by można było rozróżnić, które zostały dołożone).

-               Kto dołoży kartoniki z cyframi informującymi, ile zabawek dołożono na każdą półkę?

-               Kto przeczyta, zgodnie z naszą umową, ile zabawek było na półce, ile dołożono, ile jest razem?

-               Ile zabawek dołożono na półkę, na której było 5 zabawek?

3.              Zabawa ruchowa.

Każde dziecko dostaje kartonik z jedną z cyfr od 1 do 3. Nauczyciel w różnych częściach sali umieszcza szarfy rozłożone w kształt koła i kartoniki z cyframi od 2 do 5. Dzieci biegają po sali. Na znak nauczyciela dobierają się w pary tak, aby każde dziecko w parze miało kartonik z inną cyfrą. Liczą, ile to jest razem i wskakują do wnętrza odpowiednio oznaczo­nego „domku", utworzonego z szarfy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin